• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Är det någon, som kan förklara för mig hur jag ska bära mig åt för att mappa katalogerna på min nätverksdisk?

Jag tror att bifogade bild hyfsat väl beskriver problemet.

Nätverket "vet" att disken finns där men jag kommer inte åt innehållet genom att mappa disken. Däremot så kan jag logga in via Western Digitals websida "My Cloud" och på så sätt komma åt filerna. Men det är inte direkt smidigt.

Jag vill ha diskens kataloger mappade precis som den interna hårddisken eller en USB-disk.

För att sätta ändå fler myror i huvudet, så händer det någon väldigt sällsynt gång att även knapparna "Mappa nätverksresurser" och "Bläddra nätverksresurser" får svart bakgrund och jag kan mappa upp disken då. Men varför det går just då fattar jag inte. En gång hände faktiskt helt av sig självt, när vi hade varit ute med hundarna. När vi gick var bakgrunden på knapparna grå men när vi kom hem var den svart.

Jag har även försökt att mappa via filhanteraren genom att skriva in IP-adressen och katalognamnet. Då får jag frågan om användarnamn och lösenord men det hjälper inte.

Är det någon, som har en aning?
 

Bilagor

  • WD.png
    WD.png
    44,6 KB · Visningar: 8

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Har du lokalt ip eller externt?
OM det är externt ip på clouden så måste du öppna portar för att komma åt den som en ftp.
Är det internt så bör du hitta den om den är i samma arbetsgrupp eller domain!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Jag vet inte vilket operativsystem som används. På min W7 högerklickar jag på enheten och väljer Anslut nätverksenhet. Jag kan därefter välja en enhetsbeteckning och markera Återanslut vid inloggning, därefter klicka på Slutför.

Den anslutna nätverkshårddisken eller en katalog på den visas sedan som vilken HDD som helst med sin enhetsbeteckning och nätverkshårddiskens namn (och eventuell katalog på den). Detta namn kan enkelt bytas till något mera lämpligt.

Med reservation för att jag helt missuppfattat fråga så hoppas jag detta kan vara till hjälp. Jag vet egentligen inte vad som menas med att Mappa kataloger så jag är kanske helt ute och cyklar.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Jag förmodar att det är externt IP på clouden. Så här börjar iallafall adressfältet: https://files.mycloud.com/home.php?brand=webfiles#....

Frågan är i så fall vilka portar jag ska öppna och var jag gör det. Hittills har alla program, som jag har installerat själva öppnat portarom det har behövts.

Men disken har även en intern IP-adress: 213.112.25.100 och den vägen kan jag logga in och konfigurera MEN INTE komma åt filerna. Arbetsgruppen är den samma, så det är inte felet.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Jag kör W10 men principen är den samma som du beskriver och det är det som inte fungerar.

Så här ser det ut. Nätverket hittar disken (MyBookLive) men sedan börjar det "roliga". När jag högerklickar och väljer "Anslut nätverksenhet" och sedan bläddrar, så hittar den inte disken med dess kataloger.

Oerhört skumt men förmodligen väldigt enkelt att åtgärda bara man vet var.
 

Bilagor

  • WD1.png
    WD1.png
    60,9 KB · Visningar: 1
  • WD2.png
    WD2.png
    17,2 KB · Visningar: 2
  • WD3.png
    WD3.png
    10,3 KB · Visningar: 342

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Jag sitter vid en W10 nu och där får jag upp NASen i nätverket. Jag klickar på den och väljer en katalog i trädet som dyker upp. Jag högerklickar och väljer anslut nätverksenhet och kan då välja enhetsbeteckning (om jag inte vill ha den förvalda). Under finns rutan med Mapp och där står redan nätverksenhetens namn och den mapp jag vill ansluta. Detta gäller en Netgear Ready NAS Duo.

Jag har en ny sådan på ingående, kommer antagligen i slutet av veckan. Har du inte fått någon lösning till dess skall jag rapportera hur det går att koppla in den.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

När du öppnar Explorer, har du inte din nätverksdisk där direkt under BÄRBAR och på samma nivå som BÄRBAR?

Det är där som jag klickar på NASen osv. Kan det ha att göra med att du inte använder Explorer?
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Så fungerade det på min gamla Vistamaskin och det har även hänt någon mycket sällsynt gång på den här burken (W10) att det har fungerat. Men varför det har fungerat fattar jag inte och om jag hade begripit det, så hade jag kunna fixa till problemet men nu är jag helt ställd trots datorvana en bit över genomsnittet.
Jag har även ställt en fråga till Western Digitals support men därifrån har jag inte hört något. Jag tror faktiskt att jag kommer att få bättre hjälp här på forumet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Det är väldigt irriterande med sådana fel som plötsligt fungerar vid enstaka tillfällen.

Jag har ett sådant problem med min nya skärm. Ibland, helt slumpmässigt verkar det, så får jag röda pixlar här och där som dessutom varierar i ljusstyrka. Dessa visar sig på vissa bilder och då i mörka partier. Det konstiga är att jag kan ha en websida uppe med flera bilder, alla med mörka partier, men det är kanske bara en av dem som får dessa flämtande röda pixlar.

Nästa dag jag besöker samma sida så är allt normalt och några röda pixlar syns inte till. Mycket irriterande! Kanske det har med att grafikkortet och skärmen är nya för jag börjar inbilla mig att felet uppstår mera sällan nu.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Har du vid Anslut nätverksenhet provat att ange server och resurs:
T ex
Skärmbild (8).png

Du kan även testa att ställa in din NAS lite Windows-vänligare,
exempel för min NAS (gå in via NAS:ens webbinterface):

Skärmbild (6).png Skärmbild (7).png

Kan se lite olika ut beroende på NAS, i min andra NAS (D-Link 323) gäller det att bara slå på SMB.
Jag är ingen expert, men antar att det hjälper till i Windows nätidentifiering.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Kolla även här så att du har rätt inställningar:Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter\Avancerade delningsinställningar

Oftast är ju interna ip adresser 192.168.x.x

Troligen är det en extern adress du har, då kan du inte mappa upp den i windows utan måste gå vi ftp eller ip uppmappning.

Men wd är ju en enkel grej att confa så du kan säkert sätta den som intern och via router din öppna portar för att komma åt den utifrån om du behöver det.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Kolla även här så att du har rätt inställningar:Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter\Avancerade delningsinställningar

Oftast är ju interna ip adresser 192.168.x.x

Troligen är det en extern adress du har, då kan du inte mappa upp den i windows utan måste gå vi ftp eller ip uppmappning.

Men wd är ju en enkel grej att confa så du kan säkert sätta den som intern och via router din öppna portar för att komma åt den utifrån om du behöver det.

Har en WD 2100, använder MyCloud vilket innebär att du kommer åt NAS:n externt, dvs direkt uppkopplat till internet - mobil eller annan uppkoppling, från mobiler, PC eller plattor.
Ingen FTP behövs. Inte heller fast IP-adress.
Den lösningen har WD gjort riktigt snygg.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

OK då är det en webblösning som de (Mycloud) tillhandahåller.


Har en WD 2100, använder MyCloud vilket innebär att du kommer åt NAS:n externt, dvs direkt uppkopplat till internet - mobil eller annan uppkoppling, från mobiler, PC eller plattor.
Ingen FTP behövs. Inte heller fast IP-adress.
Den lösningen har WD gjort riktigt snygg.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

OK då är det en webblösning som de (Mycloud) tillhandahåller.

Jag har en MyBookLive och även den har en webblösning via MyCloud, fast inte fullt så elegant. Jag kommer åt mina filer den vägen med jag vill kunna jobba med dem i en vanlig filhanterare. I webblösningen finns det även ett litet kugghjul "Settings" men det valet ger bara namnet på NASen några inställningar kan jag inte göra. Så något SMB kan jag varken slå på eller av.

Det ska uppenbarligen gå att mappa disken både via filhanteraren, som jag har fått förslag på och tidigare provat utan framgång, och via WD egna verktyg WD Discovery. Men det fungerar inte trots att filerna är nåbara via weblösningen.

Jag ser också att någon undrar om det kan ha att göra med att jag inte kör Internet Explorer. Det låter långsökt tycker jag men ändå värt att prova senare idag.

//Jan
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Prova Koppla ur och starta om datorn och koppla in den igen.
Har du den kopplad via cat?
Finns det en usb oxå, prova om windows hittar den via usben isåfall, ska inte behövas men ibland hänger saker sig när det gäller microsoft.

Vet du om den har fått ett internt ip?
Lättast att se detta är att hämta Advanced IP Scanner (gratis)
Hittar du den där, om du hittar så kan du kolla om pingen kommer fram till detta ip.
Kommer pingen fram så ska du kunna mappa upp den.
Annars så är det nog nån user inställning som hindrar i windows som inte släpper in.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Jodå, internt IP-nummer finns och pingen kommer fram. Tyvärr finns ingen USB-anslutning. Datorn har jag startat om och det hjälper inte. Samma sak med NAS-en. Ska kanske ta till den hårda vägen och stänga av strömmen istället för ?tt göra restart+
 

Bilagor

  • wd5.png
    wd5.png
    18,4 KB · Visningar: 4
  • wd6.png
    wd6.png
    12,7 KB · Visningar: 220

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Jodå, internt IP-nummer finns och pingen kommer fram. Tyvärr finns ingen USB-anslutning. Datorn har jag startat om och det hjälper inte. Samma sak med NAS-en. Ska kanske ta till den hårda vägen och stänga av strömmen istället för ?tt göra restart+

Det här verkar väldigt förvirrande nu.
Eftersom datorn i fråga verkar vara bärbar så gissar jag att den är ansluten via WiFi.
I 99% av fallen sitter man då bakom en egen router och har där ett internt IP-nummer enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Private_network#Private_IPv4_address_spaces
213.112.25.100 är ett skarpt externt IP från Bredbandsbolaget och ingen lokal adress.

Hur/var är NASen ansluten? innanför eller utanför (på en extern switch) routern med Wifi som datorn sitter ansluten mot?
:wideeyed:Kollade nyss, och NASen verkar sitta öppet ut mot internet på ett eget IP (såvida du inte gjort portforwarding i routern in till den)
Jag tror inte avsikten är att den ska sitta så, om inte annat så är det en väldigt tveksam lösning rent säkerhetsmässigt.
Anslut NASen på insidan av en router istället, så den sitter på samma layer 2-segment som datorn, så kommer den mest troligt att hittas av datorn och kunna mappas upp som en enhet.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Jodå, internt IP-nummer finns och pingen kommer fram. Tyvärr finns ingen USB-anslutning. Datorn har jag startat om och det hjälper inte. Samma sak med NAS-en. Ska kanske ta till den hårda vägen och stänga av strömmen istället för ?tt göra restart+

Som sagt det är ett extern ip.
Kolla om du kan logga in och configurera om den så den ligger i ditt interna nät.
 
Toppen