• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Temperaturgivare.

Kjell/Monica

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14232
Medlemskap
2024
Hej HBK medlemmar!
Undrar om någon kan ge mig ett tipps var man vänder sig för att få tag en temperaturgivare som visar ute och innetemperatur och skall monteras på väggen. Har tittat på ett stort antal av dom som kostar från 30-300 kr men vill ha något annat med stil på. Den får gärna kosta mer. Gärna tipps på elektronikfirma eller annat. Har en i våran Dethleffs som är orginal men den har fått fnatt och fungerar inte längre. Så nu behöver vi något annat. Vore tacksam för tipps.:yes::yes:


Mvh
Kjell/Monica
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturgivare.

Jag köpte för två år sedan på Claes Olsson en 36-4741 och 3 st givare 36-4744
Placerade basen strax innanför bodelsdörren. Givarna placerade jag en vid sängavdelningen, en i kylskåpet och en i gasolutrymmet. Alla fästes med dubbelsidig tape, för att det skall vara möjligt att byta batteri. Sätter du givarna bakofram går det att byta batteri när dom sitter kvar på väggen. Basen måste du dock ta ner men med en skruvmejsel var det inga problem att bryta loss den från väggen. Sen ställer du in basen så att den cirkulerar så får du alla temperatur du behöver.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturgivare.

Har samma från Classe, och kan rekommendera den, lite dyrare, men mycket trevligare.
Vi har en sändare i frysen, och en i kylen, sen ser man innetemp.på basen, tänkte komplettera med en tredje sändare, men vi har redan utegivare, men gasolutrymmet var inget dumt förslag.:wink:
 

Kjell/Monica

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14232
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturgivare.

Hej igen. Du skriver att du placerat en givare i kylskåpet, en i vid sovdelen, och en i gasolutrymmet. Varför i kylskåpet? Kan jag ha flera givare samtidigt, och visar den då flera temperaturer? Jag bara undrar, är inte alls hemma på det där med elektronik.

Kjell
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Temperaturgivare.

-------------
 
Senast redigerad av en moderator:

Hjulia

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8866
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturgivare.

Hej Jag monterade givaren under bilen i 2 st bajspåsar fäste på balken med

silvertape andra delen ovanför innerdörren batt håller i ca 1 år då använde jag

kniv , nya påsar osv

Hjulia
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturgivare.

Hej igen. Du skriver att du placerat en givare i kylskåpet, en i vid sovdelen, och en i gasolutrymmet. Varför i kylskåpet? Kan jag ha flera givare samtidigt, och visar den då flera temperaturer? Jag bara undrar, är inte alls hemma på det där med elektronik.

Kjell

Basen visar innetemp. samt ifall du köpt kompletterande givare, så rullar den nedre displayen på upp till 3 givare/kanaler som du själv placerar där du vill, trådlöst
Jag tyckter det är bra att se att kylen/frysen håller önskad temp.
jag har inte kompletterat med utetemp. då jag redan har 2st. dels Mersas egen och Hymers egen

Termometer - PROLOGUE | Clas Ohlson

Extra givare till termometer - PROLOGUE | Clas Ohlson


Varför vill man veta temperaturen i gasolutrymmet? :wideeyed:

Varför inte?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    23,5 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Kjell/Monica

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14232
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturgivare.

Tack Peter och ni övriga som har delat med er av kunskapen som ni har. Då ska jag ta och göra en investering på basenhet och några givare.
Skicka med en bild på panelen ovanför dörren där man skall kunna avläsa inne och ute temp. Men som ej fungerar längre. I dagsläget står den på -19 både inne och ute. Så nu är det kallt :D:confused:
Ha det!
Mvh. Kjell
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    758,1 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturgivare.

Hej igen. Du skriver att du placerat en givare i kylskåpet, en i vid sovdelen, och en i gasolutrymmet. Varför i kylskåpet? Kan jag ha flera givare samtidigt, och visar den då flera temperaturer? Jag bara undrar, är inte alls hemma på det där med elektronik.

Kjell

I kylskåpet,,,, Ja ,,, bara en fix idé, men är man nere I södra delarna av Europa är det bra att ha koll på kylskåpet också tycker vi.
Ja, du kan ha upp till 3 givare på denna, och temperaturen visas rullande I nedre fältet (se bild i inlägg 8)
Sen gäller det att ha koll på vilken som är CH1, CH2 o CH3, men det får ingå i hjärngymnastiken
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Temperaturgivare.

---------
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Temperaturgivare.

Utomhustemperaturen utan solpåverkan

Men du får ju inte utomhustemperaturen i gasolutrymmet, ofta 3-4 sidor med uppvärmning, och eventuellt solen som lyser på luckan? För att få utomhustemperaturen rätt måste du hänga givaren fritt under bilen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Temperaturgivare.

Under bilen får du väl mer av asfalttemperaturen på en sydländsk väg under sommaren....:D:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Temperaturgivare.

Så länge det är på vägen så fixar nog fartvinden kylningen, men det finns ju ingen absolut bra plats någonstans på bilen, men inomhus, även gasolskåpet kommer aldrig att visa rätt utomhustemperatur, sommar eller vinter. :wideeyed:
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturgivare.

Men du får ju inte utomhustemperaturen i gasolutrymmet, ofta 3-4 sidor med uppvärmning, och eventuellt solen som lyser på luckan? För att få utomhustemperaturen rätt måste du hänga givaren fritt under bilen.

Jag tror mig få den bästa utomhustemperaturen I gasolutrymmet som ju är välventilerat. jag har satt den med en liten distans till gavelväggen. (ej på luckan). Det är min tro att detta är den bästa plats för en utomhusgivare
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Temperaturgivare.

Nej, bästa platsen är förmodligen någonstans mitt under bilen på/bakom någon av chassibalkarna, där påverkas den minst av eventuell solstrålning, och får heller ingen strålningsvärme när man värmer bilen. den bör heller inte monteras nära avgassystem eller motor.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturgivare.

Gasolen med tempgivarsladden hängande en bit ned genom gallret är bästa platsen.
Tempgivare i kylskåpet gör att man håller koll på den varierande temperaturen (men det gör man inte hemma) om man behöver starta fläkten eller sätta för luckorna.
 
Toppen