• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Kalmar50

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
11019
Medlemskap
2024
Jag har länge letat efter en husbil som jag skulle ha som bostad. Kraven har varit vinterfungerande, dubbelgolv, vattenburen värme, kyl/frys separat och minst 800 kg i lastvikt.
Häromveckan trodde jag att jag hittat min bil/mitt nya hem: Allt verkad stämma, dessutom var den väldigt välskött och servad på alla vis. Tjänstevikten faktiska vikten var 3200 kg och totalvikten 4000 kg. Jag slog till. Åkte hem med mitt nyförvärv och lastade in lite lakan, kläder och husgeråd (max 50 kg). Med halv tank av både vatten och diesel körde jag ensam till kontrollplats utanför kalmar (helt nyrenoverad fordonsvåg). Döm om min förvåning när jag ser att vågen stannar på 4010 kg. Jag kan alltså inte använda min bil med familj lagligt.
Ringer firman jag köpte av som säger att de inte begriper sig på detta. De säljer normalt sett vanliga bilar och enbart i undantag husbilar..
Är det någon som vet något om hur/om det är lönt gå vidare och begära att köpet hävs? Enligt tillgänglig dokumentation har ju bilen helt andra egenskaper än verkligheten.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Det låter som att du behöver åka till ytterligare en våg. Några hundra kilo över tjänstevikten pga utrustning och fukt har man hört talas om, men här pratar vi om 700kg som tillkommit genom åren vilket låter osannolikt.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Är den svensksåld då kan dom ha vägt en bil utan extrautrustning (Typbesiktning) Så när man köper en sådan bil och lägger till utrustning då minskar lastvikten med det extra antalet kilo som extrautrustningen väger. Töm bilen på allt som du stoppat i den och väg om. Då ser dunden faktiska vikten och hur mycket lastvikt du har
Lycka till
 

Kalmar50

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
11019
Medlemskap
2024
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Ja jag tycker också att det är väldigt mycket. Sen tänker jag att när det står "faktisk vikt" så bör den ju ha varit vägd som "individ"..? Alltså inte fått tjänstevikten bara på tillverkarens uppgifter...
Bilen borde ju i så,fall vara fullsmockad med extra utrustning..... 700 kg..
 

Kalmar50

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
11019
Medlemskap
2024
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Är den svensksåld då kan dom ha vägt en bil utan extrautrustning (Typbesiktning) Så när man köper en sådan bil och lägger till utrustning då minskar lastvikten med det extra antalet kilo som extrautrustningen väger. Töm bilen på allt som du stoppat i den och väg om. Då ser dunden faktiska vikten och hur mycket lastvikt du har
Lycka till

Tack
Jo jag får nog göra så. Tömma och se vad den väger med tom bil, diesel o vatten enligt regler för tjänstevikt och en förare på 75 kg.
Tråkigt av bara den men inget val. Då.har man ju siffran. Sen om den är väldigt felaktig försöka häva köpet med säljfirman...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Kolla på bilprovningen de brukar ha en våg som skall var kalibrerad. Går bilen att väga upp 500 kg till på handlarens bekostnad?
 
K

Kenneth E

Guest
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Hej Kalmar 50.
Åk till bilprovningen och väg bilen . Jag har varit där och vägt husbilen , de är mycket hjälpsamma.Jag har också varit på " dammets kontrollplats " och vägt husbilen när Polisen var där. Då fick jag reda på vad varje axel hade för vikt.
Hoppas allt ordnar sig nu när du hittat en husbil som stämmer för övrigt.

Hälsningar
Kenneth. - Borgholm
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Hej Kalmar 50!
Det du råkat ut för är dessvärre inte ovanligt. Tjänstevikten avser en/samma "typ" av bil som du köpt och kan i ditt fall säkert variera upp till närmare 200 kg. Därtill kommer extra utrustning även om den monterats på fabrik - hepp!

Det finns ett aktuellt rättsfall som liknar ditt. Där köparen "oturligt nog" inte uppgav att han hade familj och därför inte fick rätt. Jag tycker absolut att du skall försöka häva köpet.
//Conny
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Du verkar ju för övrigt vara helnöjd med bilen! Kan du inte ge säljaren (firman?)en chans att försöka få bilen uppvägd? Det verkar ju vara en bil med MAXI-chassiet eller?

Detta med vikter är ett mycket större problem än vad folk tror.....
Våran Carthago har en lastvikt (enl reg.beviset) på nästan 1000kg men i verkligheten så äter all extrautrustning upp MASSOR av densamma! Nu är det inga problem för när frugan och jag åker semesterlastade så har vi nåt hundratal kilo kvar men ändå.....:oops:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Håller med Anders.
Vad du än gör, bör agera snarast då "långbänk" är inte bra för någon...
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Hej har du kollat regbeviset på transportstyrelsen På mitt står det fel uppgifter om vår bil på tjänstevikten ,så här står det
Tjänstevikt 2009kg ( skall vara 3009kg)
Totalvikt 3495kg
max släp 2000kg
Max last 1486kg
Kanske din tjänstevikt också är fel som min
MVH Leffe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Leffe:)

Står det så i reg.beviset så köp en lott!

Du har ju knappt 500 kg i egentlig lastvikt samt detta minus extrautrustning, men står det att du har 1486kg i lastvikt i reg.pappren och du blir väg så är det denna siffra polisen går på! Jäkligt bra:wink:

Låt säga att det stått rätt i dina papper och du/ni åkt på 100kg's överlast så är det direkt minst 20% och det innebär dryga böter plus avlastning på plats......

Men med er siffra ang. Lastvikt i regbeviset så blir det väl knappt nån rapportering ens om Polisen är det minsta snäll!

Köp lotter:yes:
 

Kalmar50

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
11019
Medlemskap
2024
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Hej har du kollat regbeviset på transportstyrelsen På mitt står det fel uppgifter om vår bil på tjänstevikten ,så här står det
Tjänstevikt 2009kg ( skall vara 3009kg)
Totalvikt 3495kg
max släp 2000kg
Max last 1486kg
Kanske din tjänstevikt också är fel som min
MVH Leffe

Hej
Jo har kollat och siffrorna stämmer betr regbevis och transportstyrelsen. Det är bara att de inte stämmer med verkligheten;-(
 

Kalmar50

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
11019
Medlemskap
2024
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Du verkar ju för övrigt vara helnöjd med bilen! Kan du inte ge säljaren (firman?)en chans att försöka få bilen uppvägd? Det verkar ju vara en bil med MAXI-chassiet eller?

Detta med vikter är ett mycket större problem än vad folk tror.....
Våran Carthago har en lastvikt (enl reg.beviset) på nästan 1000kg men i verkligheten så äter all extrautrustning upp MASSOR av densamma! Nu är det inga problem för när frugan och jag åker semesterlastade så har vi nåt hundratal kilo kvar men ändå.....:oops:

Har ringt firman och påtalat mitt missnöje samt efterlyst deras hjälp med att åtgärda, ev väga upp och de säger sig skola kolla på detta. Ska ringa dem i morgon om de inte hört av sig och fråga vad de kommit fram till..
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

Leffe:)

Står det så i reg.beviset så köp en lott!

Du har ju knappt 500 kg i egentlig lastvikt samt detta minus extrautrustning, men står det att du har 1486kg i lastvikt i reg.pappren och du blir väg så är det denna siffra polisen går på! Jäkligt bra:wink:

Låt säga att det stått rätt i dina papper och du/ni åkt på 100kg's överlast så är det direkt minst 20% och det innebär dryga böter plus avlastning på plats......

Men med er siffra ang. Lastvikt i regbeviset så blir det väl knappt nån rapportering ens om Polisen är det minsta snäll!

Köp lotter:yes:


När polisen kollar vikten jämför de med TOTLVIKTEN. Väger du mer blir det överlast. Lastvikten i reg beviset är helt ointresant.

ErikP

Tillägg
Om man har övervikt eller inte är exakt som jag säger ovan, men helt riktigt, som många påpekar, blir påföljden helt beroende av övervikten som procent av lastvikt enligt instrumentet.

ErikP
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

När polisen kollar vikten jämför de med TOTLVIKTEN. Väger du mer blir det överlast. Lastvikten i reg beviset är helt ointresant.

ErikP

I Sverige, gentemot resten av Europa, är det en väsentlig skillnad eftersom eventuell övervikt beräknas procentuellt av godkänd lastvikt istället för totalvikt. Har du en godkänd totalvikt på 4000 kilo parat med en godkänd lastvikt på 800 kilo innebär 200 kilos övervikt en övervikt om 25% och dryga böter. I resten av Europa innebär det en övervikt om 5% och visserligen böter men kanske inte så dryga och, framför allt, inget hot om indraget körkort.

Bästa lösningen vore väl att försöka väga upp bilen eftersom ägaren uppenbarligen är nöjd med allt annat. Jag hoppas innerligt att det löser sig.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

När polisen kollar vikten jämför de med TOTLVIKTEN. Väger du mer blir det överlast. Lastvikten i reg beviset är helt ointresant.

ErikP

Där får du nog läsa på lite extra;)
Självklart kollar de Totalvikten och det blir böter om man överstiger totalvikten

MEN, det som svider är ju hur straffet blir eller hur? För böterna beräknas på hur många procent man överstiger lastvikten med!

Ex= Totalvikt 3500kg och lastvikt på 200kg ger vid 100 kg övervikt, alltså 3600kg på vågen = 50% övervikt och förmodligen ett mycket tufft straff!

Ex= Totalvikt 3500kg och en lastvikt på 1000kg ger vid 100kg övervikt, alltså 3600 kg på vågen = 10% övervikt och förmodligen en straffeftergift....

Alltså en grym skillnad:oops:

Orkar regeringen ta fram nya regler som övriga EU har så kvittar lastvikten och böter styrs av hur många procent man överstiger Totalvikten med istället för hur tokigt vi har det i Swedala nu där böterna beräknas på Lastvikten

Fördelen blir grym för de som har bilar med låg lastvikt, ja böter blir det kanske med inte dessa horribla summor och kanske körkortsindragning som man i värsta fall råka ut för idag!
Nu tror jag inte att Polisen lägger så mycket vikt på Husbilar idag när prio. borde ligga på annat!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Felaktig tjänstevkt. Vad kan man göra?

När polisen kollar vikten jämför de med TOTLVIKTEN. Väger du mer blir det överlast. Lastvikten i reg beviset är helt ointresant.

ErikP

Nej!
Så länge man håller sig på rätt sida om totalvikten så håller jag med dig, då är siffrorna på pappret ointressanta.
Det är lastvikten på pappret som avgör nivån på böter/straff om du åker dit för överlast, då är siffrorna högintressanta och ju mer lastvikt på pappret, desto bättre!

mvh jocke
 
Toppen