• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rundstrålande antenn

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har en sk rundstrålande tv antenn. På vissa ställen får vi "hoppande bild" och ojämn mottagning. Jag har hört att det beror på att den rundstrålande antennen i vissa lägen hoppar mellan olika sändare, därav den ojämna mottagningen. Någon som känner igen problemet och har förslag på lösning ( helst inte antennbyte).

Mvh

Göran
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Rundstrålande antenn

Prova höj antennen ca 10-15 centimeter eller sänk den det beror på hur den lopar
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Finns det antennförstärkare så kan det hjälpa att skruva ner förstärkningen...
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Sv: Rundstrålande antenn

Hej !

Jag har beställt en Maxview Rundumantenne Omnimax 12/24 V, för att slippa få liknande problem som du har. ( Den kallas även " skatboet eller vispen " ).

leihag
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Rundstrålande antenn

Det viktigaste är inte vilken antenn som används utan att den kommer upp från taket så att det inte uppstår reflexer både från taket och övriga saker som är monterade där.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande antenn

När man tar emot digital tv gör det inget om den får signal från flera sändare i samma region. DVB-T tekniken tar vara på detta. Men under högtrycksväder och väderfronter kan långväga signaler på samma kanal störa ut de närmaste totalt. Ett 4G filter gör nog nytta, men bör vara inbyggt i antennen om den har aktiv förstärkare inbyggd i sig. Annars skyddar filtret bara tv:ns mottagare från mobilsignalerna... Nu har PTS sålt 700-800MHz till digtaltrafik typ 5G eller blåljusfolket därför bör man köpa filter som börjar från 700 MHz redan nu om man inte bor i Småland eller Skåne där sker omläggning av tv-kanalerna i höst som först.
Alltså kan ett fyra G filter inte hjälpa alltid.
Men att ha en höj och sänkbar antenn är viktigare än om den är rundstrålande eller inte. Och helst inte för stor förstärkning, eller ställbar, inte så vanligt.

Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen