• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Jag har fått svar från en jurist på Datainspektionen. Jag kopierar in hans svar.

När alla offentliga data slås samman till en och samma hemsida, då blir det öppna samhället skrämmande.
Min reflektion är att det är vad vi får stå ut med i ett öppet samhälle. Motsatsen, det slutna samhället lockar inte.
Min fråga:
[FONT="Times New Roman","serif"]Hej![/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Är detta förenligt med personuppgiftslagen.[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]På denna sida kan man utifrån ett reg.nr på bilen få skrämmande mycket personlig information.[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Sök registreringsnummer / bilregistret gratis på Biluppgifter.se[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Med vänlig hälsning[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Robert[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"][/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Svar från Datainspektionen: [/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Hej Robert,[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Datainspektionen är tillsynsmyndighet enligt bland annat personuppgiftslagen (1998:204). [/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Biluppgifter.se har ett s.k. utgivningsbevis vilket gör att publicering av personuppgifter på webbplatsen är undantagen från reglerna i personuppgiftslagen. Utgivningsbeviset ger sajten ett grundlagsskydd, på samma sätt som för TV, radio och tidningar. Man kan påpeka för företaget att man inte vill att personuppgifter exponeras, men företaget har inte någon skyldighet att ta bort uppgifterna eftersom de har grundlagsskydd. Då personuppgiftslagen som Datainspektionen har att följa inte gäller har vi inte möjlighet att granska eller påverka information som finns på webbplatsen.[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Se mer om detta på vår webbplats: [/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Frågor och svar om webbplatser med utgivningsbevis - Datainspektionen[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Vänlig hälsning[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Jonas Axelsson[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Jurist, Datainspektionen[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Datainspektionen - Vi skyddar din integritet i IT-samhället[/FONT]
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Det är alltid slipade figurer som håller till i gränslandet...
Fri företagsamhet är ju bra... Men ibland går det överstyr.
Den som är skyldig är i det här fallet är troligen Transportstyrelsen som via ombud säljer uppgifter. Det verkar vara en allmän affärside i statliga förvaltningar...inget politiskt inlägg. Det handlar om dem vi har anställt för samhällsservice. Eller??
Att sko sig lite på medborgarna.
Nä ett lass koskit utanför Transportstyrelsens huvudentre skulle väcka uppseende...
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Det är alltid slipade figurer som håller till i gränslandet...
Fri företagsamhet är ju bra... Men ibland går det överstyr.
Den som är skyldig är i det här fallet är troligen Transportstyrelsen som via ombud säljer uppgifter. Det verkar vara en allmän affärside i statliga förvaltningar...inget politiskt inlägg. Det handlar om dem vi har anställt för samhällsservice. Eller??
Att sko sig lite på medborgarna.
Nä ett lass koskit utanför Transportstyrelsens huvudentre skulle väcka uppseende...
På chefens egen infart vore ännu bättre :twitcy:
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Citat:
Ursprungligen postat av Åke & Gertie Visa inlägg
Man tar sig för pannan, nu saknas bara var man hänger bilnycklarna!
/Åke

Den uppgiften skulle inte vara fel ibland
bosse b

För oss med demens light så skulle det vara ett komplement om man kunde söka upp bilnycklarna via nätet. ;)

Tjyvarna står tex på parkering "typ Väla" o kollar när man parkerar, ringer kompisen, som tar reda på var du bor o då vet dom hur lång tid dom har på sig att fullfölja inbrottet i din bostad. Man önskar man kunde vända på reg.skyltarna vid sådana tillfällen...

Detta är bara en del av dagens informationssamhälle, varken vi gillar det eller ej.:confused:
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Som väl är har jag deltagit i en, som jag förstår, massiv kritik av detta j-a påfund! Ansvariga för sajten har lovat att stänga ner den!
Enligt mig och många andra räcker det gott och väl med FRA!!!:msn_phone:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Det här med "biluppgifter" är bara en droppe i havet när man ser hur ens uppgifter vandrar (säljs) från Facebook & eBay till alla andra som behöver försörja sig med hjälp av IT samhällets elektroniska informationssoppa. Dagens ungdom ser det kanske inte på samma sätt då dom är uppväxta med detta, medan vi "gamlingar" har sett andra bollar under vår ungdom. Hur som helst, man kan inte "gömma" sig undan insyn i det mest privata längre. Det roliga var att jag fick reda på till och med hur gammal jag var genom "biluppgifter.se". Vad har min ålder med bilens uppgifter att göra, ha, ha, tänk på alla damer som inte vill exponera sin ålder offentligt (kränkande, inskränkande, ohyfsat & kanske oförskämt men framför allt respektlöst!).

grandma-driving-600x.jpg
Källa: Internet
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Som väl är har jag deltagit i en, som jag förstår, massiv kritik av detta j-a påfund! Ansvariga för sajten har lovat att stänga ner den!
Enligt mig och många andra räcker det gott och väl med FRA!!!:msn_phone:

Ja hoppas kan man ju om man är obotlig optimist...jag är mer luttrad.
Koppling sker istället via Sajten Mer Info...där ser man ägare, bostad , fastigheter m.m...
Att städa på Internet är ett mission impossible...:D


http://www.merinfo.se/person/Halmstad/Per-Håkan-Gessle-1959/bnvts-1w5ta
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

En hel del av det som finns på nätet är sådant som folk lagt ut själva via de s.k sociala medierna. Ju mer man exponerar sig där desto mer finns ju att hitta. Vill man skylta med mailadress, mobilnummer och annan info som annars inte är tillgänglig är det ett val man gör. Sajter som merinfo, biluppgifter, ratsit m.m är mycket svåra att stoppa då de ju har tillstånd från datainspektionen. Det är våra s.k folkvalda som är ansvariga helt och hållet för dessa tillstånd och även de enda som kan stoppa dem

:spinny:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Jag tycker det stormar lite i ett vattenglas.

Det är ju inte hemlig information som ligger ute. Uppgifter från bilregistret kan vem som helst ta fram komplett med hemadress och allt. Någon buse som vill hitta hem till ägaren av en bil påverkas marginellt av om den siten finns eller inte.

Vi äger inte informationen om oss själva. Jag äger inte min längd på 186 cm och jag äger inte heller min hemadress. Jag äger inte ens min ålder även om jag har den.

Vi äger våra fordon men vi äger inte informationen om dem och vi har gemensamt bestämt att informationen om dem inte skall vara hemlig. Vad vi har i dem eller vad vi gör med dem är det dock ingen som vet.

Vill man vara anonym får man nog flytta ut i vildmarken och leva i/av naturen.
Glöm bara inte att göra adressändring först :D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Jag tycker det stormar lite i ett vattenglas.

Det är ju inte hemlig information som ligger ute. Uppgifter från bilregistret kan vem som helst ta fram komplett med hemadress och allt. Någon buse som vill hitta hem till ägaren av en bil påverkas marginellt av om den siten finns eller inte.

Vi äger inte informationen om oss själva. Jag äger inte min längd på 186 cm och jag äger inte heller min hemadress. Jag äger inte ens min ålder även om jag har den.

Vi äger våra fordon men vi äger inte informationen om dem och vi har gemensamt bestämt att informationen om dem inte skall vara hemlig. Vad vi har i dem eller vad vi gör med dem är det dock ingen som vet.

Vill man vara anonym får man nog flytta ut i vildmarken och leva i/av naturen.
Glöm bara inte att göra adressändring först :D

Det räcker nog inte, det är ju tidigare generationers misstag med införande av personnumret som är de verkliga bovarna, svenskar är outstanding de mest registrerade folk i denna galax.
Vi lämnar t.o.m ut vårt nummer utan att blinka till höger och vänster.
Jag förstår inte gnället i denna tråd, lite sent kanske:confused:
Nää att flytta hjälper nog tyvärr inte :(
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

En bra sak att tänka på är att varje "klick" ger "klirr" i kassan för sidan.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

I dagens HD kan man läsa om det jag tidigare skrev om. Någon gjorde inbrott i lördags och troligen var det pga att deras bil stod parkerad på Väla parkering.

Kan tyvärr inte kopiera länken då HD gjort skillnad på det som redovisas på deras hemsida kontra vad som lägges ut i papperstidningen. Insändaren gör också en personlig reflektion, att det krävs betydligt mer information om den som önskar lägga in en insändare än den som vill ta reda på hemadress till någons bil gm bilregistret.

Är det inte dags att man åtminstone borde kräva inloggning med sitt bankid eller liknande för att komma åt fordonsuppgifter. Ett digitalt avtryck borde vara något som polis kan ha hjälp av för att klara upp tex ett inbrott. Vet dock inte om det är tillräckligt bra med en sådan uppgift då man kan be någon annan än den som begår själva brottet att ta ut den informationen.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Det räcker nog inte, det är ju tidigare generationers misstag med införande av personnumret som är de verkliga bovarna, svenskar är outstanding de mest registrerade folk i denna galax.
Vi lämnar t.o.m ut vårt nummer utan att blinka till höger och vänster.
Jag förstår inte gnället i denna tråd, lite sent kanske:confused:
Nää att flytta hjälper nog tyvärr inte :(

Att hitta personnummer är hur enkelt som helst.
Bara att gå in på upplysning.se.
Där finns alla vi vuxna.
Lätt åtkomligt för den som vill kapa en persons identitet.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Uppgifterna är inte att lita på. Jag kollade vår personbil där och skrämde sedan iväg sambon till besiktningen med den. Det visade sig att han kom ett år för tidigt. Nästa besiktningsperiod var aug-dec 2015 och inte 2014 som det står på biluppgifter.se
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

I dagens HD kan man läsa om det jag tidigare skrev om. Någon gjorde inbrott i lördags och troligen var det pga att deras bil stod parkerad på Väla parkering.

Kan tyvärr inte kopiera länken då HD gjort skillnad på det som redovisas på deras hemsida kontra vad som lägges ut i papperstidningen. Insändaren gör också en personlig reflektion, att det krävs betydligt mer information om den som önskar lägga in en insändare än den som vill ta reda på hemadress till någons bil gm bilregistret.

Är det inte dags att man åtminstone borde kräva inloggning med sitt bankid eller liknande för att komma åt fordonsuppgifter. Ett digitalt avtryck borde vara något som polis kan ha hjälp av för att klara upp tex ett inbrott. Vet dock inte om det är tillräckligt bra med en sådan uppgift då man kan be någon annan än den som begår själva brottet att ta ut den informationen.

Håller verkligen med dig i det. Vet inte hur sånt här går till, men är sidan seriös så skulle de ju kräva det av dem som intresserar sig för sidan. Har man inte det så skiter man nog i alla regler och om andras väl och ve.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Hej helt sjukt, hur i h---vete kan svensk myndighet samarbeta med kriminella????????
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?



Ja hoppas kan man ju om man är obotlig optimist...jag är mer luttrad.
Koppling sker istället via Sajten Mer Info...där ser man ägare, bostad , fastigheter m.m...
Att städa på Internet är ett mission impossible...:D


http://www.merinfo.se/person/Halmstad/Per-Håkan-Gessle-1959/bnvts-1w5ta
Mycket märklig inställning! Då ska väl jag också hålla käften i fortsättningen och bli en flat svensk!? Hör upp alla!!! Protestera inte mot något som Ni tycker kränker Er! Tig still och finn Er i att Ni är utlämnade in i minsta detalj!

Hälsn. Walle
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Efter vad jag kan se har man nu tagit bort möjligheten att se namn och adress på bilägaren. Ett framsteg.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Har ni kollat in sidan biluppgifter.se?

Som någon skrev så är nog städning av egna uppgifter på nätet "mission impossible" i alla fall så länge dom är tillgängliga enligt offentlighetsprincipen. Det skall nog till en lagändring för att det skall lyckas. Men man kan ju försöka att få bort en del vilket nog är att sparka sig trött till ingen nytta. Det är väl praktiskt att söka uppgifter på t.ex fordon telefonnummer mm. Problemet är ju att detta dessvärre utnyttjas av ljusskygga element i samhället.

Bennie
 
Toppen