• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderingar på plåtis!

F

F.d. 53061

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Hur många är det som har en plåtis byggd av scandmobil i Falköping det verkar vara ett bra alternativ man kan ju vara med å bestämma lite själv. Om man kan köpa ett tomt skåp för ca 200000kr vad kan det bli för slut pris.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Du får lägga på ca 200 - tror jag.
Min första HB var en Peugeot Boxer som ScandiMobil byggt om - trevlig liten bil.
SMC i Göteborg bygger ju oxå sådana/liknande Plåtisar.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Det är nog bara arbetskostnaden sedan tillkommer all inredning. Vi har ju en medlem som precis byggt en bil på Mercedes. Om jag inte minns fel så slutade kostnaden runt en miljon.

Kenneth
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Globecar och Possl går ju att få med Citroen. Enligt uppgift så skall den 2.2l Hdi motorn ha kamkedja. Det är ju ingen nackdel.

Kenneth
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Vi bytte från En TEC 7.35 till en Burstner Brevio T645 6.34 x 2.10. Var nära att köpa en plåtis först. Men ville ha vanlig dörr och lite mer utrymme och husbils känslan. Orsaken var samma som ni, ville kunna åka in på småvägar och små trånga byar nere vid medelhavet.
Vi är så nöjda på alla sätt

Är nyfiken på en 645:a, men har svårt att se vettiga lastutrymmen om man inte vill ställa bagaget på sofforna. Finns det fiffiga lösningar man inte ser, eller är det så ont om utrymme som det verkar - tänker då på utemöbler etc??

/Roger
 

ollebro

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Haninge
HBK-Nr
22897
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Hej,
Vi har precis börjat intressera oss för husbil/plåtis och tycker många modeller har bra planlösning.
Vi är 2 personer som ska ha den och vi tänker inte vintercampa, men någon minusgrad kan det ju bli. Efter att ha provat en Adria 600 SP live över en långhelg så är vi mer än nöjda med det mesta.

vi har dock en hel del betänkligheter angående duschen, den är trång, kanske för trång i de flesta modeller, i Adrian funkade det men vi var inte nöjda.
Antar att dusch i mitten är rymligare, men hur är det att göra ren skjutdörrarna till duschen, lamellerna i dörren verkar kunna samla mycket skit?

Den andra saken som störde var den stora skjujtdörren som vi upplevde svår att stänga så bilen gick att låsa, speciellt inifrån var det svårt. Vad säger ni andra om det?

/Olle
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på plåtis!

Hej,
Vi har precis börjat intressera oss för husbil/plåtis och tycker många modeller har bra planlösning.
Vi är 2 personer som ska ha den och vi tänker inte vintercampa, men någon minusgrad kan det ju bli. Efter att ha provat en Adria 600 SP live över en långhelg så är vi mer än nöjda med det mesta.

vi har dock en hel del betänkligheter angående duschen, den är trång, kanske för trång i de flesta modeller, i Adrian funkade det men vi var inte nöjda.
Antar att dusch i mitten är rymligare, men hur är det att göra ren skjutdörrarna till duschen, lamellerna i dörren verkar kunna samla mycket skit?

Den andra saken som störde var den stora skjujtdörren som vi upplevde svår att stänga så bilen gick att låsa, speciellt inifrån var det svårt. Vad säger ni andra om det?

/Olle

Vi hade visserligen vår Pössl bara ett år innan vi skaffade en större bil men var väldigt nöjda. Duschen fungerade utmärkt och det är lätt att spola av skjutdörren och sen låta den stå utdragen och rinna av/torka. Utrymmet i den typen av dusch är bättre än i de flesta större bilar. Sen jag miste min man har jag sålt den stora bilen och beställt en ny Globecar 600L. De har på den senaste årsmodellen bättre fönster och om jag inte minns fel en funktion som drar igen det sista när du stänger skjutdörren. Nu måste jag bara vänta till april innan jag kan ge mig ut igen......
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

"Den andra saken som störde var den stora skjutdörren som vi upplevde svår att stänga så bilen gick att låsa, speciellt inifrån var det svårt. Vad säger ni andra om det?"

Utifrån stänger man med lite tryck med vänster hand mitt på dörren.
Inifrån går det betydligt lättare om man har t.ex. takluckan lite öppen.
Det finns mjukstängande dörr som "option"

Jojje
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på plåtis!

Vi lät Scandi Mobil i Falköping bygga vår plåtis och är mycket nöjda med resultatet. HB'n testades i somras under 3 månaders Norgebesök (specialbyggdes just för Norge), och den gjorde bra ifrån sig & enligt alla förväntningar.

Byggkostnad, ja... inte så lätt att redovisa då vi själva har köpt en hel del. Men om vi räknar utifrån SM's basmodell, då hade SM kostat ca 280 000:- (arbete + bas-inredning). Lägg till vad ditt bilköp kommer att kosta så har du en ungefärlig prisbild. Tänk även på att det tar tid att bygga, att din bil skall vara försäkrad och skattad under byggtiden och att bygget tar några månader...

Vi har haft rätt många utsvävningar och specialönskemål + en hel del egna inköp och hamnat på över 900 000:- (SM kostnad + våra inköp + ny MB Sprinter). Nu i efterhand kan vi säga att det var värt vartenda öre. Alternativet skulle varit en HRZ (Tyskt beställningsbygge), vilket sprack pga. Euro's utveckling och HRZ's prisjustering "uppåt".

Jag är säker på att det finns medlemmar som undrar vilka "utsvävningar" som vi har haft och då menar vi inte TV+antenn, WiFi & iProdukters uppkopplingar osv., här kommer några i alla fall:
  • Kyl i ståhöjd, långbäddar, dubbla batterier och dubbla solcellspaneler (en vridbar) + startbatteriladdning, var givet!
  • Truma D6E (ganska ny produkt). Ej SM standard!
  • Vattentank 126 l samt uppsamlingstank för grå/svartvatten på 80 l med el-tömning (markbrunn). Ej SM standard!
  • Kassettömning till den fasta tanken via en kvarn (en veckas tömningsbuffer). OBS! kassetten kan tömmas även manuellt. Ej SM standard!
  • X-tra frys på 32 liter. Ej SM standard!
  • SOG takmodell (inga filtrar behövs, ingen risk att störa grannar). Ej SM standard!
  • Ugn i en plåtis ställer mycket höga krav på byggaren! Ej SM standard!
  • Myggnät (den 1:a i Sverige för MB/Crafter med högt tak). Ej SM standard!
  • Markis (den 1:a i Sverige för MB/Crafter med "böjd" tak) utan stödben
  • Installation av 6 kg stålgasol-flaska (läs LPG tank). Ej SM standard!

Fördelar: många (i en annan tråd)
Nackdelar: JA

  • VIKT (vi håller på att banta "lyxen", bl.a. bara ett fiskespö, ej 8 st. med alla tillbehör, eller jamie oliver's alla grytor & stekjärn)
  • TRÅNGT (2 pers. klarar sig fint utan djur & barnbarn. Här kan både GI, Jappes LCHF & ViktVäktarna bidra med lite nytta : )
Nu med facit i hand så kunde vi skippat markisen, den har vi ute när det regnar under grillningen eller vid klädbyte & regn.
Vi kanske ska plocka bort reservhjulet trotts att jag vill ha den tryggheten! Har hört att vägassistans fungerar i hela Europa...
Frys & cyklar går inte ihop pga vikten. En kompromiss blir att Frys följer med till Norge medan cyklar söderut.

Ännu en gång TACK till alla er som hjälpt oss "pussla" ihop vår drömplåtis. En detalj till är att vår EURO VI tar i Norge ca 0,85 l/mil blandad körning (fullastad).
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Hej köpte clobecar 6m 2017 kom från en concorde liner.
Hur gör ni på färjan med gasolen kan ju inte lämna bilen uppen.
Kattis.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på plåtis!

Hej köpte clobecar 6m 2017 kom från en concorde liner.
Hur gör ni på färjan med gasolen kan ju inte lämna bilen uppen.
Kattis.

Har aldrig varit ett problem. Frågade första gången och fick till svar att bara gasolen var avstängd var det ok ha dörrarna låsta bak. Sen har vi inte frågat och ingen har heller sagt något.
 
Toppen