• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs ingen skutkänsla längre?

F

F.d. 29954

Guest
Lite udda problem som jag funderat en del utan att komma nånvart.
Jag tänker det här med ny husbil. Redan för tio år sedan tyckte jag att fabrikanterna lämnat det jordiska och fokuserade att designa inredningen för utställningsmiljön.

När jag kliver in i en ny husbil, vilket händer, så känner jag mig som en "Alien". Jag är långtifrån en lurtgris som behöver galonsäten och haklapp, men det liksom kryper i nackskinnet att det här är fel, när jag sätter mig den perfekta miljön med högglans polerade ytor. Men när jag ser mig omkring så ser jag att det är just detta folk vill ha.

Det är förresten inte bara husbilar, utan också våra hem som är designat med samma stil. Mitt 1800 tals hus med passande inredning känns lite som ett besök i en museo säger bekanta. Jag vet inte, då jag blivit hemmablind. Men hemma hos mig har alla skrapmärken, märkliga språng och etage, en egen historia...

Likaså med båtar där just den här typen av diskusssion är kanska vanligt, de flesta vill ha lite skutkänsla för att det hela skall vara rätt, men varför skall husbilar vara ultra moderna? Jag förstår den tekniska uppdateringen och att man varken kan eller vill skruva med sina fordon, men att de skall se ut som Liberaces miniatyr hus invändigt är för mig en gåta. Alla ytor är i princip bara yta, någon typ av folie. Inget du kan slipa och lacka vid behov. Och sedan allt detta ömtåliga plast. Har också noterat att fönsterytorna minskar vilket begränsar sikten utåt. Man måste sitta som en tennsoldat i frack vid de stela säterna. Ingen ledig sportklädsel och halvligga som jag brukar göra med fötterna högt uppe, och katten på magen.
De nya bilarna kanske är gjorda för de perfekta människor som man ser i reklamvärlden? Är jag helt ensam med sådana funderingar?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Du har helt rätt i mångt och mycket. Jag har en känsla av att design av husbilar numera endast har ett syfte, nämligen att det skall se bra ut i broschyren. Vi har spankulerat runt vid två tillfällen under vår semester hos husbilsförsäljare och det är mycket som förvånar.

Mycket i dagens inredningar ser väldigt flott och exklusivt ut när det är nytt men hur ser det ut om fem år? En högglanspolerad yta, eller yta av högglansig plast, tål ju skador betydligt sämre än en trämönstrad yta där det hjälpligt går att dölja en skada betydligt bättre. En annan sak som jag la märke till hos ett par bilar var den fria gavelkanten på vinkelkök som var rundade med en radie på uppskattningsvis 60 - 70mm. Det gör ju att bänkskivan blir motsvarande millimetrar kortare men skåpet under tar upp den större golvytan. Med tanke på hur små bänkytor det är i en husbil så hade nog de där sex, sju centimetrarna gjort större nytta om de var plana. Men det ser kanske bättre ut på bild med rund kant?

Varför envisas biltillverkarna med att ha trelågiga spisar? Hur många använder tre lågor samtidigt vid matlagningen i en husbil? Vi har aldrig gjort det och skulle haft större nytta av mer bänkyta som en tvålågig spis skulle kunna ge. Men det ser antagligen bättre ut på bild med en trelågig spis.

Ett handfat i glas utformat som en skål som står ovanför ett underskåp ser säkert tjusigt ut på bild men hur enkelt är det att städa i den avsmalnande glipan vid glasskålens botten mot skåpet? Och städa lär ju behövas för ett lager vägdamm kommer ju obönhörligen att synas genom glasskålen.

Fast å andra sidan är det antagligen detta som efterfrågas annars skulle tillverkarna redan ha tänkt om. Dessa bildsköna företeelser i husbilsbranschen har ju funnits i många år nu vilket tyder på att detta säljer. Det är antagligen jag som är för praktisk, oförsiktig, ogillar att städa eller lagar för enkel mat och därför inte uppskattar de fotogenika inredningarna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Förklaringarna till designen i dagens husbilar är säkert många men en stor orsak är konkurrensen i branschen. Snyggt & flådigt har alltid sålt, speciellt om priset är tilltalande. Producenterna försöker hela tiden kapa större andelar av marknaden & nya husbilsköpare. Som förstabilsköpare är nog utseendet en stor avgörande faktor. En sådan kund är ju oftast helt oerfaren & vet ju inte vad som krävs för att husbilen skall kunna användas på ett praktiskt & bekvämt sätt. Därav bilar med bra last/stuvningsutrymmen men dålig lastkapacitet som man försöker kompensera med folierade- & plastytor. Allt tillverkat så billigt som möjligt. Det är nog inte många fabrikanter som vågar sig på att tillverka en HB som är praktisk, robust & där ägaren själv kan åtgärda en skada om olyckan är framme.

Bennie
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

En annan sak som jag har funderat över är;
Hur funkar säkerheten i de bilar som har lösa kuddar i kombination med säkerhetsbälten:confused:

Annars håller jag med till fullo om detta med att ibland går flärd före funktion!
Kanske speciellt i moderna hem! Rostfria fläktkåpor som är hopplösa att hålla fina, spishällar som också är svåra att få till.........

Sen kommer det absolut värsta:oops:...........moderna microvågsugnar:mad:!
Vi har en sån apparatfiende inbyggd i köket. En salig massa funktionen och anordningar som jag absolut inte begriper mig på eller ens behöver i någon form:mad:

Senast igår så var jag runt och letade efter en inbyggnadsmicro med TVÅ rattar, tid och temp:oops:. Det finns inte:mad:

Jag kan plocka isär en motor men jag kan ta mig tusan inte lära mig microfienden, så som en gammal tjurig gubbe så vägrar jag att använda mig av eländet! Får planera upptiningen istället!

Det värsta är att fienden ingår i en serie med ugn och de andra rostfria pinalerna i köket! Nu såg det ut så här när vi köpte huset men hade vi renoverat köket själva så hade det .......förmodligen blivit likadant för vissa starka krafter i min absoluta närhet råder jag ICKE över:rolleyes:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Okay, måste erkänna en sak. Jag läste en psykologibok som gick på djupet. Skulle inte gjort det. Varjefall skrevs det att även om den tekniska utvecklingen går i rasande fart, så är vi människor i grunden likadana som i - låt säga i stenåldern.

Vårt inre hänger liksom inte med. Vi gillar fortfarande grottor och trygghet, vilket är svårt att finna i akvariemiljöer med polerade ytor. Detta gör med tiden att vi känner oss om möjligt ännu äldre och mer passe. Ingen vidare feeling. Jag tror mig ha sett att många äldre som köpt en ny husbil kör mellan olika handlare och checkar bytesobjekter och jämför inbytespriser, istället för att njuta av den nya husbilen.

Sedan detta med tillverkarna, att de tävlar med varandra är ingen okänt fenom, de verkar leva i sin egen värld så länge det går. Jag är alltså mest skeptiskt vad den sterila miljön gör med vårt välbefinnande i längden. Blir vi lyckliga, eller tvärtom?

Att nya bilar har mycket bättre mekanik och förvaringsutrymme är givet. Även alla installationer är i regel mycket bättre och tom. sådana saker som galvaniska strömmar är mycket bättre, men de har liksom glömt att montera in trevnaden i bilarna....Exempelvis, var är gardinerna nuförtiden, både i hus och i husbilar, och blommarna i fönstren?
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Jämför gärna med Saab/Volvos försök med att bygga billiga bilar nån gång på 50/60 talet. Samma motor, samma kaross, samma växellåda, men inga kromlister, enklare inredning. Ingen köpte dom, vad skulle grannarna säga?
Ove.G
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Designer och konstruktörer använder inte produkten. Vita soffor , glasskåp osv.

Vi användare kommer in blöta sandiga i bilen , använder kladdig solkräm osv.

Skilda världar. Den som bygger och renoverar får det som den vill.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Bosse!
Ta en Porsche Carrera RS 73a.....vad kostade den ny? Runt 55.000kr ooch vad är en fin sån värd idag? En bra bit över Tio miljoner!

Undrar om det blir nåt liknade med våra gamla husbilar......kanske nån väldigt fin tidig Vw Westfalia kommer att stiga kraftigt:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Efter mer än 35 år med husbil har jag lärt mig någorlunda vad som håller i längden. Eftersom jag mest har haft terrängdugliga bilar så vet jag att stora stenar, grova grenar och andra hårda föremål hotar bilens kaross. Min nuvarande bil har kraftiga avvisarlister av glasfiberplast rund om hörn och kanter och dessa är enkelt att plasta och lacka när jag då och då kommer i lite för hård kontakt med omgivningen. Hitintills har jag klarat mig från repor på själva karossen, men även mindre sådana skador fixar man lätt själv på en glasfiberkaross.
Däremot har bilkonstruktören inte varit lika noggrann vid bygget av inredning och jag har i förebyggande syfte bl.a. fått byta ut soffgruppens klädsel till slitstarkt läder och byta ut duschgolvet. Nu tåligt och lättskött, men en och annan kanske skulle sakna gardiner och sådant som ger boudoirkänsla?
IMG_0548, Tullhuset i Uppsala.JPG
RIMG0003.jpg
Bild3.jpg
IMG_0403.JPG

aake
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Designer och konstruktörer använder inte produkten. Vita soffor , glasskåp osv...................................

Efter att vi hade använt vår Frankia under några år tänkte vi byta till en nyare. Vi åkte in om fabriken på vår resa till Grekland och träffade då fabriksledningen och redogjorde för dem hur vi upplevde mycket som opraktiskt i de nya husbilarna, t.ex. ett stort vitrinskåp med plats för fyra vinglas, stora fluffiga dynor, en massa krom och glitter, mm.

Man erkände då, att för dem var det viktigast att husbilen ser bra ut i broschyrer och på mässor eftersom deras försäljningsökningen främst beror på att fånga nya oerfarna kunder som hellre ser "lyxen" än det praktiska användandet.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Designer och konstruktörer använder inte produkten. Vita soffor , glasskåp osv.

Vi användare kommer in blöta sandiga i bilen , använder kladdig solkräm osv.

Skilda världar. Den som bygger och renoverar får det som den vill.

Vi har haft ett helt gäng med husbilar och på de äldre vi har haft så gick det att byta komponenter om så behövdes! Laddningen skötes av en vanlig enkel batteriladdare, vattentankar gick lätt att plocka ur för rengöring osv osv!
Visst dagens husbilar är fantastiska körmaskiner med grym boendekomfort!
Vi har haft husbil sen barnen var små och körde året runt.....vintercampade i fjällen med bl.a en Adria Adriatic 610 med Trumavärme och sisådär isolering! Fanns det bara ström så var det absolut inga problem! Kalla golv, men det finns ju sockor. En vanlig kupevärmare på 2000W fixade till värmen där inte Truman räckte till! En varmluftpistol var bra att ha till frusna avlopp samt ett tjockt täcke till framrutan! Lite trix å fix och det funkade!

Tittar lite på Carthagon vi äger idag med allt i utrustningsväg......javisst är den fin och påkostad, men tänk om nån av vatten eller avloppstankarna springer läck?
Hur skall den lagas om det händer! Eller nån slang som behöver bytas i det fina dubbelgolvet! Jag har ingen aning:confused:!

Nu är jag en sån där reaktionär gubbe igen men.........man funderar ibland;)
Var det bättre förr eller ?
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

DSCN8931.jpg
I USA träffade jag på en hel del, lite mer robusta byggen.
Men det kanske var särskilda hyrbilar för att hålla kostnaderna nere.
bosse b
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Det som slår mig är att de flesta bilarna är rackliga med sina fanerade spånskivekonstruktioner.
Gångjärn, låsanordningar och passform tar ganska snart stryk.
Det är ju ändå ett rullande ekipage som får både ta emot vibrationer och smällar vid sämre vägbanor.
Vi har nu köpt vår 4:e husbil , dyr som fanken , men det känns som om man inte har jagat kostnader och vikt på samma sätt.
Så förhoppningen är att det stämmer med "man får vad man betalar för".
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Vi hade tur att hitta den rätta husbil helt från början i 2007.
Adria Sport - (hetter nu Adri Sun living. )
Ingen lul-lul, fint ljust trä - panoramafönster vid dinetten (kanonbra:spinny:)
Enkel teknik, gas-el-värme, duchkabin etc.etc.
finns allt vad vi behöver och till omkring en halv mill. Kr. (dengång)
Har naturligtvis tittat på massor av andra modeller sen dess men
blir bara gladare och gladare för vår egen:music-icon::music-icon::music-icon:
Hoppas bara aldrig hon sviker os:swoon:

I övrigt finns denna model fortfarende OÄNDRAhos Sun Living. Lido S42DF - Tala om seglivad:yes:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Vår första bil köpte vi begagnad för tio är sedan en 2002 års Fiat Hymer 544 CK med alkov och 2,0 JTD motor. Så länge vi orkar komma upp i alkoven tänker vi inte byta bort den trots att handlaren sa att det var en instegsmodell. För oss passar den utmärkt och vi trivs utomordentligt med den. Bidrar kanske inte till BNP men det får väl gå.
EssoJ
 
Toppen