• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig värme med Dometic B2600

skogge

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kalix
HBK-Nr
13233
Medlemskap
2024
Köpte en B2600 för att den har värmepump och enligt uppgift ska de ge mer än 3KW värme men den är rent ut sagt usel. Det är nu -6 ute, bilen är uppvärmd med ALDE vattensystemet och jag försöker få apparaten att understödja med lite billig elvärme. Den startar efter att ha avfrostat i 5-10 minuter, går sedan ca 2 minuter innan 'värmen' släpps på, därefter 3-4 minuter innan den måste vila sig i 10 minuter igen.

Temperatur inne 17 grader, vid utblåset lite drygt 30 grader. Bilen kallnar ganska snabbt.

Är det här nåt junk eller är det ett måndagsexemplar jag har fått? Har någon där ute någon erfarenhet av denna modell?

Är efterföljaren FreshJet bättre? Funderar skarpt på att reklamera den här. Ingen stans står det om vilka temperaturer den ska klara av att fungera i. En normal villa-luft-luft-pump levererar ju värme ner till minst -15, en del till -25. Det här känns som en leksak och det passar inte norr om Polcirkeln.

Bara man får flytta till Medelhavet så blir det här ett akademiskt problem.....

/Anders
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme med Dometic B2600

Oj, det där låter inget vidare Anders.

Jag har tyvärr (ännu) inga tips till dig, då jag precis själv håller på att montera dito.

Det jag provat inne så levererar den värme, men det var absolut ingen mätning utan enbart ett test.

Hoppas det finns de här med erfarenhet som kan bistå! Alt. att ni fått ett "måndagsex?"
Det som går att läsa kring HB2600 verkar ju vettigt... Med förhoppning om en lösning för er!

Vänl. Magnus
 

skogge

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kalix
HBK-Nr
13233
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme med Dometic B2600

Jo, nog gav den värme i somras alltid.....

Nåja vi får se om det finns fler som har erfarenheter av den här apparaten. Som det känns nu så blir det nog att eftermontera en dieselvärmare och koppla in den på värmeväxlaren.

/Anders
 

skogge

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kalix
HBK-Nr
13233
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme med Dometic B2600

Jo, det är nåt liknande aggregat med några år på nacken. Ska bli intressant att höra vad Dometic har att säga om lägsta utetemperatur för värmeproduktion. Skulle tro att det är kring 0 grader. Nu är det -10 så det var bara att stänga av eländet. I morgon ska jag se vad 3KW elpanna har levererat för innetemp.

/Anders
 
Toppen