• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Euramobil - gammal i konstruktionen? Kan du utveckla vad du menar?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Med risk att starta en väldigt lång tråd...

Har spenderat dagen på mässan i Kista och kommit fram till att det är antingen en Eura mobil, en Hymer, en LMC eller en Pilote helitegrerad med dubbelgolv och Alde-värme det kommer att bli, och att bilen kommer att vara mellan 7,4 och 7,8m lång. Den kommer att ha Fiat-chassi med 1,3l 148hk motor. Antingen Fiat maxi-chassi eller Al-ko-chassi.

Med dessa förutsättningar undrar jag nu: Vilken bil föredrar du (av dessa) och varför? (Planlösningen kan vi lämna utanför diskussionen, tycker jag). Har någon bättre köregenskaper än någon annan? Bättre vinter-egenskaper? Bättre andrahandsvärde? Bättre på något annat? Eller är alla likvärdiga?

Det första jag skulle kolla är byggkvalitén, kabeldragningar under och i bilen, vv-installationer, inredningsdetaljer som t ex lucklås, hur ser det ut bakom blanka skåpluckor mm.
Har väldigt svårt för skrammel och gnissel från inredningen så för mig hade det varit viktigt att kolla allt som skulle kunna förorsaka sådant, rejäla material betyder förmodligen lite högre pris på bilen men i det långa loppet lönar det sig säkert.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Hade denna fundering i höstas när ja själv skulle köpa bil. Hymer gick bort direkt p.g.a.design tycker den är för ful helt enkelt, vill inte synas i en sån. Eura kändes lite gammal i konstruktionen. Topptrion för mig var Pilote, Lmc och Dethleffs. Det blev till slut en Lmc, mkt beroende på att mitt inbyte passade bra mot den handlaren som hade bilen i lager. Men jag tycker att LMC är en modern husbil, dels när det gäller färg o material i inredningen. Inga mörka tråkiga träslag utan ljust o fräscht. Snygg design utvändigt ( Explorer -15). Dessutom helt träfri konstruktion o 12 års fuktgaranti. Bra utrustad osv, men smaken är ju som baken...

För mig som bara bryr mig om funktion och syfte med bil så är ovan resonemang mindre viktigt. Jag tittar förvissat på "kvalitet" men alla som nämnts är nog bilar så. I de storlekar jag vill ha och med krav på bra lastutrymme, vikt/lastförmåga, tyst bil, bra utrymmen som passar fyra så är Hymer främsta tävlande. LMC lovande men deras 6 metersbil har inget garage och franskbädd vilket inte funkar för oss. Hymer byggs på AL-KO inte LMC osv.

Alltså, min poäng är att design, färg etc har inget alls att göra med klokt val för mig. Snudd på ointressant i min genompraktiska hjärna. Men som tur är för tillverkare och designers tänker vi inte lika ;)

N.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Som sagt så är vi alla olika i våra tycken o smak. Jag sa bara va ja tänkte o tyckte i mitt val. Så som jag ser det så är ju nästan alla bilar väldigt lika. Samma chassie, toa, kylskåp, värme system osv. Det som skiljer är ju design o små olika detaljer som till sist fäller avgörandet för vad sen väljer. Alla är vi olika o prioriterar olika saker. Har inga problem med att ni tycker olika o väljer att åka andra märken. Hoppas att vi ses i sommar o kan ta en öl ihop o diskutera olika för o nackdelar med våra husbilar. Jag bjuder så gärna.
 
K

ktihmdh

Guest
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Hej Vi har haft 3st Eura mobil Från 08-till den vi har idag 2014 En Integra Line l790 db Har inte haft några problem med dess Vi kör även på vintern o det funkar mycket bra
 

larason

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Boden
HBK-Nr
20697
Medlemskap
2022
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Provkör o kolla hur mycket dom låter i marshfart, provade en knaus 700 i höstas, vart förskräckt hur illa den lät i alla fall.....
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Har en Eura Mobil Integra 790EB 2014 vi trodde att det var en kvalitetsbil men där hade vi fel efter ca 30 garantifel som har åtgärdats, kvalitén på det såkallade faneren på skåpluckor är så undermålig att efter ca ett och halvt år hade vi nött små hål i den, det vägrade fabriken fixa till, men vår återförsäljare bytte dom skadade. Att bo och åka i den är vi supernöjda, vi har kört ca 2500 mil med den
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Har en Eura Mobil Integra 790EB 2014 vi trodde att det var en kvalitetsbil men där hade vi fel efter ca 30 garantifel som har åtgärdats, kvalitén på det såkallade faneren på skåpluckor är så undermålig att efter ca ett och halvt år hade vi nött små hål i den, det vägrade fabriken fixa till, men vår återförsäljare bytte dom skadade. Att bo och åka i den är vi supernöjda, vi har kört ca 2500 mil med den

Det var ju hemskt att höra att det kan bli problem med skåpluckor! När du skriver "så kallade faneren", menar du då att det faktiskt inte är faner?
Har ni använt den på vintern i stark kyla?
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Det var ju hemskt att höra att det kan bli problem med skåpluckor! När du skriver "så kallade faneren", menar du då att det faktiskt inte är faner?
Har ni använt den på vintern i stark kyla?

Ja det är en limmad plastfolie, i alla fall i vår bil, det märkte vi när det lossnade från frontstyckena på några lådor
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Limmad plastfolie! Eura berömmer sig ju för att ha eget snickeri och hög kvalitet på möblemanget. Nu kom den uppfattningen verkligen på skam. Då kanske det blir en Pilote istället för vår del (mer praktisk än motsvarande Eura, men förmodligen folierad plywood istället för fanér).
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Ja vi har varit på fabriken och sett deras snickeri men luckor och lådframstycken tillverkade inte dom själva, vad vi förstår kom dom från Italien.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Det var ju hemskt att höra att det kan bli problem med skåpluckor! När du skriver "så kallade faneren", menar du då att det faktiskt inte är faner?
Har ni använt den på vintern i stark kyla?

Jag är inte förvånad.
Är det nån som vet vilka tillverkare som fortfarande använder "trä" i sina luckor m.m.?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Har aldrig sett någon bil på mässor som har träfaner någonstans. Någon nischtillverkare som använder det finns kanske? Gamla bilar från 80-talet och fram på 90-talet brukar däremot ha träramar och fanerfyllning i i luckorna. Numera är det till 99% plastfolie som gäller.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Har aldrig sett någon bil på mässor som har träfaner någonstans. Någon nischtillverkare som använder det finns kanske? Gamla bilar från 80-talet och fram på 90-talet brukar däremot ha träramar och fanerfyllning i i luckorna. Numera är det till 99% plastfolie som gäller.

Fick svar idag från Autohallen husbilar som importerar Eura nuförtiden:

"det är fanér i de Eura Mobil vi säljer"
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Fick svar idag från Autohallen husbilar som importerar Eura nuförtiden:

"det är fanér i de Eura Mobil vi säljer"
Tror inte ett skit på det så här ser den såkallade faneren ut i vår bil som har släppt 3 ggr från lådframstycken
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 32

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Tror inte ett skit på det så här ser den såkallade faneren ut i vår bil som har släppt 3 ggr från lådframstycken

Usch fyfan va tråkigt, ett riktigt slarvjobb.

Instämmer ang. faner, de måste de ha slutat med för många år sedan i husbilar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Det er en fabrikk i Italia som er leverandør av mesteparten av de lette platene som benyttes av husbilsbyggere, og de benytter et papir/plast laminat i stedet for finer som overflate. Mange produsenter bruker treverk i gripelister, men det finnes de som bestiller lukene ferdig fra Italia og da med foliering også på kantene. Et annet alternativ som benyttes er plastlister på kantene.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Jag är inte förvånad.
Är det nån som vet vilka tillverkare som fortfarande använder "trä" i sina luckor m.m.?

Rapido det är kvalite på deras trä detaljer dom har masiva stommar i luckorna, finns med och utan dubbla golv ,alde värme och Truma, har du inte sett någon så borde du göra det, men kolla lastvikten,mvh håkan
 
Toppen