• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedömning av ställplatser

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bästa ställplats du varit på. Ett positiva inlägg.

Jag hade gärna sett dessa omdömen under respektive ställplats i ställplatslistan, det hade varit guld värt. Får man skicka en önskan till ansvariga om det så gör jag det.

Jag har uppfattat det så att varje medlem som lägger in en ställplats är "ansvarig" och att de omdömen de lämnar ofta är bra och ibland t.o.m. väldigt noggranna och detaljerade!

Skulle något ändras på en ställplats med åren och en annan medlem upptäcker det är det fritt fram att meddela detta under ÄNDRA PLATS på hemsidan.

Jappe
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bästa ställplats du varit på. Ett positiva inlägg.

Jag har uppfattat det så att varje medlem som lägger in en ställplats är "ansvarig" och att de omdömen de lämnar ofta är bra och ibland t.o.m. väldigt noggranna och detaljerade!

Jappe

Aha, i så fall har jag gjort fel på de ställplatser jag lagt in då jag försökt vara så saklig, neutral och ofärgad som möjligt, just pga att jag varit besviken ett antal gånger när beskrivningen i ställplatslistan varit överdrivet positiv (Exempel: "mycket lungt på natten, möjligen kan det höras musik från någon klubb i närheten" = I verkligheten gick den dova pulserande basgången från den närmaste strandklubben rätt genom både märg och ben och husbilsväggar och fick inälvorna att skvalpa runt i takt ända in på efternatten)

Jag ser gärna att man skiljer på beskrivning (som ska vara saklig, korrekt och ofärgad) och omdömen (som ska vara målande, säljande och lockande - eller motsatsen om ställplatsen gör sig förtjänt av det). Bägge behövs.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bästa ställplats du varit på. Ett positiva inlägg.

Man kan väl inte begära att ställplatsinläggares åsikter och omdömen ska kunna passa alla men oftast blir det såpass bra så att man kan avgöra om vill prova den ställplatsen eller inte.

Jag gillar Bordatlas (eller var det Promobils) beskrivning av ställplatsen i Marburg som lyder ungefär så här: "Den som gillar öronbedövande och ständigt pågående gatularm, har här hamnat helt rätt"! :D

Jappe

PS. Citat: I verkligheten gick den dova pulserande basgången från den närmaste strandklubben rätt genom både märg och ben och husbilsväggar och fick inälvorna att skvalpa runt i takt ända in på efternatten)

Det finns folk, mest ungdomar antar jag, som uppfattar basdunket som skön musik!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bästa ställplats du varit på. Ett positiva inlägg.

Missförstå mig rätt, jag gillade strandklubbarna och hade ingenting emot det då det är själva vitsen med St Tropez, men att kalla det för "mycket lugnt" måste varit skrivet av någon som antingen var döv eller däckad.

Har många fler exempel från sommarens resa efter ställplatslistan i navin, men har försökt rätta till de flesta felaktigheter.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bästa ställplats du varit på. Ett positiva inlägg.

Hur vi uppfattar en ställplats är väl mycket subjektivt och påverkas många gånger av omgivning, väder, egna aktiviteter osv. Själv föredrar jag nog en så objektiv bedömning i ställplatslistan som möjligt, och får då skapa mig min egen uppfattning efter besöket och den kanske inte alls överensstämmer med andra besökares.
Ha de gött, själva väntar vi på "ställplatsinventering" i Moseldalen om två veckor.
Jappe har ju hittat en del där så några nya lär vi väl inte hitta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bedömning av ställplatser

Det är ju dessutom en väldig skillnad beroende på när man besökt en ställplats, mitt i veckan är det kanske helt lugnt, medan det är betydligt mera pådrag en lördagskväll. Samma gäller ju årstiderna, en semesterort i juli kontra samma ort i september. Det går inte att begära att en ställplatslista skall innehålla perfekta beskrivningar, utan det är en medlems uppfattning baserat på ett eller ett par besök.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bedömning av ställplatser

Just därför är det bäst att hålla sig ifrån subjektiva omdömen i själva beskrivningarna utan hålla dem objektiva och sakliga, tycker jag. Subjektiva omdömen är mycket viktiga de med, men bör särskiljas från beskrivningen, och vara flera, som en typ av betygsättning av besökarna, likt tripadvisor och liknande. Tycker jag.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bedömning av ställplatser

Just därför är det bäst att hålla sig ifrån subjektiva omdömen i själva beskrivningarna utan hålla dem objektiva och sakliga, tycker jag. Subjektiva omdömen är mycket viktiga de med, men bör särskiljas från beskrivningen, och vara flera, som en typ av betygsättning av besökarna, likt tripadvisor och liknande. Tycker jag.

Jag förstår inte!

En persons bedömning och beskrivning av någonting måste ju vara subjektiv! Även om han/hon går igenom en massa faktalitteratur om ställplatsen ifråga, kollar runt på nätet och håller på, så blir det ju ändå bara en samling beskrivningar byggda på subjektiva bedömningar som ligger till grund för hans/hennes bedömning eller beskrivning av platsen! Total objektiv sanning är nog svårfunnen i sammanhanget. Man kan aldrig lita helt på en "objektiv" beskrivning. Saker och ting ändras, ingenting är statiskt.

Som det är nu fungerar det bra, tycker jag. Man lär sig så småningom också att läsa lite "mellan raderna" och kanske rentav gör ännu en bedömning, nämligen av den person som skrivit bedömningen av ställplatsen o.s.v. o.s.v. Nä, nu orkar jag inte mer!

Jappe (Prima forumballerina)
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bedömning av ställplatser

Exempel på två beskrivningar av samma sak:

"800 meter till stranden" - objektivt
"Mycket nära till stranden" - subjektivt

Vad är det som är så svårt att förstå med det?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bedömning av ställplatser

Exempel på två beskrivningar av samma sak:

"800 meter till stranden" - objektivt
"Mycket nära till stranden" - subjektivt

Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Det är en förenkling och man kan inte begära att ställplatsutläggarna ska ta reda på alla fakta om ställplatserna. Är det 800 meter till stranden och solen skiner så hoppar han/hon väl hellre i sjön än plockar fram måttbandet och mäter eller kollar runt för att ta reda på avståndet!

Du begär ganska mycket!

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bedömning av ställplatser

En annan fara är nog att om vi börjar kräva en väldig exakthet och en massa objektiva kriterier, som någon sedan nästan skall stå till svars för, är nog att inflödet av nya platser avtar, eller upphör helt. Se istället ställplatslistan som tips från en husbilsåkare till andra, ingen professionellt sammanställd ställplatsguide.
F.ö. var är äventyrslustan i er, om en plats inte passar, åk vidare till nästa, men glöm inte rapportera eventuella felaktigheter! :)
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bedömning av ställplatser

Jag hade gärna sett dessa omdömen under respektive ställplats i ställplatslistan, det hade varit guld värt. Får man skicka en önskan till ansvariga om det så gör jag det.

Hur tänker du själv agera med att lägga in nya platser? :)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bedömning av ställplatser

Tack, jag har lagt in tre nya senaste veckan, har inte fler just nu. ;)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bedömning av ställplatser

Jag har försökt att vara så saklig och ofärgad som möjligt Jappe, torr om du så vill, då jag inte vill lova någonting som jag inte kan hålla, men du får gärna komma med synpunkter. Du hittar två under Tyskland och en i Frankrike, se de senast upplagda. Sedan har jag korrigerat ett antal uppenbara felaktigheter i befintliga beskrivningar av ställplatser jag besökt, men vilka de är har jag dålig koll på, men det är flera.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bedömning av ställplatser

Den här ställplatsen t ex skulle jag kunna sjunga vackra lovord om, men det får göras i andra trådar i forumet än i beskrivningen då det faktiskt är möjligt att det bara är oss den faller på läppen. Var dock uppriktigt förvånad över att den inte fanns med i ställplatslistan tidigare då det är två år sedan jag var där första gången, den förtjänar verkligen att vara med:

Dorfkrug Tunau, Kressbronn am Bodensee

Så för att återgå till första inlägget i den här "nya" tråden, lämnas där plats för omdömen/recensioner/tyckanden/betygsättning under varje ställplats så ger jag gärna oerhört vinklade och målande personliga utlåtanden om alla ställplatser jag besökt :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bedömning av ställplatser

Den här ställplatsen t ex skulle jag kunna sjunga vackra lovord om, men det får göras i andra trådar i forumet än i beskrivningen då det faktiskt är möjligt att det bara är oss den faller på läppen. Var dock uppriktigt förvånad över att den inte fanns med i ställplatslistan tidigare då det är två år sedan jag var där första gången, den förtjänar verkligen att vara med:

Dorfkrug Tunau, Kressbronn am Bodensee

:D

Förvånad? 21€ och "Bommen stängd nattetid mellan 22:30-7:00".

Jappe
 
Toppen