• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Egentligen uppfattar jag inte något korståg mot bilar över 3500 Kg, däremot väldigt många som anser att bilar under 3500 Kg inte fungerar utan att veta förutsättningarna från trådskaparen. Det har ju dessutom kommit många bilar under 3500 Kg som har en bra lastvikt i ursprungsskick, sedan kan man ju naturligtvis välja att lasta ned dom med massor av inte helt nödvändiga tillbehör. Om man i stället vill ha en smidig och hanterlig bil som man får köra med nästan överallt är ju en under 3500 Kg definitivt att föredra. :)
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Vi valde en tyngre bil denna gång efter att vi under våra åtminstone 10 senaste år har haft problem med vikten. Vägt och räknat på allt vi stoppat in. Visserligen har vi inte blivit bötfällda eller vägda. Men osäkerheten finns där hela tiden. Vill man ha lite utrustning som automat, Alde värme o dyl blir vikten därefter. Nu har vi 3850 kg totalvikt och vägde nu med fulla tankar o två personer och vanlig last, typ stolar, bord o grill till 3540 kg. Det betyder att vi kan åka 4 pers också utan risk. Vår tjänstevikt är 3120 kg.
Det man får vara rädd om nu är körkortet annars får vi ställa husbilen.
Sedan är det ju lite nackdelar jämfört med 3500 kg men det får man ta.
Med bredspårhassi bak är bilen mycket stadig. Det har ju funnits sedan 2010 i alla fall.
Farten är ju bara 80 km/tim i Danmark o Tyskland men det går ju bra.
Kör imorgon så vi får testa.
:yes:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Jag förstår att du gärna vill se en ensidig diskussion men syftet med forum som dessa är att visa bägge sidor av myntet, utan mörkning av det som känns obekvämt. ;)

Inte alls, men med korståg avser jag dina inlägg i viktfrågan bakåt i tiden i forumet, ensidigt var ordet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Personligen skulle jag ha valt den bil som känns bäst. Totalvikt och lastförmåga är av underordnad betydelse.
Antingen kör man med lite övervikt och riskerar böter för det eller så kanske man kör lite för fort eller på fel plats och riskerar böter för det.
Om inställningen ändå är att man är villig att åka i gråzonen och chansa ibland är det bättre att göra det med en bil man verkligen vill ha och trivs i.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Inte alls, men med korståg avser jag dina inlägg i viktfrågan bakåt i tiden i forumet, ensidigt var ordet.

Om jag ser en ensidig diskussion som denna där man tenderar att utelämna fakta för att skönmåla det egna valet så kommer jag att fortsätta att balansera upp dem genom att peka på de regelmässiga skillnader som de facto finns. Det är först när man har alla för- och nackdelar framför sig som man kan väga dem mot varandra och verkligen göra det rätta valet, som må vara en tung såväl som lätt. Vilket man än väljer så har man då gjort valet på goda grunder. Ingen som står i valet tjänar på att fakta utelämnas eller mörkas. Vad är egentligen syftet med att hålla på så? Rädd om andrahandsvärdet på egna bilen?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Om jag ser en ensidig diskussion som denna där man tenderar att utelämna fakta för att skönmåla det egna valet så kommer jag att fortsätta att balansera upp dem genom att peka på de regelmässiga skillnader som de facto finns. Det är först när man har alla för- och nackdelar framför sig som man kan väga dem mot varandra och verkligen göra det rätta valet, som må vara en tung såväl som lätt. Vilket man än väljer så har man då gjort valet på goda grunder. Ingen som står i valet tjänar på att fakta utelämnas eller mörkas. Vad är egentligen syftet med att hålla på så? Rädd om andrahandsvärdet på egna bilen?

Har bara försökt förklara hur vi upplevt att resa med vår bil och har absolut ingen åsikt om vad någon annan ska välja för bil, det är verkligen upp till var och en.
I inget enda inlägg har jag nämnt något om nackdelar med 3,5 t bil (till skillnad mot vissa som i alla möjliga sammanhang letar fram nackdelar med tyngre bilar).
Och det är ju rent komiskt att tro att det man skriver här gör man för att påverka andrahandsvärdet, men det är kanske så du ser på det?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Mycket bra. Jag kommer att fortsätta att upplysa om de regler som finns när det handlar om 3,5-tons-gränsen i nästa tråd som tar upp ämnet då jag ser det som en skyldighet mot de som står i valet och kvalet så att de inte missar något. Det handlar bara om ren fakta utan några som helst personliga värderingar i så det finns ingen anledning att skjuta budbäraren. :D
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Mycket bra. Jag kommer att fortsätta att upplysa om de regler som finns när det handlar om 3,5-tons-gränsen i nästa tråd som tar upp ämnet då jag ser det som en skyldighet mot de som står i valet och kvalet så att de inte missar något. Det handlar bara om ren fakta utan några som helst personliga värderingar i så det finns ingen anledning att skjuta budbäraren. :D

Det gör du helt rätt i Johnssma! Vad du också borde göra när du förespråkar 3500 kg är att varna för alla bilar av lite äldre snitt som står i hundratal hos handlare med löjligt låg last vikt.
Kanske till och med lägga ut vad bötesbeloppen är vid överlast.

lars
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Det gör du helt rätt i Johnssma! Vad du också borde göra när du förespråkar 3500 kg är att varna för alla bilar av lite äldre snitt som står i hundratal hos handlare med löjligt låg last vikt.
Kanske till och med lägga ut vad bötesbeloppen är vid överlast.

lars

Behövs aldrig, det brukar alltid vara gjort många gånger om i trådarna när jag lägger mig i... ;)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

350 kg i lastvikt tycker jag är i minsta laget och risken för överlass är stor. Jag tycker du i stället borde leta efter bil som har minst 500 kg lastvikt. Sen beror det ju mycket på var du kommer att resa. Jag själv valde en bil med totalvikt på 3500 kg eftersom jag varje år reser ner till södra Europa och ser det som en klar fördel, jag slipper att ligga i lastbilsfilen o masa, inga omkörningsförbud, ibfa förbjudna vägar, inga begränsningar på totalvikter, inga bekymmer med goboxar och småvägar i Österrike, kan köra den med vanligt B-kort, barnen kan låna bilen och räknar med bra andrahandsvärde när efterfrågan kommer att öka från personer som har körkort efter 1996 mm. Det var vårt val och jag ångrar det inte, vi har en bil som väger 2900 kg i körklart skick och har hittills aldrig varit i närheten av totalvikten när vi vägt. Har t o m bunkrat ordentligt i Tyskland så att lagret fortfarande inte är tomt efter förra höstens resa.
Mitt tips är att du funderar noga hur du kommer att använda bilen och jämföra för- och nackdelar. Gör upp en kravlista på vad du skall ha och komplettera med en "önskelista" på vad som är önskvärt, då är jag säker på att du blir nöjd oavsett vikten.
Lycka till i ditt val!
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Kör ner till Syd Europa 1 ggr per år och kör som hemma, Easygo + sitter i vindrutan redo för ev motorvägsavgifter och broar, några mail så var det löst, förstår inte problemet som anspelas runt denna. Sämre andrahandsvärde på sikt för folk med körkort före 1996 blir färre, hmm jag är en av dom, och är 20 år kvar minst till jag går i pension och den stora anhopningen husbilsåkare utav min stam kommer, så känns rätt avlägset att använda det som ett argument idag.. Och att mina barn inte får köra bilen på sina B körkort tycker jag känns lugnande, då behöver jag inte vara nervös för att dom ska låna bilen när jag vill ha den :) Totalvikten är nyss uppvägd till 4250 kg från 4000kg så nu kan jag ha med allt jag vill ner i Europa och även hem, är fullutrustad...

Men vi är ju alla olika, men frågan var ju en än gång om man haft problem med myndigheter nere i Europa och om dom är petiga och svaret är nej inte vad jag upplevt baserat på min personliga erfarenhet, men kanske klarat mig bra.. Sen rekommenderar jag ingen att köra varken fortare än angiven hastighetsbegränsning eller med övervikt, förr eller senare kommer väl sanningen ifatt...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Är man ung och nykär behöver man inte mer än en vanlig personbil. En Volvo Duett med en madrass i bagaget fungerade alldeles utmärkt under semesterresorna, så länge det inte fanns barn med på färden.
Men med ålderns insikt så förändras en hel del av det som ansågs tillfyllest en gång i tiden. T.ex. så består i alla fall mitt förhållande till husbilen till över 95% stillastående och knappast c:a 5% av själva resandet. Och självklart prioriterar jag då bilens användbarhet vid stillastående.
Idag t.ex. bär det iväg till "Rallykross VM i Höljes" nästan två timmars resande och på Söndag eller Måndag blir det återfärd.:)

Men visst har jag blivit hindrat av totalvikten när skyltar visas max 3,5 ton. Men har faktiskt även brutit mot en sådan skylt, med en kalkylerad bot, då alternativa vägar var i sämre skick. (Men skulle aldrig köra över en bro där mitt fordon inte klarar gränsen.)
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Ganska mycket 350 kg last i en bil om man omvandlad till 25 kg sandsäck blir en massa säckar.
Orkar man bära in o ryms de.

Vatten mat kläder blir Max 150 kg vad mera motsvarande 8 sandsäckar?

Leif

Lägg där till ett 10-tal flak öl, 50 flaskor vin, några flaskor whisky hem från kontinenten, ett par elcykel a 25 kg, utemöbler, gssolgrill mm mm. Jag hade tidigare en bil med385 kg
lastvikt har bytt till 4,2 tunnare. Visst besiktning varje år, men det gäller även en lätt bil efter 5 år om jag inte minns fel.
Tomhoff
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Behöver man ha en särskild varningsmärke bakpå husbilar över 3,5 ton i Europa typ Spanien Portugal Frankrike Tyskland
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Skylten behövs i Italien och Spanien om du har uthängande last tex,cyklarna på cykelställ
Hej!
Det är olika skyltar och de skall vara godkända för respektive land.
//Conny

PS

Den som tyckte att 350 kg last (på registeringsbeviset antar jag) bör betänka att det i verkligheten kan innbära 200 kg om man kontrollvägen. Från det skall sedan dras all extra utrustning som exempelvis markis mm. även om den är fabriksmonterad och inte tillval.
Läs denna sedelärande historia http://www.husbilsklubben.se/forums/t92792/

DS
 
Senast ändrad:

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Hej, i sommras var vi ute i europa (ner till Frankrike) en vända. Min erfarenhet inte bara i utomlands utan också i sverige är att det finna en hel del vägar, broar städer som har begränsningar till 3,5 ton. Sen efterlevnaden av dessa är nog lite si o så. Vi såg under ett par veckor i europa 3 kontroller av vikten men det finns ju även i sverige, om man nu har problem med överlast.

Vi har på pappret 500 kg lastvikt i vår 3,5 tonnare men när vi vägde den så har solceller, taksäng, cykelställ mm ätit upp en stor del av detta. 300 kg blev nog över och det räckte gott för 2 vuxna, men kan nog bli i snålaste laget för en barnfamilj. Kan ju alltid kompensera med lite mindre vatten, lätta cyklar liten grill osv och inte tanka fullt men det är ju tradigt.
 
Toppen