• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Guldpilen??? Det var ju också en fråga.
Skall kontakta en fantast som bor i samma område, han verkar ha koll.
Besökte honom idag för att köpa en begagnad lamellkrans och då visade han med berättigad stolthet sin samling.
3 st Silverpilar och en Guldpilen. Alla renoverade till nyskick.
Jag antar att han med ledning av motornumret kan avgöra vad det är för modell jag renoverar.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Renoverar förgasaren. Igensatta kanaler och munstycken men nu är den ok tror jag.
Tur att jag har tillgång till sprängskisser.
Fjäder till trottelställskruv och trottelställskruv saknas. Vänd översta bilden i huvudet och jämför med verklighetens bild under. Detta är lite nördigt eller!?
 

Bilagor

  • Förgasare.jpg
    Förgasare.jpg
    52,9 KB · Visningar: 11

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Veteran-MC

Jepp! Jätte trevligt nördigt. Som slit och slängare beundrar jag alla som har förmågan att återställa gamla skönheter. Jag saknar den förmågan och har inte tålamodet för sådant.

Härligt att se förvandlingen. ;)
 
F

F.d. 53394

Guest
Sv: Veteran-MC

Om jag inte minns fel så fans det en variant som kallades drömbågen. Det var ett kit tror jag med annan tank och eventuellt cyllinder. Jag minns inte riktigt. Men min far har i alla fall en Guldpil som han hävdar är utrustad med detta Drömbågen kit. Nej, den är tyvärr inte helt ihop plockad. Guldpilen är på 200cc. Han har även en HD på 1200cc från 1946 under lååång renovering. Jag är 50 år och har aldrig sett den på gatan även om han köpte den innan jag föddes. Ska det bli bra så får man skynda långsamt.
MVH
Dunet
:mcride:
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Veteran-MC

Silverpilen har cyldiameter 60mmoch guldpilen 64mm
175cc resp 200cc
Troligtvis är din en silverpil ,guldpilen hade en annan utformning på
ljuddämparen

Lars
 
Senast ändrad:

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Veteran-MC

Vad jag minns kunde man sätta på "Flinktoppar" som var fyrkantiga.
Tror att det fanns tillbehörsavgassystem som hette "Frankfurter" och var dubbla, alltså en på varje sida. Har sett liknande på Victoria mopeder. Har också sett dessa på guldpilarna men vet inte om det är original.

Här kan man se guldpilen med en Frankfurter ljuddämpare. Bilden är lånad från internet.
hqmc58a1.jpg
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Sotning av avgassystemet. En gängad stång, dubbla muttrar som låser fast en stålborst-trissa.
Borrmaskinen på låg hastighet.

Du milde vad effektivt. Den högen kom ut. Kolla insidan av ljuddämparen, metallrent!
 

Bilagor

  • bild 1 (33).JPG
    bild 1 (33).JPG
    65,6 KB · Visningar: 12
  • bild 2 (33).JPG
    bild 2 (33).JPG
    159,9 KB · Visningar: 11

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Veteran-MC

Skärmarna är utbytta nån gång i tiden syns på framskärmen som inte följer hjulet , det var aluminium i orginalutförandet vill jag minnas jag ägde en Guldpil en gång i tiden . Aluminium användes för att hålla vikten på 75 kg men tyvärr så med Flinkcylle o kolv , annan förgasare och lite drevning höll inte väghållningen nån högre klass passerade man 120 blev det svettigt minsann sen var det den förb-ade krysskilen som aldrig höll men kul var det.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Nu har jag mätt upp cylinderdiametern.
60mm, så det är en Silverpil.
Eftersom det är en annorlunda färg så skall jag se om den är omlackerad eller om det är originalfärg men specialbeställd.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteran-MC

Jag har pratat med en expert nu och han vet att att det inte funnits någon pil med blå tank alla silverpil är röda.
Han rabblade upp årsmodeller och färger som om han läste ur en katalog han hade förståss en också från den tiden.
Förmodligen är styret bytt för att få lite crosstuk kanske i samband med omlackning, sen har väl framskärmen gått sönder efter lite skogskörning och bytts ut.
Är ju nästan aldrig så att inte delar bytts ut vartefter på gamla tvåhjulingar.
Men det kan ju vara lite spännande att besöka veteranmarknader och leta delar så att den blir original.
Har ju sett andra som varit så ombyggda att det går inte återställa för rimliga pengar. Var på gång att handla en Blöjpil en gång men förstod att det inte skulle gå att hitta delar för att återställa den, blev ju aldrig någon succe och det var lätt att förstå.
Roligt med mycket bilder och sånt, man blir lite nostalgisk.
När jag var ung var det en grabb som jobbade så mycket han kunde med att köra ut matvaror med cykel, han fick tydligen ihop så mycket att han kunde köpa en ny silverpil. Sen kom han med maten i en banankartong på tanken!!
Det gick inte alltid så bra såg honom tappa kartongen en gång så allt for av.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Jo, jag blir mer och mer övertygad om att denna Silverpil genomgått en förvandling genom åren.
Förmodligen har man kört cross med den och då har vissa delar gått sönder och bytts ut.
Så är det med både fram- och bakskärm.
Den är nog omlackad också men den som gjort det har gjort ett fint jobb. Samma utseende på tankmålningen men i en blå färg.
Nu är målsättningen att få bort rost och "skit", att få den trafik- och driftsäker, besiktigad och inregistrerad.
Unik blir den och kanske lite mer intressant att titta på än de exemplar som restaureras till nyskick.
Den kanske dyker upp på Lergökarallyt 2015, kanske.

PS. Glömde skriva att jag får extra energi av att du och du och du.... skriver här och ger goda råd eller "bara" läser och förundras över en galning som putsar på en skrothög. DS.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Nu blir det påskstängt i verkstaden.
Frun vill shoppa så jag förslog detta:
Huvudbonader
Där har dom både det som man behöver, (strut, potthjälm?) och sådant man absolut inte behöver, toppenbra idé.
Mina aktier sjönk drastiskt, nu är det uppförsbacke.
Glad Påsk!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

(H)julen närmar sig!
Hur skall jag komma åt att göra rent och putsa upp naven utan att ekra av?
Något att fundera på.
 

Bilagor

  • Hjul.jpg
    Hjul.jpg
    38,3 KB · Visningar: 2

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Hva med en dremel med flexislang og rett børste? En kommer til de merkeligste stedene med dette selv om det ikke pusser store biten om gangen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Kopplade av från verkstadsjobbet och åkte Lagarallyt, FloaltMC, i 24gr sommarvärme.
10mil på härligt slingriga vägar.
Bilderna:
En katt bland hermelinerna.
Visst ser den fjuttig ut vid sidan av kraftpaketen men runt tog jag mig på 64-åringen.
Vilket intresse det var för min gamla relik. När jag puttrade iväg log alla så gôtt och morsade!
 

Bilagor

  • bild 1 (34).JPG
    bild 1 (34).JPG
    162,6 KB · Visningar: 8
  • bild 2 (34).JPG
    bild 2 (34).JPG
    141,2 KB · Visningar: 6
Toppen