• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabolstrul

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Min Parabolanläggning TELECO Flatsat easy light års mod -10 har efter vintern dvala slutat att hitta sirius satellit då vi ser på viasat.
Parabolen bara snurrar runt,runt.:( Har inget träd eller dyligt som är i vägen och jag har gjort komlett sökning på alla satelliter.

Skulle behöva hjälp med tillvägagångsättet hur man lägger in ny mjukvara i boxen. Usb kontakten på boxen är lika som på skrivaren hemma.
Vilka program(inte bara hänvisning till webbsida) ska jag använda). Räcker det med nytt firmware.
 

Huzbilen

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12495
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Vi har också haft problem med parabolen. För våran del var felet enkelt när vi fick ett tips, det var att armen som huvudet sitter på inte fällde ner helt utan kärvade så den fastnade. Efter lite vickande så fungerar det nu.
Örjan
 

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Tack för tipset,
Men jag har smörjt och t.o.m bytt huvud (på parabolen:p) men det funkar inte i alla fall.
Jag kanske gjorde en reset på boxen då jag höll in den lilla svarta knappen på boxen vid uppstart. och kanske därför måste lägga in ny mjukvara.
 

Hedda

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Gotland
HBK-Nr
2841
Medlemskap
2025
Sv: Parabolstrul

För mig låter det som om kabeln mellan styrboxen och parabolhuvudet har gått av.Har själv råkat ut för det,testa med att dra en kabel från boxen till huvudet direkt.(drog min genom takluckan)
 

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Nu har jag testat lite. Får in astra 1 med signal på boxen, men sirius och viasat lyser med sin frånvaro.

Är det någon som vet vilken fil man ska andvända för att uppdatera sökkreterierna på boxen och vilket uttag.

Eller annat tips tas gärna emot.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Då fungerar ju hårdvaran, det var väl bra, Vet inget om din modell, men det borde väl gå att söka manuellt. Prova med Hotbird eller Thor och se om du finner dem. Ibland om bilen lutar blir det fel när man byter satellit.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Parabolstrul

Jag har samma fast -11 årsmodell. Har haft en del strul genom åren. Senast i vintras då den inte hittade någon satellit alls. Då var signalkabeln (koax) av som går från huvudet till box sen vidare till satmottagaren. JR larm Gbg bytte den, var med och såg när dom bytte den och såg konstruktionen i parabolen. Vidare finns det en flerledare som sköter matning till motorerna för vridning. Såg båda varianterna hos Kama och JR vid bytet. Du verkar ju få in en sattelit så koaxen verkar vara hel. Kan testas med att mäta koaxen i varje ända, från huvudet till boxen. Vid boxproblem och uppdateringar har Kama i Jönköping hjälpt mig. JR Larm i Gbg har bra koll också. Momentant hittar inte parabolen någon sattelit ibland, i mitt fall Thor eller Eutelsat. Man får ibland stänga av sökningen/parabolen ibland och så plötsligt händer det att den hittar direkt. Ibland är låsning på sattelit random känns det, trots perfekta förhållanden.
Ett tips om man står stationärt på samma sattelit och inte vill ha boxen på som drar ström (c:a 1A) har jag delat koaxen med 2-split dvs en koax till boxen och en till satmottagare. Efter att parabolen hittat satteliten (med avstängd satmottagare) kan man sen stänga av boxen då satsignalen nu går direkt satmottagare. Summa summarum, bara satmottagaren och TV:n är igång och man har sparat en strömförbrukare.
 

Lalla55

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
18537
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Jag har precis samma fel som du beskriver.Får in Astra men Sirius funkar inte alls ,har pratat med jr Larm o dom säger att det är fel på Sirius mjukvara.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Nu har jag testat lite. Får in astra 1 med signal på boxen, men sirius och viasat lyser med sin frånvaro.

Är det någon som vet vilken fil man ska andvända för att uppdatera sökkreterierna på boxen och vilket uttag.

Eller annat tips tas gärna emot.

Hade precis samma problem i år, kunde få in Astra 1 med tyska kanaler men inga svenska på Viasat. Parabolen antingen snurrade runt eller stod stilla när jag valde en svensk kanal, men ingen bild. Hymer i Ängelholm hittade snabbt felet som berodde på att DISEqC behövde justeras. Ett par knapptryck och allt var fixat.
Se även DiSEqC
 

Sandvik

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Västerås
HBK-Nr
11665
Medlemskap
2021
Sv: Parabolstrul

Har precis samma fel, har fungerat perfekt tidigare i år men helt plötsligt så hittas inte Siriussateliten.
 

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Jag har nog ingen DISEqC, antennkabeln går direkt från parabolhuvudet till flatsatboxen sen vidare till satellitboxen.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Carsten, är det så att det är manöverpanelen som är DISEqC ?

DiSEqC ger enligt montören Johan på Hymercenter i Ängelhom styrsignal mellan satellit och parabol så att parabolen (Oyster) hamnar exakt rätt i förhållande till vad du vill titta på. Såg att han öppnade menyn på manöverenheten till parabolen och, som han sade, ändrade värdena för DISEqC och så var problemet löst. Kostnad noll.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Hej Carsten En DisEqC använder man ju bara om man har flera LNB huvud ,vilket jag aldrig sett på en husbil

Min kabel går från parabolen till styrboxen vidare till receivern ock till tv
därför tror jag att dom uppdaterade styrboxen inte DisEqC


Leffe
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

DiSEqC (Digital Satellite Equipment Control), pronounced "Die-Sec", is a special communication protocol for use between a satellite receiver and a device such as a multi-dish switch or a small dish antenna rotor.
macab-diseqc-switch-hi-iso-2-vags-p30534
 

Bilagor

  • 330px-Commutateur-diseqc4x1-switch.jpg
    330px-Commutateur-diseqc4x1-switch.jpg
    28,6 KB · Visningar: 989

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Hej Carsten En DisEqC använder man ju bara om man har flera LNB huvud ,vilket jag aldrig sett på en husbil

Min kabel går från parabolen till styrboxen vidare till receivern ock till tv
därför tror jag att dom uppdaterade styrboxen inte DisEqC


Leffe

Med en twin LNB som jag har går man via en DISEqC switch till boxen/tv:n och jag förmodar att han justerade denna funktionen via menyn i parabolens manöverenhet. Orsak, de tyska kanalerna på Astra 1 funkade men parabolen hittade plötsligt inte Viasat på Astra 4.
 
Toppen