• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla inverter 600w

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Köpte idag på Kjell o company en inverter på 600w.
Det följde med grova kablar med batteriklämmor. Tänkte använda orginalkablarna men klippa av batteriklämmorna.
Men hur säkrar jag upp det?
Kan man bara klämma dit kabelskor och fästa dem på skruvarna på batteriet?
Det verkar det som invertern drar ström även när man stängt på brytaren på invertern, ska den det? Då får jag nog sätta en strömbrytare mellan batteriet och invertern?! Finns det brytare som klarar 600w?

Tacksam för lite tips och råd
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Koppla inverter 600w

Det verkar det som invertern drar ström även när man stängt på brytaren på invertern, ska den det? Tacksam för lite tips och råd
Hej!
Jag kollade instruktionen för min växerikare på 300 W med "ren" sinuskurva och där står att den tar < 0,75 A obelastad.
Sedan tittade jag i min CTEK M200 laddare och den drar < 2 Ah per månad när nätsladden är frånkopplad.

Notera att en växerikare kan ta skada av att startas med belastning.

//Conny
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Koppla inverter 600w

Köpte en brytare på biltema som klarar 50A och en säkringshållare som jag tänkte sätta en 40A-säkring i. Tanken är bara att invertern ska driva sambons platt-tång till håret, Max 150w.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Koppla inverter 600w

Hej!
Jag kollade instruktionen för min växerikare på 300 W med "ren" sinuskurva och där står att den tar < 0,75 A obelastad.
Sedan tittade jag i min CTEK M200 laddare och den drar < 2 Ah per månad när nätsladden är frånkopplad.

Notera att en växerikare kan ta skada av att startas med belastning.

//Conny


Med obelastad avses att den är påslagen och ingen belastning inkopplad.
Frågan är om de drar standby dvs när brytaren är avslagen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Koppla inverter 600w

En lämplig säkring s.k. bladsäkring och hållarer hittar du hos Hjertmans båttillbehör.
Den teoretiska strömförbrukning med 600W ut är 50A. Men det finns säkerligen ett inbyggd överbelastningsskydd i invertern så värdet för den yttre säkringen, som bör sitta så nära batteriet som möjligt, skulle jag välja 80A. (som är det som ligger närmast över 50A).
Den yttre säkringen är ju "bara" till för att lösa ut om det skulle bli en kortslutning på kablaget till invertern, om man vill uttrycka det lite slarvigt.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Koppla inverter 600w

Det är helt riktigt man kan inte kräma ur 600W ur ett 12V cigg-tändar uttag.
50A kräver betydligt kraftigare kablage.


Jag skall ta tångampermetern och mäta vad min 300W drar avslagen...hoppas den drar så nära noll det bara går.
 
Toppen