• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

F

F.d. 25203

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Skulle vara bra om Apple köpte upp någon eller skapade en egen navigerings app som bygger på lagrade kartor och inte som Apple mala och goggld maps som kräver internet och dyra roamingavtal för att fungera.

Visst roamingen försvinner om ett år inom EU, men datamängden kommer säkert istället bli starkt begränsad. Och blir dyrt att köpa till extra.

Apple borde sattas på en super bra navigations app som fungerar med carplay till bilarnas skärmar.

Vem vet kanske i framtiden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hårdvarutillverkarna vill nog inte sätta käppar i hjulet för apptillverkarna.
En gratisvariant (än så länge) är HERE som funkar utmärkt men med endast tre ruttalternativ. Kartor från alla världsdelar och så gott som alla länder.
Nordkorea saknas tyvärr. :twitcy:
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hur kan HERE ha kartor från hela välden offline? måste ta upp väldigt mycket GB i telefonen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

I Here velger du hvilke kart du vil ha offline.
Here er og leverandør av kartverk til Garmin og de fleste bilnavigator.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

En gratisvariant (än så länge) är HERE som funkar utmärkt men med endast tre ruttalternativ. Kartor från alla världsdelar och så gott som alla länder.
Nordkorea saknas tyvärr. :twitcy:
Jag förstår fortfarande inte hur iGO kan vara den bästa navigationsappen. Var väl ca 1,5år sedan den uppdaterades, medans HERE m.fl. uppdateras minst fyra ggr per år. Förstår att det är många som använder iGO i HBK men undrar vad det är som gör den så bra. Har använt Sygic i ett flertal år och är väldigt nöjd med den och ser med spänning framemot hur Sygics "trucker / husbils" app kan användas. Att slänga ut ett antal hundralappar på något som aldrig uppdateras, även om de säger att iGO ska uppdateras Q1 är inget för mig, vill ha en uppdaterad navigator.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Som navigeringsapp är iGO outstanding, tyvärr har uppdatering av kartor blivit försenad. Man har lovat fräscha kartor inom kort, får se om löftet håller.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det mesta!
Många fler inställningsmöjligheter, fler ruttval är det som jag värdesätter mest och naturligtvis att appen visar rätt väg vilket Sygic har svårt med.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tyvärr Knarrevik men för mig räcker inte detta med "det mesta". Får väldigt ofta 2-4 olika ruttval med Sygic, den har visat oss rätt, framförallt uppdaterade kartor. Så jag väljer att ha kvar Sygic och har stora förhoppningar på deras husbils-app.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nu gäller ju denna tråden iGO men är det någon som har jämfört den (alltså använt båda) med Navigon? Enligt beskrivningen så har Navigon (för iPhone/iPad) några funktioner som jag värdesätter och det är ju ungefär samma pris som iGO.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ja, jag testade alla innan jag bestämde mig för iGO Western Europe.
Navigon, Sygic, Copilot, Waze m.fl.

Jag använder också HERE för östländer tack vare mängden av gratiskartor som dessutom är uppdaterade.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nu gäller ju denna tråden iGO men är det någon som har jämfört den (alltså använt båda) med Navigon? Enligt beskrivningen så har Navigon (för iPhone/iPad) några funktioner som jag värdesätter och det är ju ungefär samma pris som iGO.

Jämför man antal nerladdningar/köp i sverige på app store så
kommer navigon, tomtom och sygic före igo primo.
Så de övriga lär väl inte vara jättedåliga

https://www.appannie.com/apps/ios/top/sweden/navigation/?device=ipad
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nej, de är inte dåliga och HERE är riktigt bra trots att den är gratis men om du installerar och testar iGO märker du en klar skillnad på funktionalitet m.m.

Tyvärr är iGO's kartor (HERE) lite åldersstigna och behöver uppdateras snarast.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej!
Jag har installerat Maps.se, på min Platta Lenovo, Jag var inne på forumet Maps.se där jag har installerat Hbk-filer och har så lyckats med det, men jag får inte in bilderna som skulle ev. gå att installera, efter installation klicka jag på en stjärna någonstans vid Tranås, där var bild synlig men det var den enda som fanns, nästa gång jag kollade så var den borta.!? vad hände?


Hur är det med SYGIC är den gratis att ladda ner?//Kenneth M
Tacksam för svar!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

När du skriver att appen inte är uppdaterad på ca. 9 månader funderar jag över det att många är nöjda med sina gamla navigatorer bara de får nytt kartmaterial flera gånger om året. Men jag tänker mer som du, viktigt med uppdaterad mjukvara framför uppdaterat kartmaterial när det ändå knappt byggs några nya vägar. Om någon vägkorsning ersätts med cirkulationsplats så brukar det inte vara några problem att komma rätt ändå
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Fick idag följande svar från supporten.

"Dear Kjell Ericsson,

First of all, thank you for your interest in our products! Please accept our apologies for the late response.

My name is Julia and I will handle your issue from now on.

I understand that you would like to update your maps.

I regret to inform you that our support cannot provide information on the release date of our upcoming map updates.

If you wish to be well-informed about our products and our ongoing offers, I recommend that you subscribe to our newsletter by logging in with your profile at our site and selecting the Subscribe to newsletter option.

I suggest that you also connect the device to Naviextras Toolbox often in order to look for certain fixes and contents for your device:

1. Download our free PC tool, Naviextras Toolbox from this page and install it.

2. Connect your device via USB port or card reader (if you need an SD card to run the software).

(If you have a built-in navigation unit, your device might require a special connection method. You can check this on this page.)

3. Log in with your Naviextras username and password. If you do not have an account yet, you can create a user account using Naviextras Toolbox, as well.

4. If you select the ‘Shop’/‘Maps’ tab, you will find updates compatible with your device. Select the desired update, then proceed to checkout. (Please note: Toolbox does not take the available space on your device into consideration. Therefore, you need to check in the update’s description how much space is required for its installation.)

5. After a successful purchase, Toolbox will display the purchased update under the ‘Updates’ tab. Select the update and install it on your device.

For a detailed Toolbox manual, please follow this guide.

Thank you for your cooperation.

Based on the information available to us we now consider this ticket closed. However, if you feel that your question remains unanswered, please do not hesitate to reopen it by replying to this email. Should you have other inquiries regarding another issue, please open a new ticket through naviextras.com or through Naviextras Toolbox.

Fill out our Customer Satisfaction Survey and receive a discount coupon code at the end!
Thank you for your cooperation.

Best regards,

Julia,
Naviextras® Support"

och jag blev ju inte så mycket gladare efter det svaret.

Hälsar Kjell
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Alternativet är att automatiskt få information från App Store när nya kartor finns tillgängliga till världens bästa navigeringsapp.
 
Toppen