• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervarv????

Nyhem 3

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8346
Medlemskap
2023
Jag är nybörjare i husbilslivet som Ni kanske förstår av frågan.. När jag kör nerför en brant backe i t.ex. Alperna så ska jag ju hålla minst ett öga på varvräknaren för att inte "kolvarna ska komma genom motorhuven". Jag har en Adria Coral 670 -2013, med 150 hpr motor. Men vad är övervarv ???? Har frågat många men fått olika svar, allt från 3000 till 4800 rpm. Frågade idag Fiat i Kalmar, de hade aldrig fått frågan förut, så de hade ingen aning... Mitt hopp står nu till Er okända medlemmar där ute i cyberrymden.. Tack på förhand.
 

Nyhem 3

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8346
Medlemskap
2023
Sv: Övervarv????

Det finns tyvärr inget rött fält på min varvräknare, iså fall hade det ju varit ganska så självklart eller hur ?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Övervarv????

En bra referens är att inte överskrida det varvtal där man tar ut högsta motoreffekten. I allmänhet tycker man nog att det väsnas betydligt tidigare och bromsar mera regelbundet tidigare.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Övervarv????

När varvräknaren kommer in på rött ska du bromsa!

JOE

Jag ber om ursäkt. Har haft en Adria tidigare och hade för mig att det var någon slags markering på varvräknaren, men jag hade tydligen fel där.
Hoppas du får proffsigare hjälp inom kort.

JOE
 
J

Jarn

Guest