• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen, vi tar lite mer, bl. a. tre små stift som man kan tappa bort vid demontering om man inte vet om att de finns. De förhindrar att mer än en växel i taget kan bli ilagd så deras funktion är rätt viktig.


Som tidigare. De tre axlarna med sina tre uttag för neutral i mitten, en växel uppåt och en växel nedåt.
DSCF0232-400.jpg


Allt bortplockat.
DSCF0237-400.jpg


De tre axlarna lösa, med lite tillbehör. Den röda pilen pekar på avsatsen som påverkar backljuskontakten.
DSCF0279-400.jpg


Kulorna och fjädrarna som håller reda på klicklägena för neutral och växlar. Svaga röda siffror står för den växel som hör hemma i de olika uttagen.
DSCF0286-400.jpg


Och så de tre stiften som man måste hålla reda på.
Det tunna sitter instucket i hålet vid uttaget på mittenaxeln.
DSCF0284-400.jpg


De två grövre sitter i hålen genom väggarna mellan axlarna vid de röda pilarna. De gula pilarna visar bara hålen som finns för att de två röda hålen skulle kunna borras.
DSCF0237-2-400.jpg


Nedre tecknade bilden visar stiftens placering och funktion.
När blå axel A. är uppåt eller neråt så blir rött stift 11. intryckt i blå axel B. som blir låst, och rött tunnt stift flyttas åt höger och trycker in rött stift 12. i blå axel C. som också blir låst.
När axel B. är uppåt eller neråt så trycks stift 11. in axel A. och stift 12. i axel C. och båda blir låsta.
När axel C. är uppåt eller neråt så trycks stiften åt vänster och låser axel A. och axel B.
Utan de här pinnarna så kan växelarmen trycka till på två gafflar samtidigt och två axlar kan flytta sig och lägga i var sin växel när inte dessa spärrar finns.
Om två växlar lägges i samtidigt så kan bara livlig fantasi visa resultatet wallnm.gif.
DSCF0287-400.jpg
Detalj 10. på övre tecknade bilden visar packboxen till ingående axeln från kopplingen. Den är alltså monterad inifrån lådan och för att byta den får man slakta hela rasket...... Hur tänkte dom då :rolleyes:.


Återkommer. M.V.H. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Detalj 10. på övre tecknade bilden visar packboxen till ingående axeln från kopplingen. Den är alltså monterad inifrån lådan och för att byta den får man slakta hela rasket...... Hur tänkte dom då :rolleyes:.


Återkommer. M.V.H. JANKRO.

Fenomenalt JANKRO!
Dom tänkte väl på mekanikern som inte kan konstruktioner.
"" Den där går aldrig sönder så vi sätter den på insidan""
eller
"" Jiippii. Pajjar denna packning så får vi sälja nya lådor.""

Gott Nytt Hb År 2015 mvh Tony
 
F

F.d. 29933

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej Jankro, dom där tre kulorna och fjädrarna var kan jag köpa dom.
Jag har en låda liggandes där dessa delar hade klenat sig fast på mellanbrickan.
Hälsningar Lasse
ps.Fel det är dom tre kulorna i ytterändan av lådan dom lite mindre,jag skall skicka en bild när jag startat upp den stora datorn där jag har bildkartoteket.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hejsan kanske dags för lite osponsrad nördreklam :p:.
Den grågröna hinna som ligger på alla drev och axlar, på bilderna där jag just plockat bort växelhus m.m. är en envis olja som verkar hänga kvar hur länge som helst.
Jag tömde lådan på olja när jag plockade bort den från bilen. Sedan stog den i över två veckor innan jag började plocka sönder den. Oljehinnan som hänger kvar på alla delar skulle troligen ha varit där även om det skulle ha gått månader innan jag hade rört den igen.
Det är RED LINE ShockProof Gear Oil - Light Weight.

Den finns i tre tjocklekar på oljan. Bilden visar den tjockaste "HeavyWeight". Jag har mellan oljan "LightWeight" som verkade ha samma blaskighet i flaskan som annan rek. olja, och så finns den blaskigaste "SuperLight"
Visa bilaga 93470

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen som kuiosa minns jag att Peugot 404 (60-talet)hade en ren snäckväxel i bakaxeln.
// Göte J


Hej Göte, det var väl de som hade ett rör som höll samman växellådan och bakaxeln så man inte såg skymten av kardanstången där inne ?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

M.v.h. JANKRO.[/QUOTE]
Den oljan tömde jag i vår 89:a
och det var aldrig vxlådsras under 15 år trots att man låg och drog på låga varm och hög växel, säkert tur säger många men då får det vara det. Kan rekommenderas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej, jag har jobbat lite med div. delar till lådan.
När jag plockade sönder den så hade jag tänkt att byta allt som såg dåligt ut och div. delar, samt alla lager även om de var skapliga.

Det mesta i lådan var i mycket bättre skick än vad jag hade väntat mig, så att köpa alla lager m.m. nytt känns som att slänga pengarna i sjön (eller i lådan :D) i onödan.
Jag tvättade och granskade lager m.m. och det finns inga förslitningskanter eller glapp alls förutom i det första lagret på ingående axeln som rasslar lite när det är torrt. Det är det klenaste lagret och dessutom ett lager som nästan är ur standardsortimentet, så det blir nytt.

Synkningar och ingreppsringar m.m. till 1'an, 2'an, 3'an, 4'an syns att de är använda naturligtvis men någon större förslitning att bekymmra sig över finns inte.

Femmans drev som var med tidigare och hade en ytterst liten förslitning som jag slipade bort kanten på, får duga så länge av tre anledningar.
Dels så är de ju nästan som nya.
Dels går de att byta utan att plocka bort lådan från bilen.
Dels har jag en liten fundering, för att efter mätningar visar det sig att en VOLVO B23/230 motor skulle ev. kunna få plats i stället för Peugeotmotorn. Med enklaste varianten av motorn, eller en lättrycksturbo så brukar det bli mellan ca. 130 till170hk. i dem, och det skulle väl sitta gött i bilen.
Då vore det nog också läge att hitta en högre utväxling på 5'an, så vi behåller de gamla dreven så länge.
(Motorbyte är bara ett frö av en tanke än så länge, men det verkar utrymmesmässigt möjligt.)

Ingreppsringen som är sliten skulle ju bli ny, men det får i stället bli en hel komplett synksats för centrumdelens bommar var trasiga, eller rättare sagt fanns det sprickor i dem, så att med en tång och lätt våld gick det att bryta bort hörnen där synkringen slår i när den sätter fart på sitt kugghjul.
Vid vänstra pilen saknas en bit som lätt gick att bryta bort......
DSCF0358-400.jpg


och det gör det på alla tre mothållen.
DSCF0357-400.jpg


Det verkar även kunna vara motiverat att plocka bort växelspaken inne i bilen när man håller på.

För att få bort spaken så är det bara att lossa en mutter på baksidan.
DSCF0346-400.jpg



Måttet på hålet är 24 m.m.
DSCF0349-400.jpg


Men yttermåttet på O-ringen blir bara 23,5 m.m. så ett litet onödigt glapp finns av någon anledning. O-ringens dia. var 2,53. Jag slipade upp spåret så jag fick dit en O-ring med 3 m.m. dia. i stället.
Då blev det lite presspassning i hålet i stället.
Nytt fett både mellan de kupade brickorna och vid nya O-ringen så känns det stadigt och bra.
DSCF0352-400.jpg


Inne i klumpen som växelaxeln kommer ut ur finns det också en O-ring. Den är också lämplig att ta lite grövre än originalet troligen 3 m.m. även här.
Själva axeln kan vara sliten där den är styrd inne i klumpen. Om det är sönderplockat så kan det vara lämpligt att slipa av nötningen lite.
DSCF0327-400.jpg
DSCF0335-400.jpg


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen och tack.

Det kom ett paket från Tyskland. (100:- hem till dörren med lantbrevbäraren.) I Sverige får man betala runt 80:- för ett vadderat kuvert ????) .... Men, men....
I alla fall, allt är inte till växellådan, men ändå till bilen.
DSCF0370-400.jpg

Den nya ringen till 5'ans växel främst.
Urslipningen för att hålla fast ringen i femmans läge med hjälp av fjädrar och kulor syns vid gul pil. Röda pilar visar förslitningen på den gamla ringens ingreppskugg.
DSCF0375-400.jpg

När ringen hålls på plats med fjädrar och kulor så skall det troligen vara idé att stoppa växelgaffeln lite tidigare så den inte nöter mot kanten i spåret på ingreppsringen, (och kan då troligen lättare förmedla skrammel upp till växelspaken, tror jag). Måste kolla upp den funktonen lite för den stoppskruven finns inte i min låda......
Den rödmarkerade skruven/pilen skall alltså stoppa axeln (blå pil) lite före den kommer i "viloläge". Grön markering är ytan som backljuskontakten glider mot.
capture_12162014_223743.jpg


Lite annat.
Bakre motorfästet på växellådan brukar vara rätt dåligt om man bänder lite på det. Kan vara idé att byta.
PICT0005-400.jpg


Jag tror jag gav 175:- för ett nytt hos Axel A. för ett par år sedan.
Det finns två storlekar. Om man mäter bulten genom gummihylsan så vet man vilken storlek man har i bilen.
PICT0002-400.jpg


Den här magnetpluggen är inte från min låda som tur är :), men börjar de att se så här ludna ut är det nog dags att kolla över lådan tyvärr.
P8010141.JPG

På engelska så brukar ludna oljepluggar kallas för "Frightened kitten",
Och det finns kanske en viss likhet :p:.
imagesCAR6XLC4.jpg


Återkommer. M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej, det blir ett "litet" tillägg till inköpslistan.

Innan jag skulle börja att montera ihop lådan igen så tänkte jag att det är bäst att slösa bort lite tid eftersom jag inte har någon brådska att bli klar, (än så länge :D).

Ett tomt växellådshus, både på en bil eller en stor svarv, maskin eller dyl. är en bra akustisk låda, tom på övriga delar och även utan olja. Så jag gjorde som jag gjort några gånger förr i andra sammanhang. Jag monterade helt tomma axlar i lådan med enbart lager ditsatta. Bara lite tunn WD40 olja på kulor och rullar samt några skruvar för att hålla samman huset.
Sedan är det bara att snurra på axlarna, och ljudet förstärks otroligt bra.
Om man vill ha extra förstärkning kan man använda ett stetoskop med en metallpinne monterad i stället för en hörlur.

Biltema har ett billigt som duger gott.
2000018564.jpg



På både gott och ont så behövdes inget stetoskop. Både det kraftiga rullagret som jag tidigare mätte helt ok. glapp på, och som såg och kändes helt o.k. och även de koniska rullagren till kronhjulet som också såg helt ok. ut, lät för djä..... med tunn oljehinna i lagren och en tom låda som rensonansbox.

Det blir alltså att skicka efter flera delar från Axel A.
Efter lite funderande på snålhet :oops: kontra arbetsinsats m.m. så blev beslutet det jag tänkte innan jag hade plockat sönder lådan...... Det får bli en hel uppsättning av nya lager till hela lådan.
Det dyraste lagret var helt tyst, men det blir ändå nytt.
Det har ju som resten av lagren snurrat uppåt 500.000.000 varv. Det intressanta är faktiskt att det är ett helt täckt lager med gummitätningar, så det har till största delen fått smörjning av originalfettet inne i lagret och kanske bara lite av inläckande växellådsolja.
Det har med andra ord nästan sluppit oljan med fint metallstoft i, och då troligen klarat sig bättre.

(Det kan kanske styrka en teori som jag brukar ha angående byte av växellådsolja. Om man bara skall byta någon gång så tycker jag det kan vara mest befogat när bilen är ny, efter kanske 2000mil eller så. Då har lådan slitit in sig så man kan bli av med det mesta av metallstoftet i oljan. Oljan bör nog då också tömmas ut direkt efter en körning, när oljan är varm och innan metallstoftet har sjunkit ner på botten och därmed har svårare att följa med ut.
Bilen skall alltså helst inte stå två dygn och vila sig innan verkstaden kör in och tömmer den. Detta var inget illa menat om verkstäder, men det är väl sällan de attackerare en inlämnad bil direkt.
Det kan kanske också vara idé att hälla i en halvliter billig olja utan att sätta i pluggen, så den skvätten tar med sig ut det sista av oljan som ligger kvar i lådan.
Detta stycke var bara en teori och fundering från min sida.)


Lager 1. ett vanligt kullager. (Som jag böt från början.)
Lager 2. ett special tvåradigt vinkelkontakt lager.
Lager 3. ett rätt dyrt jättespeciallager. (Det som var rätt ok.)
Lager 4. ett kraftigt special rullager. (Det som lät mest illa.)
Lager 5 och 6. två likadana koniska rullager, även de specialmått.
capture_05112012_03.jpg


Det man kan trösta sig lite med är att om man tittar på standardlager av ungefär samma storlekar, mått och utförande som dessa speciallager med udda mått och styrspår, så ligger priset i Sverige ungefär på samma pris som Axel A. tar för dessa special. Så deras prissättningen verkar nog rätt ok. tror jag.

Det skall också bli intressant, att med samtliga lager nya och helt tysta höra om det klassiska malandet, sillastående på tomgång ändå finns och kommer från kugghjulen som snurrar fritt på sina glidlager, eller om det har tystnat och berodde på kullagren.

Det som mera kan sägas om detta med lagren är nog att, även om de låter illa torra i en resonansbox så skulle de helt säkert med tanke på ok. glapp och utseendet ändå ha snurrat vidare åtskilliga tusen mil till dränkta i växellådsolja, även om de gett visst oljud ifrån sig.

Åter i väntan på brevbäraren, lite fattigare :p:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Vilken klippa du är. Har en liten undran. Min växellåda (peugeot J5 2.5 td) sjunger på växlarna 3,4 och framför allt på 5 ans växel. Vid ca 90 km/Tim avtar ljudet. Är det lagren eller kugghjulen eller båda och. När man byter lager måste dessa schimsas in?
Vill tacka dig för ditt pedagogiska upplägg om växellådan.
Ha det
Ändrat pga tillägg om schimsa
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Har en liten undran. Drev och sybkringar från FIAT var väl lite undermåliga när det gäller material och härdning.
Drev och synkringar från Axel A och Bossings har väl bättre kvalite?

Har nogon som fått ny drev och synkringar fått något haveri än?

Jägarn
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Vilken klippa du är. Har en liten undran. Min växellåda (peugeot J5 2.5 td) sjunger på växlarna 3,4 och framför allt på 5 ans växel. Vid ca 90 km/Tim avtar ljudet. Är det lagren eller kugghjulen eller båda och. När man byter lager måste dessa schimsas in?
Vill tacka dig för ditt pedagogiska upplägg om växellådan.
Ha det
Ändrat pga tillägg om schimsa
-------------------------------------------------------------------------------
Hej Peter, jag får väl ta till det vanliga när man skall slingra sig lite :oops:, men det är nog lite svårt att svara på utan mer erfarenhet av flera ex. av just de här lådorna.
En gissning är i alla fall att det borde nog bero på slutväxeln och hastigheten, och inte just på växlarna.
Om det skulle bero på växlarna så borde det innebära att lagren 2 och 3 har gett med sig, för växel fyra och fem ligger på var sida om dem, så kugghjulen till växlarna inte har rätt spel, eller i värsta fall att hålen i aluminiumhuset har gett med sig så lagren glappar i dem. Men som sagt så har jag inte varit helt inne i så många lådor av just den här modellen så jag vet inte om det kan/brukar hända vid de två växelaxlarna och vill inte gissa. Metallbrickan som klämmer fast lagren kan bli nött så man får lite axialspel i båda axlarna men det borde inte skapa oljud i första taget.
Jag vet däremot att lagerlägena för lager 5 och 6 kan ge med sig, men inte mer än att de går att rädda, för glappet som jag vet om brukar inte vara i själva hålen utan även där i axialled/sidled. Men eftersom de två lagren är koniska så blir de glappa så hela kronhjulet kan börja vingla.
capture_05112012_03.jpg

Angående shimsning så finns de på flera ställen, men fördelen med den här lådan är att shimsen är inte till för att ställa kuggspel och lagerspel m.m. utan bara till för att hålla fast axlarna i sidled. Shimsen till kronhjulet är för lagerspelet men rätt lätt att mäta.
Shims är ju för det mesta ilagda för att kompensera för olikheter vid tillverkning, och lager har ju sådan otrolig precision, så shimsen kompenserar för det mesta bara för missar i maskinbearbetningen av lagerhusen, typ växellådor eller annat.
Detta innebär i sin tur att för det mesta så är originalshimsen helt ok. att använda igen om man byter lager i växellådshuset.
Tyvärr så händer det ju (och kanske mest i mjuka aluminiumhus) att godset har gett med sig lite och att det därför krävs andra shims.
Men om inte själva hålen till lagren har glappat upp sig så är det inte något större problem att få ordning på shimsen och klämmånen de skall ha för att hålla ordning på lagren.
Jag har bilder på det man kan kalla shims i lådan men som i verkligheten här är fjädrande ringar som sitter i spår i lager 2 och 3.
Jag har även bilder på det som verkar kunna glappa upp sig och lovar att snart dra en liten historia med bilder om det jag vet och sett om glapp och shims som huvudämne :) samt mått som finns angivna i handböcker.

(Jag skall försöka hinna leta fram några bilder och återkomma senare i kväll/natt om Jägarn's fråga om det som verkar vara svagaste länken som brister i lådorna. Det verkar vara lite olika i de äldre lådorna mot det som händer i de nyare -94 till -02. även om resultatet blir samma.
Om utbytesdelarna håller bättre måste nog de som bytt och kört tillräckligt långt med svara på. Det jag vet är att det finns lite olika utförande på nya delar.... Återkommer har lite att fixa med nu.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Har en liten undran. Drev och sybkringar från FIAT var väl lite undermåliga när det gäller material och härdning.
Drev och synkringar från Axel A och Bossings har väl bättre kvalite?

Har nogon som fått ny drev och synkringar fått något haveri än?

Jägarn
-------------------------------------------------------------------------
Hej, nu tar vi lite till av dels vad jag vet och sett själv, och delvis det jag har några egna teorier om :p:.
Jag har tagit mig friheten att låna några tidigare bilder som en medlem har använt på det här forumet. Tack, eller protestera om du vill.

Om vi tar den älsta lådan först, som sitter i min bil och upp t. o. m. -94.
Den finns ju i lite olika varianter angående mindre detaljer av innehållet. Det jag inte blir riktigt klok på är om det beror på årsmodell eller om Fiat, Peuegot, Citroën och även Talbot hade lite olika krav på förfining av funktionen.
En sak är säker, den lådan jag håller på med innehåller inte några av de extra finnesserna, och det är en tidig Fiat -89. Om man tittar i reservdelslistor så verkar det ibland finnas en brytpunkt i slutet av -89. Så lådorna efter -90 kanske fick lite mer finess.

Svagheten på femman i de här verkar vara ren nötning av ingreppskuggen och bommarna i ringen tills de blir så sneda att växeln hoppar ur, eller att bommarna i ringen brister för de blivit så smala och veka att de inte orkar mer. Ingreppskuggen på själva kugghjulet är ofta nötta mer än de enl. pil på bild, men alla finns kvar.
DSCF0209-400.jpg
En sak som är lite intressant är att själva ringen med ingreppskugg är tillverkad för sig och förmodligen värmd och krymt fast på kugghjulet. Det syns en skarv med hak i den, och dessutom så syns plåtringen av annat mat. som sitter monterad mellan kuggen och ingreppsringen. (Plåtringen syns mellan ingreppskuggen och drivkuggen på bilden ovan.)

Dit jag vill komma med det är att, exakt likadan ring med ingreppskugg och samma storlek sitter även på trean och fyrans drev. Och där har de bara en normal lätt nötning och verkar må bra. De håller alltså troligen inte i längden för att släpa på uppåt 3,5 ton på femman, som visserligen säkert har varit i ingrepp många mil mer än ex. fyran.



Men ändå så verkar ingreppsringen må sämst många gånger på de här älsta lådorna.
Angående Jägarns fråga om bättre kvalité på utbytes, så ser de i alla fall lite annorlunda ut än originalen.
Här är min gamla nötta ring och den nya främst. Den kommer från Axel A. och den verkar vara av samma tillverkning som originalet, men bommarna är inte lika urfrästa vid pilarna för att kunna lägga lite snedfas på dem, utan frästa på ett annat sätt och därmed lite lägre och troligen lite starkare även när de så småningom blir tunnötta.
DSCF0374-400.jpg


Det här verkar vara en annan tillverkning. Där man i stället fräst eller gnistat bort matrial för att få lite vinkel på toppen av bommarna. (Lånad bild :oops:.)
_2111253_redigerad-1.jpg


På de nyare lådorna -94 till -02 så är det rätt vanligt att ingreppskuggen på kugghjulet är brustna och borta. För ett par år sedan var jag med och böt drev på en låda, och mer än hälften av ingreppskuggen var bortbrutna. Det saknas ett kugg i mitten på den här bilden.
En fördel på de här nyare lådorna är att ingreppsringen är liksidig och tillverkad för montering mellan två växlar. Eftersom femman ligger ensam så kan man vända ett halvvarv på den, och då få friska bommar till det nya drevet utan att byta synksats om man vill snåla lite :p:.
 

Bilagor

  • P8010125.JPG
    P8010125.JPG
    75,9 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

OJ och hupp.......... Något hakade upp sig och allt höll på att försvinna ut i cyberrymden.

Datorn kanske tröttnade på växellådor och kugghjul, hoppas att de av er som är intresserade inte tröttnar :D.

Som avslutning på stycket över så vill jag tillägga att en kompis köpte en hel Fiat Ducato (-99 tror jag) som reservdelsbil.
Den var byggd som lastbil med ett lätt flak av aluminium, och hade förmodligen aldrig blivit lastad med mer än kanske några hundra kg. Den hade dessutom den starkare 2,8 liters motorn.
Den hade gått ca. 26.000 mil och när vi kollade femmans drev i lådan så såg de i princip nya ut. Det finns ju ingen garanti, men vi är nog rätt säkra på att ingen varit inne i lådan och bytt drev, utan att den var helt original.
Vilket i sin tur verkar tyda på att om dreven inte behöver släpa på maxvikt och husbil hela tiden, utan bara en grundtomvikt så håller dreven hur länge som helst.

På en del bilar har ju också faktiskt själva drivkuggen smulats sönder. Det är svårt att säga om de bara har brustit, eller om några eller många av ingreppskuggen har lossnat och åkt in i drivkuggen som inte orkade att krossa dem utan i stället själva gått sönder.
(Vilket jag tror mest på :).)

Jag vill åter påpeka att de här inläggen inte är fakta utan bara mest vad jag sett och tror efter allt privatmekande med äldre husbilar, så protestera gärna eller lägg till annat om det finns andra uppfattningar som vi kan lära av.

Återkommer. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Om man som du har den Älsta modellen av låda. Då undrar jag är dom kompatibla med en nyare eller dett går ej. Menar om så är fallet kanske det vore bättre att byta upp sig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej 55kjelle, nej att byta enbart lådan är nog i det närmaste omöjligt. När tillverkarna har bytt växellåda i bilarna så har det i princip skett samtidigt som det har kommit ny modell på hela bilchassit och för det mesta även ny motormodell.
Detta gör att varken koppling, bultmönster, fästen, drivaxlars modell, storlek, längd och inte minst utväxling, m.m. m.m. inte passar. Ja i stort sett ingenting passar alltså :p:.

Men man skall nog ändå inte måla f.. på väggen. Det har ju funnits massor av de här bilchassina och de flesta av de som blev byggda som husbilar rullar nog fortfarande.
De som gick som transportbilar rullade förmodligen uppåt 40 till kanske 60.000 mil som väl är vanlig sträcka på den sorten.
Största problemet är ju femmans växel, både på de älsta och även generationen efter.

Om man helt enkelt bara byter femmans växeldelar innan de går sönder och ställer till problem, så behöver man nog för det mesta inte bekymra sig så mycket om resten av de lager m.m. som jag skriver om. De kan låta illa och glappa jättelänge utan att något går sönder så man blir stående med bilen.
De problemen kommer oftast som mer och mer oljud men bilen är fortfarande farbar.
Gamla lådor i de flesta bilar låter illa och är lika slitna som de här men brukar ju ändå funka till bilen skrotas av annan anledning, och de här lådorna skulle nog för det mesta också "bara betraktas som slitna" och funka fram till skrot om femman skulla hålla för vikten den får släpa på.

Byta femmans växel på de älsta lådorna tar ett par timmar för man måste lossa motor/växellådsfästen, elementslangar och sänka ner lådan lite, men man behöver inte plocka bort lådan från bilen.
Byta femmans växel på andra generationen tar en timme eller 20 min. om man skyndar sig på, och då kan man passa på att byta utväxlingen om man vill.
Sedan kan man nog åka och strunta i resten utan större bekymmer.

Högsta växeln går ju sönder ibland fortfarande på den nya generationen sexväxlade lådor.
Men nu beror det nog mera på om man låter bli att växla ner när man har 170 hk. vridmoment som ett lok i motorn, och fem ton att släpa på.
Tyvärr så är de högsta växlarna i lådan inte längre lika lättåtkommliga som förr, om olyckan är framme.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

"Högsta växeln går ju sönder ibland fortfarande på den nya generationen sexväxlade lådor.
Men nu beror det nog mera på om man låter bli att växla ner när man har 170 hk. vridmoment som ett lok i motorn, och fem ton att släpa på.
Tyvärr så är de högsta växlarna i lådan inte längre lika lättåtkommliga som förr, om olyckan är framme."

M.v.h. JANKRO.[/quote]

En tänkbar/trolig orsak till problem med den nya lådan i samband med 3-litersmotorn är nog chippning, det ökar effekten och framförallt ett redan kraftigt vridmoment rejält, det kommer dessutom vid ännu lägre varvtal, något som växellådor inte nödvändigtvis gillar.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Så sant Montreal, och även att envist vägra växla ner när man kört en 70 sträcka och åter skall upp till 90, bara för att motorn orkar, och det då kanske dessutom tillsammans med ett litet chipp.

M.v.h. JANKRO.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

När jag läser denna tråd och scrollar ner ser jag denna oljeplugg och katten. Varje gång ler jag för mig själv. Träffande bilder
Ha det
 
Toppen