• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Max last garage.

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Hej
Ska byta husbil och tittar på beg helintegrerat ca 8-8,5 m i prisklass ca 5-700000 :-
Vill ha bakhjulsdrivet baserat på Mercedes eller Iveco och stort garage.
Problemet är att jag nu har hört att många sådana har 150kg max last i garaget, stämmer det?
Enligt detta så är det tandemaxel som gäller om man vill lasta mycket i garaget, stämmer det?
Vill absolut ej ha Fiat och framhjulsdrivet så tar tacksamt emot tips på andra bilar som man får lasta mycket i.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Max last garage.

Hvilken lasteevne garagen har er avhengig av konstruksjonen på rammeforlengelsen bak. Eksempelvis N+B Flair har ingen annen begrensning enn det som ligger i aksellast og totalvekt, den første Flair 7100 på Iveco kunne laste 1600 kg i garagen når den hadde fulle tanker. Nyere og større modeller har ikke like mye lastvikt, men det er ikke egen begrensning på garagen.

Concorde hadde egen begrensning på garagen, hvilke andre som har hatt dette har jeg ikke oversikt over.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Max last garage.

Med semesterlastad husbil och fulla friskvatten och dieseltankar, samt vi två i framsätena, kan vi lasta 800 kg i garaget.

07 Flair 7100, Iveco.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Max last garage.

Det kan kanske förekomma, men gäller nog Fiatchassin.
Leta du efter de tyngre MB/Iveco- chassin, där hittar du det du söker.

I vår Hymer S 820 lastvikt=1090kg, har vi 500kg kvar i lastvikt när vi är fullastade/tankade, samt sitter i framstolarna (2pers).
Fördelningen är då 400kg på bakaxeln samt 100kg på framaxeln, vilket dock ändras när ytterligare last placeras, har sett en formel här i forumet som beräknar axeltrycket utifrån var lasten placeras.
Skulle jag t.ex. ställa en mc/moppe på det utvändigt inbyggda mc-stället bak så skulle bilen kunna lastas mer fram, hoppas du förstår vad jag menar.

Lycka till med ditt husbilsköp :)
och du är helt rätt ute när du väljer bakhjulsdrift, det var en självklarhet när vi köpte vår första/nuvarande husbil som vi gillar skarpt.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Max last garage.

Det är ju inte bara axelvikten eller typ av chassie som avgör vad som får lastas i garaget, på många bilar är garaget en påhängd "låda" för att ge ett rymligt garage under sängarna och en låg lasthöjd. Ramarna till dessa är relativt klena och därför är lasten i garaget begränsad till 150-250kg ungefär.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Max last garage.

Kan man enkelt kolla ifall det är en "påhängd låda"?
Ifall många husbilar på lastbilschassi har en påhängd låda så borde du nämna vilka som inte har det för att hjälpa Stratos.

Han har ju bara fått 2 tips hittills.
NB Flair och Hymer S820.

Stratos, eftersom du letar 8-8,5m bil så kolla totalvikten du bör nog leta på ca: 5,5-7,5ton.
Husbilar under denna vikt är troligen byggda på paketbilar med påhängd låda som Montreal nämner.
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Max last garage.

Våran Hymer 709 (8,20 lång) Bygger på Iveco. Iveco har inte tandemhjul bak eftersom dom är bakhjulsdrivna. Däremot så har den tvillinghjul. Den tål en lastvikt på 3700 kg på bakaxeln men tillåten max last i garaget är satt till 350 kg. Om vi belastar fram och bakaxel maximalt så överskrider vi totalvikten som är satt till 5200 kg. Om du fastnar för en bil byggd på Iveco så ska du vara noga med att provköra ordentligt i olika hastigheter. Detta eftersom Iveco haft problem med transmissionsljud från bakaxeln i vissa hastigheter (ofta runt 90km/h).

Lycka till
//Janne
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Max last garage.

Detta eftersom Iveco haft problem med transmissionsljud från bakaxeln i vissa hastigheter (ofta runt 90km/h).

Detta stämmer, vi skall få vår bakaxel utbytt som del av köpet. (nyss köpt bilen)
Jag anmärkte på detta tjutande ljud vid provkörning.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Max last garage.

Hej i tillägg till redan sagt rekommenderar jag att man kollar under bilen att
garage golvet är rätt konstruerat för den tänkta lasten. Själv fick jag lägga in Au balk för att staga upp golvet. (Var bara skruvat plywoodgolv i garageväggen samma material) Sen inga problem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Max last garage.

Det är ju stor skillnad på en utbredd last på 200Kg, och en last på 200Kg som trycker på ytan av två handflator som en mc gör, så förstärkningar kan absolut vara lämpligt. :)
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Max last garage.

Ett stort tack för alla tips och matnyttig info, ska titta närmare på NB Flair samt Hymer.
Någon som vet hur det är med Frankia?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Max last garage.

Det finns oftast flera olika modeller från varje tillverkare som kan komma ifråga, du måste nog titta på vilka modeller som intresserar dej först, generella svar finns inte. :)
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Max last garage.

Det finns oftast flera olika modeller från varje tillverkare som kan komma ifråga, du måste nog titta på vilka modeller som intresserar dej först, generella svar finns inte. :)
Ok, antog att helintegrerat, 8-8.5 m, mercedes eller Iveco, bakhjulsdrift och ca 5-700000 :- begagnat skulle räcka.
Ska kolla på lite olika modeller, tack för hjälpen! :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Max last garage.

Jag skulle vilja säga att det generella svaret är;

Ett chassi på minst 6 ton, husbilsmärke på detta chassi spelar ingen(eller liten) roll.
I praktiken blir det 95 gånger av 100 ett Iveco.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Max last garage.

Ett stort tack för alla tips och matnyttig info, ska titta närmare på NB Flair samt Hymer.
Någon som vet hur det är med Frankia?

Jag tycker det är svårt att hitta stora Frankia (lb-chassi) i din prisklass, Frankias flaggskepp bygger oftast på man-chassi och är DYRA.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Max last garage.

Jag tycker det är svårt att hitta stora Franska (lb-chassi) i din prisklass, Frankias flaggskepp bygger oftast på man-chassi och är DYRA.
Vad tror du om något sådant här men ett par år nyare? Frankia I 8000 1 ägare Sv-sÃ¥ld Drag 1760Kg la | Skaraborg

Den verkar ha likadant chassi som jag har ett MB905/616 totalvik:5990kg
Detta är kvalitet och lyx från Frankia.
Varför leta ett par år nyare, blev något bättre då?

Åk å titta/provkör, och se ifall du gillar den mjuka gången.
Passa på att få till en vägning, det finns garanterat inte 1700kg lastvikt.

Edit: den verkar vara lastbilsreggad=C-kort, går dock att typa om till PB2, så gjorde vi för att sambon ska få köra, på köpet fick vi mer än dubbel skatt:(
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Max last garage.

Tänkte precis skriva det, Mercedeschassiet är känt för mjuk och lite svajig gång, inte något som alla gillar. Passar mera för glidare, än för de som har mera brått! :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Max last garage.

NB Flair 8000 på Iveco känns som en bra bil, dock vet jag inte hur lastkapaciteten i garaget är, men det finns säkert nån här som vet.
Dock är de fortfarande lite för dyra, för mej iallafall.
 
Toppen