• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsavgift Smygehuk

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift Smygehuk

Hej alla,, för upplysnings skull ang, 100-lappen, så har de nog börjat att fixa till platsen lite,,den ena toaletten har byggts om till latrintömmning av toaletter för oss husbilsfolk, ser fint ut faktiskt!!!! Vi får se vad som händer nästa gång.. Ha det så bra alla,,,,,:spinny:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Parkeringsavgift Smygehuk

Nu är Smyge en fd tom gräsmatta som ligger intill vägverkets rastplats. Rastplatsen är till för alla, gående, bilister, turistbusspassagerare m fl. Varför är det bara husbilsfolk som ska betala? Dessutom 100:-. Ofattbart.

Gräsytan (fd mack) används inte till något annat. Varför ska någon ha betalt bara för vi råkar stanna vår bil där? Dessutom 100:-. Ofattbart.

Nej alla hungriga penga-jägare - sluta jaga oss som har husbil - våra pengar går till ränta, amortering, skatt, försäkring, diesel, färjeavgifter, shopping och restaurangbesök.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Parkeringsavgift Smygehuk

Vad får vi för denna 100 lapp? Toaletterna är vägverkets och något annat finns där inte.
Betalar gärna om man får något för pengen men en gräsplätt går att hitta på många ställe.
Farmor Anita

Ja du Bo 369 du får väl samma sevice som när du pakerar en bil i ett P-hus eller P-plats i någon stad för den nätta summan av 10 -50 kr/tim. En plats att ställa bilen på. Inte förväntar jag mig att det då skall finnas el till motorvärmaren.

Jag förväntar mig inte att det skall finnas WC, Dusch, eller annan sevice på en P-plats.
Däremot om platsen är angiven med skylt som Ställplats för Husbil då vill jag nog att det skall finnas tillgång till dessa faciliteter givetvis mot rimlig ersättning:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Parkeringsavgift Smygehuk

Vi får sprida ut oss mer och inte klumpa ihop oss på ett fåtal platser. :)

Men hur då:confused: Inte går det väl att ringa runt till alla och fråga om de skall åka till Xxxx i helgen:rolleyes:

Det är nog så att "de fina ställerna" blir välbesökta och finns det smarta personer som ser en affärsmöjlighet i det så fixar de till det som så ofta efterfrågas på detta forum Sevice
och tar ut en rimlig ersättning för detta.
Det är så som det kommer att skapas ställplatser runt om i vårt land.
Sedan är frågan vad som är rimligt att betala för denna service, och det är den summa som köparen är beredd att betala.
För dyrt för någon kan vara billigt för någon annan tycker jag det är för dyrt köper jag inte varan eller som i detta fall sevicen:)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift Smygehuk

Det hela kallas oxå marknadsekonomi. Det finns ett behov av att nattparkera och marknaden (dvs vi) väljer att stå på för oss attraktiva platser. Blir man förvånad om någon ser en möjlighet till inkomst?
Priset bestäms av om beläggningen kan upprätthållas. Om ingen vill stå på platsen till det priset kommer beläggningen att sjunka. Inkomsten sinar och priset går ner för att beläggningen ska ta fart igen. Den proceduren sker inte över en natt utan det är en process att hitta 'rätt' pris. Så länge inkomsten är tillräcklig kommer priset att stå fast.
Naturligtvis finns oxå möjligheten att priset sätts för att man (vem det nu är) inte vill att HB och även andra ska parkera på natten (en del kallar det för att campa) men det är en reglering (alt straffskatt) av ett beteende som någon/några inte anser är önskvärt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Parkeringsavgift Smygehuk

Men hur då:confused: Inte går det väl att ringa runt till alla och fråga om de skall åka till Xxxx i helgen:rolleyes:

Det är nog så att "de fina ställerna" blir välbesökta och finns det smarta personer som ser en affärsmöjlighet i det så fixar de till det som så ofta efterfrågas på detta forum Sevice
och tar ut en rimlig ersättning för detta.
Det är så som det kommer att skapas ställplatser runt om i vårt land.
Sedan är frågan vad som är rimligt att betala för denna service, och det är den summa som köparen är beredd att betala.
För dyrt för någon kan vara billigt för någon annan tycker jag det är för dyrt köper jag inte varan eller som i detta fall sevicen:)

Det är precis det som är det vansinniga i hela historien. Här har vi allemansrätt och strandskydd 100-300 m från strandlinjen. Likväl kan några korrupta människor göra intrång i dessa två rättigheter och bygga lite service som vi egentligen inte vill ha där. Dessutom ta ockerpriser för det. Inte nog med det, få medhåll av kunderna som bara tigger om högre och högre priser - ofattbart. :confused:

När man ser att många ska till en plats i tråden "vart i helgen" kan man ju prova lite andra platser. Det finns hur många som helst. Så minskar vi efterfrågan på dom stulna platserna.


:) :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift Smygehuk

Bra att det är gratis i Osby, men om marknaden inte efterfrågar en plats i Osby så hjälper inte det. Betalar gärna en slant för att kunna övernatta på en trevlig och vacker plats (t ex Smygehuk), gärna nära en stad/samhälle för ett kvällsbesök.

Osby är säkert också vackert och trevligt men det är kanske lite mer efterfrågan på övernattningsplatser utmed kusten.

Vi avgör själva värdet av att övernatta, (precis som när vi går in på ICA och handlar), ibland kan det vara värt 100 kr och vi är glada och nöjda, men tycker vi att det är för dyrt så åker vi vidare. Känner inte att det behövs en klagomur för att bekämpa "höga" priser, marknaden avgör till syvende och sist prisnivån. Jag ser en större fara med bristen på platser och att turistnäringen/kommuner inte förstått vad vi husbilsåkare efterfrågar.
 
F

F.d. 25060

Guest
Sv: Parkeringsavgift Smygehuk

Enligt uppgift från vägverket tillhör toaletterna kommunen som också sköter soptömningen. Pengarna fördelas mellan kommunen, de ungdomar som sköter betalningen och en ungdomsförening i Smygehuk. Allt enligt de fem som tog betalt i lördagskväll.
Husbil5
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Parkeringsavgift Smygehuk

Enligt uppgift från vägverket tillhör toaletterna kommunen som också sköter soptömningen. Pengarna fördelas mellan kommunen, de ungdomar som sköter betalningen och en ungdomsförening i Smygehuk. Allt enligt de fem som tog betalt i lördagskväll.
Husbil5

Det upplägget är helt OK enligt mig:music-icon:Roligast är att en del av pengarna går till en ungdomsförening det ställer jag stenhårt upp på:):)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Parkeringsavgift Smygehuk

likadant i smarholmen,,vid fint väder sitter #aranäs handbollsklubb# deras ungdomar ock vill ha en slant,,helt frivilligt så klart,,men,,,nya toaletter-bra med soptömning-engångsgrillstunna,,svårt ord:p

den individuella moralen ramlar ner som en polett,,ser man nåt värde i detta? jadåså!!!
 
Toppen