• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta oljefilter utan att byta olja

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Är det möjligt att byta oljefilter på en Fiat Ducato 2,8 JTD -04 utan att tömma ur oljan?

Anledningen är att jag skulle byta olja och filter innan jag körde bilen till vinterförvaring i går kväll. När jag hade dränerat oljan och demonterade filtret så visade det sig att jag hade fått fel filter. Eftersom jag hade bokat tid för att ställa in bilen någon timma senare så fick jag montera tillbaka det gamla filtret och hälla på den nya oljan. Jag tycker att det ser ut som att filtret sitter så högt så att det skulle funka att bara byta filtret till våren och slå på någon halvliter för spillet men är det någon som vet?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Det kan du mycket väl göra det spill som blir är det som kommer i filtret.
Olle.
.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Är det nödvändigt att byta filter varje gång man byter oljan är då nästa fråga:rolleyes:
Det beror ju lite på också hur var och ens oljebytarvanor ser ut! Kan jag tänka mig?
Om man kör benhårt efter serviceboken med dessa superlånga bytesintervaller så är nog ett filterbyte ett absolut krav.

Fast ta våran bil som ett exempel.....vi byter olja OCH filter en gång om året trots att vi inte kör i genomsnitt mer än 400-500 mil/år och då endast långkörning eller iaf med genomvarm motor, alltså minimalt kondens!

Borde då inte det räcka med enbart ett oljebyte (om ens det egentligen:rolleyes:)

Ett oljefilter renar ju oljan hela tiden tills det är fullt och jag har ytterst svårt att tro att vi med oftast bra körningar med relativt lågmilar bilar skulle skita ner ett filter så att reningsgraden försämras i nån nämnvärd utsträckning.

OM, det skulle vara så att ett oljefilter blir fullt med skit så får ju fortfarande motorn smörjning tack vare att filtret har en överströmningsventil som öppnar om trycket(motståndet till flödet)blir för högt!

Eller vad tror eller vet ni i detta ämne:), detta var bara mina funderingar och kanske helt fel?:oops:
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Gutt, tack! Jag håller med om att det förmodligen skulle gå bra att skippa filterbytet men för min del är det mest känslan att ha sett den där svarta oljan och sedan skruva tillbaka filtret, det känns inte bra. Jag köpte bilen för ett par månader sedan och serviceboken säger att olja och filter byttes för två säsonger och ca 400 mil sedan, men slipper jag dränera så blir det att fixa rätt filter och skruva dit det till våren :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Håller med att oljan byts för ofta. Om oljebytes intervallet är tex. 1500 mil ( i en lite äldre bil) och man byter redan efter 500mil, fast efter två år. Först och främst beror det på oljekvaliten. Syntetolja klarar tiden bättre än en ren mineralolja. (åtminstone tror jag det) Alltså, med syntetolja - som inte behöver vara långlife - kan man dra ut tiden med byten om man kör lite.

Jag som numera har en 2.8 HD, bytte först två gånger i tätt följd när jag köpte bilen. Detta för att spola rent motorn. Sedan skall jag byta vid ca 1000mil eller ett år. Detta pga mitt alldeles speciella program. Jag återanvänder den begagnade motoroljan och blandar den med bränsle. Jag vill inte ha en pump haveri för allt i världen, kostnad ca 25.000kr. Har testat allt mellan fem liter motorolja per tank, och ca halvliter per tank. Allt duger bra. Bilen tycks gå bättre ju mer olja i bränslen. ( detta gäller den gamla förkammardieseln S8U.) Tror att samma gäller för HDI motorn eftersom jag gör likadant med en modern Caddy 1.6 TDI. Eftersom jag gör så, blir mina egentliga kostnader för oljebyten nästan försumbara. (Köpte olja från GKås igår, igen, helsyntet 5-40W longlife för 130kr fem liter, otroligt billigt..)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

??Blandar du begagnad motorolja med dieselolja??
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Jag häller hellre spillolja i ån än i bränsletanken!

"En tok gör som en galning säger" :wub:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Men.....en oljas främsta jobb är att smörja, kyla samt rena:oops:, det blir ju alltid liiite metallpartiklar från det inre slitaget i en motor, eller hur?

Vad är den mest finmekaniska ingående delen i en Dieselmotor om inte insprutningspumpen. Där vill iaf inte jag ha några överblivna metallpartiklar som råkar passera bränslefiltret!

För ett par år sedan hade jag en Cooper S 1071 63 års modell som jag körde lite Trackdays med.....i den fick jag byta olja efter varje körning, he he.
Oljepluggen hade en magnetstav som fångade upp metallpartiklar i oljan och det var en ansenlig mängd efter en dags körning kan jag lova?
Nu går det ju inte att jämföra en motor som delar olja med växellådan (så var det på Kojorna:oops:) med en modern högteknologisk motor men ändå........skräp blir det i oljan med tiden!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Jag skulle aldrig drömma om att blanda gammal skitig motorolja i dieseln & detta är väl inte att rekommendera. Metallspånor & sot som förorenar bränslesystemet & filter. Bortsett från ev. risk för skador så sätter skiten igen filtret & detta är ju inte helt gratis så den "lilla vinsten" man gör på detta äts till viss del upp av filtrets pris. Om man vill "fetta upp" dieseln för att få bättre smörjning så kan man ju tillsätta en billig ny mineralolja eller mineralbaserad tvåtaktsolja. Ett par deciliter räcker till en full tank på 60 - 80 liter.

Bennie
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Vore det inte bättre att ta fem liter ny olja om den är otroligt billig? 130 kr att spara för att riskera så mycket låter dumt.

PS ligger det ironi i ditt nick name "Big spender"

lars
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Jovisst, men 5 liter olja till 60 - 80 liter diesel är väl "overkill". Säkerligen skulle bilen ryka & är det en nyare motor med partikelfilter så kan det bli problem.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Har tidigare läst tester med olika additiv i dieseln, med syfte att uträtta "under" med både motor och bränslesystem.
Ämnet är stött o blött i många tyska motorforum.

Man har inte i något fall kunnat bevisa några positiva förändringar, dock ej heller några negativa :)
Alltså kan man lika gärna riva pengarna i duschen.

Dock myten om tillsatt 2-taktsolja i dieseln, så visade tester att det i snitt halverar livslängden på insprutningspumpen, i övrigt inga positiva egenskaper.
Angående spillolja som tillsats så har jag aldrig stött på metoden tidigare.

"modern diesel" har de nödvändiga tillsatser som förväntas behövas.

Hittar tyvärr inte länken till testen nu :(

Prova inte detta i moderna CR-dielsar, rekommenderar alla tekniker som får frågan.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Byter olja varje 1000 mil eller 2 år, vilket av det som kommer först.
jag kör på Aral Bluetronic 10w40 eftersom Fiat 2.8jtd inte mår bra av en tunnare olja
man riskerar oljeläckage ifrån vevaxeltätningen höger sida.
om inte det problemet funnits så hade jag kört på helsyntet å då hade bytet blivit 1500 mil..=)

Sen när det gäller myten med tvåtaktsolja, på vissa pumpar som exempelvis
Tidiga BMW 525 TD E34 den hade ett mekaniskt ställverk med släpringar, dessa släpringar mådde riktigt dåligt med den svenska torra dieseln så man tillsatte Low smoke Utombordar 2-takt å då höll pumparna bra.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Jag visste ju att tillvägagångs sättet är kontroversiellt, men många är ju intresserade av "ändlägen" som detta ju är.

Jag skall försöka motivera varför. 90% för att fetta dieseln för att undvika pumphaveri, eller snarare läckande pump då packningarna torkar ut. 10% för ekonomin. Jag har ju en del motorer bensin och dieseldrivna som jag byter olja varje år, så det blir kanske totalt 20 liter. Jag inbillar mig också att min diesel liknar den kontinentala vad gäller effekten i motorn.

Sedan - och detta är ju lite hys hys - spilloljan färgar dieseln till en grå nyans. Fördelen? Juu, jag kan använda villaolja utomhuskvalite som ju är lite färgad. Om man köper den i stora kvantiteter kan man komma ned i pris en hel del. Vill inte här avslöja hur lågt, då det skulle kunna locka andra till "tveksamheter". Den soppan är främst avsedd att användas i en gammal grolle, men det har hänt att jag tankat även Caddyn och husbilen med den. Varjefall, även den soppan antar en grå nyans.

Sedan tänker jag att eventuella orenheter fastnar i dieselfilter som ju rensar till några my, vet inte exakt, men diesel filtern skall ju rena tillräckligt anser fabrikörerna. I början bytte jag filter ofta, men det är inte nödvändigt. Har aldrig haft problem med igensatta filter.

Innan jag började med det här så googlade jag flitigt i ämnet. Två huvudkategorier av tyckare finns det. Tyckare som litar blint på experter eller är på något annat sätt "troende." Tyckare som anger sig som experter, men ingen har egna erfarenheter. Sedan är det några få som testar allt. Tom. frityrolja. Allehanda hoppahälla, mest hokus pokus.
Min metod kommer från en bonde från Skaraborg, en vis man på alla sätt och vis. Jag vill dock understryka att inte använda min metod, vinsterna är marginella. Ville bara upplysa detta som en kuriositet. Kanske också lugna trådskaparen ang oljefiltret, då han kan läsa hur "grazy" man kan göra, utan att det slutar med en haveri....
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Man läser ofta att oljefiltret rena oljan från partiklar som lösts upp. Men detta är bara sant till en viss del. På ett filter till Fiat 2,3 JTD stod det att det stoppar partiklar större än 10 my! En av moderna motoroljor egenskaper är ju att de löser upp skiten och håller den flytande, så att det inte blir en massa gegga på olika ställen i motorn. Att inte filtret tar bort allt märks ju på att oljan blir svart i en diesel ganska snabbt.
Sen är det väl egentligen overkill att byta filter vid varje år om man bara kör, säg 800 mil/år om Fiat säger 4000 mil.
En fråga jag ställt många gånger men aldrig fått något bra svar på är: Viken egenskap hos oljan är det som försämras så snabbt att man måste byta efter ett år fast man inte kört mer än en femtedel av de 4000 milen Fiat talar om? Är det smörjningen, kylningen eller skithållaregenskaperna som försämras?
Oljan oxiderar är det undvikande svaret jag fått hittills! Which means?
// Göte J
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Är det inte t.ex 4000mil eller 1år vilket som nu infaller först, gällande oljebyte.
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

När dagens filter ser ut som dom gör,typ som en kaffekopp och papper som ramlar ihop är det mkt viktigt att byta filter.Och vill man prompt delmecka så byt filter vid "halvtid".
Annars har jag alltid levt efter att olja är billigare än metall.

Så här kan det se ut på en bmw vid föreskriven intervall
 

Bilagor

  • bmw v8.jpg
    bmw v8.jpg
    44,2 KB · Visningar: 10
Toppen