• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt sug i SOGen

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vår förra bil, en Hymer 644 var utrustad med SOG vilken fungerade mycket bra så det beställdes även till vår nya bil. Dock har den inte fungerat så bra utan det har luktat mycket efter tvåan har blivit gjord. Har provat med såpa, biltemas gröna medel och Thetfords gröna tabletter men inget hjälper. Öppnar toaluckan lite först så lukten ska hinna sugas ut men vi klarar inte stanken längre. Kollade nu så slangen till fläkten är hel, filtret inte igensatt men allt fungerar.
Men det är ju en löjligt liten fläkt som sitter där med liten kapacitet! Ca 40mm stor så räcker den ju inte till. Funderar därför att bygga om lite på insidan och sätta dit en 80mm datorfläkt. Inte så mycket jobb och lätt att återställa.

Är det någon som har samma problem?
Och isåfall gjort någon modifiering?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Bilderna visar inte min installation men den är i stort sett identisk. Slangen är mycket kraftig och kan inte böjas.

Håller på att bygga om och byta ut fläkten till en 90mm datorfläkt för att testa om det blir bättre. Ickeförstörande prov :)
Hej!
Jag har ett egenkonstruerat utsug som beskrivs här http://www.husbilsklubben.se/forums/t33553/

I efterhand så hade jag gjort en enklare lösning.

Jag har dels upptäckt att själva utrymmet för kasseten inte var tätt mot toaletten, så jag tätade det.

Sedan jag erfarenhetsmässigt upptäck att det inte skvimper ut något ur tömningsröret då man kör utan locket, men man kan skaffa ett exta lock och göra några små luft hål om man är osäker.

Mot denna bakgrund skulle jag sätta fläkten direkt i luckan.

Eftersom jag startar fläkten manuellt innan jag öppnar ventilen på VC-stolen så får jag dessförinnan ett visst undertryck då fläkten först hinner varva upp.

Notera att fläkten skall vara 12 V medan jag tror att datafläktar har annan spänning (5 V ?)

Det hela kostar mindre än 100:-.

Med en bra fläkt behöver man inte krysta utan bara öppna munnen :twitcy:.

//Conny
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Gjort lite tester med datorfläkt. Lurigt att få ett bra flöde eftersom den är avpassad för att skyffla stora volymer och här behövs mer tryck istället. Blir det för snävt med locket för nära fläkten så kan den gå från att vara axialfläkt till att fungera som tangentialfläkt och blåsa luften åt fel håll. Fläkten jag vill ha, 40mm med hög effekt och bra tryck kostar 365:- + moms !!!!
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-120-77&toc=20906

Så jag ger upp att byta fläkt för tillfället och funderar mer på orsaken till problemen:
Toadörren är mycket tät med lister och släpper inte in någon luft. I taket finns en ventil som alltid är lite öppen. Min tanke är att det blir typ skorstenseffekt och ett undertryck som suger ut dofterna när luckan öppnas. Fläkten varken orkar eller hinner med då. Problemet var ju som värst nu i helgen när det är kallare utomhus och på toan är det säkert närmare 25 grader varmt.

Några synpunkter???

IMG_5262.jpg
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Min SOG funkar bra men utökar ämnet. Jag hade problem med ibland när man åkte med bilen kunde det komma kloakdoft in i bilen. Min lösning efter lite funderande blev ett pitotrör, vänt akter ut, sedan dess har det aldrig hänt. Konstruktionen blev enkel, jag limmade fast en liten vinklad skarvnippel för plastslang i plast i underkant på den utvändiga lådan.
gert
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Min SOG funkar bra men utökar ämnet. Jag hade problem med ibland när man åkte med bilen kunde det komma kloakdoft in i bilen. Min lösning efter lite funderande blev ett pitotrör, vänt akter ut, sedan dess har det aldrig hänt. Konstruktionen blev enkel, jag limmade fast en liten vinklad skarvnippel för plastslang i plast i underkant på den utvändiga lådan.
gert
Hej!
Lukten i bilen förutsätter att tankens hus/utrymme inte är tätt mot bilen i övrigt, precis som jag upptäckte.
Det bevisas dessutom av att pitoröret fungerar eftersom det kräver till-luft från bilen.

Kolla och täta öppningar mellan tankens hus/utrymme och bilen så slipper du köra för att bli av med lukten.
//Conny
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dåligt sug i SOGen

Om kasettutrymmet måste vara hermetiskt skild från bilen i övrigt då är det någonting i systemet som är fel.

Hela kassetten tillsammans med toastolen är ett "slutet system" med följande undantag, när bladet i toastolen öppnas kan dofter spridas in i bilen om SOG-fläkten är ut funktion. Om fläkten funkar som den skall försvinner dofterna till utsidan bilen.
Det finns emellertid en liten "säkerhetsdetalj" i originalkassetterna och det är en tryckutjämningsdetalj som skall förhindra att trycket i kassetten inte avviker allt för mycket från det omgivande trycket. Om det finns ett fel där så finns det viss risk för dofter i bilen. Men i de fall när det finns en SOG fyller denna ingen funktion då det hela tiden finns förbindelse med ytterluften genom SOGens fläktslang.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Vi har tvärt emot ett väldigt bra sug i våran sog. Vi har en Carthago -13 med utsläppet på taket. Däremot luktade viol eller nåt liknande när bladet öppnades och sog:en startade. Nu har den goa lukten avklingat men sog:en gör sitt jobb ändå. Det jag inte lyckas lösa är var kommer den goa lukten från? Finns det kanske någon patron eller liknande som är laddad med detta doftämne?
Någon som vet?

JOE
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Om kasettutrymmet måste vara hermetiskt skild från bilen i övrigt då är det någonting i systemet som är fel.

Hela kassetten tillsammans med toastolen är ett "slutet system" med följande undantag, när bladet i toastolen öppnas kan dofter spridas in i bilen om SOG-fläkten är ut funktion. Om fläkten funkar som den skall försvinner dofterna till utsidan bilen.
Det finns emellertid en liten "säkerhetsdetalj" i originalkassetterna och det är en tryckutjämningsdetalj som skall förhindra att trycket i kassetten inte avviker allt för mycket från det omgivande trycket. Om det finns ett fel där så finns det viss risk för dofter i bilen. Men i de fall när det finns en SOG fyller denna ingen funktion då det hela tiden finns förbindelse med ytterluften genom SOGens fläktslang.
Hej!
Det måste väl inte vara något fel, möjligen onödigt. Som du säkert vet så är det massor av behållare som saknar SOG innan det fanns och även därefter. Vad jag vet så var och kanska fortfarande är SOG ett valfritt tillbehör.

Om inte jag har fel (kan kolla) så öppnar "tryckutjämningsdetaljen" när du skjuter in kassetten vilket gör att luften sprider sig till bilen om inte kasettutrymmet är tätt. Alltså inte en säkerhetventil i traditionell bemärkelse.

Beroende på hur SOG-slangen ansluts så gäller väl detta fortfarande. Slangen och kolfiltret till SOG gör ett tryckfall som är större än ventilen vilker gör att förbindelsen med ytterluften är en sanning med modifikationer.
//Conny
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Hej!
Trodde du att fläkten på bilden skulle suga eller trycka luft via den slangen eller har jag missat något?
//Conny
PS
Har du kollat på liknade fläkter hos Kjell Axialfläkt 80x80x25 12 VDC > 12 V | Kjell.com och skippat slangen?
DS

Fläkten skulle suga i slangen samt ersätta ordinarie Sog-fläkt visad på tidigare bilder. Men är som sagt bara en testrigg som varierades i utförande och jämfördes med ordinarie fläkt.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Fläkten skulle suga i slangen samt ersätta ordinarie Sog-fläkt visad på tidigare bilder. Men är som sagt bara en testrigg som varierades i utförande och jämfördes med ordinarie fläkt.
Hej!
Den testen kunde du med lite mer tekniskt skolning ha besparat dig (inte snällt sagt - så ursäkta). Men jag kom på en sak som kanske kan lösa ditt problem.

Vad jag förstår så har fläkten till SOG mölighet att både suga luft genom slangen och sedan trycka ut luften genom filtret. Men har en jämförelsevis mycker låg kapaciet. Med andra ord helt olik den karakteristik som kännetecknar fläkten du provar med.

Vidare så tror jag mig veta att SOG har en brytare kopplad till mekanismen för spjället/"bladventilen" som gör att fläkten startar samtidigt som du öppnar. Då har du i ena änden av systemet lättflyktiga gaser och en stor öppning rakt upp och i andra änden en fläkt med relaitivt låg kapacitet. Det gör att fläkten inte hinner "skyffla" ut tillräckligt mycket/fort för att det inte skall lukta.

Jag föreslår att du provar med att starta fläkten lite innan du öppnar spjället för att skapa ett initialt undertryck i tanken. Och sedan öppnar spjället successivt motsvarande slangarean.
//Conny
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dåligt sug i SOGen

Vidhåller, med en dåres envishet, att när SOG installeras på ett korrekt sätt är det ett slutet system som endast har förbindelse med omgivningen genom slangen som är ansluten till fläkten. (Motståndet i fläkten är nog försumbart)
Vidare så startas fläkten direkt när toabladet öppnas. Så även om fläkten inte har speciellt hög kapacitet så skall det absolut inte bli några dofter utanför systemet.
Har själv haft störande dofter innan SOG och med diverse kemiska produkter i kassetten, men ändå så undvek man att använda toan. Numera helt problemfritt om man inte glömmer att förklara för något barnbarn att man måste öppna toabladet innan man sätter sig på "ringen".:)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Hej!
Den testen kunde du med lite mer tekniskt skolning ha besparat dig (inte snällt sagt - så ursäkta).

Nää, aerodynamik är inte lätt men testerna gav en del. Hänvisade till en mindre fläkt från Elfa som troligen kan öka flödet. Den är bara 40mm vs den testades 90mm och skulle kunna installeras snyggt med böjda rörkrökar för att få en laminär strömning.

Har redan en komplett installation av SOG med switchar, rör, filter och allt. har som jag tidigare skrivit öppnat dasset sakta för att suga ut gaserna i tanken först.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Gjort några tester. Rök från pyrande tändsticka som mätinstrument. Ordentligt mycket varmare på toaletten än ute. Hittade inget fel.

Jämfört med en ny original SOG-fläkt och den suger lika bra/dåligt som min.

Provat med nedan turbotillsats, lite bättre fart blir det med 3V högre spänning.

IMG_5289.jpg
 
Toppen