• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I stället för NASA BM-1 ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, efter en tråd för några månader sedan om Kinamätare för batterikontroll och laddning så sökte jag runt lite på Ebay och hittade ett flertal varianter med lite olika funktioner inbyggda.
Jag beställde en som verkade ha ungefär samma funktioner som NASA BM-1 och en till som bara visar Volt och Amp. utan några inställningsmöjligheter.

Till den utan inställningar sitter shunten efter solcellsladdaren och mäter spänning och ström i den kabeln.
Till den med finesser och inställningar sitter shunten och mäter allt som går in eller ut från bodelsbatterierna.


Den översta visar solcellsladdarens Volt och ladd Amp.
Den undre finns många varianter av visning på.
DSCF0677-400.jpg


Den övre displayen kan visa Volt, Watt eller en timer.
Den undre displayen kan visa Amp. in när chargingdioden lyser, eller Amp. ut när den är släckt. Den visar också hur många Amp./tim det finns i batteribanken och det kan också visas i procent.
Man får börja med att programmera hur stor batteribanken är m.m.
DSCF0694-400.jpg


Ingen förbrukare igång. Övre mätaren på solcellen visar 14,1V och 6,3A i laddning,
och batterimätaren visar 14,01V och att det går in 6,34A i batteribanken och laddioden lyser.
DSCF0680-400.jpg


Här har jag satt igång några förbrukare i bilen.
Solpanelen visar 5,7A i laddning.
Men förbrukarna snor ström, laddioden lyser fortfarande så det går ändå in 2,08A i batteribanken, så förbrukarna tar alltså ca. 3,6A.
DSCF0683-400.jpg


Flera förbrukare igång.
6.9A från solcellen,
Men nu får bara batteribanken 0,45A in, men ändå något för laddioden lyser ännu.
DSCF0685-400.jpg


Ännu fler förbrukare igång.
Solcellen laddar 7A,
men förbrukarna tar mer för laddioden är släkt så batteribanken får skarva i med 1,80A.
Total förbrukning alltså ca. 8,80A.
DSCF0687-400.jpg


Här är bara TV'n igång.
Solcellen laddar 6,8A,
det går in 5,18A i batteribanken, så TV'n drar alltså bara ca. 1,6A, inte illa för en 22" TV. Den ökar till ca. 2A när bilden blir mycket ljus.
DSCF0690-400.jpg



Mycket nöjd hittills.
M.v.h. JANKRO.

Ps. Det går att gömma mätarna och kabelrännan bakom gardinen som saknas på bild, om man vill slippa se lådorna som tyvärr kändes nödvändiga för monteringen med shunt m.m. :oops:.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

koppling1.jpg
Här kommer schemat som jag använt. Jag byglade AGND och GND på kretskortet. Vet ej om det gör någon skillnad då jag har "grova" mätkablar till shunten.

Tage! Försök att få ner minus batterisko lite till på polen så slipper du dra ihop den till botten. Bättre kontakt blir det också. :)
 
Senast ändrad:

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Tack för ditt svar.
Jag har kopplat enl. schema 3 i bruksanvisningen. Det som möjligen skiljer är att shunten sitter direkt på batteriets minuspol. De kablar som satt på minuspolen flyttades till shuntens andra sida. Vet inte vad det är för kablar men antar att den ena är solcellen och den andra till Ebl blocket.
Den gula kabeln går från batteriets minuspol( samma skruv som shunten) till instrumentets GND.
Den vita går från shuntens minussida till AGND.
Den blå kabeln från shuntens plussida till ISNS
Den röda kabeln går från batteriets pluspol till Vin som är byglad till +Vext.
Det konstiga är att mätaren vid ett tillfälle visade laddning (charge) och då steg Ah mätaren.
Tyvärr har jag inget kopplingsschema för bilen. Elnag T- Loft 531. År. 2012.
Batteri och ebl sitter under passagerarstolen.
Vet heller ej vad som är normala värden. Jag har en 160 Watts solcell.
Spänningen brukar ligga runt 14-15 volt. W !0 - 17. A 0.6 - 1.3
Tacksam för tips o råd
Tage (elsaotage)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Tack för ditt svar.
Jag har kopplat enl. schema 3 i bruksanvisningen. Det som möjligen skiljer är att shunten sitter direkt på batteriets minuspol. De kablar som satt på minuspolen flyttades till shuntens andra sida. Vet inte vad det är för kablar men antar att den ena är solcellen och den andra till Ebl blocket.
Tage (elsaotage)

Då skall det vara OK. Spelar ju ingen större roll om shunten sitter på polen eller direkt på chassiet bara det inte är för långt mellan shunten och chassie jorden och för klen kabel används.

En av dom svarta borde vara "chassie jord". Den borde vara skruvad direkt i chassiet. Den andra är nog jord till övriga förbrukare i EBL. Vart Solcellen är jordad är ju frågan men den kan ju vara ditsatt på samma punkt som en av dom svarta.

Dom "normala" värdena har jag klurat ut efter hand. Det är så olika från bil till bil. Jag har inga solcellers värden att ta hänsyn till men jag har i dagarna monterat in ett till 100Ah batteri så det blev till att ändra i menyer mm igen.
Har du kollat batterispänningen med multimeter och ser att spänningen stämmer med displayen. Verkar högt med 14-15Volt.

Här är en bild på min samling av kablar. Inte snyggt men det fungerar.
Nedre delen på shunten är bultad direkt i chassiet där också min "EBL" är jordad. Den andra ligger i "luften". :)
20170823_203743.jpg
 
Senast ändrad:

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Tack för ditt svar.

Ser på ditt schema att det är en jordning från shuntens ingångssida. Denna jordning finns inte på mitt schema. se bif. bild

Ska jag dra en kabel från shuntens högra sida till chassi jord? Chassi, räcker det att sätta jordkabeln på någon av stolens skruvar? HUr tjock bör den kabeln vara?
Med vänlig hälsning
Tage
 

Bilagor

  • EliteBatterimätare 1.jpg
    EliteBatterimätare 1.jpg
    337,2 KB · Visningar: 8

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Tack för ditt svar.

Ser på ditt schema att det är en jordning från shuntens ingångssida. Denna jordning finns inte på mitt schema. se bif. bild

Ska jag dra en kabel från shuntens högra sida till chassi jord? Chassi, räcker det att sätta jordkabeln på någon av stolens skruvar? HUr tjock bör den kabeln vara?
Med vänlig hälsning
Tage

Den har jag ritat dit. Batteriet behöver ha en chassiejord annars kan andra saker som är jordade i bodelen sluta att fungera.
Konstigt att inte ditt batteri är chassiejordat.

Dra en kabel från högersida enl schemat eller din vänstra sida dit du flyttade dom svarta kablarna.
Det är ju inte så mycket ström som går där om du inte har stora förbrukare såsom inverter mm men 10-16mm2 skulle nog inte vara för klent.
Pluskabeln är nog bara 4-6mm2 som jag kan se det på din bild.

Om stolen är fastsatt i stålram och denna är fastsatt i golvet så kan det gå, men en bult direkt på chassiet är ju bäst.
Det borde finnas en jordpunkt i närheten som du kan använda.

Mvh Tony
 
Senast ändrad:

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Tack för svar.
Konstigt, schemat i min manual har ingen jordning på shuntens högra sida, såsom det är i ditt schema.
Jag ska skaffa en grövre kabel och prova att jorda jorda shuntens högra sida.

Hela elinstallationen inkl. batteri och elblock och säkringar är monterat under passagerarstolen så det är hopplöst att se hur kablarna går. Det måste väl finnas en chassijordning någonstans. Återkommer.
Mvh
Tage
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Tack för svar.
Konstigt, schemat i min manual har ingen jordning på shuntens högra sida, såsom det är i ditt schema.
Jag ska skaffa en grövre kabel och prova att jorda jorda shuntens högra sida.

Hela elinstallationen inkl. batteri och elblock och säkringar är monterat under passagerarstolen så det är hopplöst att se hur kablarna går. Det måste väl finnas en chassie-jordning någonstans. Återkommer.
Mvh
Tage

Inte konstigt. Som jag skrev så har jag ritat in jorden själv på schemat så att det stämmer med min koppling i bilen.
Du gör rätt som sätter dit en chassie-jord.

Jag väntar på resultat. :)
Lycka till.
//Tony
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

En av de två svarta kablarna, på bilden inlägg 72, måste väl vara till jord (chassiet) och den andra till förbrukarnas minus i bodelen. Men en extra jordning gör ju inget skada, tvärtom!
//Göte J
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Tack för ditt svar.

Ser på ditt schema att det är en jordning från shuntens ingångssida. Denna jordning finns inte på mitt schema. se bif. bild

Ska jag dra en kabel från shuntens högra sida till chassi jord? Chassi, räcker det att sätta jordkabeln på någon av stolens skruvar? HUr tjock bör den kabeln vara?
Med vänlig hälsning
Tage

Du har inte kvar någon jordkabel direkt till batteriets minuspol? Den ska enbart vara kopplad till shunten.
 

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej o tack.
Det är några inlägg som fattas.
Men för att göra en lång historia kort, så verkar det nu som om allt fungerar som det ska.
Jag kopplade in en jordledning till chassi (stolen). Nu har jag kärt ett tag och det verkar fungera. Det enda är väl att Ampere och Watt visningen är lite fladdrig, dom visar ju hundradelar så det är väl inte så underligt.
Vill nu tacka alla som kommit med råd.
Nu har jag en mätare som kostat mig ungefär 500 sek. och som ger den information jag vill ha.
Men viktigast av allt lärt mig en hel del om hur elektriska systemet fungerar i bilen.
Tack för alla tips.
Vänligen
Tage (elsaotage)
 
Toppen