• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm om överhettad koppling

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har en Carthago på Fiat chassi med robotväxellåda. När jag ska köra in vår husbil på vår campingtomt blir det mkt fram och back. Då larmar systemet om överhettad koppling. Är detta vanligt och räcker det med att låta systemet svalna innan man fortsätter. Är det kanske ngt som ska justeras vid servicen?

Hälsningar

Göran
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vad jag vet så finns det ingen temperatur givare som känner av hur varm kopplingen är utan den räknar ut att du gjort x-antal i och urkopplingar under en viss tid.
Återgår varningen till det normala efter en stund så är nog allt OK.
Står det ingenting i bilen manual om denna varning?
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Larm om överhettad koppling

Jag kollade i instruktionsboken för Comfort Matic och där står det följande:
Citat:
"Alltför hög kopplingstemperatur

Meddelandet visas på den omkonfigurerbara flerfunktionsdisplayen tillsammans med en ljudsignal när kopplingen överhettas.
Begränsa i detta fall uppstarter och växelbyten eller parkera (stäng av motorn) tills temperaturen har gått ner.
Om meddelandet fortsätter att visas på displayen, kontakta Fiats servicenät.

För att skydda kopplingens funktion, använd inte gaspedalen för att hålla fordonet stillastående (t.ex. i en backe). En överhettning av kopplingen kan medföra skador. Använd istället bromspedalen och tryck ner gaspedalen endast när du skall starta." Slut citat

//Evanders
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Larm om överhettad koppling

Ja just det som jag sa. Men det finns ingen tempgivare utan detta är en uträkning matematiskt. Gör som det står i boken så löser det sig.:)
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Larm om överhettad koppling

Fortsätter du så där så är det snart dags för ett kopplingsbyte,
å d e inte gratis.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Larm om överhettad koppling

Kopplingen blir inte varm av sig själv,d sliras väl en del
å då brukar d bli varmt.Bara en tanke i all välmening.
Ha d..
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Larm om överhettad koppling

Posten har samma låda i alla sina Fiat. Gör som det står i instruktionsboken, håll aldrig bilen med gasen i backar och vid stopptecken eller rödljus. Kopplingen klarar inte det, måste byta lameller, samtliga Postens och andra distributionsbilar har fått inmonterat en förstärkt koppling för att klara påfrestningarna vid körning med många start/stopp.
Denna lådan funkar inte som en "vanlig" automatlåda
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Larm om överhettad koppling

Växellådan och kopplingen är precis samma som om där skulle varit en kopplingspedal och växelspak. Men i stället för att där är en kopplingspedal och ingen växelspak som med vajrar drar i en axel på växellådan så har man ovanpå växellådan där vajrarna normalt sitter fast monterat det ni ser på bilden. Går en endaste komponent sönder med detta hydraulikhus så byter man hela. Kostar i runda slängar 30000:- kronor. Enheten på bilden passar till en Renualt Master.
 

Bilagor

  • Maskindel.jpg
    Maskindel.jpg
    1,9 MB · Visningar: 23

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Larm om överhettad koppling

Ser ju billigt och lättmekat ut. Tur att jag inte har en sådan i Ivecon. Där liknar det mera en gammal Volvo med motor, Koppling och växellåda efter varan. Det där kommer att bli dyrt på sikt.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Larm om överhettad koppling

Tjata på bara mina herrar!
Jag har en Fiat med robotlåda och den tilltalar mig.
Frågan är om tjatet om att göra så många Fiatägare som möjligt oroade, gör er lyckligare.
All ny teknik är väl inte skräp, eller? Då stannar utvecklingen.
Bengt :confused:
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
I långa loppet tror jag att dessa lådor är helt underbara på en husbil och att det går att tjäna bränsle på dessa också.
Hållbarheten har stötts o blöts ett tag nu men som jag och andra sagt så kommer den att fungera bra och i många tusen mil så länge man använder den på rätt sätt.
Man slipper ju (delvis) oljebyte i lådan (lägre service kostnad), vajrar som krånglar, pedal som gnekar. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Larm om överhettad koppling

Husker ikke hvilken av Kongsberg firmaene som utviklet AGile roboten for Fiat Power Train. Orginalen sitter i Iveco Daily og en variant er laget i Italia for Fiat Ducato.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Larm om överhettad koppling

Problemet är nog inte roboten eller växellådan faktum är att växellådan håller bättre med robotväxling än utan största problemet är kopplingen man får absolut inte vänsterbromsa för så fort man nuddar gasen så börjar kopplingen att dra och följden blir överhettad lamell och tryckplatta samt att dubbelmassesvänghjulet kan haverera kostar multum :mad:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Re: Larm om överhettad koppling

I långa loppet tror jag att dessa lådor är helt underbara på en husbil och att det går att tjäna bränsle på dessa också.
Hållbarheten har stötts o blöts ett tag nu men som jag och andra sagt så kommer den att fungera bra och i många tusen mil så länge man använder den på rätt sätt.
Man slipper ju (delvis) oljebyte i lådan (lägre service kostnad), vajrar som krånglar, pedal som gnekar. :)

Har kört amerikanska pickuper i många många år och jag har tankat mycket bränsle och växellådorna höll. Men det är jädrans surt när roboten går i sönder när bilen rullat 12100 mil och när man ringer försäkringsbolaget för man vet att man har maskinförsäkring. Hur tror ni det gick? Det var så iskallt i luren så den gick inte att hålla i, så jag fick lägga på. "Tjäna bränsle" jag hade hellre tankat 2082 liter diesel än lagt det på en reparation.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Larm om överhettad koppling

Det är väl kanon att det finns dom som köper nymodigheterna och vi som inte ännu har köpt får en bra inlevelse hur och vilka problem som kommer efter hand och ungefär när. Ge oss som inte har robot kontinuelig info, sen undrar varför det inte finns vanlig automatlåda. DSG förstår jag den skulle aldrig hålla i längden.
 
Toppen