• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Död bränslepump fiat 250 -2008

F

F.d. 52990

Guest
Någon som har några bra idéer på vad jag ska börja leta.
Körde in bilen i höstas i varmgarage.

Nu när jag skulle ta ut den är den död.

Har kollat pumpen i tanken och den slår till men inte ett livstecken.

Provade med startgas och då vill den igång.

Någon som har ett förslag på vad det kan vara
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Skulle tro att det kan vara bränslefiltret som är täppt.
Och det är nog inte så bra att använda startgas till en dieselmotor.
Arne.
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Kan det täppa till sig bara sådär när den står.

Nä det är inget att rekommendera. Ville bara se vart jag skulle börja leta.
Duttade bara ytterst lite för att se om det fanns livstecken.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Undrar lite hur du kan rubricera din tråd med "bränslepumpen är död"?
Har du kollat att den är död? Pratar du om förpumpen i tanken eller högtryckspumpen vid motorn?

Du bör använda en metodisk felsökning. Eftersom det är en diesel så är nog bränslefel en trolig orsak. Då gör man följande. Du har snabb kopplingar till bränslefiltern med 8 elle 10 mm anslutningar i rören. Du skaffar plaströr i samma dimension som du stopppar in slangen som kommer från tanken. Sätt på strömmen, förpumpen i tanken startar, du hör ett vinande under ca 10 sekunder. Kommer bränslet fram och det rejält, ( om inte förr så förstår du här att du bör stoppa plastslangen i en fem liters plastdunk..) så är det bra fram till filtret. Om inte så har du förmodligen en alg soppa i tanken och får plocka ned den för rengörning. Sedan får du använda biologiska stridsmedel i tanken för att undvika att detta upprepas.

Nästa steg, om du fick fram bränslet från tanken till filtret, att sätta din plastslang till filtret till den rören som går till motorns högtryckspump. De andra anslutningarna skall vara påkopplade. Sedan kopplar du på strömmen igen och du hör tankpumpens vinande. Kommer bränsle efter filtret? Nix, då är filtret täppt, bara byta, billigt och bra. När du väl har en fritt bränsleflöde och allt är klart, så måste du lufta systemet genom att sätta på och av strömmen några gånger och lyssna på tankpumpens vinande tills den stannar. Sedan kan du göra startförsök. Glöm inte att kolla systemets täthet efter provkörning och någon vecka senare. Dvs. anslutningarna till filtern, för det är egentligen enda stället du behöver koppla loss och på slangar.

Nå,men, villka slangar är vad och varifrån kommer de? På bränslefiltret vid anslutningarna är det oftast pilar som pekar på flödesinriktningen. In pilen kan vara från tanken eller returen från högtryckssystemet. Kolla varifrån slangen kommer...
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Undrar lite hur du kan rubricera din tråd med "bränslepumpen är död"?
Har du kollat att den är död? Pratar du om förpumpen i tanken eller högtryckspumpen vid motorn?

Du bör använda en metodisk felsökning. Eftersom det är en diesel så är nog bränslefel en trolig orsak. Då gör man följande. Du har snabb kopplingar till bränslefiltern med 8 elle 10 mm anslutningar i rören. Du skaffar plaströr i samma dimension som du stopppar in slangen som kommer från tanken. Sätt på strömmen, förpumpen i tanken startar, du hör ett vinande under ca 10 sekunder. Kommer bränslet fram och det rejält, ( om inte förr så förstår du här att du bör stoppa plastslangen i en fem liters plastdunk..) så är det bra fram till filtret. Om inte så har du förmodligen en alg soppa i tanken och får plocka ned den för rengörning. Sedan får du använda biologiska stridsmedel i tanken för att undvika att detta upprepas.

Nästa steg, om du fick fram bränslet från tanken till filtret, att sätta din plastslang till filtret till den rören som går till motorns högtryckspump. De andra anslutningarna skall vara påkopplade. Sedan kopplar du på strömmen igen och du hör tankpumpens vinande. Kommer bränsle efter filtret? Nix, då är filtret täppt, bara byta, billigt och bra. När du väl har en fritt bränsleflöde och allt är klart, så måste du lufta systemet genom att sätta på och av strömmen några gånger och lyssna på tankpumpens vinande tills den stannar. Sedan kan du göra startförsök. Glöm inte att kolla systemets täthet efter provkörning och någon vecka senare. Dvs. anslutningarna till filtern, för det är egentligen enda stället du behöver koppla loss och på slangar.

Nå,men, villka slangar är vad och varifrån kommer de? På bränslefiltret vid anslutningarna är det oftast pilar som pekar på flödesinriktningen. In pilen kan vara från tanken eller returen från högtryckssystemet. Kolla varifrån slangen kommer...

Bra att du är vaken.
När jag först skrev så viste jag inte mer än att allt var dött. Hörde inte pumpen.
Nu har jag grottat ner mig ytterligare. Plockat bort kåpan ovanför tankpumpen.
Märkte att den går som du skrev (ett surrande ljud i ca 10 sek).

Tilläggas kan att bränslelampan tändes när jag stälde in den för vintern.
Har nu fyllt på med 20L men utan effekt
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Möjlig bränslebrist? Okay, 20 liter räcker. Sätt på strömmen utan att starta och låt den vara på ca 10 sekunder. Upprepa detta flera gånger (3). Sedan kan du göra startförsök. Stratar inte? Gör felsökningen enligt beskrivningen... Till slut löser det sig...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Det finns en annan metod också, om du inte har bråttom och/eller vill inte skruva.
Köp en alglösare avsett för diesel. Red någonting, finns flera sorter, fråga någon på dieselservice, de vet bäst. Blanda hela flaskan i en liter diesel och häll i tanken. Gör samma motion med förpumpen typ 5 gånger. Utan att försöka starta. Låt verka. efter några timmar samma sak igen. Sedan starta.
I fortsätningen skall du se att tanken är full när du ställer av bilen....
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Möjlig bränslebrist? Okay, 20 liter räcker. Sätt på strömmen utan att starta och låt den vara på ca 10 sekunder. Upprepa detta flera gånger (3). Sedan kan du göra startförsök. Stratar inte? Gör felsökningen enligt beskrivningen... Till slut löser det sig...

Det har jag provat. Tre försök efter tankning.
Det hjälpte inte
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Har du testat att tömma vattenavskiljaren på bränslefiltret?
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Nix. det har jag inte.

Ska kolla vart filtret sitter
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Har du trimbox på bilen, kan va den isf. Koppla förbi o kolla.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Det enklast är att du testar om du får fram bränslet till filtern. Ni måste vara två personer, en i bilen som vrider strömmen på utan att strata och en vid bränslefiltret med dessa plastslangar och dunk. Som jag skrev tidigare så är det bra fart i bränslet om allt är öppet. Tror att den pumpar ca 15 liter/minut ? och den kan bygga en tryck på ca 2kg/cm om jag inte minns fel. Men en fem liters dunk räcker för en test.
Vilket du än gör, eller löser problemet, så vore det trevligt att du anger en kort "slutrapport" bara så vi andra lär oss något....
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Tankpumpen ger mellan 6 - 8 kg tryck, flödet är inte så jättestort, det verkar som att trycket är viktigare.

Bränslefiltret sitter på torpedväggen framför föraren och har snabbkopplingar för bränsleledningarna samt några elkopplingar.
http://techno.smugmug.com/Other/X250-diesel-fuel-filter/i-XxGBP5J/0/XL/CA_02101418012671-XL.jpg

Filterburken går att ta loss från fästet för byte eller så får man skruva loss fästet.

OBS ! Försök inte byta filter och gummipackning själv om du inte har de specialverktyg som behövs !

Edit: Demontering av bränsleledningar och elkopplingar samt filterburk.
Technical: X250 UFI fuel filter service part I - The FIAT Forum

Här finns bilder på filterbyte med rätt verktyg, du ser även den lilla vita dräneringsskruven för vatten längst ner på burken.

Technical: X250 UFI fuel filter service part II - The FIAT Forum

OBS ! Än en gång, utan rätt packning och filter samt rätt monteringsverktyg så kan filterburken börja läcka som ett såll !

Låt en märkesverkstad byta filter om det behövs
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Nu har jag bytt bränsle och spolat genom rören fram till filtret.
Har även bytt bränslefilter.
Dock inget nytt.
Jag ska ta och spola igenom hela systemet och se om det hjälper.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Kan det vara något annat än bränslet ?
Finns det felkoder ? Nån som kan läsa ut dom åt dig ?

Går startmotorn lätt eller låter den ansträngd även med nyladdat batteri.

Vet inte hur startspärren fungerar på dessa, men på en del andra bilar så går startmotorn runt men motorn tänder inte om det är något fel startnyckelns kodning mot tändningslåset.
Testat reservnyckeln ?

Om startmotorn låter ansträngd trots laddat batteri kan jordkabeln mellan motor och kaross ärgat, tydligen ett vanligt fel även på dessa modeller som på tidigare modeller.
Kollas enklast med kraftig startkabel mellan motor och lämplig bult på karossen.

Jordfel mellan motor och kaross kan p.g.a. spänningsförlust ge en massa konstiga fel på motorstyrningen som är svåra tolka.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Eller den berömda skagsensorn i motorrummet eller under handsfacket som stryper bränslet. Har man kommit åt den så slår den av direkt.
Är en svart mojenäng lika stor som en tändstickask med en gummi nippel uppe på, den skall tryckas in.
Mycket talar för att det är någon typ av "Idiot fel", fast ägaren behöver inte vara det, bara felet...
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Död bränslepump fiat 250 -2008

Kan va kamremmen som gått, kolla i oljepåfyllnings locket om det snurrar när nån kör på starten åt dig.
 
Toppen