• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter BIL

F

F.d. 50080

Guest
Sv: Vinter BIL

Även en helt oisolerad personbil håller värmen när man kör. Vitsen med att isolera och/eller avskärma förarhuset är att minimera värmeförluster och kallras när man står stilla. Se mitt inlägg nr 27 i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t65333-2/

aake

Håller med om mellanväggen! Vi har byggt en löstagbar tredelad skärmväg i masonit som vi använder vinterid för att skärma av förarhytten. Även fast den är oisolerad så är skillnaden markant! Med väggen på plats så håller vi värmen med värmefläkten på 1000 w ner till en utetemperatur på minus 7-9 grader! 20 grader i bodelen samtidigt som ett glas med vatten fryser i hytten! :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Vi har en Hymer 544 2005:a med luftvärme vi har varit ute i nästan -30 och snålblåst och vi hade en liten tystgående fläkt framme mellan stolarna pga. kallraset från torpedväggen , då hade vi vintertäccke på framrutan .
När vi var uppe förra året vr det bara -5 så då njöt vi av utsikten istället .
Vi har dubbelglas på sidorutorna i fram men framrutan är ju samma som andra .

Det viktigaste är ju att tankarna är isolerade/uppvärmda .

Vattenburen värme är jämnare och tystare än luftburen .

Att en del bilar har en vägg till förarhytten gör ju att man inte kan utnyttja den till bodel utan bara till kylskåp för dom är inte ett dugg bättre än andra .

Skall du byta och köpa en mycket bra och fin husbil kolla på Marcus bil :
Niesmann -06 i superfint skick | Dalarna

Den är i nyskick och har allt , hade vi inte haft våran hade vi köpt den ...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Även en helt oisolerad personbil håller värmen när man kör. Vitsen med att isolera och/eller avskärma förarhuset är att minimera värmeförluster och kallras när man står stilla. Se mitt inlägg nr 27 i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t65333-2/

aake

Jag förstår vad du menar, men både jag själv och andra har klagat på dragiga hytter på Fiat chassin, det kommer ur B stolpar, dörrar vidare tips om att bara ta luft inifrån och inte få något utifrån etc. Jag har inte haft en personbil på många år som jag måste hitta åtgärder på för att inte riskera ansiktsförlamning eller annat pga att det drar från alla håll och kanter. Kan det verkligen vara så att det ska vara så här.

När jag skrev en tråd om "Dragig Fiat hytt" (har inte lärt mej länka här ännu, som tur är kan man fortfarande lära nytt var dag) fick jag många som hade samma problem, men vilka HB har INTE detta problemet
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Skall du byta och köpa en mycket bra och fin husbil kolla på Marcus bil :
Niesmann -06 i superfint skick | Dalarna

Den är i nyskick och har allt , hade vi inte haft våran hade vi köpt den ...

Verkar vara mycket bil för pengarna, vi har dock lite svårt för tvärställd bädd bak som jag uppfattar att det är på denna. Har väl inte tänkt byta än, men...

Tack för uppslaget!
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Visst finns det bättre och sämre vinterbilar men dom flesta klarar sig med mer eller mindre komfort. Har frekvent kört omkring i arbetet med en Weinsberg, sommar som vinter i 5,5 år. Framhjulsdriven med luftvärme, enkelgolv. Kalla golv (fårskinnstofflor på), avloppet vid handfatet brukade frysa vid ca -10, avloppet i köket runt -15, duschavloppet frös aldrig, så en hink i köket vid kyla fick fungera som köksavlopp. Väggarna och fönster blir kalla ytor vid -15-20, detta kompenserades med mer värme.
Bra batterier är ett måste då det tar på dessa när pannan ska gå mycket. Snökedjor för framkomlighet på oplogade vägar. Köpte ett par snabbkedjor, tracks någonting som var dyra men ursnabba att sätta på. Nu har jag en Carthago xl , dubbla golv, värmeväxlare, extra dieselvärmare, framhjulsdrift och i natt fick jag för första gången testa -19 grader. Golven okey, mindre kall strålning från väggar och fönster, men varmvattnet hade frusit över natten. Hittade problemstället som var vid avtappningskranen i ett sido stuvfack. Har öppnat en lucka där för bättre luftcikulation, får se om det hjälper. Har också mätt temperaturen i garaget som i morse var +3 grader. Något kanske behöver göras där då det finns en duschkran monterad i garaget.
Tror man måste lära sig hur bilen fungerar i kyla och se om allt funkar och vad som eventuellt måste åtgärdas, det verkar inte helt självklart att tillverkaren testat alla sina modeller vid låga temperaturer. Uj va långt det blev //Peter
 

Joffavovven

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8916
Medlemskap
2022
Sv: Vinter BIL

Hej Kumani !

Vi blir nyfikna på hur er Concorde Linern klarar vinterkylan ?

Är den number one, tror Ni-

Vad vi förstår så bor Ni i den året om, så ni är nog bäst att svara hur concorden fukar.

Vore trevlig att få höra om den årsmodellen ni hae,2008 !

Verkar vara drömbilen tycker vi.

Har ni lust att förmedla för och nackdelar om bilen allmänt kontra vad ni tror man kan förbättra om man skulle köpan ngn gång.
´
Med hälsningar Kjell & Kicki
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Sitter just nu och njuter av en gubbröremacka, ett glas vitt och ser ut över vinterlandskapet på Ängby camping. Fördelen med en bil som Concorde är att du inte behöver stänga in dig med vintertäcken eller andra typer av jalusier för att klara kylan. Detta eftersom hela bilen är isolerad i sandwichkonstruktion och endast framrutan har enkelglas. Vi har till dax datum bott i bilen sedan 2007 och inte upplevt några problem med detta. För att få jämnare värme i bilen har vi installerat en extra elpanna. Några nackdelar med Linern kan jag inte hjälpa dig med - vi är jättenöjda med den. Inga problem med frusna tankar eller avtappningar. Konstruktionen på luckor gör att det kan bildas kondens på aluminiumlisten och att där kan det bildas is om temperaturen sjunker väldigt lågt men inte några problem att luckor fryser igen eller så.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

KuMaNi

Bättre kan du säkert.

Liksom vad gäller båtar så är varje husbilsmodell en kompromiss. Utan att själv ha ägt någon sådan Concorde så kan jag föreställa mig fler minus än den du antyder; den endast delvis isolerade glasverandan framtill. Min längsta husbil var 8,7 m och redan det var ett elände på vintervägarna i fjällen, det hände mer än en gång att jag fick köra flera mil extra för att hitta en möjlig vändplats.

Även om man i huvudsak nyttjar bilen mer som permanentbostad än för fritidssysslor så borde flera års användning ha givit en del insikter om sådant som skulle ha kunnat vara annorlunda och kanske bättre?

aake
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: Vinter BIL

Sitter just nu och njuter av en gubbröremacka, ett glas vitt och ser ut över vinterlandskapet på Ängby camping. Fördelen med en bil som Concorde är att du inte behöver stänga in dig med vintertäcken eller andra typer av jalusier för att klara kylan. Detta eftersom hela bilen är isolerad i sandwichkonstruktion och endast framrutan har enkelglas. Vi har till dax datum bott i bilen sedan 2007 och inte upplevt några problem med detta. För att få jämnare värme i bilen har vi installerat en extra elpanna. Några nackdelar med Linern kan jag inte hjälpa dig med - vi är jättenöjda med den. Inga problem med frusna tankar eller avtappningar. Konstruktionen på luckor gör att det kan bildas kondens på aluminiumlisten och att där kan det bildas is om temperaturen sjunker väldigt lågt men inte några problem att luckor fryser igen eller så.

Extra elpanna?
Det behöver vi inte!

Lennarts tankar
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

KuMaNi

Ja den är säkert bra. När jag bytte bil i höstas så kikade jag först på en Weinsberg LEV hos Forsbergs i Halland och den var inbytt från någon som hade köpt en stor Concorde och som räknade med att kunna klara sig med enbart diffspärrar, alltså utan fyrhjulsdrift, eftersom han inte använder husbil på vintern. Han hade bytt eftersom hustrun hade fått problem att ta sig upp i alkovbädden. Han planerade fiskeresor på Nordkalotten från vår till höst och det kommer säkert att fungera, särskilt som han inte planerade att dra med sig fiskebåt.

aake
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Vinter BIL

Kumani jag tror nog inte dom flesta förstår vilken kvalite denna bil har jag säger bara Concorde är bäst vad gäller vinter som sommar.:D
 
F

F.d. 9631

Guest
Sv: Vinter BIL

Hej
jag har en Bürstner elegance 710 som jag bodde i en hel vinter under tiden som jag byggde ett nytt hus Det var den vintern för ett par år sedan som det var så kallt.Jag stod på el och förbrukade 7 st p11 under vintern Men varken avlopp eller färskvatten frös och vi hade det ombonat och skönt
 
F

F.d. 9631

Guest
Sv: Vinter BIL

Eftersom den har lång hjulbas och boggie så är den idealisk på vintervägar.Både när det gäller halka och vind.
 

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

bakhjulsdrift (i komb m diffsp.) med lång hjulbas är att föredra vid vinterväglag, ev i comb med erf av körning i vinterväglag, C-kort sedan 1970.
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

bakhjulsdrift (i komb m diffsp.) med lång hjulbas är att föredra vid vinterväglag, ev i comb med erf av körning i vinterväglag, C-kort sedan 1970.

Erfarenheten håller jag med om att är viktig, tycker inte den är några större problem för mej, har också C, men även D och E och använt samtliga yrkesmässigt i många år. Har även kört snösvängen, på såväl stora vägar som mindre grusvägar i Värmlandsskogarna, så jag vet lite om vad det vill säga med "vinterföre".

Tråden handlade från början om inomhusklimatet i hytten på husbilar, det drar kallt i många hytter...
 

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Jag fokuserade på körnigen, men boendeklimatet är beroende av god ventilation, luftspalter vid skåp o sängar och isolering.
Vattenburenvärme, värmevxl, dieselvärmare på motor, är saker jag tycker att en 4-säsongsbil ska ha, gärna avskärmnining mot förarhytt (om jag ska fjällcampa )

Tråden handlade om " Jag har dock en fundering angående så kallade vinterbilar, vilka HB kan användas riktigt på vintern. Har inte kunnat undgå Vidhems reklam för Nordic, men han har aldrig (vad jag sett) nämnt något annat än att bo i den, precis samma på de andra ämnen och trådar jag hittills läst"

Vinterbil ska både köras o bo i på vintern.

Det var inte min mening att jag "kunde" köra på vintern, (körde skogsgödning i dina hemtrakter på vintern -70tal) men jag har varit i åkeribranschen sen -70, men det var inte det tråden handlade om, eller hur

Det är en enormt bra kunskapsbank vi bygger opp i den här klubben tycker jag, utbyte av erfarenheter.
 
Senast ändrad:
Toppen