• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

J

Jarn

Guest
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Frågan är bara om poliserna har tid att kontrollera alla telefoner i bilen också?
Man kan ju ha en liggande som kanske inte direkt är synlig.

Då kan man ju t.ex. ha denna app installerad, som fungerade bra i Spanien och även hemma och i Tyskland, mfl. länder.
Både fasta och rörliga kameror finns med.
När det gäller de rörliga så förutsätter ju det att folk rapporterar in dem förstås, vilket tyvärr inte var fallet i Nöbbelöv för någon vecka sedan.....:(

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.camsam&hl=sv
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Har förstått att det gäller radar varnare det är en som uppfattar radar signal, har bekanta i Schweiz o de har inte hört nåt, de kör med likadan GPS som jag. Men kanske det finns, skall åka efter några veckor dit o varit där sen 2005 varje sommar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

iGO har tagit bort kameravarningen i Frankrike pga förbudet men vägens maxhastighet finns kvar och varning när man överskrider den vilket är tillåtet.

Sedan kan man undra varför kameravarningen är förbjuden, minst sagt underligt!
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Inte så konstigt alls. Man vill inte att alla som bromsar in inför kamerorna och sen drar på full fart till nästa kamera ska få en förvarning. Håller man tillåten hastighet så är det ju inget problem.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

För de flesta av oss är det nog en uppmaning att kontrollera hastigheten.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Visst kan det vara så men håller man hastigheten så behöver man ju inte dessa varningar. På dom sträckor som ej har kameror så får man ju inga "uppmaningar" men vi håller väl hastigheten där med? Bara undrar..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Det trodde jag också men min iGO avslöjar ofta att jag missat skyltar med hastighetsbegränsning på för mig okända vägar. Den appen har jag säkert tjänat in flera gånger om.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Det kan jag hålla med om, att om man "glömmer" bort hastigheten kan den vara bra men samtidigt är det ens ansvar att hålla koll på det. Man kan aldrig skylla på hastigheten, även fast man kan ha synpunkter på den. Kör man för fort så gör man..
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Borde införas fler sträckmätningar som man använder i Norge
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Numera ligger fortkörare och andra med svår kriminell belastning ute på Lexbase igen!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Funktionen är väl mest till nytta för oss (80%) som inte håller hastighetsbegränsningarna.
Vad ska man annars ha den till?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Polisen i Australia har masse mobile radarkontroller, ofte like før eller etter de faste kamera og tar de som bremser ned i tide og gasser på så snart de er forbi kamerapunktet som også er skiltet.

Tungtrafikken kontrolleres spesielt - langs hovedveiene er det mange sjekkpunkter og det måles gjennomsnitt hastighet mellom disse for lastbiler og busser samtidig som kjøretid registreres. Men i prinsippet er det samme fartsgrense for alle kjøretøy - p-bil til lange vogntog og der det er lovlig road-train. Selv her på østkysten er det endel vogntog med 3 boggier og 2 store hengere på trekkvognen - heftig i 120!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Det är så skönt att kunna passera en radarkontroll och bara vinka glatt till den uniformerade tjänstemannen som håller i radargrejen (har sett många sådana i Norge). Visst gasar man på lite extra då och då, speciellt efter en inhemsk bilist, ingen är väl "ängel" till 100%... Det lustiga med högre hastighet är inte tidsvinsten (i alla fall inte för mig), jag tror det handlar mest om en dålig vana att "hinna i tid" eftersom hela livet har gått ut på att "hinna" fram till något(!?).
Min årliga fiskeresa till Trondheim (80 mil) brukar ta ca 10 timmar, ibland har jag gjort resan på 9 timmar och riskerat både det ena och det andra, bara för en timmes tidsvinst? Och vad gör man när man väl är framme?... jo man sätter sig för att "vila" i minst en timma...
Man kanske blir visare med åldern, vad vet jag?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Var kring Trondheim fiskar du?

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Gaula (Mellhus - Stören - Rognes). Är du också i krokarna? Vi kanske har fiskat tlllsammans : )
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Nej, jag håller mest till på norra sidan av fjorden, på Fosen, när det handlar om sötvatten. Och havsfisket brukar jag sedan många år bedriva mellan Rörvik och Brännöysund.

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Vi kanske hörs av framöver när du blir sugen på en 10+ lax på egenbunden fluga. Jag ställer alltid upp till 100% när det gäller fiske : )

PS. Ber alla läsare av tråden om ursäkt då jag fjärmade mig från ämnet (men så är det med fiske... : ) DS.
 
Toppen