• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

I min ungdom laget jeg mange pakninger ved hjelp av en liten kulehammer.
Knakket forsiktig langs kantene slik at pakningsmaterialet ble perforert av kanten på metaldelen. Dette var enklere enn å klippe langsmed en gammel pakning, som ofte var blitt revet av under demonteringen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Har bytt packboxar men är lite osäker på hur jag skall fortsätta.
Kullagren som nu är "uppe i dagsljuset" verkar rätt ok.
De kan dock vara från 1946 och kanske inte utbytta någon gång.
Är det lite lyxigt att byta ut dem?
Det är väl en kostnad på ca 1.000kr och kanske motorn klarar sig vidare på befintliga kullager, kommer väl att köras max 50mil om året.
Jag behöver synpunkter.
 

Bilagor

  • bild (136).JPG
    bild (136).JPG
    74,2 KB · Visningar: 4
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Veteran-MC

Kanske du ska se det så här- de "max 50 mil" du kommer att köra kan bli dyra mil, så kanske du ska byta lagren. Du har ju ändå motorn "spräckt" nu, det är som du vet inte svårt att pressa i och ur lagren i det skedet.
Men kolla ytorna där kulorna sliter i lagerbanorna, det brukar ge en hint om skicket på lagren.
:mcride:
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Veteran-MC

Kanske intressant för er som hållare på med detta i Löderup i Österlen
Finnes det en som renoverar säljer veteran Mc mest Husqvarna.
Frugan serverar kaffe och kaka han berättar om sina motorcyklar osv
Värt ett besök han har en massa delar.
:):mcride:
Klickar ni på bilder blir den rättvänd.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    982,7 KB · Visningar: 97

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Det är väl så att snålheten bedrar visheten. Jag byter lagren.
Jag knackade ut 6 av lagren där man kom åt dem från baksidan.
Det 7:de sitter i en fördjupning och var inte att leka med.
Gasol-värmning och en omgjord vinkelskruvmejsel och milt våld så lossnade den efter ett bra tag.
Nu luktar det bränd olja inte bara i verkstan.
 

Bilagor

  • bild 1 (59).JPG
    bild 1 (59).JPG
    73,3 KB · Visningar: 4
  • bild 2 (59).JPG
    bild 2 (59).JPG
    65,8 KB · Visningar: 1
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Veteran-MC

Det här Lageravdragare - Biltema verktyget fungerar alldeles utmärkt för s.k invändiga lager. Jag har verktyget själv, men även andra likadana.
Men visst, tycker man att det är kul att tillverka egna "verktyg" så visst, du fick ju ut lagret till slut, men risken finns att man förstör gods och annat i ivern att tillverka egna "verktyg" själv, och kostnaden ska då också ställas i relation till eventuella förstörda delar kontra kostnad för verktyg.:mcride:
Du skrev att du knackat ut lagren, inte för att jag vet hur du gjorde, och förhoppningsvis lossnade lagren enkelt, men att knacka ur lager i en aluminiumkonstruktion kan få förödande konsekvenser i allmänhet, men kanske ännu värre följder i synnerhet på "gammalt aluminium"".
På gamla motorer (aluminiumblock) skall man använda avdragare, detta är speciellt viktigt på tunnväggigt aluminium. Det är viktigt (mer viktigt) på "äldre legeringar" att kraften vid urtagning av lagret/ t.ex skall fördelas jämt över ytan:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Det har varit Hjuldagen idag.
Ett hjul är klart.
En annan dag får det bli Annandaghjul.

Rengöring i flera omgångar. Sist Caravan-wax och polering med cirkulärborste i borrmaskinen.
Rätt nöjd med resultatet.
 

Bilagor

  • bild 5 (11).JPG
    bild 5 (11).JPG
    165,1 KB · Visningar: 2
  • bild 1 (60).JPG
    bild 1 (60).JPG
    154,1 KB · Visningar: 3
  • bild 3 (26).JPG
    bild 3 (26).JPG
    83,6 KB · Visningar: 1

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Läget just nu:
I bastu-förrådet finns nu en nästan komplett Svartqvarna, avsminkad, upputsad och vaxad.
Från minsta skruv-bricka-mutter till största enheten ramen, allt varsamt Dremel-slipat och rengjort.
Väntar på leverans av 7 lager till motorn men lagret har semesterstängt, öppnar va32.
Jag får vila på mina lagrar. Tur att jag har arbetat som lagerarbetare i morfars färgaffär på 50-talet så jag klarar nog av lagerbytet ;-)
Nu blir det en paus i "svartjobbet" för att färdigställa Rödqvarnan och Puch-mopeden till Lergökarallyt. Det är meningen att min granne, tillika HBK-medlem, skall köra Puch-mopeden på rallyt och jag Rödqvarnan.
Tyvärr hinner inte Silverpilen bli besiktigad innan rallyt, det hade varit en grej att få visa upp och köra den.
Idag skall jag kolla på ett skinnställ återfallsknutte som jag blivit. Skall använda den till NV36:an som blir renoveringsobjektet efter Svartqvarnan.
Fortsättning följer.....
 

Bilagor

  • bild (140).JPG
    bild (140).JPG
    160,5 KB · Visningar: 3

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Yes, skinnstället och stövlarna passade även om jackan är så där precis, hm.

Här är två renoveringsobjekt för vintern 2014-2015.
Nv36 skall renoveras och göras snygg.
HBK110 skall banta-träna så att jackan passar. Får passa mig bara så inte det blir för mycket muskler men den risken är nog inte överhängande. Överhängande är inte magen som tur är så byxorna, där är det plats för expansion vilket är förbjudet!!!
Inköpen för 2015-års säsong är därmed klara.
 

Bilagor

  • NV36-2015.jpg
    NV36-2015.jpg
    131,8 KB · Visningar: 8

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Tack för alla "Tack" och positiva kommentarer, sådant värmer i värmen.
Hoppas du orkar hänga med på ytterligare två renoveringsprojekt, NV36 och HBK110.

Nu har jag fått verkstadsförbud.
Som ungdom-tonåring fick jag ibland utegångsförbud p.g.a alltför stor kreativitet.
Jag hittade dock vissa möjligheter till att kringgå detta förbud, så får det väl bli även nu.
Men, det blir en paus nu till förmån för trädgårdsarbete dagtid men kvällstid kan man ju dunsta .....
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Har haft förhandlingar med regeringen om verkstadsförbudet.
En kompromiss godkändes, den går ut på att när mörkret faller hävs verkstadsförbudet.
För att få en klar gräns till "när mörkret faller" föreslog jag att när våra timers tänder utebelysningen, då faller mörkret, detta förslag antogs.
Nu har jag ställt om timrarna så dom tänder tidigt, kreativiteten flödar.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Håller på att ställa iordning två fordon för Lergökarallyt.
Rödqvarnan är klar men Puch-mopeden, där har jag bytt drev i växellådan, kolvringar och köpt ny sadel.
Jag skall köra Rödqvarnan och HBK leifp skall få köra ögonstenen Puch-mopeden.

Vissa dagar går det mesta fel, en sådan dag var det idag.
Efter tändningsinställningen monterade jag alla kåpor utan att tänka på att ett skydd för motordrevet måste sättas på plats innan alla kåpor monteras. Av med allt och om från början.

Provstartade moppen och den verkar gå fint. Återstår att fylla olja i växellådan. Hålet är litet och tratten för stor. En bit bränsleslang sticks in i trattpipen och tejpas fast. Fyller olja, oljan löser upp tejpen och slangbiten försvinner ner i växellådan. Ut med oljan, bort med växellådskåpan och bort med slangbiten. Återmonterar allt och fyller på olja. Går inte att få ner oljestickan, någon del av bromsmekanismen har kommit fel vid återmonteringen.

Ut med oljan, bort med ljuddämparen och växellådskåpan. Vrider bromsmekanismen rätt och återmonterar kåpan.
Där är jag nu. Fortsätter i morgon då jag samlat ny kraft. F-n att man skall vara så klumpig!
 

Bilagor

  • bild (141).JPG
    bild (141).JPG
    608,9 KB · Visningar: 7
Toppen