• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervarv????

Nyhem 3

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8346
Medlemskap
2023
Jag är nybörjare i husbilslivet som Ni kanske förstår av frågan.. När jag kör nerför en brant backe i t.ex. Alperna så ska jag ju hålla minst ett öga på varvräknaren för att inte "kolvarna ska komma genom motorhuven". Jag har en Adria Coral 670 -2013, med 150 hpr motor. Men vad är övervarv ???? Har frågat många men fått olika svar, allt från 3000 till 4800 rpm. Frågade idag Fiat i Kalmar, de hade aldrig fått frågan förut, så de hade ingen aning... Mitt hopp står nu till Er okända medlemmar där ute i cyberrymden.. Tack på förhand.
 

Nyhem 3

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8346
Medlemskap
2023
Sv: Övervarv????

Det finns tyvärr inget rött fält på min varvräknare, iså fall hade det ju varit ganska så självklart eller hur ?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Övervarv????

En bra referens är att inte överskrida det varvtal där man tar ut högsta motoreffekten. I allmänhet tycker man nog att det väsnas betydligt tidigare och bromsar mera regelbundet tidigare.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Övervarv????

När varvräknaren kommer in på rött ska du bromsa!

JOE

Jag ber om ursäkt. Har haft en Adria tidigare och hade för mig att det var någon slags markering på varvräknaren, men jag hade tydligen fel där.
Hoppas du får proffsigare hjälp inom kort.

JOE
 
J

Jarn

Guest
Sv: Övervarv????

En bra referens är att inte överskrida det varvtal där man tar ut högsta motoreffekten. I allmänhet tycker man nog att det väsnas betydligt tidigare och bromsar mera regelbundet tidigare.

Stämmer bra och på 150 hk motorn är det 3600 varv.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Övervarv????

Jag brukar rulla på 3000-3500 max. Känns inte bra att varva högre. Ofta blir det mindre men det är svårt att få någon bromseffekt eftersom en diesel inte bromsar så bra som en bensinare. Det blir till att bromsa ner och sedan kyla en stund och sedan bromsa ner igen osv.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Övervarv????

Hej Håkan.
Varför är det sämre motorbroms på en Dieselmotor kontra en bensinare? För det var väl det du menade?
Det är väl avsevärt högre kompressionstryck i en Diesel än en bensinmotor och är jag inte helt vilsen i skallen så borde det väl vara tvärt om.......bättre motorbroms i en diesel?...

Rätta mig om jag är ute på villospår:oops:

Anders
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Övervarv????

På bussar och lastbilar kan det finnas en speciell "avgasbroms". Går tydligen även att få till mindre fordon.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Övervarv????

Hej Håkan.
Varför är det sämre motorbroms på en Dieselmotor kontra en bensinare? För det var väl det du menade?
Det är väl avsevärt högre kompressionstryck i en Diesel än en bensinmotor och är jag inte helt vilsen i skallen så borde det väl vara tvärt om.......bättre motorbroms i en diesel?...

Rätta mig om jag är ute på villospår:oops:

Anders

Det borde vara så, men en bensinare stänger av bränslet helt vid motorbroms. En diesel ger alltid "tomgångsbränsle" som försämrar motorbromsen. Det syns på färddatorn som aldrig visar mindre än 2 L/100 km.
Detta är förmodligen för att cylindrarna inte skall kylas ned av genomströmmande luft vilket skulle ge för höga avgasvärden och sämre effekt innan cylindrarna värmts upp egen.
(Min teori.)
:swoon:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Övervarv????

För att gå tillbaka till frågans ursprung så är nog maxvarvet för motorn när man tar ut max effekt.
Rent konstruktionsmässigt(förenklat) funkar det så att man t.ex. ser till att ventilfjädrarna har en viss "spänst" de skall med andra ord hinna med att följa motorvarvet så att ventilerna öppnar och stänger som de skall. Om man skulle övervarva finns det en viss risk att ventilfjädrarna inte hinner med och att kolven kommer i kontakt med ventilen. (ventilfladder) Även stor sannolikhet för brända ventiler.

(Ett av de viktigaste åtgärderna vid trimning av tävlingsmotorer t.ex. är att byta ventilfjädrar till en styvare variant.)
 
Senast redigerad av en moderator:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Övervarv????

Varför inte testa maxvarvet på motorn? Tryck plattan i mattan när du står stilla och se efter när varvtalsspärren går in. Då vet du när tillverkaren tycker du nått maxvarv.
Detta är inget jag rekommenderar, kanske enklare att titta i instruktionsboken :spinny:
 

Nyhem 3

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8346
Medlemskap
2023
Sv: Övervarv????

Jag har läst instruktionsboken, både fram och baklänges som jag tycker, men hittar inget specifierat varvtal. Tycker dock att 3600 rpm låter som ett vettigt val. Tack för alla synpunkter.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Övervarv????

Jag har läst instruktionsboken, både fram och baklänges som jag tycker, men hittar inget specifierat varvtal. Tycker dock att 3600 rpm låter som ett vettigt val. Tack för alla synpunkter.

Titta i instruktionsboken under tekniska data, motor. Sid 234.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Övervarv????

Det borde vara så, men en bensinare stänger av bränslet helt vid motorbroms. En diesel ger alltid "tomgångsbränsle" som försämrar motorbromsen. Det syns på färddatorn som aldrig visar mindre än 2 L/100 km.
Detta är förmodligen för att cylindrarna inte skall kylas ned av genomströmmande luft vilket skulle ge för höga avgasvärden och sämre effekt innan cylindrarna värmts upp egen.
(Min teori.)
:swoon:

Vad pratar vi om för skillnad? i % eller en försumbar skillnad.

Har en Diesel samma bromsbackar servo som bensin.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Övervarv????

Hittade detta inlägg i Vi bilägare :

"Fixa till ett tjuvstopp på en diesel så får du känna på motorbroms."

Dvs 100% bränsleavstängning !

Jojje
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Övervarv????

En dieselmotor utan bränsleinstrutning är ju bara en stor luftpump . Inte mycket som tar mot vare sig på insugsidan eller avgassidan. Det arbete som går åt för att komprimera luften under kompressionstakten får du tillbaka under arbetstakten.
Bl.a. Volvo lastbilsdieslar med avgasbroms har satt ett spjäll och hårdare ventilfjädrar på avgassidan så att "luftpumpen" får ett mottryck att jobba mot. På en bensinmotor har man ju istället gasspjället som ger ett liknande hinder för luften på insugsidan.
Sen finns det ytterligare ett sätt att få bra broms med en dieselmotor. Man öppnar avgasventilen i slutet av kompressionstakten (med en extra vipparm) och får då inte tillbaka något undder arbetstakten. Googla på "Jakes Brake" om ni intresserade av detaljer.
// Göte J
 
Toppen