• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag läste nyligen i en tidskrift/tidning där man upplyste som "bra att veta" om att det finns ett politiskt beslut att oljeberoendet skall minska till 2020, det vill säga om 8 år.
Uppvärmning av villor skall stå för en del av minskningen tillsammans med transporter.
När det gäller transportsidan så omfattar ju detta förstås också våra kära husbilar och andra fordon. Det finns ännu inga konkreta beslut om hur man tänkt att fixa detta, men det kommer.
Kan vi se fram emot att det är slut med husbilsåkandet 2020 eller kan vi förvänta oss att regeringen erbjuder konverteringsbidrag både för villor och husbilar (naturligtvis också andra fordon)?

Kanske skall man idag vid inköp av husbil, kallt räkna med att en dieselbil / husbil med dieselmotor blir osäljbar och näst intill utan värde när vi är framme vid år 2020, då vi vet att husbilar blir både 20 och 30 år och består i ett inte obetydligt värde även vid hög ålder. Vad tror ni andra därute, kommer våra husbilsinvesteringar att vara utan värde när vi kommer fram till 2020????? :msn_run: :quest: :msn_lightning:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

hej gold,,att de blir begränsningar inom en snar framtid råder nog ingen tvekan om,,när vi kom hem skulle ja upp till umeå ock handla husbil,,
han hade sålt denna när vi va på väg hem,,ja blev inte olyclig för det,,han sålde den rent utan byte,,jag kommer att vara rädd om det jag har istället för nyinvest,,
allting hänger på den politik som förs ock den lobbyism som olika aktörer håller,, men utan att måla f-n på väggen så tror jag personligen att en nöjeskörning i framtiden ligger ganska risigt till,,detta är ju ganska lätt att komma till slutsats om,,

,nyttotrafiken kommer att få en gräddfil,,helt naturligt,,privatbilism-inkl,,husbil-husvagn kommer med all säkerhet att stryka på foten,,

återigen,,den som lever får se,,
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Om man vill göra stora besparingar så är det knappast husbilar man kan spara på det är väldigt små, man kan nog säga försumbara volymer man kan spara på husbilar.
Man får nog gå på lastbilstrafiken, där finns stora volymer att spara, istället får man bygga ut järnvägen, för att transportera gods, detta borde vara gjort för länge sedan.

/Bosse
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Vad tyst det blev på forumet............ Inget mer slaskvatten snack efter 2020 alltså.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Dieseln lär inte bli billigare, det är nog tyvärr bara att räkna med flera höjningar.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Ojoj....

Nu ska vi inte bli pessimistiska :msn_laugh:

Antalet husbilar i Europa som drivs med diesel är nån promille eller mindre än antalet personbilar + lastbilar. Klart att dieselbränsle i någon form kommer att finnas under överskådlig tid framåt. Syntetiskt eller från borrad källa. Under WW2 framställdes mycket dieselbränsle genom förgasning av stenkol. Mycket av tyska krigsmakten körde på detta bränsle. Sydafrika är bra på samma process fortfarande så det finns hopp. Tanken att man skulle avveckla diesel som fordonsbränsle på 8-10 år är absurd. Tänk alla lastbilar som transporterar i stort sett allt vi behöver (och inte behöver) på landsväg? Miljoners med ton....

Sen priset på bränslet.. det kan ju naturligtvis stiga men då blr oxå tomaterna på ICA dyrare.

Bättre diesel i tanken än bensin i alla fall.

Hav förtröstan !!
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Hej!

Visst är det märkligt, hur skall de ha det? Här i Växjö har vi en tidning som heter Mitt i Veckan Magasinet och där kan man läsa att 2013 skall man påbörja bygget av en 18 kilometer lång tunnel, mellan Rödby och Puttgarden. Tunneln skall vara klar 2020. Mont Blanc tunneln är 8,6 meter bred, Fehmarn Bält tunneln 42 meter. Någon måste ha framtidstro. Själv lever jag nu och tänker ha kul så länge det varar......:msn_clock::msn_laugh:

Hälsningar Kerstin
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

När vi gick över till högertrafik den 3:e september 1967 var forskarna eniga om att det skulle ta 3 generationer att utrota vänsterbeteendet i trafiken. :quest:

Samma sak när utryckningsfordon växlade från röda till blåa saftblandare. Då påstod motståndarna att rött ljus syns bättre än blått ljus och att utryckningsfordon inte skulle synas i trafiken. :quest:

2020 finns det säkert nya fina husbilar som drivs med diesel.
Det finns alternativa drivmedel för dieselbilar. Man kan låta konvertera bilen för att den kan drivas med matolja. tex rapsolja, som för tillfället är billigare än diesel.
Ombyggnaden kostar ca. 15000,- kronor i Tyskland.
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Varför bry sej om de nu, jag lever nu och här har fullt sjå med att komma ihåg vad jag gjorde igår, har inte en aningen vad som skall göras imorron.
Bosse

Bosse!

Ta det lungt . När den tiden kommit så har man permanentat "Bosses fil"

/Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Nöden är uppfinningarnas moder!

Min farfar hade åkeri- och taxirörelse under kriget, då körde han med gengasaggregat. Det är kanske dags att samla ved inför 2020?
 
F

F.d. 25413

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Konventera:mh4: till gas,kostar en hel del men det blir nästan inga utsläpp.
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Tänk er en husbil som drivs på Diesel/el. Batterierna som driver bilen används också som hushålls el i bilen. Hela taket är en enda stor solfångare som ökar räckvidden . Laddstolpar vid varje ställplats. Jag är ganska säker på att vi kommer att se sånt här i framtiden. Tekniken finns redan idag.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Det känns bra att ha startat denna tråd om framtiden när man se all entusiasm och kreativa inlägg från alla goda HBK medlemmar. Det finns stora möjligheter att vi på detta forum kan bidraga till bränsleteknikens utveckling och framförallt hur framtida husbilsåkande kommer att se ut.
Tack för aktivt och förhoppningsvis fortsatt idésprutande!:msn_flower:
 
F

F.d. 2297

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Kanske gengas eldad med pellets är också en variant pelletsen går ju att ha med sig på en släpkärra
 
F

F.d. 29827

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

Skogsjätten UPM i Villmanstrand i Finland bygger en fabrik som producerar 120 miljoner liter biodiesel per år av tallolja. Stora Enso och Metsäliitto har också planer på produktion.
Biodiesel hälsningar
:mh4:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Husbil utan värde vid Olje/dieselförbud år 2020???

jättekul att vi kan vinkla våra åsikter på ett bra sätt,,ja e livrädd att nån blir förbannad på mina inlägg:bock:

så många år det har diskuterats om altenativa energikällor,,vad har hänt på en 20-årstid,, i princip ingenting,,ett o annat sockerrör har brutits i brasilien,,etanol,, här hemma bygger vi bostäder ock industri på åkermark,,mark som i första hand är till för att mätta jordens befolkning,,helt bizzart,,

vi skulle i så fall kunna odla raps där,,men de förslår inte långt,,för nån månad sen uttala en ny minister att vi måste köra mindre,,hon har helt rätt,,men blev snart nedtagen i verkligheten av nån annan,, i princip allt vi handlar innehåller olja,,
de finns inget modernt samhälle som kan ställa om till nåt annat,,på grund av den anledningen att de finns inga alternativ,,

så,,klart vi ska köra husbil,,men ja tror ändå att vi kommer att få uppleva att oavsett om vi har hela källaren full av diesel så hjälper inte det,,inte så länge de finns sådant stort miljötänkande,,

om de nu är riktigt är ja inte rätt man att svara på,,men,,,vi som lever får se,,teddi,,
 
Toppen