• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Olika falla ödets lotter!
Här i väst har vi nästan fiberhastighet. Förutsättningen är förtstås router och/eller platta som är konstruerad för hastigheten.
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: 5G 2018

Går inte att jämföra fiber med mobilt nät. Då fiber är mycke stabilare oavsett användare i hushållet. Mobilnätet är inget att hurra för än på många år.

Ni som kan få fiber ska nog inte tveka. Ser mina egna ungdommar. Finns det inte fiber i huset dom kollar på . Ja då köper dom inte
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Går inte att jämföra fiber med mobilt nät. Då fiber är mycke stabilare oavsett användare i hushållet. Mobilnätet är inget att hurra för än på många år.

Som jag nämnde tidigare är det morgondagens mobila nät det handlar om med kapacitet och snabbhet som är långt bättre än dagens fibernät.

Frågan är varför vi i Sverige har blivit försökskaniner som skall betala för både fiber- och mobilnät när andra nöjer sig med ett som dessutom snart kan tas med på resor i hela EU med enhetlig taxa.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 5G 2018

Det som är största bekymret med mobilnätet är inte hastigheten. Det största bekymret är att dom kostnader för data och har begränsningar på GB.

Det har inte ADSL eller fiber. 4G har bara lett till att jag blåser mina GB snabbare och måste köpa nya.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Nuvarande begränsning på datavolym är snart ett minne blott och taxan är inom kort enhetlig i hela EU.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 5G 2018

Det gäller även inom Sverige. Det finns inte många mobilabb som klarar mina volymer. Jag blåser lätt 200GB hemma i månaden.

Med ADSL eller fiber det går bra, för dom räcker inte ut handen och vill ha mer betalt för datavolymen. Nästan en förutsättning för netflix och nya streamingar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

200 GB räcker inte långt när varenda pryl inkl. bilen blir uppkopplad i det nya 5G!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

jag skiter fullständing i vilken väg datan tar till mej
bara den kommer in obegränsat och med acceptabel hastighet :D:D:D

jag förstår inte denna tråd som husbilist :(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Som nettverks teknokrat lærte jeg endel om routing, redundanse og styring av datatrafikk. Dagens 3 og 4g nett bruker punkt til punkt komunikasjon fra sentraler til sendere, helst brukes det svart fiber hvor de selv har kontroll på båndbredden. Finnes det ikke fiber benyttes microbølgelinker med båndbredde som makser ut på omlag 10% av fiber. Grunnen til at jeg ikke gir båndbredde i Mbit eller Gbit pr sekund er at modulasjonsteknologien hele tiden forbedres, men i fiber benyttes det lys og ikke kortbølget radio - begge deler kan moduleres på samme måte og maks bitrate er direkte avhengig av bærefrekvens. Noen ville gi 100 ganger rasker for lys, men praksis ligger noe bedre enn 10 ganger.

Nå er ikke 5G definisjonen endelig, USA og Japan er ikke med og de holder på med alternativ løsning.

Et positivt forslag som jeg ikke vet om er med EU China avtalen er distribuert nanosentraler i alle sendere og full mesh distribusjon. Denne løsningen reduserer avhengigheten av fiber til noder, men øker komplikasjonen i hver node/sender og dermed pris. Denne modellen er under uttesting med 4G noder og løser endel problemer samtidig som det er endel nye problemer rundt det faktum at for å fungere må hver node se minst 3 andre noder.

5G på 60 GHz bånd kan bli en opsjon for ekstrem kort rekkevidde og de båndbredder som det snakkes om målsetnĩng. Endel av 60 GHz båndet er av USA reservert for neste generasjon wifi.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

4g lanserades i Sverige år 2009. Jag bor i Norrköping och kan idagsläget inte koppla upp mig mot 4g med acceptabel hastighet med mobilt bredband.
Vi ska inte har för stor tilltro att 5g får en snabbare utrullning, eller?
Fiber är säkert ett bra alternativ de närmaste 10 åren, men det får framtiden utvisa?
Lennart
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: 5G 2018

Data mängderna ökar ju hela tiden, fast surfvanorna är likadana. Jag klarade mig länge med 3GB i månaden, och sedan ett år har jag 15GB för 149kr/mån. Händer ibland att det tar slut. All info/reklam som man inte har frågat efter, tex HD filmer/bilder, käkar ju en massa data. För att inte tala om alla dessa uppdateringar som våra manicker är upptagna med, istället för att göra det de är avsedda att göra.

Jag är ändå glad över att jag hade mod att tacka nej för det lokala fibernätet som skulle grävas ned här. De har listig marknadsföring, då från en från byn bekant person kommer och säger att alla skall med, allt blir mycket bättre. De sätter upp skyltar som visar vilka är med. Man skall förståss skämmas om man är så fattig och inte har råd. Om alla inte är med så blir det dyrare. Någon slut summa kunde de inte presentera, först var det insatser kring 50.000kr, sedan skulle det bli en månadsavgift kring 500kr,beroende på utbudet. Även en en årsavgift för service etc. I det läget sade jag nej tack. Ny argument, Det höjer värdet på fastigheten. Fortfarande nej tack. Där är vi idag, och de hälsar lite tveksamt....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Jag är ändå glad över att jag hade mod att tacka nej för det lokala fibernätet som skulle grävas ned här. De har listig marknadsföring, då från en från byn bekant person kommer och säger att alla skall med, allt blir mycket bättre. De sätter upp skyltar som visar vilka är med. Man skall förståss skämmas om man är så fattig och inte har råd. Om alla inte är med så blir det dyrare. Någon slut summa kunde de inte presentera, först var det insatser kring 50.000kr, sedan skulle det bli en månadsavgift kring 500kr,beroende på utbudet. Även en en årsavgift för service etc. I det läget sade jag nej tack. Ny argument, Det höjer värdet på fastigheten. Fortfarande nej tack. Där är vi idag, och de hälsar lite tveksamt....

Vissa kallar det för bondfångeri och jag är benägen att hålla med, inte bara för att det främst praktiseras på landsbygden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Vem har nämnt telefoner?
5G är för uppkoppling med upp till 7500 Mb/sek och inbegriper all utrustning som behöver internetuppkoppling, inte minst inom industri, sjukvård m.m.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Jag kan inte se att 5g kommer att ersätta fiber i närtid eller ens alls.

Täckningen kommer knappast att bli bättre än dagens 4G nät på många många år så dom som inte har bra kontakt idag lär inte få det imorgon heller.
2009 öppnades första 4G nätet i Stockholm och vi ser nu 6 år senare hur pass ”bra” täckning det har i landet. Med 2 företags utspel att dom har en ambition att starta ett 5G nät i Stockholm till tidigast 2018 behöver man inte vara matematiker för att kunna räkna ut att vi kommer vara en bra bit in på 2020-talet innan 5G är uppe på dagens begränsade 4G täckningsgrad.

Under all den tid som går under utbyggnaden så fortsätter givetvis all annan utveckling och våra behov av bandbredd ökar med den. Med fiber i backen är det bara att vrida på kranen för att följa med men med 5G kommer man att sitta där och dregla efter 6G och 7G.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: 5G 2018

Data mängderna ökar ju hela tiden, fast surfvanorna är likadana. Jag klarade mig länge med 3GB i månaden, och sedan ett år har jag 15GB för 149kr/mån. Händer ibland att det tar slut. All info/reklam som man inte har frågat efter, tex HD filmer/bilder, käkar ju en massa data. För att inte tala om alla dessa uppdateringar som våra manicker är upptagna med, istället för att göra det de är avsedda att göra.

Jag är ändå glad över att jag hade mod att tacka nej för det lokala fibernätet som skulle grävas ned här. De har listig marknadsföring, då från en från byn bekant person kommer och säger att alla skall med, allt blir mycket bättre. De sätter upp skyltar som visar vilka är med. Man skall förståss skämmas om man är så fattig och inte har råd. Om alla inte är med så blir det dyrare. Någon slut summa kunde de inte presentera, först var det insatser kring 50.000kr, sedan skulle det bli en månadsavgift kring 500kr,beroende på utbudet. Även en en årsavgift för service etc. I det läget sade jag nej tack. Ny argument, Det höjer värdet på fastigheten. Fortfarande nej tack. Där är vi idag, och de hälsar lite tveksamt....

Jag vill påstå att surfvanor inte är desamma över tid.
Det är inte länge sedan streamad film som t ex Netflix var okänt för de flesta.
Likaså är filstorlekar på allt man behöver ladda ner ökande över tid, se bara när en GPS ska få nya kartor.
Beträffande hur mycket man behöver så tycker jag Tele2,s beräkning är rätt spännande.
100Gb i månaden räcker till
Strema musik, ex Spotify ca 1000 min/dag
Streamad video ca 100 min/dag
Internet, ex Aftonbladet ca 400 sidor/dag
20Gb
Streama musik, ex Spotify ca 200 min/dag
Streamad video ca 20 min/dag
Internet, ex Aftonbladet ca 80 sidor/dag
5Gb
Streama musik, ex Spotify ca 50 min/dag
Streama video ca 5 min/dag
Internet, ex Aftonbladet ca 20 sidor/dag

Så är det ju bara att räkna på multiplar av detta om man har någon annan volym.
För mig är inget annat än obegränsad volym ett alternativ. Tyvärr är jag inte ett offer för bondfångeriet ännu så ADSL måste räcka.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Vissa drar paralleller med 3G- och 4G-nätet och dess brister och inser inte att utvecklingen går framåt i accelererande takt.

Vem hade för några år sedan trott att ett mobilt nät lär komma upp i hastigheter av 75 ggr dagens fibernät med så gott som obegränsad volym.

Tyvärr har svenska Ericsson blivit omkullsprunget av kinesiska Huawei som naturligtvis har bättre finansiella resurser.
 
Toppen