• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tips och råd kring solpanelköp

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jo jag vet...det finns massvis av trådar att söka i detta ämne...men så är det ju så också att det är lite svårt att hitta svaren på de frågor som är anpassade efter just mina behov....
Så jag startar en ny tråd.:oops:
Jag är storförbrukare på el, har en Efoy 1200, men vill spara på den, har bränt av 800 timmar på den och livslängden lär vara 5000, vi planerar att ha denna husbil i minst tio år till.:cool:
Så under sommaren finns det ju ingen anledning att slösa på Efoytimmarna.
Min batterikapacitet är idag 3 x 100 Ah AGM batterier.
Jag kommer att ha 1-4 kajaker på taket, vet inte riktigt hur jag ska placera panelerna, men det är ju ingen vits med solpaneler om kajakerna skymmer dom. Vad bör jag tänka på, hur stora paneler behöver jag som storförbrukare, vad ska man tänka på vad beträffar placering, och vad skulle kalaset kunna tänkas gå på? Jag har inte en susning för egen del, så det vore bra att få lite vägledning om priset.
Skall nämna att på taket finns även parabol, en Oyster 85, så det är lite trångt. Bilen är en Argos 747-2, 8,90 lång, se "Min Husbil" i profilen för bilder och mer info.
Kommentarer och förslag om att hellre ta in på camping o.s.v. undanbedes, tack. Jag vill vara helt oberoende och självförsörjande.

/Ludde
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Ludde!
Vad jag förstår så har du haft elverk innan...kansek dags att ta tillvara detta fina supplement igen??? Jag använder mitt Kipor 1000 lite då och då!

Mvh
Pilot
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Hej Luddus. :msn_wink:

Kajaker skulle jag tillverkat ett fäste/system bak på bilen... Men det är jag det!
Solceller och dess input/uttag är som sagt Helt avvägt mot förbrukning.

Ev. har du kanske läst att jag lade in en länk till prisvärda paneler inte långt från er idag?
Finns inga begränsningar i antal panel-yta på taket, endast plånbok och bekvämlighet.

Ta ett fot på er tak-yta + lite mått, beräkna sedan största panels storlek
utifrån hur ni kan "puzzla" ihop paketet.

Kajaker bör/får då åka på bakgaveln alt. mindre släp, ett släp skall inte förringas!
Gör enl. mig mycket nytta på många vis. Men så klart, även detta är personligt!

Solcellstråd

Ser fram mot fler tillfällen att beskåda Dina absolut i Världsklass; bilder!
Mvh. Magnus
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Med en så stor bil och last förmåga måste ju ett elverk vara ett suverän t supplement istället för en massa x-tra installationer med allt vad det innebär, som jag ser på det så skulle ett Kipor 2000 räcka till för din familjs behov! varför gjode du av med ditt andra elverk?

Tack för alla dina superfina bilder!
Mvh
Pilot
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Även vi har elverk, Kipor 3000W. Dock är solceller Väldigt bekvämt! (och miljövänligt)
Solceller/regulator/Installation, visst... En gång, sedan klart. Men var och en gör & tycker precis på sitt eget vis.

Tråden handlar om tips ang. solceller, eller läste jag fel?

Med en så stor bil och last förmåga måste ju ett elverk vara ett suverän t supplement istället för en massa x-tra installationer med allt vad det innebär, som jag ser på det så skulle ett Kipor 2000 räcka till för din familjs behov! varför gjode du av med ditt andra elverk?

Tack för alla dina superfina bilder!
Mvh
Pilot
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Dette var en litt annen problemstilling enn de fleste! Om en plukker ned kajakene når en skal stå i ro mer enn over natten så kan en benytte hele den frie takflaten. Selv med kajakkene på taket så blir det litt ladning, men ikke stor effekt. En annen (ekstra?) løsning er panel som kan følge solen. Med denne type løsning er det behov for en noe mindre yta, så mulig du kan ha den ved barn-kajakkene?
Det finnes mange slike produkter, men de fleste er vesentlig dyrere enn den svenske løsningen som må monteres bak på bilen, de andre ligger på taket på samme måte som din Oyster.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Ludde!
Vad jag förstår så har du haft elverk innan...kansek dags att ta tillvara detta fina supplement igen??? Jag använder mitt Kipor 1000 lite då och då!

Mvh
Pilot

Hej Pilot!

Visst har ett Kipor! Använder det de gånger jag behöver 230v, inte så ofta, men det händer. Dock vill jag inte köra det i x antal timmar för att spara Efoyen...

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Hej Luddus. :msn_wink:

Kajaker skulle jag tillverkat ett fäste/system bak på bilen... Men det är jag det!
Solceller och dess input/uttag är som sagt Helt avvägt mot förbrukning.

Ev. har du kanske läst att jag lade in en länk till prisvärda paneler inte långt från er idag?
Finns inga begränsningar i antal panel-yta på taket, endast plånbok och bekvämlighet.

Ta ett fot på er tak-yta + lite mått, beräkna sedan största panels storlek
utifrån hur ni kan "puzzla" ihop paketet.

Kajaker bör/får då åka på bakgaveln alt. mindre släp, ett släp skall inte förringas!
Gör enl. mig mycket nytta på många vis. Men så klart, även detta är personligt!

Solcellstråd

Ser fram mot fler tillfällen att beskåda Dina absolut i Världsklass; bilder!
Mvh. Magnus

Tackar Magnus!
Kajakerna får nog inte plats på bakgaveln, dom är 5,5 långa...ska kolla tråden om solpaneler! Bifogar en bild på taket på min bil, hustaket och ladtaket kom visst med på samma bild....:D:D:D

/Ludde
 

Bilagor

  • 20100905.047-2.jpg
    20100905.047-2.jpg
    726,5 KB · Visningar: 77

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Med en så stor bil och last förmåga måste ju ett elverk vara ett suverän t supplement istället för en massa x-tra installationer med allt vad det innebär, som jag ser på det så skulle ett Kipor 2000 räcka till för din familjs behov! varför gjode du av med ditt andra elverk?

Tack för alla dina superfina bilder!
Mvh
Pilot

Jag har mitt Kipor 2600 i husbilsgaraget! Inte till salu! :blabla:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Dette var en litt annen problemstilling enn de fleste! Om en plukker ned kajakene når en skal stå i ro mer enn over natten så kan en benytte hele den frie takflaten. Selv med kajakkene på taket så blir det litt ladning, men ikke stor effekt. En annen (ekstra?) løsning er panel som kan følge solen. Med denne type løsning er det behov for en noe mindre yta, så mulig du kan ha den ved barn-kajakkene?
Det finnes mange slike produkter, men de fleste er vesentlig dyrere enn den svenske løsningen som må monteres bak på bilen, de andre ligger på taket på samme måte som din Oyster.

Knut, vad är det för en variant som är en svensk lösning som monteras bak på bilen och som inte är så dyr?
Vet du om man kan använda oystern till en solföljande solpanel?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Annette, går det å montere panel på taket av alkoven eller er det for mye profil på det - ser du har en stor takluke der så en panel på hver side skulle gi noe ladning. Om en legger paneler etter hverandre på høyre side så har du masse plass - start lengst framme og gå bakover. På denne måte blir det endast kajakkene på halve taket som trengs å løftes vekk ved lengre parkering, men da bruker dere sikkert kajakene :msn_laugh:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Hej Anette!
Föreslår att du ex skaffar ett Honda elverk 1000w, bra kvalite, vikt 13 kg, är relativt tyst och anpassningsbart ljudmässigt beroende på laddbehov och avger effektmässigt upp till 83 Amp. Dvs kapacitet finns för att teoretiskt kunna ladda din AGM batteribank från 0 - 80% på klart under 4 tim! Obs dock, att andra batterier av GEL-fritidstyp inte klarar denna kraftigare laddning!

Med dina 300Ah AGM batterier bör du dessutom skaffa dig en betydligt kraftigare laddare än bilens ordinarie för att kunna utnyttja elverkets och batteriernas kapacitet bättre! En fördel med AGM batterier som normalt inte utnyttjas är att de kan ta emot betydligt högre laddning än vad husbilens ordinare "klena" laddare (ca 16-22 Amp) klarar att leverera.

Därför bör du komplettera elverket med en extra laddare, när du kör elverket, på säg ex praktiskt ca 60 Amp. Då kommer du att kunna utnyttja elverket och AGM-batterierna tillsammans på bästa sätt, kort gångtid för elverk och hög laddning till batteribanken (enbart AGM).

Med din strömförbrukning tycker jag inte att solceller utgör något ekonomiskt/praktiskt alternativ! Elverk + laddare ca 13000:- kontra erforderliga solceller som blir betydligt dyrare, kräver lång laqddtid och fungerar bara med sol (varma årstiden).
/ Hälsn, Bengt
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: tips och råd kring solpanelköp

En solföljare likt Sunaimer med en panel på tex. 80W ger ju under vår/höst typ 300% mer, än platt monterat!

Vi har bilder på vår bil med en 40W panel monterad på dito solföljare.
Sumaimer el. liknande klarar upp till drygt 100W. Men Juni/Juli/Aug. blir det mindre skillnad mellan platt monterat & en solföljare...
= Större panel-yta. platt monterat under sommaren ger mer.

All övrig tid på året desto större nytta med solföljare!
Det ena behöver inte utesluta det andra, tex. med kajakerna kvar på taket, montera en solföljare som vi gjort.
 

Bilagor

  • IMAG0372e.jpg
    IMAG0372e.jpg
    95,2 KB · Visningar: 8
F

F.d. 29910

Guest
Sv: tips och råd kring solpanelköp

För att svara på din fråga!
Med 3x100Ah timmar i batteri behöver du minimum 300W solceller vilket tar upp ca: 2kvm ! Och det går inte att äta tårtan och ha den kvar samtidigt, vilket innebär att du får välja mellan kajakerna eller solceller, alternativt köpa en till Efoy när den första tagit slut! Förmodligen har dom sjunkit i pris när det är dags å byta!

Lycka till!
/Malbeck
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: tips och råd kring solpanelköp

En bra MPPT regulator ger inkl. tillräckligt med watt i solceller önskat tillskott.

Om det utöver solceller/väder skulle behövas, kör efoy'en på natten.
Elverk använder vi ibland, men då till storförbrukare momentalt. Inte som ett behov istället för Solceller!
Mvh. Magnus. (inte avslappad... menade avslappnad)

(Ps. tex. 3x170W solceller inkl. allt monterat, ~35A sommartid, runt 8.500:- Ds.)

Visst Står det "Solpanelköp" i rubriken? På med läsglasögonen! :msn_wink:
Hej Anette!
Föreslår att du ex skaffar ett Honda elverk 1000w, bra kvalite, vikt 13 kg, är relativt tyst och anpassningsbart ljudmässigt beroende på laddbehov och avger effektmässigt upp till 83 Amp. Dvs kapacitet finns för att teoretiskt kunna ladda din AGM batteribank från 0 - 80% på klart under 4 tim! Obs dock, att andra batterier av GEL-fritidstyp inte klarar denna kraftigare laddning!

Med dina 300Ah AGM batterier bör du dessutom skaffa dig en betydligt kraftigare laddare än bilens ordinarie för att kunna utnyttja elverkets och batteriernas kapacitet bättre! En fördel med AGM batterier som normalt inte utnyttjas är att de kan ta emot betydligt högre laddning än vad husbilens ordinare "klena" laddare (ca 16-22 Amp) klarar att leverera.

Därför bör du komplettera elverket med en extra laddare, när du kör elverket, på säg ex praktiskt ca 60 Amp. Då kommer du att kunna utnyttja elverket och AGM-batterierna tillsammans på bästa sätt, kort gångtid för elverk och hög laddning till batteribanken (enbart AGM).

Med din strömförbrukning tycker jag inte att solceller utgör något ekonomiskt/praktiskt alternativ! Elverk + laddare ca 13000:- kontra erforderliga solceller som blir betydligt dyrare, kräver lång laqddtid och fungerar bara med sol (varma årstiden).
/ Hälsn, Bengt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Jag köpte en portabel och vikbar solpanel från Kina på 2 x 50 watt med regulator och väska att bära den i. Meningen är att man ska ta ut den dagtid och vinkla den mot solen. Jag tog bort gångjärnen som höll ihop panelen och fick alltså två separata 50-wattspaneler. Förmodligen klarar jag mig bra med bara en panel eftersom jag redan har en 110wattare på taket. 2 x 50 watt kanske är onödigt mycket. Hade jag köpt idag hade jag nöjt mig med 2 x 40 watt. Mer behändig storlek!

Det är enkelt att koppla den till antingen befintlig regulator eller använda medföljande regulator och koppla den direkt till bilbatterierna. Kruxet med den här lösningen är att om man lämnar panelen utan tillsyn så får den väl "fötter"!

Kanske något för dig Ludde, om du fortfarande har plats i garaget!

foldable_solar_panels_80W_for_home_use_v0.jpg_200x200.jpg

Här har jag placerat solpanelerna på altanen för att kunna ladda ett bilbatteri på ett miljövänligt sätt.

battladd.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Hej Anette!
Föreslår att du ex skaffar ett Honda elverk 1000w, bra kvalite, vikt 13 kg, är relativt tyst och anpassningsbart ljudmässigt beroende på laddbehov och avger effektmässigt upp till 83 Amp. Dvs kapacitet finns för att teoretiskt kunna ladda din AGM batteribank från 0 - 80% på klart under 4 tim! Obs dock, att andra batterier av GEL-fritidstyp inte klarar denna kraftigare laddning!

Med dina 300Ah AGM batterier bör du dessutom skaffa dig en betydligt kraftigare laddare än bilens ordinarie för att kunna utnyttja elverkets och batteriernas kapacitet bättre! En fördel med AGM batterier som normalt inte utnyttjas är att de kan ta emot betydligt högre laddning än vad husbilens ordinare "klena" laddare (ca 16-22 Amp) klarar att leverera.

Därför bör du komplettera elverket med en extra laddare, när du kör elverket, på säg ex praktiskt ca 60 Amp. Då kommer du att kunna utnyttja elverket och AGM-batterierna tillsammans på bästa sätt, kort gångtid för elverk och hög laddning till batteribanken (enbart AGM).

Med din strömförbrukning tycker jag inte att solceller utgör något ekonomiskt/praktiskt alternativ! Elverk + laddare ca 13000:- kontra erforderliga solceller som blir betydligt dyrare, kräver lång laqddtid och fungerar bara med sol (varma årstiden).
/ Hälsn, Bengt

Jag har redan ett elverk...

Däremot det där med laddaren låter intressant, vilken modell rekommenderar du att byta till?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Har skummat igenom hela den långa solpanel och regulatorertråden....fattar inte allt tekniksnack, men den där sista solföljande panelen är nog inget ändå för mig, även om den verkar bra. Att montera upp och ner grejer varje dag är inget jag vill ha.
Är det någon som vet om det skulle gå att utnyttja baksidan på parabolen för en gps-styrd solföljare?
 
Toppen