• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körning på bergsvägar

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Körning på bergsvägar

Sant Wizard! Jag jämförde Polo diesel med Polo bensin! Jag har tyvärr inget bensindrivet, 3,5 ton, 130hk, fordon att jämföra med vår husbil.:)
Julian
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Körning på bergsvägar

"Sk vacuum (absolut undertryck) kan aldrig bli större än omgivande lufttryck,
d v s ca 1 Bar."

Ja egentligen skall man inte kalla det för vacuumpump utan undertryckspump.
Absolut vacuum kan vi ej få på moder jord,vi har ej den enorma energmängd som krävs.Vi klarar dock ett undertryck på 97-98 % av absolut undertryck (vacuum)

Jojje
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Körning på bergsvägar

Äntligen efter många samtal med verkmästare och motortillverkare samt biltidningar är svaret som vi var inne på tidigare att en dieselmotor saknar luftspjäll och därmed har fri luftgenomströmning.
I en bensinmotor bygger ett stängt luftspjäll upp ett undertryck som kolvarna måste arbeta mot.Detta är den främsta anlednigen till motorbromseffekten i en bensinmotor.

(en del verkmästare var riktigt okunniga,hade t.o.m. sämre kunskaper än vi på HBK)

Jojje
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Körning på bergsvägar

Jag förstår inte resonemanget om öppet luftspjäll ger dålig broms.
Luftspjället avgör hur mycket luft man blåser in i cylindern innan ventilen stängs men det är inte den som skapar någon kompression

en fyrtaktsmotor som jag skulle påstå sitter i alla dieselmotorer som är aktuella består av fyra takter

1) Insugning/påfyllning(bensin)
vid motorbromsning så öppnas ventilerna som vanligt och luft släpps in medans kolven färdas neråt och expanderar utrymmet i cylindern.
Här skulle i vanliga fall även bränslet pytsats in, men vid bromsning uteblir detta.
2) Komprimering
Ventilen stängs och kolven rör sig uppåt av tröghetsmomentet i motorn samt av övriga kolvars aktiviteter eller bilens rullning.
Detta är en bromsande verkan oavsett om motorn är i drivande eller bromsande fas.
Skickas bränsle in så är det bara så att explosionen senare är så mycke starkare än bromsverkan.
3) Detonation
När kolven nu når toppläget och volymen är som allra minst tillförs diesel på dieselmotorn.
(bensin)tändstiftet tänder motorn om man tillfört bränsle.
(diesel)av trycket självantänder bränslet
Vid bromsning händer inget alls.
Kolven färdas nu till nedre läget med stängra ventiler och motståndet minskar igen.
4) Ventilation
Väl i ändläget är det dags att göra sig av med avgaser och därför öppnas nu avgasventilerna och utströmmar luften/avgaserna medans kolven åker till övre läget igen för att där börja om.

Om man tar en cykelpump och håller för utblåset och sedan pumpar som en tokig så kommer pumpen att bli varm och armen trött och du törstig efter en kall öl. det är denna törst som motsvarar din bromsverkan och beror inte av om bränslet är diesel, LPG, bensin, etanol eller RME.

Tvåtaktsmotorer(bensin) skall ej motorbromsas då de då ej får smörjning. Det är bra att tänka på när man swishar fram på sin 2takts vespa i bergen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körning på bergsvägar

Nå skal jeg være et pettimeter: På alle dieselmotorer sprøytes diesel inn først når stempelet når toppen av kompresjonen - dette gir en umiddelbar eksplosjon av diesel. Men uansett resten er 100% korrekt. :santa-5-icon:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Körning på bergsvägar

Som Jojje skriver så är det skillnad mellan Otto-processen och Diesel-processen. Och det är just spjäll funktionen i otto-processen som gör skillnaden. "Som en mindre effektiv avgasbroms"

Insprutningstidpunkten för en Diesel motor är ofta lite före ÖD (övre dödpunkt)
för att man skall få en god förbränning och en lite lugnare gång i motorn, tyvärr så ger detta också högre temperaturer som sedan leder till högre NOx utsläpp.
Så för att minska utsläppen så sänker man insprutningstidpunkten men får också lägre verkningsgrad. Det är just det man justerar med en sk "Trim box" tidigare insprutning och mer bränsle ger en högre verkningsgrad.

Om man vill läsa om detta kan jag rekommendera en mycket bra bok i ämnet:
Internal Combustion Engine Fundamentals av John B. Heywood (finns hos nät bokhandlarna)

/Freddy
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Körning på bergsvägar

Spjäll eller inte du har ingen styrning av ventilerna som skiljer sig mellan drivning och bromsning. ventilerna är rent mekaniskt kamstyrda så varför skulle denna kompression ej äga rum med samma verkan som på en bensinmotor?
Om spjället bromsar de utgående eller inkommande lågtrycksgaserna så kan jag inte tänka mig att detta skulle göra någon markant påverkan vid motorbromsning.
Denna skillnad som skulle uppstå, finns det någon % sats skriven någonstans?
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Körning på bergsvägar

Tummen, har du tänkt på att om man drar runt en fyrtaktare utan insprutat bränsle så utgår det energi till att komrimera luft under kompr.takten men den energin får du sedan tillbaka under expansionen under arbetstakten (minus förluster). Har du spjäll före eller efter motorn åtgår energi under insugs resp. utblåstakten som inte återvinns.
Tror jag, är väl bäst att tillägga. Nån med mera ingående kunskaper i motorteori kan kanske bekräfta eller dementera.
// Göte J
PS.
På Wikipedia hittade jag detta Avgasbroms - Wikipedia
Läs om det som Usa kallar "Jake Brake". dvs undet slutet av kompressionstakten öppnar man avgasventilen kort och släpper ut den komrimerade luften. Då försvinner enengin ut i avgasröret och återvinns ej under arbetstakten (min tolkning). DS
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Körning på bergsvägar

Den volymetrisk verkningsgraden påverkas av det flöde som sker genom spjället. Ventilerna har ingen inverkan på den då de bara öppnar eller stänger flödet till förbränningsrummet (efter spjället). Men eftersom spjället i stängt läge inte tillåter några större flöden så arbetar motorn mot vakuum, vilket då gör att motorns inre friktion ej övervinns som den gör vid en bättre fyllnadsgrad och tillförsel av bränsle.

Dock är det utom min kunskap att bedömma den procentuella differensen mellan otto och diesel-processerna. Då dessa är varierar mellan olika konstruktioner.
De redogörs dock för formler och kalkyler för hur detta beräknas i tidigare nämnd bok om förbränningsmotorer.

/Freddy
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Körning på bergsvägar

När jag fick lära mig köra så gällde regeln att använda en lägre växel nedför än uppför.
Om man inte har bråttom, så kan väl köra långsammare och som tidigare nämnts punktbromsa rejält mellanåt.
Givetvis måste man ha en riktig bromsvätska. Instruktionsboken anger bytesintervallerna, men vanligtvis kan de förlängas en del om man är måttlig med bromsandet. Korta motorbromsar i vanlig körning räcker vanligtvis.
Givetvis för man inte köra med höga varvtal på hel motorbroms, dvs ingen bränsletillföring. Växla ned och ta det lugnt, ner kommer man alltid.
Leve boilsfolket!
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Körning på bergsvägar

Har en intressant sida från tidigare nämnd bok, som visar tryckfall via strömningsförluster i insugningssystemet och hur det hänger i hop med det högre flödet som ökat varvtal ger.

Definitionen på volymmetrisk verkningsgrad är:
Den verkligt insugna luftmassan dividerat med en luftmassa som skulle ha sugits in om cylindern helt hade kunna fyllas med luft med omgivningens densitet.

Hoppas detta förklarar det hela lite bättre ;)

/Freddy
 

Bilagor

  • Strömningsförluster.pdf
    164,1 KB · Visningar: 18
Toppen