• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Någon som vet om det finns Michelin åretruntdäck 225 75 16 som funkar bra åretrunt kanske även något annat märke. Någon som kan hjälpa mig och vart man kan köpa till ett bra pris.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Bra Åretruntdäck

Var idag och bytte mina 2 framdäck, Nokian friktionsdäck, de var slut efter knappa 3000 mil. :mad:

Blev nu Michelin året runt dito.

Dessa däck klarar tydligen inte av sommaren så bra, gummit härdar och dom slits fort.

Jag blev rekommenderad att skaffa en uppsättning sommardäck på fälg och göra som man alltid gjort med personbilarna. Vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.
Enligt däckfirman skulle det bli mycket billigare för mig i långa loppet.

Jag är nästan beredd att hålla med dom. Men det blir ju en extra investering.

Vi kör året om och drygt 2000 mil/år.

/Gunnar
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bra Åretruntdäck

Michelin Agility, Snow and Ice är mina favoritdäck året om.

OK, enligt "experterna" så skulle det finnas nackdelar att köra med dem på sommaren men har själv inte upplevt några.

Dessutom mindre vägljud än deras Camping-däck som satt på vid leverans.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Bra Åretruntdäck

Michelin Agility, Snow and Ice är mina favoritdäck året om.
Det är väl dom som heter Michelin Agilis Alpin nu?
Hade dom du skrivit om innan dessa och gillade dom. Gick tyvärr inte att få dom för 1½ år sedan när jag behövde byta, därav Nokian som inte varit några höjdare.
/Gunnar
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: Bra Åretruntdäck

Jag har kommenterat det här tidigare, men det är väl som med religion, vi har olika tro.
Fakta är dock att jag har under 4 år kört en 3-axlad 5-tonnare nästan 3.500 mil, på samma uppsättning. Den har i stort sett rullat Sverige-Spanien t.o.r. Vad jag värdesätter mest är branta backar i regn, uppför eller utför då dom transporterar bort vattnet effektivt, således ringa risk för vattenplaning. Jag ska nu 1:a Okt göra en resa till på samma däck. Jag har ca: 5,5 mm kvar! Det jag har upptäckt är att ALCO´s luftrycksrekomendation, ska minskas fram till 4,5 bar och bak till 3,5. Vad skriver jag om för däck?
Jo Nokian Hakkapelitta M+S.

Fredie W
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bra Åretruntdäck

För den som kör på fjällvägar vintertid är det självklart med bra dubbdäck, även för mig som kör fyrhjulsdrivet. Komma fram skulle nog gå ändå, men för att få stopp på bilen i halka gör dubbarna stor skillnad; alla bilar har ju fyrhjulsbroms.

aake
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Bra Åretruntdäck

"som i mycket", ja, men inte i allt, när någon springar/kör på tvären 5m fram för dig, då är det marginalerne som styr, och dom vill jag ha på min sida.
Då vi köpte husbilen hade den Agilis "helårsdäck".
I Bjuv var det en som ville testa mina däck, körte rakt ut fram för mig, och då upptäkte jag hur mycket sämre grepp det var i dom däcken på sommaren. Bilen fick lät överstyrning också om man provocerade liet (jag testar alltid...) og ville inte att Lillian, som aldrig har kört race, och därför inte är van med "konstig" styrning, skulle råka ut för det, om någon klantskalle eller en älg kommer på tvären. Köpta nya Agilis Camping, och ja dom käns lite mer stötiga i fjädringen, men tysta, og mycket bättra vägholdning. "Helårsdäck" är kompromiss, och jag vill inte kompromissa med den primära säkkerheten.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bra Åretruntdäck

Det viktigaste är att man själv känner sig nöjd och säker med sitt val.

Jag har kört ca 20.000 mil med "vinterdäck" året om, mesta tiden med Michelin Agility eller motsvarande, vår och höst vid Medelhavet och sommar och vinter inom Norden.

Jag rekommenderar ingen att ta efter mig, vilka däck som man väljer att köra på är en bedömning och ett val som var och en själv får avgöra. :)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Bra Åretruntdäck

Det finns inga året runt däck, det finns sommar och vinterdäck .Vinter däck på sommaren är inte bra .Dom är mjuka och avsedda för kalt klimat .Vinter däck blir för varma på sommaren och sen blir dom stenhårda .Det är jättebra då plockar man många mil:DMen det kan kvitta om man ligger och lusar i 70 -80 knyck.

Varför är däcken billiga hos Däck online?Jo därför att det är Kina kopior som är svåra att skilja från originalet
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bra Åretruntdäck

Om det är Kinadäck beror nog lite på vilket däck du köper.
Jag har köpt Nokia Hakka V, Good Year F1 asymmetric 2, Dunlop Sport.

Samtliga däck är tillverkade i Europa och fungerar mycket bra.

Till husbilen hade vi Good Year Agilis M+S och dom fungerade både i +40 i Kroatien och - 30 Tandådalen men då pressade jag aldrig varken bromsar eller väghållningen något.
Nu kör jag på Continental Vanco Camper på sommaren och Pirelli dubb på vintern.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bra Åretruntdäck

Då undrar jag vad är det för däck man ska ha i oktober månad på väg till Spanien & Portugal Många väljer "året runt" däck vilket är ganska förståeligt ur många aspekter. Själv vet jag inte, men tror att vi ska ha sommardäck (tysta lågfriktionsdäck med "rätt" blandning för varmare klimat). Vad som sen kan hända på vissa höjder under oktober månad har jag ingen aning om, men några "däckstrumpor" kommer det att finnas i garaget...
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bra Åretruntdäck

För den som kör på fjällvägar vintertid är det självklart med bra dubbdäck, även för mig som kör fyrhjulsdrivet. Komma fram skulle nog gå ändå, men för att få stopp på bilen i halka gör dubbarna stor skillnad; alla bilar har ju fyrhjulsbroms.

aake

Nja Åke, där håller jag inte med. Har kört dubbfritt på både husbil och personbil i 30 år nu, och då kör jag mycket vintertid och på alla underlag, från västkustbarmark till fjällsnö, och inte alltid enligt vad som står på skyltarna utan vad jag bedömmer rimligt. Inga olyckor på hela tiden.

Tyskland med mer vinter än vad större delen av Sverige har kör utan dubbdäck. Japan med massor av människor, berg och snö kör också dubbfritt.

Kör man ner bilen till Tyskland under vintern kommer man hem med renare bil än när man åkte, trots massor av salt. Ingen dubb, ingen brun asfaltssörja.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Bra Åretruntdäck

"Varför är däcken billiga hos Däck online?Jo därför att det är Kina kopior som är svåra att skilja från originalet"

Svårt att inte skratta högt när man läser sån skit.

Nä bland annat för att man säljer stora volymer med mindre påslag per däck och arbetar med kontraktsverkstäder istället för egna dyra lokaler som står tomma 10 månader om året...


Kinakopior... Hahaha:wideeyed:
 
Toppen