• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck eller året-runt-däck

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Finns det bra året-runt-däck till husbilar eller bör man sätta på odubbade vinterdäck när det är vinterväglag? Vad är förresten skillnaden, däcken (de odubbade) har knappast så mycket grövre mönster än original (förstärkta campingdäck).
Har kollat lite på tidigare inlägg i ämnet men de är några år gamla de jag hittat. Kanske finns det färskare tips.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

Om du verkligen avser att köra på vintern, köp riktiga vinterdäck avsedda för nordisk vinter, t.ex. Hakkapelitta som fungerar även om det är lite snö, det är stor skillnad i grepp mot "universaldäck" ! Det är inte bara mönstrets grovlek som gör skillnad utan också gummiblandning, sajpning, klackarnas form, och mönstrets förmåga att rensa ut snön så att man får "nytt" fäste.
 
Senast ändrad:

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

Har du PBII måste däcken vid vinterväglag ha minst 5mm mönsterdjup, kör du med dem på sommaren kan du slita ner dem till 1,6 mm. Kan således vara lönsamt vid detta fall att byta däck när vintern inträffar om man nu orkar med jobbet. Och å andra sidan är det bra att smörja bromsoken en gång per år och det blir väl inte av om man inte byter däck.
/gert
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

Hej på Er alla som läser detta.
Vår hubil levererades med Conti Vanco four season 1. Efter 6500 mil är det 6-7 mm mönsterdjup kvar. Så inför nästa vinter räknar jag med att köpa 6 st Vanco four season 2.
Jag kollade priser i Tyskland under vår årliga höstresa och det rör sig om 200-210 euro per däck monterat och klart i Tyskland. Vi är mycket nöjda med dessa däck som tycks hålla minst 4 år och 8000 mil.
Husbilshälsningar Mats & Agnetab:)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

I sak korrekt, men tycker ordvalet "dåligt" är dåligt...
Vad är skillnaden med riktigt bra odubbade M+S däck året runt?

Själv kör jag på Europeiska M+S, något hårdare än Nordisk variant, men EU godkända året runt.

Upp till var & en att avgöra sitt körande i konsekvens till
den inte ens promille där det optimala däck skulle göra oss husbilåkare någon skillnad!

Vänl. Magnus

Det är så att året runt däck inte är bra på vintern och inte bra på sommaren en dålig kompromiss.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

Några meters bromssträcka kan göra ganska stor skillnad, eller att bli stående i snö, eller komma vidare...? ;)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

På vår Arto är från fabrik monterade Michelin Agilis CP M+S 16 tum. Trots försiktig körning var framdäcken nästan slut efter 3 000 mil. Bytte till likadana i Tyskland nu i höst, ca 7-800:- lägre pris per däck än i Sverige.
Har för mig att vi hade likadana däck på vår Hymer -07, de hade mycket kvar efter nästan 5 000 mil.
Båda bilarna med Fiats 3,0 motor.
Vad har ni för erfarenheter av slitage?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

I sak korrekt, men tycker ordvalet "dåligt" är dåligt...
Vad är skillnaden med riktigt bra odubbade M+S däck året runt?

Själv kör jag på Europeiska M+S, något hårdare än Nordisk variant, men EU godkända året runt.

Upp till var & en att avgöra sitt körande i konsekvens till
den inte ens promille där det optimala däck skulle göra oss husbilåkare någon skillnad!

Vänl. Magnus

Vilka däck valde du Magnus?
Har dubbade Nokian för Sverige men tänkte sätta på åretrunt för Europaresor nästa år.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

Hej Håkan

Enl. Tyska websidor, ett ok däck. : KUMHO 195/75R16 C KC11
6st. inkl frakt till Vaggeryd; 4.853kr. (finns bättre men knappast mer prisvärda)

Nu är jag inte den som (längre) kör utmanande, så ev.... meter kortare... :rolleyes:
Är inte ens inom ramen för mitt körkunnande! Vilket gjorde mitt val.

Ett EU godkänt M+S däck. (lite hårdare en Nordiskt) Oavsett vilket val av däck, så har jag Alltid vid vinterväglag, snökedjor i bilen.
Skulle nu mitt val, mitt i sommaren, mjukare däck göra skillnad, så är det Inte sämre bromssträcka utan ett ökat slitage vilket jag köper!

Som du så klart insett Håkan, så är endast de övre raderna riktat till dig! ;)

Vänl. Magnus
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

Året run däck hörmab ibland men där fins inga däc som är lämliga som är läpliga att använda året runt det är bara ett talesätt året runt däck fins inte mer än i vissas fantasi, varför fins då sommar och vinter däck.
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

Jag har köpt Khumo året runt och provat dom i olika vinterväder redan, utom vattenhalka. Är nöjd än så länge. Man får väl köra efter förhållande. I dag var det 5 mil riktigt halkigt med en hel del renar som dök upp men man får väl köra efter förståndet betalade 836:- st.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

Året run däck hörmab ibland men där fins inga däc som är lämliga som är läpliga att använda året runt det är bara ett talesätt året runt däck fins inte mer än i vissas fantasi, varför fins då sommar och vinter däck.

I vinter och sommarväglag är det ingen tvekan. Men under utdragna höst och vårar
blir det en jäkla massa byten om man ska ha rätt däck varje dag.
Även långresor i nordsydlig riktning kan det lätt bli fel halva sträckan.
bosse b
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

Satt och kollade lite på däck till husbil och hittade det här från Däckbranchens informationsråd (FrÃ¥gor och svar - Däckinfo )

Här står bl.a. detta:
Vad är definitionen av ett vinterdäck?
Vinterdäck definieras enligt Transportstyrelsen som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. STRO:s lista på vinterdäck enligt Transportstyrelsens definition täcker merparten av vinterdäcken på den svenska marknaden. (stro » Vinterdäckslistor Personbilar )

Varför är s.k. året-runt-däck inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller?
Så kallade året-runt-däck har egenskaper som utgör en kompromiss mellan kraven sommar- och vintertid och även om de är märkta M+S betraktas de av myndigheterna inte som vinterdäck.

Varför ska jag se upp med grovmönstrade terrängdäck?
Importerade jeepar, skåpbilar, minivans, 4×4-fordon etc, har ofta originalmonterade däck som är grovmönstrade och M+S-märkta, men de är varken framtagna eller lämpliga för vinterkörning. Dessa däck har ett mönster som är anpassat för terrängkörning, men de har inte en gummiblandning som är lämplig att köra med på svenska vintervägar. Dessa däck är inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Kanske nåt att tänka på angående året-runt-däck.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

På min husbil byggd på ett 5 ton Sprinter terrängbilschassie har jag grovmönstrade Kuhmo däck, men på vintern kör jag med Nokia dubbdäck. Det gäller ju inte endast att ta sig fram utan man måste även kunna få stopp på bilen i halkan.
Men jag funderar på hur jag skall göra om vi drar mot Medelhavet efter nyår 2016. Vi kan inte gärna dra med oss en extra omgång av sex stora hjul, vilka skulle fylla större delen av garaget. Hur gör ni andra som åker söderut på vintern?

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

Åretruntdäck! Jag har använt Michelins åretruntdäck: relativt dyra men bra. Nokian vinterdäck: relativt billiga, går mjukt och tyst och slits ner ganska snabbt men är ändå prisvärda.

Nästa byte blir det förmodligen Kumho europeiska vinterdäck som är lite hårdare än den nordiska varianten och borde passa bra för åretruntirrfärder på kontinenten med ständigt skiftande vägförhållanden. Kumho har jag kört på tidigare och tyckte då om de däcken inte enbart på grund av det låga priset.

Magnus Svantesson har skrivit om Kumho i den här tråden!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Vinterdäck eller året-runt-däck

Hej Håkan

Enl. Tyska websidor, ett ok däck. : KUMHO 195/75R16 C KC11
6st. inkl frakt till Vaggeryd; 4.853kr. (finns bättre men knappast mer prisvärda)

Nu är jag inte den som (längre) kör utmanande, så ev.... meter kortare... :rolleyes:
Är inte ens inom ramen för mitt körkunnande! Vilket gjorde mitt val.

Ett EU godkänt M+S däck. (lite hårdare en Nordiskt) Oavsett vilket val av däck, så har jag Alltid vid vinterväglag, snökedjor i bilen.
Skulle nu mitt val, mitt i sommaren, mjukare däck göra skillnad, så är det Inte sämre bromssträcka utan ett ökat slitage vilket jag köper!

Som du så klart insett Håkan, så är endast de övre raderna riktat till dig! ;)

Vänl. Magnus

Åretruntdäck! Jag har använt Michelins åretruntdäck: relativt dyra men bra. Nokian vinterdäck: relativt billiga, går mjukt och tyst och slits ner ganska snabbt men är ändå prisvärda.

Nästa byte blir det förmodligen Kumho europeiska vinterdäck som är lite hårdare än den nordiska varianten och borde passa bra för åretruntirrfärder på kontinenten med ständigt skiftande vägförhållanden. Kumho har jag kört på tidigare och tyckte då om de däcken inte enbart på grund av det låga priset.

Magnus Svantesson har skrivit om Kumho i en tråd som jag inte hittar nu.

Jappe

Var det denna textmassa du tänkte på Jappe? Eller Magnus S kanske har skrivit utförligare i någon annan tråd?
 
Toppen