• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseltanken

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Hej

Är det någon som vet om man kan komma åt anslutningarna till dieseltanken genom golvet. Jag ska koppla in ett uttag för värmare. Bilen är en Ducato 1991.
Golvet är extraisolerat så jag vill inte gärna riva upp om det inte finns någon lucka där.

Kjelle
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltanken

Jag hittade inget hål. Så jag kopplade in mig på bränsleledningen med en y koppling (eberspächer) vet jag att jag skall stå länge så tankar jag fullt innan jag parkerar.
Ha det
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltanken

Att tanka fullt innan man stannar för en längre tid är klokt.

Det är betydligt värre att bli utan diesel "ute i ödemarken", än att bli utan gasol.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltanken

Är ganska så säker på att det finns en lucka precis som på de nyare.
Det sitter väl en förpump i tanken så det är inte att rekommendera att köra med Y-rör då det trycksätter webasto pumpen. Förutom då risken för tomkörning.

Tankarmaturen på de äldre är snarlik de nyare så det borde gå att få upp den genom golvet. Annars måste ju tanken ner...
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Dieseltanken

Jag tog ner tanken på ambulansen och monterade in ett extra sugrör till ebensprakaren. Och passade på att byta banden som håller fast tanken, dom såg inge roliga ut och tappad tank är nog inte så roligt heller.

Men ett annat sätt om det är svårt att montera ner tanken är att ha en extra tank på nån/några liter. Denna fylls av matarpumpen när bilen är igång och används sen av värmaren när bilen står still. Ger förstås en viss begränsning hur länge man kan stå still.
 
Toppen