• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag tänker skaffa en mindre inverter med ren sinus. Någon som har förslag på en prisvärd sådan i storleken 300W - 600W? Kollade Kjell & Co men de tycks bara ha växelriktare med modifierad sinus där.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Jag har jorfelsbrytare för vägguttag på invertern. Även dessa kan orsaka dödlig spänning.
Glöm inte att jorda invertern till chassiet.
1926943p.jpg
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter

Om inverteren inneholder en prioritetsvender så er det enkelt, ellers må en installere en prioritetvender for å koble inn utgangen på inverteren innenfor kyl og lader slik at når en kobler til ekstern 230V så blir dette tilgjengelig på alle uttak bilen. Når ekstern el ikke er koblet til så bryted forbindelsen mellom inntak pluss kyl og lader fra resten av 230 anlegget i bilen og kobles til uttaket gra inverteren.

En sak til en eventuell elpatron og gulvvarme må også kobles på utsiden av priritetsvenderen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Inverter

Ja det är en relativt liten inverter så den skulle nog rymmas där. Eller kanske bakom förarstolen och sedan koppla in den på EBL till befintliga 230V uttag.. kan det vara en bra idè?

Hej! Här är den utlovade bilden, jag lovade inte att den skulle vara på rätt håll...men hoppas det går bra ändå.

Livibil
 

Bilagor

  • 20130820_201914[1].jpg
    20130820_201914[1].jpg
    611,4 KB · Visningar: 28

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Inverter

Hej! Här är den utlovade bilden, jag lovade inte att den skulle vara på rätt håll...men hoppas det går bra ändå.

Livibil
Ser ju bra ut detta. Jag gör nog ett liknande montage alt. monterar jag den på passagerarstolens högra sida med 230V uttaget bakåt.
Har för övrigt testat "ClasOhlson ren sinus 300W" invertern idag med eltandborste, mac-laddare och diverse annan elektronik och allt funkar till belåtenhet.
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Inverter

Jag har inte handlat från Alibaba någon gång, men väl från Kina (Hong Kong) via Ebay. Ebay har sin "buyer protection" vilket innebär att de ersätter dig om säljaren inte levererar produkten. Det har hänt mig EN gång att leverans har uteblivit, och då berodde det på att Ebay hade stängt av säljaren - jag fick tillbaka varenda krona.

Själv har jag köpt en 24V 2000W (6000W max) sinusinverter (samma finns i 12V) med inbyggd laddare (30A) och landströmsomkoppling samt extern kontrollpanel.
Paketet vägde 29kg har jag för mig, så frakten (som tog 5 dagar) gick på en tusing. Tullen ville ha knappt 700:- om jag inte minns fel. Själva invertern kostade 2.600:-. Totalt 4.200:- tycker jag är billigt om man jämför med svenska priser.

inverter.jpg
ipanel.jpg
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Inverter

Jag har precis beställt en sådan här;

Power Inverter 2000w Shanghai - Buy Power Inverter 2000w Shanghai,Off Grid Inverter,Power Inverter Product on Alibaba.com

Hade från början tänkt mig en 1500, men efter en omfattande brevväxling med en Helen Wang så slutade det med att jag köpte en 2000w för att alltid ha resev för höga startströmmar.

Den har visserligen en vilolast på 1 amp. istället för 0,7 med 1500w men det får jag ta.

Jag har beställt den med remoteswitch (+20$) så dom ska sätta ihop den nästa vecka och skicka till Frankrike så jag har den om ca 10-12 dagar.

Direktlänkt till firman (går ej att beatälla där..)

Shanghai Mingkai Electric Appliance CO., LTd - power inverter|solar inverter|DC-AC inverter|pure sine wave inverter|modified sine wave inverter|power inverter with charger|car power inverter|grid tie inverter|grid-tie inverter

/Bertil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter

Har handlet via Aliexpress (underavdeling av AliBaba), og klaget over produktet som ikke var som annonsert. Livet 512 GB usb-minne og det var fake formatering av en 4 GB, fikk igjen hele beløpet og beholdt feilvaren. Denne er nå rettet opp til 4GB. Selgeren er nå også avstengt fra Alibaba sitene.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Inverter

Tänk på allt strul du slipper med usla grejor och tullen!!
Men det kan ju gå fint också.:)

Nä, inget strul med tullen. Det kommer (ibland) helt enkelt ett inbetalningskort. Inom EU slipper man tullen helt.
Däremot får man ju oftast grejorna i näven direkt i butiken o kan känna o klämma, bara det kan ju vara värt en slant! :)
 
F

F.d. 25310

Guest

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Inverter

300W är nog rätt ändå i ett minimalistiskt plåtis compact living perspektiv :).

Alternativet finns ju även att göra som jag, med en 300W inverter med ren sinuskurva, och en betydligt större med modifierad sinus.
Oftast är det ju småladdare för tandborste, rakapparat, mobil & dator som kräver ren sinus, medan större förbrukare accepterar modifierad sinus.
Hur som helst blir det ett betydligt billigare alternativ med många fördelar att ha två inverters.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Inverter

Har monterat invertern till höger om passagerarsätet nära golvet med korta kablar till batteriet. Ingen extra brytare eller säkring. Litar på de inbyggda skydden.

inverter.jpg

Jag läste i en annan tråd om inverter att den ev. drar ström när strömbrytaren är avstängd. Det gör i alla fall inte denna modell. Däremot drar den lite ström (0,75 A) när strömbrytaren är påslagen och ingen belastning är kopplad till den.
 
Toppen