• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har nu gjort en dum affär men !!!

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Efter min epilepsi diagnos sålde jag min gamla "isärplockade husbil" och kände ändå att jag ville ha något att åka runt lite med. Köpte då nu idag impulsivt en "gammal" billig bil. En Pilote R800 -89 på ett Citroen C25E chassi. Tyckte den såg fin ut för att vara så gammal men... Norrlands körd,fin utrustning och hade haft 4 ägare tidigare. Får väl se annars går väl den och sälja igen.
Tar gärna emot synpunkter eftersom jag har en ångervecka t.om 27/8 -14
 

Bilagor

  • Pilote1.jpg
    Pilote1.jpg
    98,3 KB · Visningar: 59
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Tänk vad en bild och en försäljare kan försköna en husbil.
Åkte 30 mil i onödan. Bilen var först inte vit som bilden visar och inte riktigt ok.
Undrar om det är denna bilen försäljaren beskrivit.
Får väl börja söka nya objekt att köpa nu .
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Fråga:
Har hittat två andra Pilot 800 bilar
Har tydligen fastnat för den typen
Den ena med Citroën bensinmotor (86 hk)
Den andra med en Peugeot dieselmotor (90 hk)
Ge mig några synpunkter
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Jag har haft en Pilot 620 87a för12 år sedan. Första husbilen, vi hade den i tre säsonger och hade mycket skoj med den.
Det var en bensinare, så hur dieslarna var på den tiden vet jag inte.
Men jag tror det skiljer på skatten.
Men en svaghet på dessa karosserna var hjulhusen bak.
Innsidan på väggarna har träbeklädnad som kan suga vatten och bli fuktiga och ruttna.
Så känn med handen där.
Krister.
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Tag kontakt med de tidigare ägarna och fråga dem varför de sålde sina bilar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Tag kontakt med de tidigare ägarna och fråga dem varför de sålde sina bilar.

Bra svar
Har precis gjort det och sista ägaren har haft bilen i minst 15 år,har bytt olja mm varje år och varit nöjd men tyckte det var dags att köpa en nyare. Skall imorgon åka och titta på bilen igen och ge den en chans till. Blev väl först besviken då den var vit och så fin på fotot. Gick tyvärr därför bara därifrån igår utan att ens titta lite mer på den.Skall kolla nogrannare imorgon. Man får väl givetsvis räkna med vissa brister och byta ut lite detaljer. Kul vinterjobb för mig som är pensionär.
Gillar faktiskt den planlösningen och biltypen. Har kollat Blocket i minst en vecka och det finns givetvis flera men antingen inte den planlösningen eller med mindre utrustning mm. Får också alla alla testintyg av säljaren som är ett stort företag i Sundsvall och får viss hjälp av honom om det skulle bli krångel. Det hade jag inte fått om jag köpt bilen privat. Håller tummarna
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Hej!
Om du berättar vad det är för företag så kan jag kolla upp vad de har för rykte här uppe.
//Conny
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Några frågor om en Pilote 800 DA med Citroen C25E motor:
Har inte varit och sett bilen ännu.

Dum fråga men är det växelströmsgenerator på den ?
Servostyrning ?
Typ av tändning ?

mm
Affe Zell
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

hej servostyrning knappast,har en c25 bensin 89 års går som en dröm har haft den 14 år,en dansk RCcaravan ,lite tråkig modell men som sagt vi har haft den längeoch den har alltid fungerat lite trött kan man väl säga , jag kör alltid mellan 90 100påde stora vägarna då drar ca 1,3 liter milen kör jag i 70 så drar den 0,7 till0,9 men det kör jag aldrig i de hastigheterna så jag är nöjd med min cittra

hälsningar Yngve
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Finns något liknande på KVD, för den som kanske är intresserad.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    182,5 KB · Visningar: 39

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Blev lite otrolig för vad fukten hade ställt till med på den bilen.Tittade på bilder på en liknande bil som Kvarndammen hade för försäljning, men alla behöver väl inte vara så dåliga :spinny::spinny:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Några frågor om en Pilote 800 DA med Citroen C25E motor:
Har inte varit och sett bilen ännu.

Dum fråga men är det växelströmsgenerator på den ?
Servostyrning ?
Typ av tändning ?

mm
Affe Zell
----------------------------------------------------------------------------
Hej igen Affe, är det en diesel med den benämningen eller bensinare. Om det är en bensinare så det är samma Peugeot-motor i bensinbilarna antingen det står Fiat, Citroën eller Peugeot på dem.

Det enda som skiljer på dem är att en del benäms med ca. 86hk i stället för ca. 76hk och då är bilen byggd på ett lite kraftigare chassi, och bland dem så finns det faktiskt en del som har styrservo. Det som skiljer på de starkare motorerna är högre kompression, annan kamaxel och annan förgasarbestyckning.
Servo på dieslar med större chassit gäller också.
Servo eller inte är lite olika från typ -88/-89 och då mest på bilar med större chassit. Troligen tillägg vid best.

På dem med 76hk bensinmotor kan det finnas styrservo, men då är det möjligen specialbeställt från början, eller eftermonterat, så det kan man knappast räkna med att hitta.

Ja det sitter en växelströmsgenerator i dem, både bensin eller diesel. (De är gamla men inte antika :D.)

Det är elektronisk tändning i alla bensinare. Man kan som jag nämnt tidigare behöva titta över kabelkontakter till tändningen och även kanske vacuumklockan och vikterna till tändförställningen så det funkar ok.

Nya elektronikdelar till tändningen finns, och kostar inte så mycket ens i Sverige.

Det finns också helt nya/nytillverkade kompletta fördelardosor att köpa, med helmodern elektronisk tändförställning komplett innbyggd i fördelaren utan några mekaniska delar. ( Något dyrare visserligen :p:.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. från och med -89 eller kanske -90 blev PILOT bilarna vita.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

----------------------------------------------------------------------------
Hej igen Affe, är det en diesel med den benämningen eller bensinare. Om det är en bensinare så det är samma Peugeot-motor i bensinbilarna antingen det står Fiat, Citroën eller Peugeot på dem.

Det enda som skiljer på dem är att en del benäms med ca. 86hk i stället för ca. 76hk och då är bilen byggd på ett lite kraftigare chassi, och bland dem så finns det faktiskt en del som har styrservo. Det som skiljer på de starkare motorerna är högre kompression, annan kamaxel och annan förgasarbestyckning.
Servo på dieslar med större chassit gäller också.
Servo eller inte är lite olika från typ -88/-89 och då mest på bilar med större chassit. Troligen tillägg vid best.

På dem med 76hk bensinmotor kan det finnas styrservo, men då är det möjligen specialbeställt från början, eller eftermonterat, så det kan man knappast räkna med att hitta.

Ja det sitter en växelströmsgenerator i dem, både bensin eller diesel. (De är gamla men inte antika :D.)

Det är elektronisk tändning i alla bensinare. Man kan som jag nämnt tidigare behöva titta över kabelkontakter till tändningen och även kanske vacuumklockan och vikterna till tändförställningen så det funkar ok.

Nya elektronikdelar till tändningen finns, och kostar inte så mycket ens i Sverige.

Det finns också helt nya/nytillverkade kompletta fördelardosor att köpa, med helmodern elektronisk tändförställning komplett innbyggd i fördelaren utan några mekaniska delar. ( Något dyrare visserligen :p:.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. från och med -89 eller kanske -90 blev PILOT bilarna vita.

Tack Jankro
Då kanske jag har tur för den är på 86 Hk
Skall också köpa ett extraktorgrenför till den
Vetdu någon som kan borra upp munstycket ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Har nu kollat bilen noggrant både under och inuti och på taket. Fuktmätningsintyget var numrerat från 1-9 där 1 står för nya bilar och 9 står för otjänliga. Bilen visade 3 på alla 36 mätpunkter och det är alltid det normala värdet på mycket bra begagnade bilar. Visade också en helt godkänt gasolkontroll. Intyg över alla genomgångna ställen på bilen osv. Rekonditionerad idag och tvättad. Alla kontroller är gjorda idag. Gick helt Ok på vägen men givetvis lite slöare än mina nya bilar.Med lite polish och småförbättringar tror jag den blir bra. Får väl montera solceller och extraktorgrenrör. Har lite beslutsångest men måste bestämma mig till imorgon förmiddag. Annars står en ny kund på kö. Tyvärr ingen prutmån. Tror jag slår till ???
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Har nu kollat bilen noggrant både under och inuti och på taket. Fuktmätningsintyget var numrerat från 1-9 där 1 står för nya bilar och 9 står för otjänliga. Bilen visade 3 på alla 36 mätpunkter och det är alltid det normala värdet på mycket bra begagnade bilar. Visade också en helt godkänt gasolkontroll. Intyg över alla genomgångna ställen på bilen osv. Rekonditionerad idag och tvättad. Alla kontroller är gjorda idag. Gick helt Ok på vägen men givetvis lite slöare än mina nya bilar.Med lite polish och småförbättringar tror jag den blir bra. Får väl montera solceller och extraktorgrenrör. Har lite beslutsångest men måste bestämma mig till imorgon förmiddag. Annars står en ny kund på kö. Tyvärr ingen prutmån. Tror jag slår till ???

Lycka till oavsett beslut!
 

filuren

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
11437
Medlemskap
2022
Sv: Har nu gjort en dum affär men !!!

Ris och ros om Hobbyfritid i Tenhult
icon5.gif
icon5.gif
icon5.gif
 
Toppen