• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförbrukning eluppvärmd spillvattentank

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Knäppte på eluppvärmningen till spillvattentanken för att kolla elförbrukningen.

Lät den bara vara på någon minut. Uppvärmningen drog ~9A! Drar den bara så mycket i själva starten för att sen gå ner på en lägre nivå?

Det kan ju knappast fungera om man fricampar vintertid.

Hur gör ni med motsvarande uppvärmning vid fricamping vintertid?

Hälsar Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elförbrukning eluppvärmd spillvattentank

Hejsan, det kan hända att det möjligtvis sitter en termostat till tankvärmen om den inte skulle behövas, men 9Amp 12V ger ju bara lite mer än 100W och det behövs nog inte så mycket vatten och kyla förrän även det blir i underkant, i alla fall om tanken är under bilen utvändigt, och ofta lite dåligt isolerad. Men kanske någon vet hur länge det klarar sig.
Om man skall försöka att värma eller kyla något med några 12V batterier så har de inte så mycket att ge i förhållande till en sladd och "två små hål" i väggen :p.

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning eluppvärmd spillvattentank

Tack för svar!

När jag satte på tankevärmen lät det som att en termostat slog till.
Om den skulle dra 9A kontinuerligt kan man ju inte fricampa många timmar med 190Ah i batteribanken. Trodde att gasoltillgången skulle vara den begränsande faktorn vid fricamping och inte batterikapaciteten.

Hälsar Kjell
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elförbrukning eluppvärmd spillvattentank

I en bil byggd för vintercamping är det så, där sitter gråvattentanken och vredet för avloppet i ett uppvärmt utrymme, vanligen i dubbelgolvet.
Det enda sättet att lösa problemet i din bil torde vara att grena avloppsröret på lämpligt ställe inne i bilen så att du kan leda vattnet till ett störtavlopp (med en hink under) när det är riktigt kallt. Så gjorde jag på en bil i början av 90-talet och drog även en 12V värmekabel runt avloppskonan, den värmen behövde endast användas några min i samband med spolning.

aake
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning eluppvärmd spillvattentank

I en bil byggd för vintercamping är det så, där sitter gråvattentanken och vredet för avloppet i ett uppvärmt utrymme, vanligen i dubbelgolvet.
Det enda sättet att lösa problemet i din bil torde vara att grena avloppsröret på lämpligt ställe inne i bilen så att du kan leda vattnet till ett störtavlopp (med en hink under) när det är riktigt kallt. Så gjorde jag på en bil i början av 90-talet och drog även en 12V värmekabel runt avloppskonan, den värmen behövde endast användas några min i samband med spolning.

aake

Tack för svar.

Det kanske är det man måste göra om man vill fricampa på vintern. Men man undrar ju hur många som verkligen gjort som du föreslår.

Vore ju kul att veta om den typen av husbil som jag har över huvud taget används vid fricamping vintertid och hur man då löst avloppsfrågan. Får väl hoppas på att andra husbilsägare gör inlägg i tråden.

Hälsar Kjell
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elförbrukning eluppvärmd spillvattentank

Det stora flertalet av de husbilar som överhuvud taget används på vintern står vid elstolpe på nätterna, oftast på någon camping. Då är tankuppvärmningen inget problem! :)
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning eluppvärmd spillvattentank

:)Det stora flertalet av de husbilar som överhuvudtaget används på vintern står vid elstolpe på nätterna, oftast på någon camping. Då är tankuppvärmningen inget problem!

Ja då är ju uppvärmningen av tanken inget problem. Men det lär ju inte bli någon ström över till någon elpatron för den ordinarie uppvärmningen. Då får man ju helt förlita sig på gasolen.

Hälsar Kjell
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elförbrukning eluppvärmd spillvattentank

Uppvärmningen drar 9A 12V, det blir inte särskilt mycket på 230V. Sedan går ju värmningen långt ifrån hela tiden, den är termostatreglerad och startar vi typ 4 grader plus och slår ifrån vid kanske 10 grader. Sedan är ju det mesta du häller i gråvattentanken relativt varmt, så det bidrar ju också till värmehållningen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning eluppvärmd spillvattentank

Uppvärmningen drar 9A 12V, det blir inte särskilt mycket på 230V. Sedan går ju värmningen långt ifrån hela tiden, den är termostatreglerad och startar vi typ 4 grader plus och slår ifrån vid kanske 10 grader. Sedan är ju det mesta du häller i gråvattentanken relativt varmt, så det bidrar ju också till värmehållningen.

Helt rätt! Det gick lite för fort. Det blir ju bara ~0,5A på 230V.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning eluppvärmd spillvattentank

Är det ingen som fricampar vintertid med eluppvärmd spillvattentank?:spinny:

Vore intressant att läsa hur ni löser det!

Använder ni inte uppvärmningen eller släpper ni ut direkt i en hink eller ???

Hälsar Kjell
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning eluppvärmd spillvattentank

Tror att det stämmer. Du får kolla ytan på tanken och räkna enligt formen.
Allt detta är teori.
Borde finnas någon i klubben som kan verifiera beräkningarna.
Källor

https://sv.wikipedia.org/wiki/Värmeledningsförmåga
Värmeledningsförmåga och U-värden för olika material — Jernkontorets energihandbok
PC Plast - Wikiskola


//Arne

Verkar rimligt. Tror att tanken har ungefär dubbla ytan mot den i ditt exempel. Om uppvärmningen drar 9A vid 12V blir det 108W. Om jag lägger på ytterligare 1 cm i isolering bör behovet minska till nivån i ditt exempel.


Hälsar Kjell
 
Toppen