• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täcka husbil/husvagn på vintern?

jorrim

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Torsby
HBK-Nr
1384
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Hej Knarrevik och Stort Tack för alla tips !!
Har idag monterat ett Jula överdrag mindre modell 1290 :- till vår Adria Matrix Suprime 6.90 cm lång.
Passformen var bra skall bara komplettera med någon frigolitskiva vid framrutorna för att förhindra ev. vattensamlingar.
Ser fram emot en ny vår !
Jorrim

.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jag tycker det verkar jobbigt att täcka in bilen, tänk om man blir sugen på att sticka iväg en tur använder bilen när vi åker till barn och barnbarn. Det enda jag gör är att ta bort torkararmarna och lägger in dem i bilen, anledningen till detta är att när den förbaskade snön glider av taket fram så följde armarna med och splinsen på axlarna i stort sett försvann.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jag tycker det verkar jobbigt att täcka in bilen, tänk om man blir sugen på att sticka iväg en tur använder bilen när vi åker till barn och barnbarn. Det enda jag gör är att ta bort torkararmarna och lägger in dem i bilen, anledningen till detta är att när den förbaskade snön glider av taket fram så följde armarna med och splinsen på axlarna i stort sett försvann.

Det går på 30 sekunder att riva av överdraget men naturligtvis långsammare att lägga på!
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jag kan försäkra dig om att det inte blir någon inpackning, inte ens utan Jannemickels tillägg.

Vid minsta vindpust blir det ventilation under överdraget tack vare ventiler på båda sidor och vid blåsigt väder kan man likna överdraget vid en spärrballong från kriget.

Jag fick på mitt idag för femte säsongen och efter att ha skickat upp frugan på taket gick det galant.

OK OK! Jag får ge mig, och lita på din och Jannemickels, försäkran om Julatäckets förträfflighet. :)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jo en får tacke än en gång för tipset om Wirehus,
jag har anammat ert upplägg fungerar hur bra som helst!
Kan köra ut med husbilen vilken dag som helst hela året om vi vill.
ingen osäkrad last på taket det känns skönt!
Men cement plattorna under varje hjul tarvar en förklaring, eller det är bara fram plattorna ligger?
Mvh. "Ps" + 16` här i dag, nu regnar det " Ds"


Har haft bilen i wirehus i 5 år nu. Står på grus, och luftigt. Inga fuktproblem här.
Bilen står med lätt lutning bakåt, så att ev smältande ryksnö kan rinna rinna av snarare än bli stående i en pöl i framkant av taket.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jo en får tacke än en gång för tipset om Wirehus,
jag har anammat ert upplägg fungerar hur bra som helst!
Kan köra ut med husbilen vilken dag som helst hela året om vi vill.
ingen osäkrad last på taket det känns skönt!
Men cement plattorna under varje hjul tarvar en förklaring, eller det är bara fram plattorna ligger?
Mvh. "Ps" + 16` här i dag, nu regnar det " Ds"


Har haft bilen i wirehus i 5 år nu. Står på grus, och luftigt. Inga fuktproblem här.
Bilen står med lätt lutning bakåt, så att ev smältande ryksnö kan rinna rinna av snarare än bli stående i en pöl i framkant av taket.

Bara plattor fram, har grävt ut lite för bakhjulen - allt för att få till lite lutning bakåt eftersom planen lutar lite framåt. (kom sen på att man kanske kunde ha vänt bilen istället, men det går inte. Net1 antennen är för hög - måste backa in annars tar antennen i när jag svänger in)
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Nu får vi hoppas att alla husbilstält i södra Sverige står pall mot Simone!:msn_ooooh:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jo Wirehuset över H-bilen stod "Pall" jag hade inte förväntat mej annat, men en av våra "granar" gav vika en kvarts timme innan där kom en bil på våran väg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh. "Ps" jag såg fallet "Live"! & skrek nääää!"Ds"
Ytterligare ett !"PS" killen sa m. bilen jag har precis köpt en gård ute på "Bjäre" taket blåste av min lada!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?"DS"!!!!"!!!!!!?
"Ds" ytterligare det gäller att ha koll på försäkringen ! "Ds"
Jo jag kan förklara för dom som!!!?


Nu får vi hoppas att alla husbilstält i södra Sverige står p all mot Simone!:msn_ooooh:
 
Senast ändrad:

EoMwSb

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
9832
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jag har använt Julaöverdraget med en extra halvtung presenning ovanpå. Pentryfönstret står lite öppet hela vintern. Ingen fukt i husbilen. EoMwSb.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Vårt wirehus gav med sig. Viden slet upp en av plintarna, och slet itu en vajersträckare (vantskruv). En öljett i pressenningen gick sönder så vi tog ner taket för att undvika ytterligare skador.

Nu blir det till gjuta en ny, djupare plint och reparera.

Någon som känner till var man kan få presseningen reparerad här nere i nordöstra Skåne?
 

EoMwSb

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
9832
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Livslängden blir helt annan på Julaöverdraget med en presenning för 300kr som extra skydd. Angående pentryfönstret, Norrlandsvintern är för det mesta torr, klimatet inne i husbilen följer det som är rådande ute. EoMwSb
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Livslängden blir helt annan på Julaöverdraget med en presenning för 300kr som extra skydd. Angående pentryfönstret, Norrlandsvintern är för det mesta torr, klimatet inne i husbilen följer det som är rådande ute. EoMwSb

Visserligen börjar mitt Julaöverdrag bli lite luggslitet efter 5 säsonger men det kan näppeligen förhindras med en extra presenning som troligen försämrar ventilationen genom överdragets inbyggda ventiler.

Det som gav med sig i en kraftig storm för några år sedan var öglorna längst ned och det kan ingen presenning förhindra. Numera använder jag spännband runt bilen som funkat bra hittills. Överdragets vattentäta tak är fortfarande intakt.
 

EoMwSb

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
9832
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Julaöverdraget ligger lite viket under husbilen och ganska tight spänt, spärrballongeffekten eliminerad. Vinden kan blåsa mellan överdraget och presenningen,p lyfter och tömmer taket på vatten,i viss mån all snö också. Torrt mellan husbilstak och överdrag, mellan överdrag och presenning, och ingen nederbörd på taket. Med vänlig Hälsning. EoMwSb.
















h
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

5;e året i rad med täcket har det största för min bil som är 7,15 lite luggslitet med sprickor som sytts ihop med björntråd annars allt mycket bra. Pallar upp bilen på Biltemas stora pallbockar så täcket sveper 30 cam under bilen och sitter mycket bra. Enda problemet är vinter med extremt mycket snö då får man skära av snötäcket med ett rep och fösa av den då och då. Givetvis är det bättre att ha bilen i värmen som jag har tillgång till för 1500:-/säsong men föredrar detta trots allt då jag är lite kontrollfriek som vill ha koll, och därmed undvika ovälkomna gäster som skruvar bort katalysator och däck bl a .....
 
Senast redigerad av en moderator:

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Behöver man ha värme på i husbilen när man använder Julas överdrag?
Jag har haft min husbil utomhus utan överdrag flera vintrar utan att ha någon värme på i husbilen och funderar nu på att skaffa Julas överdrag och ser att många har värme på. Är det påkallat av att man använder överdrag eller är det andra skäl som gör att ni har värme på? Är det många som INTE har värme på?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Så blev då vår husbil = en Hobby 75TL-12 med längd 8,05m + cykelställ, höjd ca 2,8m och bredd 2,31m invintrad i ett Jula husbilsöverdrag som köptes nu i okt-13 för 1.295:- (ord pris 1495:). Detta är det största Julatäcket "husbilsöverdraget nr;619-301" avsett för husbilar med längd 7,6m, bredd 2,71m och höjd 2,71 allt enligt Julas katalog.

Det tog mig och Kicki ca 1 tim att lägga på överdraget. Arbetet med att skära till frigolitstycken som jag lagt på taket under överdraget för att skapa avrinning, skydd för takluckor, ventilation, antenn tillkommer (ca 2 tim).

+ Jag blev positivt överraskad eftersom överdraget också skulle kunna fungera för större husbilar än vår, kanske upp till 8,20m längd ... , jag hade planerat att lägga till en extra presenning längst fram, men icke sa nicke det räckte väl till som det var!
+ Jag blev också positivt överraskad över överdragets synbara kvalite, materialval och bearbetning spec map på priset. Flera bla Knarrevik har ju ovan sagt sig använt dessa överdrag i upp till 5 år, vilket kändes tryggt!
+ Jag skulle kunnat bygga till en carport, men med denna lösning/hantering inser jag inte varför man skulle offra tid, pengar och "ev grannfrid" på något sådant. Tycker faktiskt att vår "Jula-lösning blev optimal" för oss!

Resultat passning syns på följande bilder;
 

Bilagor

  • IMG_1659.JPG
    IMG_1659.JPG
    676,6 KB · Visningar: 44
  • IMG_1665.JPG
    IMG_1665.JPG
    542,7 KB · Visningar: 36

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Var o kollade på Jula, men var tveksam då min bil är 8,15. Men du menar att det skulle funka...

mvh/
Marunga
 
Toppen