• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbil för tre utan att bädda?

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Vilka Frankiamodeller har ni haft?

Är det någon skillnad på mängden kallras från vindruta, bildel, torpedvägg, hyttgolv etc beroende på om man har en alkov, del- eller helintegrerad bil? Känns på något sätt som om en alkovbil skulle kunna ha en fördel där - men vad vet jag...?

Med vänliga hälsningar

MoAoV

Hej

Vi har haft följande Frankiamodeller
A650ED -00 Alkov Truma luftvärme
A650EK -05 Alkov Eberspächer diesel vattenburen
I820GD -06 Integrerad Alde vattenburen

Jag vill påstå att den helintegrerade har bättre isolering och mindre kallras än alkov och halvintegrerade med FIAT originalhytt.

Men visst hjälper det mycket om man isolerar rutorna med ett vintertäcke. Sedan är det kallare på golvet vid pedalerna än på det "vanliga" golvet.

Jag saknar att inte värmesystemet är draget ända längst fram i förarhytten. Nu kör vi inte på vintern, men har ändå varit ute i minus 10-15 grader. Skulle jag åka hela vintern så skulle jag se till att det finns en värmeväxlare och dra om värmen med nya konvektorer i förardelen.
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Är det så att ni kanske valde alkovmodellerna när ni var fler än två på rull och med utflugna kottar gick över till integrerat?

Tycker det är många som har barnkammarversioner när barnen är små, byter version efter några år och sedan går över till integrerat/halvintegrerat med långbäddar vid 45/50+.

Var inne hos Hymer häromdagen och jag riktigt "hörde" sucken hos säljaren när jag pratade om barnfamilj när dom enbart hade halvintegrerade bilar i hallen förutom en integrerad för 1,4 mkr som med fördel skulle hållas låst... så var det inte hos Forsbergs när jag uppmanande sa åt grabben att STÅ KVAR på fotsteget och kika in i de stora Concordebilarna; "-Klart grabben skall gå in och kika, han är säkert försiktig!" sa säljaren vilket naturligtvis gör att min pojk var både stolt och extreeemt försiktig när han fick lov att gå in. "-Du får nog också gå in pappa, men du måste vara försiktig!" sa han efteråt... stort garv från både mig och säljaren!

Hur är det med hyfsat moderna husbilar - är det någonting man modifierar på egenhand, jag frågade hos Forsbergs om man kunde komplettera en begagnad husbil med ugn men dom sa att det i princip är omöjligt eftersom det krävs en helt godkänd installation och det inte är ok att ha en enda skarv på gasolledningarna någonstans. Som båtägare låter det som en extrem skillnad bara för att gasolinstallationen kommer upp på hjul?

Är inte utrustad med centralplacerad tumme utan har gjort ganska omfattande skrov och elinstallationer i båtar mer eller mindre från scratch, så att komplettera ett värmesystem med extra konvektorer låter inte som något större bekymmer kompetensmässigt om man bara "kommer åt" bland alla fabriksbyggda ev. plastmoduler? Är det helt demonterbart eller sitter saker limmat/fast för all framtid på sina håll?

Med vänliga hälsningar

MoAoV

EDIT: Stavfel
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Dette med tredje førerkortdirektivet har vært diskutert mange ganger. I en del land, blant annet Norge og Tyskland, så kreves det førerkort klasse C1 for å kjøre bil som har totalvekt mellom 3501kg og 7500 kg. Men fordi en lov ikke kan ha tilbakevirkende kraft så gjelder ditt B førerkort også for kjøretøy som har en totalvekt over 3501 kg. Men for å kunne vise at du har den tillatelsen, må du ha med et bevis fra svenske myndigheter, helst skrevet på det språk som gjelder i det aktuelle land du besøker at ditt svenske førerkort gjelder også for biler som har en totalvekt over 3501 kg. Du må altså på forhånd planlegge hvilke land i Europa du skal besøke og ta med de rette papirene for de landene som er aktuelle. Så får du håpe at de godtar det som står i papirene.
Har du førerkort C1 så unngår du alt dette så lenge som husbilen har en totalvekt under 7500 kg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Ettermontering av AC er for de fleste husbiler en halv dags jobb for en takmontert eller en noe større for en AC i dobbeltgulv eller garasje - slangetrekkingen tar litt tid om den skal gjøres riktig. En sak jeg glemte å nevne, en godt isolert husbil blir ikke soloppvarmet på samme måte som en P-bil. På mine Flair har jeg benyttet isolasjonsveggen ved frontruten til å stenge ute solvarmen og lufting med takluker og vinduer gir da samme temp inne som i skyggen ute. Grei temp de fleste steder på den måten, eneste gang det ikke holdt var i Australia i en Winnebago (svakere isolasjon enn i en N+B) det var 50 grader under bilen og ingen god mulighet for isolasjon av frontruten (tykk gardin er ikke som en isolert vegg). Der ble det start av generator og takmontert AC for å komme ned til +30 :wink: - lufttemp i skygge ute var rundt 40.
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Tack Solifer57!

Jag tycker att det verkar vara ganska mycket restriktioner runt om i Europa när det gäller var man får framföra bilar över 3500 kg totalvikt, exempelvis i många Italienska städer etc?

I vårt fall ser det svårt ut att hitta en lämplig modell som även klarar rejält med lastvikt hur som helst ifall man skulle försöka klara sig under 3500 kg så då krävs det väl att hålla sig inom EU eller gäller PBII även inom ESS som i Norge/Schweiz?

Intyg på femtielva europeiska språk kan man ju lösa även om det blir ett engångsmeck... :)

Med "C1" kanske varken är svårt eller dyrt att ta som van B-kortschaufför?


Med vänliga hälsningar

MoAoV
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej igen
Det finns nog ingen större anledning att inte titta på en 10-12 år gammal Niesmann
byggkvaliteten är ypperlig kanske lite grovhuggen men på nyare modeller har man lyxat till det. Finns just nu en Flair till salu i dalarna byggd på Mercedes(väldigt välutrustad), såvisserligen för 600tusen men prutmån finns ju alltid. Sköter man bilen med oljebyte ser jag inga större problem med lite större milantal,läser man på forumet vekar det som om ägare till nyare bilar oavsett fabrikat( Tänker här på Fiat, Mercedes etc Chassiet)har betydligt större problem med kvaliten.
Vad beträffar AC sommartid tycker jag absolut at du ska ha kyla som drivs av motorn ,
Det kan bli olidligt varmt i bilen utan ac när man kör kanske 50-100 mil på en dag i sommarvärme. AC när du står still är mer en smaksak, visst är det bra men man klarar sig utan och det krävs nästan alltid 220volt (vår gamla bil saknde motordriven ac och den var inte rolig vid korsandet av tyskland sommartid)

Lars
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Betydligt bättre komfort både vinter och sommar genom att i en halvintegrerad bil bygga en isolerad mallanvägg och dito dörr mellan förarhus och bodel i stället för att dra värmeledningar i förarhuset och försöka isolera med täcke på utsidan.

Så har jag haft det i fem husbilar och kan inte tänka mig annat; inte ens kondens på frontrutorna i sträng jämtländsk vinterkyla och dessutom betydligt mer energieffektivt. Dessutom slipper man besväras av värmeinstrålningen i förarhuset på sommaren.

Köper man nytt kan man hos vissa byggare beställa bilen på detta vis annars får man komplettera och bygga om. Och det behöver inte vara så betungande, i min näst sista bil en MB Sprinter plåtis byggde Krokoms Träindustri (år 2010) en välgjord mellanvägg och dörr med 23 mm skumisolering för totalt 21.000:-.

Några bilder

Hembygge, MB 508, mellanvägg byggd 1984 med stalluckor upptill och här den nedre dörrhalvan stängd:

img632 (Large).jpg

Här bild utifrån på min Pillos på 4WD Peugeoutchassie från -92 med isolerade skjutdörrar, byggt utifrån min ritning från fabriken:

img446 (Large).jpg

Här den näst sista bilen som jag nämnde ovan där Krokoms Träindustri gjort ett prydligt arbete. Mellandörren ställd på glänt för att visa hur det ser ut:

IMG_3412 (Large).jpg

Och här en bild på min nya bil, en Weinsberg LEV (Sprinter 5 ton med inkopplingsbar 4WD) med 47mm PU-skum i mellanvägg och dörr, fabriksbyggt och med isolering av frysboxkvalitet:

RIMG0010 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Har inte ens funderat på annat än framhjulsdrift initialt och Fiat verkar vara väldigt vanligt chassi hos de flesta påbyggare. Men tvillinghjul på bakhjulsdrivet Ford eller MB-chassi kanske kan ge fördel vintertid samt om det är en bil med långt överhäng bak - men vilka är de mer framträdande nackdelarna då?

Sommartid kanske det är fördel också ifall det är blött gräs och mycket last bak?

Sedan är det väl så att det inte alltid behöver vara tvillinghjul bara för att det är bakhjulsdrift? Innebär i normalfallet (tror jag läst någonstans att det finns undantag?) tandemaxel att det är framhjulsdrift?

Hur är det med Iveco, är de alltid liktydigt med bakhjulsdrift medan Fiat alltid är framhjulsdrift?

Med vänliga hälsningar

MoAoV
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Aake,

Imponerande bilar - en helt annan division än vad vi kommer uppnå på vår första bil, men väldigt intressant att ta del av din kunskap och erfarenheter!

Stalldörrarna på första bilden, tog inte dom mycket utrymme i öppet läge - eller var de helt löstagbara? Kan inte riktigt se på bilden.

Är avataren din näst senaste bil eller är det Weinsbergen?

Med vänliga hälsningar

MoAoV
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

MoAoV

De övre stalluckorna fälldes framåt och spärrades i detta läge vid färd och den nedre stalldörren öppnade vi enbart vid passage genom dörren (och den öppnades bakåt).

Den Niesmann 570 vi hade för många år sedan var försedd med en lös bit vägg, som en stor korkbit att täppa igen förbindelsen till förarhuset, fungerade men var både trångt och opraktiskt. Görs förhoppningsvis bättre nu!

Avataren föreställer den näst sista bilen, vilken jag hoppas kunna sälja till våren, en 3,5 ton Sprinter -04 med inkopplingsbar 4WD, tillsatsväxellåda och diffspärrar.

Skall byta avatar när den nya bilen är helt färdigrustad (återstår byte till skinnklädsel och montering av frontbåge och extraljus). Här en bild från handlaren i Tyskland:

RIMG0006 (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

MoAoV

Man klarar sig rätt långt även med bakhjulsdrift. Men jag vill helst ha fyrhjulsdrift för att kunna ge mig ut på småvägar i fjällen vintertid och för att kunna dra upp min fiskebåt.
Denna KABE alkovbil på MB 316 hade vi under fyra år och med täcke för vindrutan och ett tjockt draperi mellan bodel och förarhus (det fanns inte utrymme för att bygga en mellanvägg) så var den beboelig året runt, även om det naturligtvis inte blev riktigt samma komfort som med en isolerad vägg och dörr:

Kopia av Bild 012 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Nya bilen ser grym ut!

KABEs alkover tycker jag känns intressanta men det verkar bara finnas hel-/halvintegrerade modeller nuförtiden, synd!

På begagnatmarknaden borde man ju kunna hitta en alkovbil men det jag sett rör sig ofta om ganska gamla eller långt körda bilar så långt jag hittat.

Med vänliga hälsningar

MoAoV
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

MoAoV!

Jag har en Burstner som är vinteranpassad (isolerad uppvärmd gråvattentank med uppvärmt spolrör) det finns elektrisk golvvärme iövrigt luftburen värme (jag föredrar detta) vi är ute med bilen året om och nu till jul/nyår kommer vi att besöka släkt i norra Finland och då bo i husbilen den mesta av tiden. De flesta husbilar idag är anpassade för att köras året runt med, vissa är mer påkostade/utrustade än andra, som jag angett i många trådar så är det en fråga om gasoltillgång kanske jag får byta tub en dag tidigare än en mer utrustad och dyrare husbilar men jag har lika varmt och gott som dessa.
Det finns lika många åsikter som det finns husbilar, men jag tror nog efter vad jag läst att du skall ha en bil med åtminnståne uppvärmd gråvattentank.
Vår bil har en sk. "drop downbed" kanon kan jag tillägga, det finns flera märken idag som har dessa sängar bara att kolla de olika husbilsfirmorna.

Jag har ingen bodelskyla och vill inte ha heller, däremot har jag en stående fläkt i husbilen när vi är på varmare breddgarader och det har fungerat fint för oss.

Lycka till
//Pilot
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej Pilot!

Tack för tips!

"Drop-down-bädd" är de en sådan där som man drar ner från taket och som hamnar rakt över sittgruppen som finns på fler och fler halvintegrerade bilar nuförtiden? Verkar vara en bra lösning om man är två i normalfallet och får besök - i vårt fall som alltid är tre får jag nog välja alkov istället eftersom jag misstänker att man alltid blir av med sittgruppsplatserna om bädden skall nyttjas och frugan och jag som vill sova bak vill inte lägga oss när grabben blir sömnig. (Har burit klart på honom så han får allt lägga sig där han skall direkt istället för att först "bara somna" i vår bädd...)

Effektiviteten när det gäller att snabbt värma upp ett kallt utrymme är nog överlägset hos den luftburna värmen, samtidigt är väl ljudnivån lite varierande om det är riktigt kallt beroende på hur välisolerad värmarens fläkt är monterad, eller?

En alkovbil med luftburen värme, med elpatron i kombination med dubbelgolv kanske inte vore dumt - det ger ju definitivt ett betydligt bredare spektra att leta efter på begagnatmarknaden med din erfarenhet.

Nu skall vi inte överdriva vårt vinterbehov alltför mycket, jag är egentligen inte rädd att frysa om det bara handlar om gasol eller eltillgång, värre är det med fukt och kondens... det står jag inte ut med.

Når man samma resultat om vintern oavsett om man kör en värmepanna med gasol eller 230V? Jag menar effektmässigt?

Med vänliga hälsningar

MoAoV
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej Pilot!

Tack för tips!

"Drop-down-bädd" är de en sådan där som man drar ner från taket och som hamnar rakt över sittgruppen som finns på fler och fler halvintegrerade bilar nuförtiden? Verkar vara en bra lösning om man är två i normalfallet och får besök - i vårt fall som alltid är tre får jag nog välja alkov istället eftersom jag misstänker att man alltid blir av med sittgruppsplatserna om bädden skall nyttjas och frugan och jag som vill sova bak vill inte lägga oss när grabben blir sömnig. (Har burit klart på honom så han får allt lägga sig där han skall direkt istället för att först "bara somna" i vår bädd...)

Effektiviteten när det gäller att snabbt värma upp ett kallt utrymme är nog överlägset hos den luftburna värmen, samtidigt är väl ljudnivån lite varierande om det är riktigt kallt beroende på hur välisolerad värmarens fläkt är monterad, eller?

En alkovbil med luftburen värme, med elpatron i kombination med dubbelgolv kanske inte vore dumt - det ger ju definitivt ett betydligt bredare spektra att leta efter på begagnatmarknaden med din erfarenhet.

Nu skall vi inte överdriva vårt vinterbehov alltför mycket, jag är egentligen inte rädd att frysa om det bara handlar om gasol eller eltillgång, värre är det med fukt och kondens... det står jag inte ut med.

Når man samma resultat om vintern oavsett om man kör en värmepanna med gasol eller 230V? Jag menar effektmässigt?

Med vänliga hälsningar

MoAoV

Hej!
Gasol är vida överlägset som värmekälla..utan konkurens, dessutom så är den på 6 kw, min elpatron är på 1,8 kw och den fungerar bra om det inte är för kallt och blåser för mycket, men jag har en kombipanna (Truma 6e) som själv väljer när jag står på elstolpe.
Fukt och kondens har jag aldrig haft i mina bilar fast det varit luftburen värme.

Pilot
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Läst, surfat och diskuterat idag...

PR Husbilar har en Frankia A700 vad tror ni om den?

Sedan tycker jag att Argos A747 verkar riktigt trevlig, flera verkar ju trivas med den på fjällsemestern. I och för sig en av de största bilarna jag sett för pengarna...

Med vänlig hälsning,

MoAoV
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Vi köpte en 747-2 2002. För ett år sedan är jätte nöjda. Är en familj med två barn.

Fam Pettsson
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej Pilot!

Tack för tips!

"Drop-down-bädd" är de en sådan där som man drar ner från taket och som hamnar rakt över sittgruppen som finns på fler och fler halvintegrerade bilar nuförtiden? Verkar vara en bra lösning om man är två i normalfallet och får besök - i vårt fall som alltid är tre får jag nog välja alkov istället eftersom jag misstänker att man alltid blir av med sittgruppsplatserna om bädden skall nyttjas och frugan och jag som vill sova bak vill inte lägga oss när grabben blir sömnig. (Har burit klart på honom så han får allt lägga sig där han skall direkt istället för att först "bara somna" i vår bädd...)


MoAoV

Vår säng där fram blockerar förarsäte och passagerarsäte när den är nere. Soffa dinette och bord är användbart sammtidigt som sängen är nere .. Vi har långbäddar bak men det finns även modeller med queenbed.

Vår bil ligger dock rejält över den prisklass du efterfrågar annars uppfylls alla andra krav :)
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Jag kanske utryckte mig felaktigt men det jag menade var den ganska nya lösningen som sänks ner över sittgruppen på en del halvintegrerade bilar.

Tittade på en Bürtner I 821 och den var både intressant och hade vettigt pris.

Vet dock inte om den och A 747 har dubbelgolv.

Med vänlig hälsning,

MoAoV
 
Toppen