• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dopad router

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Har införskaffat en ny router...en ASUS RT-AC66U som är bland de första att använda det nya nätverksprotokollet 802.11ac.

802.11ac är ett enormt steg i utvecklingen kring trådlös hastighet, tillförlitlighet och kvalitet i signalstyrkan. Den nya nätverksstandarden tredubblar den trådlösa hastigheten mot föregångaren,
802.11n. Signalstyrkan är så bra den kan bli.
All tung streaming går snabbare. Har tagit bort 2st stöd routers i huset då den här täcker betyligt större räckvidd än den gamla D-linken DIR-615.

Också förberedd för framtidens Internet med support för den kommande flytten från dagens IPv4 till IPv6.
ASus har fått andra tillverkare på sig som vill påstå att signalstyrkan överstiger det tillåtna...surt sa räven.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dopad router

Tog hjälp av den här gubben vid installationen av routern...
Youtube är en guldgruva.

Asus RT-AC66U Setup on Day 2 of Home Network Makeover - YouTube

Asus USB-AC53 Setup Day 3 Network Makeover - YouTube

Testade att stömma till lillplattan och vidare till en blåtandhögtalare i garaget
som ligger 10m från huset där det har laggat tidigare . Nu gick det som smort...Provade i bilen drygt 50m från routern...otroligt funkar perfekt.
Tur att den är krypterad.

Den här åker med på husbilsturerna för bästa wifi signal.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dopad router

Hej, är det fortfarande Asus-routern som gäller? (ASUS RT-AC66)
Eller har det kommit ut nåt värre?

Mitt internet har tappat farten och eftersom jag är superless på min befintliga router så tänkte jag nyttja fartnedgången som svepskäl att byta...:)

mvh jocke
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dopad router

Hej, är det fortfarande Asus-routern som gäller? (ASUS RT-AC66)
Eller har det kommit ut nåt värre?

Mitt internet har tappat farten och eftersom jag är superless på min befintliga router så tänkte jag nyttja fartnedgången som svepskäl att byta...:)

mvh jocke

Tror att den håller måttet fortfarande efter 2-år... alla tester talar för det.
Gå all in så blir du nöjd...300 kr routrar är kassa ;)

Test av trådlösa routrar 2014, bästa bredbandsroutern - Test.se
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dopad router

Då går jag All in! :)
Angående billiga routers så är jag just nu helt enig med dig.

mvh jocke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dopad router

RT-AC66 har nu fått en storebror/ersättare i RT-AC68 som har ytterligare lite mer skjuts.

Jag köpte en sådan för dryga månaden sedan och är mycket nöjd trots att firmwaren är lite buggig så den startar om sig själv lite nu och då.
Detta skall visst vara löst med senaste uppdateringen som jag ännu inte har hunnit lägga på.
Kvalitetsskänslan är hög och jag tycker mig märka en stor skillnad i räckvidd och prestanda jämfört med min gamla D-link DIR-655.
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Dopad router

Tack för den tråden... ska byta min gamla som i och för sig fungerar bra för PC men mindre med med applegrejer.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Dopad router

RT-AC66 har nu fått en storebror/ersättare i RT-AC68 som har ytterligare lite mer skjuts.

Jag köpte en sådan för dryga månaden sedan och är mycket nöjd trots att firmwaren är lite buggig så den startar om sig själv lite nu och då.
Detta skall visst vara löst med senaste uppdateringen som jag ännu inte har hunnit lägga på.

Jag har heft en i flera år nu och det är den bästa router jag haft.
Hade inga större problem med dess Firmware iofs, men eftersom jag är den jag är lade jag in Merlins custom Firmware. Den bygger på original firmware men innehåller en del extra funktioner och buggfixar som Asus inte fixat (än).
Länk till Merlins Tower.

//Stefan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dopad router

Jag har heft en i flera år nu och det är den bästa router jag haft.
Hade inga större problem med dess Firmware iofs, men eftersom jag är den jag är lade jag in Merlins custom Firmware. Den bygger på original firmware men innehåller en del extra funktioner och buggfixar som Asus inte fixat (än).
Länk till Merlins Tower.

//Stefan

Ja Merlins firmware har jag spanat in och även funderat på att lägga in men eftersom jag inte har något behov av extrafunktionerna har jag stått över i väntan på en fix från Asus. Tydligen skall den senaste firmwaren från Asus ha löst omstartsproblemen för de flesta. Om inte så får det nog bli Merlins.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dopad router

Nu har jag fått liv i grejerna igen :):) det blev en RT-AC66U.

Nu har jag gått från senaste veckans ca 2 mbit/s till drygt 30 mbit/s när jag tar emot filer och jag måste säga att det blev skillnad.
Exakt vad som strulade med min gamla router den sista veckan tänker jag inte forska i mer!

Men, jag kollade med min leverantör och de lovar mig 50-100 mbit/s ner, och jag testade att koppla datorn direkt till modemet och då fick jag en hastighet på 92 ner och 12 upp med bredbandskollen, så det fattas runt 60%.
Blir det så eller kan man justera nåt för att få tillbaka lite av de tappade megabyten?
Eller låter siffrorna normala?

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dopad router

Om du kör med trådlöst nät hemma så låter siffrorna helt ok. Är det däremot med kabel så skall det inte vara någon större skillnad med eller utan router.

Jag får ut 97 av 100Mbit/s ner och 12 av 12Mbit/s upp med kabel och router.

Kolla på Asus hemsida om det finns någon ny firmware tillgänglig. Det kan göra en hel del skillnad.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dopad router

Jag läste lite mer hos bredbandskollen om hur saker fungerar, inte hade jag kopplat ur tv och telefon innan jag mätte. :oops:

Jag ska göra om mätningen med allt extra bortkopplat för få jämförbara värden. Som det är nu så ligger det mellan 30-35 mbit/s varje gång av 50-100 utlovade, vi får se hur mycket 2 tv-boxar och telefon-burken tar.

Det finns 7st Firmware som är senare än den jag fick med på köpet, det blir till att ladda hem den senaste.
Brukar sånt vara enkelt och gå bra att uppdatera?

mvh jocke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dopad router

Det är sällan några problem med att uppdatera. Se bara till att inte råka komma åt strömsladden under tiden.

Om du har gjort egna inställningar i Routern så rekommederar jag att du noterar ner dem istället för att spara ut en konfigurationsfil ur routern. Det är inte säkert att den går att läsa in igen efter uppdateringen samt att det oftast är bäst att börja med en helt "resettad" router efter uppdateringar av firmwares.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dopad router

Okej, inställningarna har jag knappt ändrat på så de kan jag nog bortse ifrån.
Det här ska jag nog klara av, hoppas jag!
 
Toppen