• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Lena & Roger

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1394
Medlemskap
2024
Hej
Jag har installerat en Dometic HB 2500 AC/Värmepump? och är mycket missnöjd!

Vid första försöket att få lite värme ur den, så lyckades jag få 11 grader inne efter åtta timmars drift, utomhustemperaturen var då 4-5 plusgrader.

Jag trodde att det var något fel så jag kontaktade Dometics servictekniker i Göteborg och fick till svar att jag har köpt en AC och ingen värmare, så jag kan inte förvänta mig att den skall ge något större tillskott på värme vid kall väderlek säger dom.

Jag trodde i min enfald att det var både en bra AC och en bra värmare som jag köpt.

Dom tyckte även att min husbil som är 7,3m lång var stor för denna AC/värmepump

Ljudnivån utanför bilen var också väldigt hög tycker jag.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Roger
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Hej!

Jag tror tyvärr att säljaren har rätt. Du har köpt en AC och ingen värmare. Effekten i värmaren är för dålig. Dessutom sitter den direkt under taket. Eftersom varm luft är lättare än kall luft, får du ingen bra cirkulation i bilen. Den lilla värme du får, kommer att ligga direkt under taket. Inomhusklimatet blir väldigt ojämnt, tyvärr. Du får förhoppningsvis glädja dig åt kylan till sommaren.

MVH

Home-car
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Det här är en golvmonterad AC.

Hur har du monterat den? Har du slangar till tak eller mynnar dom i golv höjd?

Bilder kanske?

Har en som ligger hemma och ska monteras i nya bilen. Har provkört den och tycker inte den bullrade något speciellt.
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Ja, du har den nya modellen som byggs in skåp. Tråkigt att du inte får bättre effekt.
Hör gärna av dig efter det att du har provat kylan i sommar.
Den borde fungera bättre.

MVH
Home-car
 

Lena & Roger

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1394
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Enligt papprena så står det att det är 2500w kylning och 3000w varmluft?
men den har ett element innbyggt som är 500w resten kommer väl från värmepumpen som tydligen inte kan ge så mycket mer om det är kallt
 

Lena & Roger

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1394
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Jag har monterat den i 2garaget" och dragit upp ett utblås i takhöjd och ett mitt emellan som blåser rakt fram i bilen och ett rör har jag kopplat ihop med befintliga rör från gasolvärmaren så vi får lite värme på toan när vi står på elstolpe.
 

lyttge

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
1176
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Jag har moterat en likadan AC i våran bil, jag montrade den i garaget och drog upp slangarna genom
garderoben och sedan ut på 3olika ställen. men det viktiga i monteringen är att isolera slangarna. Jag
isolerade mina till överkant garderoben, gör man inte detta så dryper det av vatten när du kör ACn.
Isolering till detta hittade på Stallarholsvägen 46 Högdalen tel 08 6470050.
Jag köpte ACn med värme endast som alternativ till org.värmen. ACn körde vi isomras i Ungern, gick
dygnet runt för att få dräglig värme. Ute runt 30-35, inne 24 grader. vår bil är 7,8m.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Har du kört utan isolering och sett att det blev kondens? Eller är det bara som säljaren sa. För det sa dom åt mig också så jag avaktade lite med det inköpet.
 

lyttge

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
1176
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Hejsan i vårvärmen. Isoleringen vet jag inte vad den heter, men ring och fråga på numret jag
angav tidigare, den finns i olika dimensioner. Du är välkommen och titta på min instalation för
att eliminera alla fel man kan göra. PS. jag har även tillverkat en kåpa isolerad för ljudet
under bilen.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Hej, jag är på väg att köpa en HB2500. Jag är dock bara intresserad av kyleffekten och hur ljudet är när den går. Jag har en Burstner 695T 7,15m lång. Den rekommendationen jag fick var att tak AC tog mycket amper och att ställplatser och campingplatser säkra ner så att det inte går att använda AC, jag vet inte om detta stämmer.

Ni som har AC HB2500 berättar gärna av er erfarenhet. Jag vill välja rätt modell till min husbil

/Runar
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Har haft våran i två somrar nu och har bara gott att säga. Monterade själv utan några ljuddämpare men med isolering runt slangarna för jag blev varnad för kondens. Och de blir kondens. Har sett det på anslutningen mot takkanalen som är standard i Eura.

Har mätt kyltemp ur munstycke ner till +4gr vid ca 20-23gr ute. Har använt den i temperaturer upp till över 40gr och den klarar hela bilen som är 7,45 lång.
Värmetempen har jag mätt i munstycke upp till 32gr vid ca -5gr.

Den klarar sig på 6A utan problem med övrig drift i bilen.
När vi står på el med 10A och kör kyla så kan den vara på hela tiden även när vi kör vår vattenkokare som då förstås endast har en effekt på ca800W.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Hej!

Hur fungera Safiren när det gäller strömmen. Då menar jag vilken amper som man behöver för att starta AC? Om jag räknar rätt så är det över 3000w i startström och då behövs tröga 10A för att det ska fungera?

/Runar
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Jag har aldrig haft problem med startströmmen på 20A i 150ms enligt :Alde - Mobile & Marine
Jag kör alltid AC:n när det är hett.Jag har ännu ej råkat ut för att det inte fungerat.
Och då har jag varit i Tyskland,Frankrike,Holland,Belgien,Italien,Slovakien,Slovenien,Kroatien,Ungern,Tjeckien,Danmark,Norge
//Lars
:yes:
 
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Dometic HB2500 AC/dålig värmare?

Lysande, det låter bra. Har du också Trumas växelriktare TG 1000 sinus som är gjord till AC eller har du någon annan växelriktare?
/Runar
 
Toppen