• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många kablar från en solcell ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skal montera en takgenomföring på bilen. Har inte köpt soklcellen än men undrar vilken kabel normalt används. Skall genomföringen vara för en tvåledad kabel eller två olika? Vilken dimension brukar kabeln ha ? En el tvåledare?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur många kablar från en solcell ?

Jag har just monterat två solceller. De är placerade i vinkel med kabelanslutningarna i vinkeln mellan dem. På det viset kunde jag dra ner de två plus- respektive två minusledarna genom taket och skarva inne i bilen. Hade avståndet till takgenomföringen varit längre än kabellängden hade jag fått skarva och så samlat plus respektive minus till var sin nerledare, således två kablar genom taket.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur många kablar från en solcell ?

Jag löste takgenomföringen med att limma fast en el-dosa för utomhusbruk på taket med Tec7. Sedan borrade jag hålet i dosan genom taket, hålet var stort nog ifall jag behövde dra igenom fler kablar. Kopplingsplinten som medföljde i dosan tänkte jag använda för att kunna skarva ihop kablarna med nerledaren om nödvändigt.

Eftersom det finns minst 4 vattentäta ingångar i dosan så var det förberett för att enkelt utöka antalet solceller. Kabelns grovlek har ingen betydelse för tätningen i takgenomföringen.

kopplingsdosa.jpg

Finns flertalet varianter.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur många kablar från en solcell ?

Tack för svaren. Nu har jag lösningen. Ville ha reda på vilken kabel och typ av kabelgenomföring, väljer en tvåledad rund 4mm2 och en genomförng för denna
kabel. Blir nog tätare med en rund kabel. Nästa steg är att välja rätt tvantenn med lämplig genomföring.
 
Toppen