• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virusvarning!

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Idag har jag gjort bort mig. Jag öppnade ett mail från "Skatteverket" med uppgift om att min deklaration behövde kompletteras. Då låste sig min laptop, allt tycks nu vara krypterat och datorn går inte ens starta, inte heller med Windows reparationsprogram.
Jag fick dessutom ett meddelande om att jag skulle kunna få hjälp att komma förbi krypteringen, mot ett anständigt arvode (kanske helst betalat med bankkort) förmodar jag. Men detta erbjudande har jag inte nappat på trots att jag är lättlurad.
Datorn inlämnad till en datorfirma och man hoppas där kunna rädda mina filer, men mina program tror man är rökta. Jag har gjort polisanmälan, men det finns ju egentligen ingenting för polisen att gå på.
Detta skrivet på min Ipad, i brist på laptop.

aake
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Ibland kan man komma förbi en sådan blockering genom att stänga av datorn och när man sedan startar den igen göra en systemåterställning till den senaste versionen före den ändring som "skurkprogrammet" gjort.
Tog till detta när jag i något sammanhang drabbades av en sådan låsning och det lyckades. Vet inte om det hjälper i alla fall, skurkarna utvecklar ju "bättre och bättre" program. Den gången hade jag Win XP och då får man ju tillgång till bios på ett enklare sätt än i Win 8.
För sent i ditt fall men kanske kan det vara något att pröva för någon annan.
EssoJ
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Virusvarning!

EssoJ

Nej, det fungerade inte för mig i min Windows 7.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virusvarning!

Om en etterforsker får tilgang til orginalmailen så kan en finne ut nesten eksakt hvor mailen er sendt fra og ut fra innholdet kan en finne og få fatt på skrapkoden. Om en tilstekkelig kunnskapsrik etterforsker innen cyberkrim piller ned koden så kan en ofte finne hva den gjør og hvordan en kan fjerne skaden om den er reversibel. Selv sluttet jeg med slike analyser for 10 år siden så jeg er ikke tilstrekkelig oppdatert på dagens skadevektorer.

De siste skademail jeg har mottatt er dokumentert og videreformidlet til passende avdelinger hos de som er missbrukt, oftest Paypal eller en bank, de siste om det ikke er helt amatør phishing forsøk. Paypal har en egen mailadresse for slike rapporter, har etter hvert fått endel takkemail for hjelp med å få stengt ned skadeweb sites som missbruker PP sitt namn.
 

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Jag fick något liknande va bara formatera och installera om :swoon:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Virusvarning!

Nu, efter tre dagar, har jag återfått min laptop i skick som ny. KJ-data i Östersund fixade detta (för omkring 1.800:). Inga bestående problem eller skador på vare sig program eller filer.

aake
 
H

hianders

Guest
Sv: Virusvarning!

I media idag varnas det för mejl från cdon.com eller Elgiganten med en bifogad zipfil som man INTE ska öppna då bedragarna tar över din dator och inloggningsuppgifter. Problem att hantera datorn/paddan sen tydligen om det ens går.

Även smartphones är drabbade av sms med utländska kryptiska meddelanden.
Gå in och läs i nättidningarna.

Otäcka signaler tycker jag.

fru hianders/Inger
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Vad det handlar om är att det kommer ett mejl som har en myndighet eller svenskt affärsföretag som avsändare med diverse krav, i mejlet finns en ZIP-fil som enligt avsändaren innehåller kraven, öppnar man den filen så installeras en trojan eller virus som tar över datorn och skickar alla typer av information som hittas till någon skummis.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Virusvarning!

Vad är det som har hänt?
Klickar du fel på datorn kan hela bankkontot försvinna.
Använder du kort och någon ser koden, försvinner allt som finns på kontot.
Använder du telefon och betalar med försvinner kontoinnehavet.
Jag är så gammalmodig att jag använder kontanter, har inte blivit av med en enda krona.
När jag tar ut kontanter, har jag med mig sonen. Jag skulle vilja se den som vågar utmana honom.
 

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Tack för denna varning!
Har ett mail som ligger i iphonen där jag inte kunde öppna zip filen.
Tänkte går till datorn för att se var skattemyndigheten ville.
Nu kommer jag att kasta detta mail.
TACK
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Jag fick ett likadant mail från "skattemyndigheten". Det var förvillande likt med logga och allt, det stod också om ett fel i deklarationen.
Det är bara det att deklarationen är ännu ej inlämnad (sker i Juni) så det hela var ganska avslöjande.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Virusvarning!

Vad är det som har hänt?
Klickar du fel på datorn kan hela bankkontot försvinna.
Använder du kort och någon ser koden, försvinner allt som finns på kontot.
Använder du telefon och betalar med försvinner kontoinnehavet.
Jag är så gammalmodig att jag använder kontanter, har inte blivit av med en enda krona.
När jag tar ut kontanter, har jag med mig sonen. Jag skulle vilja se den som vågar utmana honom.

Jag är så nymodig så jag sköter allt via mobil eller dator. Har aldrig blivit av med en krona :wink:

Stig
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Av vad jag har läst är det bara Windows som drabbas, inte mobiltelefoner, inte Linux eller Mac.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Enligt MacForum cirkulerar även en kod som skickas och slår ut IPhone och IPad... Men det går via meddelanden och ingen zip-fil.
 
Toppen