• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning

F

F.d. 50043

Guest
Tänkte stå på underhållsladdning i vinter. Finns det någon här som vet om man måste ha på huvudströmmen eller inte. Är lite osäker på det.
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Inte svar på din fråga! Men jag ser alltid till att ha fulladdade batterier innan avställning, kopplar bort minuskabeln och låter batterierna sitta kvar i bilen.
Batterierna mår bäst av att förvaras kallt och självurladdningen är minimal.
Med jämna mellanrum brukar jag ha musinspektion och kollar då samtidigt batterierna. Har fungerat bra senaste 5 åren med olika batterier och bilar.
Jag är absolut ingen batteriexpert men fick detta tipset och det har fungerat bra för mig.
Underhållningsladdning ställer krav på typ av laddare och kan ibland förkorta livslängden på batterierna.
 

Arne Lindh

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16472
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

I min instruktionsbok (Knaus Van Ti) står det: ta bort start- och bobatteri, ladda med lämplig laddare och förvara dem frostfritt hemma.
Finns det någon som gör så?
Själv har jag tagit ur bobatteriet och kopplat bort minus på startbatteri.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Underhållsladdning

Då jag nyligen blivit med husbil, f.ö en Weinsberg imperialeV, identisk med knaus van ti 550 så har jag fått en del nya saker att tänka på, det skiljer sig rätt mycket från det tidigare husvagnslivet men när jag inte förstår så brukar jag hitta svaret i den där boken som ingen öppnar (instruktionsboken) och då gissar jag mig till att det kommer bli ganska rätt, jag tror ju gärna att om Knaus & Fiat har lagt ner en större summa pengar på att skriva en bok som beskriver funktionen på deras produkt och sen dessutom betalar någon för att översätta den till ett antal olika språk... då är det ju rätt dumt att inte använda den.
För mig är det enkelt, Jag kommer använda den året om och behöver inte tänka på förvaring.
 

Carstens

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Klippan
HBK-Nr
4249
Medlemskap
2025
Sv: Underhållsladdning

Bilen avställd och inställd med 220 el inkopplat, tog av minus kabeln på bodelsbatteriet men inte till bildelen, hört att man spar på batteriet så här.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Bilen avställd och inställd med 220 el inkopplat, tog av minus kabeln på bodelsbatteriet men inte till bildelen, hört att man spar på batteriet så här.

Laddar du bodelsbatteriet en gång i månaden ska det inte vara några problem.

Fast jag vet inte om startbatteriet laddas om du inte har bodelsbatteriet inkopplat ?
Varför har du 230V inkopplat om du kopplat ur bodelsbatteriet ?


Peter :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsladdning

Frågan har varit uppe i tidigare forum. Frågeställningen har då gällt batteriernas välbefinnande & inte bilens elektronik. Ideerna har varit många & ibland motsägelsefulla så jag undrar vad det egentligen är som gäller. Detta har jag hittat på nätet :

Blybatterier mår bäst av att vinterförvaras fulladdade och kallt. Ladda upp dem ordentligt med din Ctek-laddare (2-3 dagars laddning för varje batteri) och låt dem sedan vara kvar i bilen.

Alla batterier skall vara fulladdade. På motorbatteriet ska pluspolen lyftas av eftersom det alltid sker en viss förbrukning om det är anslutet. Vad det gäller bodelsbatteriet skall man slå av huvudströmsbrytaren på elblocket så att all förbrukning stängs av.

Ett urladdat batteri fryser vid minus sju Celsius medan ett fulladdat batteri fryser först vid minus 67 Celsius. Så rekommendationen är att ha batteriet fulladdat men du behöver inte ta in det inomhus. Ett batteri självurladdas snabbare vid varmare temperatur. Koppla bort allt som förbrukar ström på husbilen när det inte används och ladda sedan batteriet var 6-8 vecka i ca tre dagar.

Som synes finns det många alternativ & fler än dessa. Vad gäller? Det är inte lätt & gör man fel så kan ju batteriernas livslängd avsevärt förkortas med stora kostnader som följd. Man blir ju rådvill:confused:

Bennie
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsladdning

Inte helt enkelt detta, trots att jag inte brukar ställa av mer än ett par månader per år (nov - dec).

Tidigare har det fungerat bra med 230V anslutet omkring ett dygn per vecka, med hjälp av ett veckotidur, men efter sedan jag hösten -12 lät installera CTEC 250 Dual och Smartpass så laddade startbatteriet ur eftersom förbindelsen från bilens elcentral av någon anledning behövde kapas vid denna installation. Detta sedan dess åtgärdat genom att jag installerat en separat liten Ctec-laddare för startbatteriet.

Att koppla loss någon pol från startbatteriet är inget rimligt val eftersom jag då skulle sätta larmet ur funktion. Har ni andra inget larm eller anser ni att inget i bilen är stöldbegärligt så här års?

aake
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsladdning

Då har vi ytterligare ett råd från en firma som livnär sig på försäljning.
Vad jag menade med mitt inlägg var att det måste finnas något faktabaserat ställe att läsa sig till hur man bör göra.

Bennie
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Underhållsladdning

Inte helt enkelt detta, trots att jag inte brukar ställa av mer än ett par månader per år (nov - dec).

Tidigare har det fungerat bra med 230V anslutet omkring ett dygn per vecka, med hjälp av ett veckotidur, men efter sedan jag hösten -12 lät installera CTEC 250 Dual och Smartpass så laddade startbatteriet ur eftersom förbindelsen från bilens elcentral av någon anledning behövde kapas vid denna installation. Detta sedan dess åtgärdat genom att jag installerat en separat liten Ctec-laddare för startbatteriet.

Att koppla loss någon pol från startbatteriet är inget rimligt val eftersom jag då skulle sätta larmet ur funktion. Har ni andra inget larm eller anser ni att inget i bilen är stöldbegärligt så här års?

aake

Det verkar finnas lika många lösningar på detta som antalet husbilsägare..

Jag satte en veckotimer och laddar nu några timmar varje vecka. Själv ville jag ha ett fungerande larm även vid denna säsongen. Skönt att kunna sitta i soffan hemma och se batteristatus, temperaturen, att larmet är påslaget samt se att husbilen inte förflyttat sig..
 
Toppen