• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Testa och jämför batterikapacitet

F

F.d. 55451

Guest
Konsumtion efter fulladdat 20,2 amp (12 V) = 1040 watt i 14 minuter = 243 watt timmar.

Uppladdning av batterier under färd.

ladestrøm2.jpg

användt tid 1 tim 15 minutter.

Fulladdat som fron början.


Används elektrisk utrustning:

Tang amperemeter + - 2,8% tangampermeter.jpg


Voltmeter + - ~ 3% - - - - - 21102011343.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

Den är ochså testad av fabrikanten och jag med 2 mättre ( < + - 0,5% och + - 2,5 % 5 ciffra - avvikelse inte mätbar ) - den är fantastisk och på bra position !

"Titta inte på hundens hår" :wink:.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

Nå skal jeg være stygg igjen Bredo, for hvis det første innlegget ditt er en bekreftelse på at batteriet er fulladet forstår jeg at vi har uenigheter. Tipper batteriet ditt i det tilfelle er ca 90% oppladet. Tror man at man kan topplade batteriet bare med ca 10min i gassingsfasen, er man på tur.

Du har fremdeles ca 2A i ladestrøm og den vil gradivs synke mer før batteriet er fulladet. Og spenningen må synke for at ikke batteriet skal overlades. Det gjør den ikke med generatoren, da må man ha en "ordentlig" lader.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

:)

Alltid velkommen saklig - progressive - objektiv kritikk.
Ellers intet bedre.
Det er en ærlig forklaring på alt - og jeg lærer så lenge jeg lever og har ingen økonomisk vinning - de gå til grunne likevel til slutt.

Hvorav kan du si at min batteriene er fulladet mindre enn din.:confused:

Min 7 steg ladder får batteriene likedan tilbake etter testen - OK?

Min dynamo prøver å lade opp til ca 14,5 volt ( derfor 2 amp ! forsøkt ladning ) men det vil ikke batteriene - de blir belastet, og kan begynne å koke / lukt.
7 trinsladeren stopper på 14,3 volt - det vil batteriererne som er mix av AGM/fritidsbatteri.

Kanskje min generator er mer aggresiv enn din, tross din 140 ampere bare ikke kan la mer enn batteriene vil godta.
Min generator er inte Fiat.

........... Tror man at man kan topplade batteriet bare med ca 10min i gassingsfasen, er man på tur............
:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

Et batteri er ikke fulladet når ladestrømmen er 2A, jeg har sagt at mitt batteri har ladestrøm på under 0,5-0,0A. Det burde være mer oppladet?

Du sier selv at batteriene vil koke, det gjør ikke mine fordi spenningen synker til 13,8V og regulatoren har temprarurføler. Så spenningen blir riktig avhengig av tempraturen. Ladern går over til vedlikeholdslading fordi batteriet er fult.

Det spiller ikke noen rolle og hissig generatoren er, det er batteriet som bestemmer hvor stor ladestrømmen får bli. Forutsetter at reimene er stramme nok og regulator og dynamo er i god stand.

Det med din 7 lader forstår jeg ikke.

Det eneste du har vist her, er at du har tilført batteriet ca det samme som du har tappet fra det. Det har jeg vært enig i hele tiden at å tilføre et batteri som ikke er mer en ca. 80% oppladet strøm går fortere med generatoren enn DCDC laderen. De siste 20% vil du aldri greie med generatoren, men det gjør jeg, og det er med de siste %som skal til å få batteriet oppladet uenigheten er.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

Et batteri er ikke fulladet når ladestrømmen er 2A, jeg har sagt at mitt batteri har ladestrøm på under 0,5-0,0A. Det burde være mer oppladet?
..............

Vennligst forholde seg til hva jeg skriver
..............

Min dynamo prøver å lade opp til ca 14,5 volt ( derfor 2 amp ! forsøkt ladning ) men det vil ikke batteriene - de blir belastet, og kan begynne å koke / lukt............

Betyr det at jeg trenger å lade batteriene koke og holde ut lukten av "kokte poteter" = overoppladning :confused::confused:
Batteritypens maksimal lading varierer.
Det er derfor min batteriene fulladet når jeg kan lukte "kokte poteter".
Hva jeg kunne gjøre bedre, var å investere i en mer nøyaktig (justerbar ? ) spenningsrelé - jeg vil se på om det er verdt investeringen.
Ikke investere i en DC til DC lading type, som begrenser ladning/belastningen fra start, og dermed forlenger ladetiden.

............... det er batteriet som bestemmer hvor stor ladestrømmen får bli. Forutsetter at reimene er stramme nok og regulator og dynamo er i god stand....


Mener du:...det er batteriet som bestemmer hvor raskt / fort ladestrømmen får bli.
Ikke hur mycket - da begynder de bara at kokke. Det mener jeg.


Det med din 7 lader forstår jeg ikke.
.
-
.......7 trinsladeren stopper på 14,3 volt - det vil batteriererne* som er mix av AGM/fritidsbatteri...........
Se beskrivning / information
Batterilader 10A 7-trins auto RAZE R10 - Eludstyr - Autoudstyr - thansen.dk
*Omskrivning: - batteriene kan tåle


Det eneste du har vist her, er at du har tilført batteriet ca det samme som du har tappet fra det. Det har jeg vært enig i hele tiden at å tilføre et batteri som ikke er mer en ca. 80% oppladet strøm går fortere med generatoren enn DCDC laderen. De siste 20% vil du aldri greie med generatoren, men det gjør jeg, og det er med de siste %som skal til å få batteriet oppladet uenigheten er.
.
Mener du att om jeg kunne oplade 5 år gamle batterier med sidste 2 ampere ville jeg få 20 % mer' - aaah :rolleyes: - det tyckes jag inte er realistisk - ut over lukten och vatten påfyllning :oops: - eksempelvis.
5% ka vere realistisk och da må jag kjenne att mit batterimix ( 1-5 år ) = nom. 210 ampere kun er ~200 ampere. OK - det får jeg leve med.
Jeg har opplevet verre' :).

Köre 1 timma ( ved ~0,5 kwh ladning ) extra med nya batterier och lade begrenser for at opnå 100% ladning - :rolleyes: :rolleyes:.

Ofte ser jeg når man forsøger at oplade gamle batterier ved "marathon opladning" at de begynner at koke.

Den vesenligste økning av batterikapasiteten er avsulfatering og behersket djupladning**.
Det er hvad jeg mener man først skal gøre hvis man vil ha bra batterikapacitet.
En yderligere ladning av nya AGM ( gel ) batterier kan eventuell bli bra forudsat en stor investering i smart pass' typ - inte begrensende opladning fron relativ start.

PS. inte den endast som inte åker med top trimmede nya batterier
http://www.husbilsklubben.se/forums/t33513-8/#post393957
Tyckes att 90% av alle husbiler er likedan :confused:;)

Mina batterier er nok trimmade - men et mix och inte nya.

** naturlov som vi menneskers jogging i et fremskredent alder.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

Batterier laddas nästan aldrig upp till 100%
Ett batteri har i många avseende samma egenskaper som en kondensator.
Man delar in en kondensator i 5 tidsenheter TAU, den första 5e delen laddar man upp till 63%. Det laddas logaritmiskt. Samma sak gäller av urladdning, fast nu tvärt om. Man laddar ur det med 37% under 1 T. Skillnadennu med ett batteri är att man inte laddar ur det 100% därför att under 10V så är denna spänning undermålig för 12v utrustning. Sjunker spänningen mer så är det skadlgt för batteriet.
Vad jag vill komma fram till är att om vi tittar på din kurva så ser vi att nder dom första minuterna så höjdes din batterispänning mycket mera. Här ser vi tendensen av den logaritmiska laddningen från 32A till 9.6A. Jag kan inte räkna ut din totala laddtid eftersom jag inte vet ditt batteris kapasitans och resistans, men gör man en laddkurva av den data som du har gjort så kan man se en ganska exakt tid
Nu ifrån 9.6A till 0A skulle du behöva Ca 7 timmars laddning till för att ditt batteri skall bli helt uppladdat.
Man kan kalla detta för luften i en fylld läskflaska man fyller den inte helt och det lilla är försumbart, men fattas det mer än vanligt blir man sur.
 

Bilagor

  • Gráfico1.JPG
    Gráfico1.JPG
    4,6 KB · Visningar: 751
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

Jätte bra Juan :msn_thumbup:.

Skillnaden 9,6 amp till 2 amp er användan ström till start batteri ( ochså hus del ) och forbruk i husbilen.
Kann inte umedelbart separere start/husdel batteri fron förbruk i husdel - endast vurdering omtrent 0,7 ampere till startbatteri.

Så omtrent 7 ampere förbruk i husdel = 84 watt ( laptop, router, hub, mini inverter, projektions ur etc. ).
Daglig stillstand = ½ ampere / 6 watt fron husdelsbatterier så rest strøm blir for alla batterier omtrent 2,1 ampere som batterier inte önskes laddat - lukt / kokning.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

Har gjort en liten beräkning av det som bara läggs till / användas av batterier i 6 mätningar, uttryckt i watt.
340 - 221 - 182 - 113 - 57 - 37 watt.

Min nästa test kommer att vara större konsumtion (~ 40 och 60 ampere) för ladda medan du kör.
då blir det en betydligt större laddning från början (~ 50-69 amp.)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

Juan
Det var en grei forklaring på hva som skjer i batteriet og din forklaring bekrefter vel også litt at generatoren vil aldri greie og lade batteriet helt. Det er det bare en "riktig" 230V lader som greier, eller en "rigtig" DCDC lader eller ettermontert regulator som greier.

Nå er det sikkert mange som tenker på privatbilen sin og sier at de ikke har noe problemer med den. Det er jo riktig og det er fordi det arbeider etter prinnsippet at en ikke har behov for 100% oppladet batteri. De fleste batteriene blir jo skiftet når kulda setter inn og batteriet ikke greier og gi nok.

Det stilles mye strengere krav til bodelsbatteriet og den største ulempen det blir med og ikke ha 100% oppladet batteri, er at levetiden blir kortere.

Vet ikke om det er mange som må skifte startbatteriet, før bodelsbatteriet på bobilen? Jeg har måttet gjøre det flere ganger og en av forklaringene er at 230V laderen lader opp bodelsbatteriet. Nå er det mange som tenker at ja, men det lader jo startbatteriet når bodelbatteriet er fult, men da bare med 2-3 A på startbatteriet som bare er og se på som vedlikholdslading.

Bredo
Nå har jeg gitt helt opp. Dine målinger er vel nesten helt bortkastet når du måler ladestrømmen til 3-4 batterier og forbruket til bil og bodel og stippelerer et anslag på hvor mye som går til bodelsbatteriene? Da kan en vel nesten justere parameterene så de går til din egen favør, uansett hva motparten sier?

Siden DCDC laderen slår ut ved 23A (min måling) kan du tenke deg hvor mye slakkere kurven fra der og ned blir og hvor mye mer du må over 20A for å få gevinst.

Mitt bruksmønster er at DCDC laderen lader raskere en bare generatoren, men jeg har et tap på full effekt og den vil jeg ikke få nå med Smartpassen, som gjør at ladetiden blir enda kortere.

Ha en fin dag.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

............ men jeg har et tap på full effekt og den vil jeg ikke få nå med Smartpassen, som gjør at ladetiden blir enda kortere...................

Installer smart-pass og la oss få noen gode målinger / mättninger.
Kanskje vil du vise meg tykk-skinned :wall: hva som fungerer - men dessverre koster kassa:oops:.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

:)Hei.

Klarer ikke å la være å blande meg.
Vil bare støtte påstanden om at det å få fylt batteriene helt opp er
"alfa omega".
Etter å ha fartet rundt i Portugal noen uker er vi kommet til Asturias
kyster i Spania. Dagene er fortsatt varme men nettene er kalde og dieselvarmeren må i gang for å holde nattetempen oppe i vår La Strada.
Den krever strøm, mye strøm.
Men etter å ha fått montert Soft Charger har vi ingen problemer med
å stå uten strømtilkobling i noen dager.
Etter 15-20 mils kjøring er batteriene 100% fylt opp.
Vi har 150Ah AGM forbruk og 100Ah startbatteri samt 100w solcelle som
forer forbruksbatteriet. I og med at de fullades vil de heller ikke sulfatere.
Produsenten, Revnesystem hevder at bilens batterier vil vare
ut kjøretøyets levetid.
Beste hilsen fra Atle.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet

Alle batterier sulfaterer efter at være brugt blot 25%.
Så om natten når der ikke er sol og og ingen strøm fra generator - så sulfaterer batterierne.
Der er helt OK, når man har indbygget avsulfatering i laderen.
Batterier er til for at bruges - selvfølgelig.

Hvis: 70 amp til 0,0 amp er = 100% ladning, så er mangel på 2,1 amp. = 3,0 % mangel.

100% opladning, nej - 99% måske - min opladning ~97 % - og det kan jeg selv justere.( desværre ikke justeret automatisk - endnu )

Mine nuværende batterier tåler ikke mere - mix og ældre.


Det synes jeg er til at leve med - hvor ofte vil man skifte batterier gennem årerne for at få max. 99% - 3 års levetid :confused:

Med jævnlig avsulfatering kan batterierne sandsynligvis holde i mere end 12 år - men ikke med 99 % opladning.
Har genfødt' et 11 år gammelt batteri, som aldrig havde været avsulfateret og flere års henstand, til ~~60% ved 5 x avsulfatering og dybladning !

Alt behøver ikke at være kun at det bedste som kan bruges - hvad med vores egen kondition ? :twitcy:
-----------

Hvis nogen har seriøse og objektive målinger, vil det sikkert glæde mange at se dem - gerne fra så mange som muligt, for en gennemsnitlig vurdering.
Målingerne må gerne være korrigeret for diverse strømudtag og lignende, blot de er seriøse.
Det kan målinger fra mange forskellige bekræfte.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen