• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Armor all Shield "vax" "testad"

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Tänkte dela med mig av en produkt där reklamen faktiskt inte är så tokigt ute och där jag blev positivt överraskad.

Jag har använt Autosmarts produkter i över 15år och varit mycket nöjd. Tillvägagångssättet (påläggning avtorkning) har varit det traditionella, tvätt, påläggning med maskin (motroterande/oscillerande skumgummidiskar), efter torkning polering med maskin eller för hand, resultatet mycket bra, hög glans etc, MEN, tidskrävande och insekter sitter "ganska" hårt.

Inför vår 3½ veckor långa Europasemester har jag självklart vaxat husbilen ända till vaxet tog slut.
Medan jag läste på nätet om ett av målen på semestern (Camp Kovacine, Cres, Kroatien) så läser jag flera poster om hartsen från pinjeträden som tydligen ger en hel del merarbete efter hemkomst, någon har testat Armor All Shield som lägger sig som en hinna över lacken och gör att du inte behöver göra mer än det du brukar göra -tvätta med schampo och svamp, dessutom så ska insekter inte fastna heller... fan trot :wink:

Vaxet var i alla fall slut, hade front (bildel) och taket (förutom front alkov) kvar att vaxa. Tänkte att man kan ju alltid testa, bet i det sura äpplet och betalade 300:- på Mekonomen för en stor flaska Armor All Shield inkl svamp och microfiberduk.

Tillvägagångssättet att lägga på är helt annorlunda mot hur man normalt gör. Vaxet som är i hudkrämskonsistens läggs på med svampen, torkas direkt av med microfiberduken (får EJ torka). Det går extremt snabbt, tak plus front på bilen tog någonstans 30-40 minuter. Normalt med vax så är det inte kul att få på svarta detaljer, här är det precis tvärt om. På plast och svarta detaljer fungerar det som Armor All's vinylglans (som jag också använt över 15 år), grå och svart plast blir glansig och mörk, nästan fet i ytan.

Examen blev efter hemkomst med ca 600mil gjorda, regn, trafikfilm, insekter, fågelbajs och harts från träden (Jo, jag fuskade lite efter att vi kommit ner till Frankrike, ville se hur bra det fungerade, vatten och svamp fick bort alla insekter på fronten på bilen på några minuter).
Det har aldrig varit så enkelt att tvätta av, Biltemas vaxschampo, varmt vatten och svamp allting bara ramlade av där jag hade lagt på Armor All vaxet. Sidorna med vanligt vax var som vanligt, fronten på alkoven tog en halvtimme med intorkade insekter :(
Där jag använt Armor All vaxet pärlar sig vattnet och rinner av, backspeglar och andra plastdetaljer är fortfarande blanka.

Nu ska resten av husbilen få samma behandling, beställde en extra flaska på eBay, 186:- med fri leverans.

Rekommenderas till den late, hög glans och vattnet bara pärlar sig där det kommer :)

Detta är en helt neutral recension från mig som bara är lat :wink:

Tilläggas kan väl att jag är van vid bilvårdsprodukter och svår att imponera på, för en utställningsbil som ska visas upp i en hall finns produkter med bättre glans, men ska man köra många mil etc - ja ni vet, använda husbilen på normalt sätt, så är denna produkt mycket bra.

Peter :)
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Det verkar ju bra, vilken beställde du finns flera olika på ebay
Lennart
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Hej Peter!
Hur blev det på dekalerna.
A.Borg
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Används Armor All Shield vid varje tvätt eller bara ibland.
Hälsningar
Per
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Mycket intressant Peter. Jag ska testa och göra som jag brukar, dvs det bästa vaxet hittills på halva motorhuven och nya på andra halvan. Sen jämför jag efter en tid:)
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Används Armor All Shield vid varje tvätt eller bara ibland.
Hälsningar
Per

:) Hei.
Etter den gode omtalen var jeg innom Mekonomen og kjøpte ArmorAll Shield i dag.
I følge reklamen på flasken skal voksens virkestoffer klare 10 såpevask før behandlingen må repeteres.
I følge selgeren ville resultatet bli best om bilen først var behandlet med vanlig bilvoks og deretter med ArmorAll, med tanke på 1.gangsbehandling av ny bil.

Sommerhilsen fra Atle.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Jag har bara tvättat en gång efter behandling, efter den tvätten så såg den i alla fall nybehandlad ut.

Enligt reklamen så ska den hålla 10 tvättar, fast reklam och verklighet brukar ju kunna skilja :rolleyes:

Peter
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Det är intressant att veta hur länge det sitter. Vanlig vax sitter ju bara någon månad. Jag provade armor all för plast, det satt bara några veckor.
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Försökte köpa via länken men de sålde inte produkten längre. Vet du någon annan som säljer till ett bra pris?
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Tack!
Jag har nu köpt två st för drrygt 400:- tillsammans. Ska bli intressant att testa på husbilen till våren.
/Bernt-Olof
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Vill bara tillägga att jag testat lite olika behandlingar och försökt förstå hur de fungerar.
Tvättade en bil (inte min) i en automatvätt för ett tag sedan, när man kom till torkningen sprutades det på något som gjorde att vattnet rann av snabbt.
Det blev som en grå hinna av torkarna.
Efter några mil i snö och saltslasket såg man att den tidigare rena bilen blivit onormalt smutsig och att det fastnat ganska hårt.
Misstänker att man sprutade någon sorts vax upplöst i något medel för att vattnet skulle rinna av och som la sej som en hinna över lacken och att smutsen fastnade och man blir tvungen att tvätta förmodligen med lite starkare medel.
Har använt sk. supertvätt och det verkar vara avfettning blandat med vax och det gör rent men samtidigt fastnar det otroligt mycket smuts på tvättredskapen så de måste kastas och samma där, det ligger något vaxliknande ämne på lacken som gör att smutsen fastnar.
Har även provat med medel för vindrutan som får vattnet rinna av det fungerar på lacken efter en rejäl regnskur verkar bilen ganska ren och den blir torr väldigt fort.
Har slutat med vanlig vax använder istället liknande medel som armour all fast billigare, man behandlar på liknande sätt.
Funderar på hur en riktigt bra behandling med medel för glasrutor skulle fungera den är dyr men på rutorna håller den flera år kanske man kan få liknande resultat på lacken på känsliga ställen.
Kör ju året runt och tvättar inte bilen på vintern utan har strukit på olja på skärmkanter över vintern, smutsigt och fult men rosten är värre.
Finns en historia om en mercedesägare som tvättade sin bil året runt med högtryckspruta, vattnet trycktes in i spalterna mellan de punktsvetsade plåtarna när sedan bilen kördes ut i minusgrader blev det frostsprängningar och det blev alltså en massa skador och rost väldigt snabbt.
Många skador på våra fordon är speciella för sverige vi har ett väder med en temperatur som pendlar mycket kring nollpunkten vi har salt på vägarna - inte på gotland där man ofta ser gamla bilar med ganska orostade karosser.
Man kan inte räkna med att våra bilar är anpassade för sverige, skulle man göra något vettigt vore det att tillbringa ett antal timmar för att anpassa för svenskt klimat det skulle vara pengar man skulle få tillbaka flera gånger om.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

hej jag var på AD bildelar i Kungälv ,dom säljer ut Armor till 50% jag betalade 134kr för en flaska dom skall inte sälja detta mer, vilket dom beklagar för dom rekommenderade detta medel som var lätt att använda och bra resultat, dom skall sälja något annat vax,MVH,Håkan
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Bilen fick en omgång med vaxet i augusti 2013.
Nu när jag tagit ut bilen från dvalan är den fortf glatt.
Skapligt bra grejer.
Kan bara tacka för tipset ;)
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

Har nu tänkt att behandla husbilen. Undrar bara om man ska polera och vaxa först eller om det räcker med ordentlig tvätt innan man använder Armor all Shield?
/Bernt-Olof
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Armor all Shield "vax" "testad"

:) Hei.
Når jeg kjøpte "Armor all Shield" anbefalte selgeren å først vokse bilen
med vanlig bilvoks, type Turtle eller annen, før jeg la på Armorvoksen.

Jeg er meget godt fornøyd med resultatet, bilen er blank og fin, lett å vaske,
og vi erfarte etter spaniaturen i høst at alle insektslikene var lett å vaske av
igjen med vanlig bilvaskemiddel:)

Lykke til hilsen Regent.
 
Toppen