• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fritt fram för komplextyngda bilförare

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Då jag började köra bil var det fri hastighet. Jag hade en Hillman Minx sidoventilare så jag hade ingen glädje av fri hastighet.

Nu är det fri hastighet igen. Ingen kontroll. Man tävlar tydligen om vem som kan ligga kvar i vänster körbana på motorvägen längst.

Jag har en turbodiesel och har inga som helst problem att hålla undan upp till fartbegränsningen och åtskilligt mer. Försöker jag hålla 80 på en 80-väg har jag snart en svans efter mig. Eftersom jag inte gillar att skapa kö så tvingas jag att köra för fort. Jobbigast är lastbilar som kör upp tätt bakom. Bromsa för rådjur etc. kan man glömma om man inte vill bli krossad bakifrån.

Varför skulle man införa hastighetsbegränsningar för husbilar? Sätt stopp för pojkspolingarna som kör långtradare och måste förbi framförande lastbilar om fartskillnaden är 1 km/tim.

:mad:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Jag brukar gå åt sidan och släppa förbi om de blir för många eller ligger för nära.
Du är ju också pensionär så gör du som jag så mår man bättre än att irritera sig på det man inte kan förändra.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Vägverket föreslår att hastigheten på väg 30 mellan Växjö och Jönköping ska sänkas från 90 till 80. Det är även förberett för fartkameror som ska komma upp samtidigt.
Och hur kommer det att bli? Jo lastbilarna fortsätter att köra i 80-85. Men en del bilister kommer att hålla 80 enligt mätaren och vid kameran neråt 70. Ryckig körning och mycket irritation blir resultatet! Bilarna är oerhört mycket säkrare idag än de var när fartgränsen 90 infördes på 60-talet så det rätta vore att höja gränserna istället!

Med Vägverket så stannar Sverige!

Artikel om hur fel Vägverket agerar enligt de flesta:
Kommunen kritisk till hastighetssänkning - Smålandsposten
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Hur många bilar trafikerade vägarna för 50 år sedan jämfört med idag? Och ryckig körning, är det inte det som kallas "aktiv körning", "inspirerad körning" eller "sportig körning" av somliga?
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Hjälper föga om bilarna är säkrare idag när inredningen och allt annat löst man har i husbilen kommer farande vid en panikåtgärd i 120 knyck.
>Blasse
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Hur många bilar trafikerade vägarna för 50 år sedan jämfört med idag? Och ryckig körning, är det inte det som kallas "aktiv körning" eller "sportig körning" av somliga?

Ja just det, ryckig körning hör inte hemma på vägarna! Och visst finns det fler bilar på vägarna nu, antalet skulle dock minska om farten ökade och man slapp vara på vägen så länge!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Håller med Jonas.
Det är farligt på vägarna, så håll högsta fart, så är man så kort tid på den varliga vägen som möjligt.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Jag brukar gå åt sidan och släppa förbi om de blir för många eller ligger för nära.
Du är ju också pensionär så gör du som jag så mår man bättre än att irritera sig på det man inte kan förändra.

Jag "lastar av" så fort möjlighet dyker upp. Finns dock vägar utan parkeringsplatser eller med för små platser.

:cool:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Att man föreslår hastigheterbegränsningar för husbilar är för mig en gåta. Vad skulle detta ha för nytta? Vi har ju redan hastighetsbegränsningar för motorfordon i Sverige & vad bryr sig folk om detta? Hur skulle denna hastighetsbegränsning för husbilar övervakas så att lagen efterlevs? Det måste i så fall till mängder av kameror efter vägarna eftersom polisen lyser med sin frånvaro. På TV visades ett program som belyste problemet med överlastade & trafikfarliga utländska långtradare där förarna ibland var berusade eller t.o.m saknade giltiga körkort. Den grupp av poliser som var ute på vägarna för att övervaka detta var endast 900 stycken i hela landet & var föremål för besparingar & neddragningar. Att sedan prata om att husbilarna blir till kaffeved vid en olycka är ovidkommande, det drabbar ju bara personerna i husbilen. Om olyckan orsakas av en annan trafikant så kan ju inte föraren i husbilen påverka detta. Man ser ju mängder av husbilar på vägarna & det är ytterst sällan man ser någon köra mer än 80-90 KM/tim. Inte ens på 110-vägar har jag sett någon HB som ångar fram i alldeles för hög fart. Mitt förslag är att hastighetsbegränsningarna förblir som dom är & att man istället intensifierar övervakningen. Jag är övertygad om att denna övervakning inte skulle drabba husbilsresenärerna utan den övriga trafiken. För att undvika trafikolyckor krävs att alla trafikanter följer trafikbestämmelserna & kör förnuftsmässigt & eftersom det förekommer trafikanter som inte lever upp till detta så måste det till övervakning.

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Om du hade läst min tråd (Hastighetsbegränsa husbilar?) lite seriösare Bennie så kanske du hade förstått. Andra har gjort det. Mitt svarsinlägg i tråden blev raderad av Web så den kränkande kommentaren från larsc fick stå oemotsagd. Det är ju så Bennie att dom enda vi kan påverka är dom i klubben, hur utländska långtradare kör och hur polisen sköter sitt jobb kan du bara drömma om att påverka. Mitt inlägg handlade om en rekommenderad hastighet inget tvång och var bara ett diskussionsinlägg.
Åke
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Jag har full förståelse för att vissa vill ta det lite lugnare i trafiken, man har kanske mer tid än genomsnittstrafikanten utan tider att passa, eller känner sig obekväm/ovan med den högre trafikrytmen som är idag. Detta innebär dock inte att alla som kör ett liknande fordon måste känna likadant.

Om det är något som skapar trafikfarliga situationer är det fordon som kör omotiverat långsamt (inte följer trafikrytmen) och "tvingar" andra bilister att göra tveksamma omkörningar. Man kan tycka vad man vill om att andra ligger tätt bakom och vill köra om när man inte håller hastighetsgränsen(eller något över), men detta är ett faktum vi inte kan förändra.

Kör ofta i Göteborg vid rusningstrafik och är helt övertygad om att de variabla hatighetsgränserna som sänks när det är som mest trafik orsakar mer skada än nytta. Farten minskar så färre bilister kommer fram med längre köer och fler frustrerade bilister som följd.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Jag har full förståelse för att vissa vill ta det lite lugnare i trafiken, man har kanske mer tid än genomsnittstrafikanten utan tider att passa, eller känner sig obekväm/ovan med den högre trafikrytmen som är idag. Detta innebär dock inte att alla som kör ett liknande fordon måste känna likadant.

Om det är något som skapar trafikfarliga situationer är det fordon som kör omotiverat långsamt (inte följer trafikrytmen) och "tvingar" andra bilister att göra tveksamma omkörningar. Man kan tycka vad man vill om att andra ligger tätt bakom och vill köra om när man inte håller hastighetsgränsen(eller något över), men detta är ett faktum vi inte kan förändra.

Kör ofta i Göteborg vid rusningstrafik och är helt övertygad om att de variabla hatighetsgränserna som sänks när det är som mest trafik orsakar mer skada än nytta. Farten minskar så färre bilister kommer fram med längre köer och fler frustrerade bilister som följd.


Har man tider att passa och inte klarar det på grund av att andra trafikanter kör lagenligt så ger det absolut inte någon rätt att ligga tätt bakom "misshagliga" fordon. Räcker inte tiden till så är det bara att ändra tiderna om man vill röra sig utan problem bland övrig trafik. Vägarna är inte till för dem som måste köra olagligt för att passa tider. Sådant skapar ingen trivsam trafikmiljö!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Till Bennsan
Vid dödsolyckan på E4 i Jättendal där bägge i husbilen avled, så blev
lastbilschauffören mycket alvarligt skadad.
E4 efter Norrlandskusten kan sommartid nästan jämställas med ett
husbilsrally.
Tommy R
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

....fordon som kör omotiverat långsamt (inte följer trafikrytmen) och "tvingar" andra bilister att göra tveksamma omkörningar. Man kan tycka vad man vill om att andra ligger tätt bakom och vill köra om när man inte håller hastighetsgränsen(eller något över) ....

Vem är det som skapar den så kallade trafikrytmen? Är det de som vill vara först till nästa rödljus?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Om du hade läst min tråd (Hastighetsbegränsa husbilar?) lite seriösare Bennie så kanske du hade förstått. Andra har gjort det. Mitt svarsinlägg i tråden blev raderad av Web så den kränkande kommentaren från larsc fick stå oemotsagd. Det är ju så Bennie att dom enda vi kan påverka är dom i klubben, hur utländska långtradare kör och hur polisen sköter sitt jobb kan du bara drömma om att påverka. Mitt inlägg handlade om en rekommenderad hastighet inget tvång och var bara ett diskussionsinlägg.
Åke

Nu hänger jag inte med:confused:! Vaddå ditt inlägg? Du har väl inte skrivit något mer inlägg i den här tråden än det jag nu svarar på. Om du refererar till andra inlägg i andra trådar så kan du väl inte begära att man skall läsa samtliga trådar på forumet för att kunna svara på en tråd?
I mitt inlägg i DENNA tråden belyste jag bara att sänkning av hastighetsbegränsningar är ineffektivt eftersom hastighetsbegränsningar & andra trafikregler ignoreras. Avsaknad av poliser gör att övervakningen minimal så vad är skillnaden. Jag tycker fortfarande att man skall ha oförändrade hastighetsbegränsningar & intensifiera övervakningen.

Bennie
 
Toppen