• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpaneler på plåtis

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Jag håller på och monterar solpaneler på min Pössl Roadcruiser och behöver lite tips.
Vilken är smidigaste vägen från taket till regulatorn, jag har tänkt placera regulatorn bakom passagerarstolen? Jag vill ju inte riva mer inredning än nödvändigt :D
Solpanelerna monterade jag på takbågar från Worksystem. Med en mindre anpassning av infästningarna får man bågarna att ligga nära taket. Ska försöka ta lite bilder när det är ljust som visar montaget.
Anledningen till att jag valde bågar är att man på ett enkelt sätt kan underhålla och uppgradera med fler eller större paneler i framtiden.

Hälsningar
Bengt
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpaneler på plåtis

Jag monterade solpaneler på vår Pössl för snart tre år sedan. Jag vet inte om min kabeldragning är den smidigaste vägen men jag tycker att det var en ganska enkel och rätt snygg lösning om jag får säga det själv ;). Jag skerv lite och lade in några bilder då. Här är länken till tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/t67906-2/#post536785
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler på plåtis

Nu har dagsljus och ledig tid inträffat samtidigt så här kommer bilderna jag lovade.
Det blev två 100W-paneler och Votronic regulator från Prevent.
Fästena till takbågarna fick modifieras med lite rätare vinklar för att kunna fästa profilen underifrån, allt för att komma så nära taket som möjligt.
Vill man utöka kan man lägga en panel på tvären längst bak :D
 

Bilagor

  • 20151222_104652.jpg
    20151222_104652.jpg
    3,3 MB · Visningar: 75
  • 20151222_104728.jpg
    20151222_104728.jpg
    2,7 MB · Visningar: 70
  • 20151222_104758.jpg
    20151222_104758.jpg
    2,5 MB · Visningar: 60

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler på plåtis

Jag antar att du delar fästpunkterna med markisen. Funkade det bra eller fick du modifiera takbågarna för att få det att funka? Vet du vilken markis du har (fabrikat och modell)?

/Anders
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler på plåtis

Den främre fästpunkten på höger sida används av markisen, de löste jag genom att borra två 8mm hål i markisens infästning och därefter fäste jag takbågens fot i den. Lite justering och anpassning av vinklarna så satt den perfekt. Tar en bild imorgon så blir det lättare att se.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Solpaneler på plåtis

I min Adria Twin SL sitter all bodelselektronik och mina 2 batterier under passagerarsoffan.
Där är en spalt bakom väggpanelen ända upp till överskåpet.
I bakkant på bakersta överskåpet finns en lucka som sitter med 2 skruv.
Innanför den kommer man åt att peta ner en dragfjäder till elektroblocket och likaså upp i mellanrummet över innertaket.
Sedan gäller det bara att hitta lämpligt ställe att borra och sätta en genomföringsdosa.
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler på plåtis

Hej igen, igår kom förståss den där gamle gubben med vitt skägg o röd mössa så då blev det inte tid till att ta nåra bilder. Lyckades idag dribbla mig förbi övriga familjemedlemmar (fortfarande under påverkan av julmaten :) ) och tog några bilder.
Bilderna är tagna från takluckan. Första bilden visar det anpassade fäste som sitter i konsollen till markisen, andra bilden visar hur dom tre andra ser ut, dessa tre har fått rakare vinklar för att kunna fästa profilen undertill istället.

När jag bockade plåtfästena så flagnade färgen av på vissa ställen och där slipade jag rent och sprayade med Biltemas metallskyddsfärg. Kvar att göra är att lägga kablarna i lämplig kanal sen är jag färdig med detta projekt.
 

Bilagor

  • 20151225_113246.jpg
    20151225_113246.jpg
    2 MB · Visningar: 58
  • 20151225_113316.jpg
    20151225_113316.jpg
    1,6 MB · Visningar: 57

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler på plåtis

Smart installation & väldigt kluriga fästen. Snyggt!

Bennie

Tack för betyget :wink:
Har börjat fundera på hur man ska få till nån enkel lösning för att kunna vinkla panelerna, men det får vänta ett tag. I övermorgon drar vi mot Spanien och jag är rätt nöjd med det jag åstadkommit hittills.

Bengt
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Solpaneler på plåtis

Om du ska få panelen att "snurra" då behöver du en "platta" som man har på snurrfotöljer (t.ex. i din HB). Jag skaffade en barstols-snurra på ett företag som sålde allt inom bygg. Med alla kablar anslutna är det omöjligt att "snurra" 360°, med det går bra med 180°. Detta innebär att solcellspanelen bör kunna "vippas" framåt eller bakåt, då får du tillgång till alla grader & vinklar. Allt monteras sen mellan 2 takbågar (som du redan har gjort och vilket blev jättefint).
När jag väl var klar med allting och allt fungerade alldeles ypperligt, då dök nästa fråga upp: STEGEN!?!?! Den hade jag inte råd att transportera (vägde 8kg) utan gjorde så att jag kunde "klättra" upp genom takluckan och därmed nå justeringsskruvar.
10-solarcell-2.JPG

Voila, allt var klart och fungerande... ...men var det värt allt arbete? Hur ofta har jag använt panelens "vridning", ...en gång!
 
Toppen