• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.616
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

En begynner vel snart og tro at jeg er selger for Ctek og at det blir litt for mye drøvtygging fra min side, men jeg fortsetter litt til alikevel:)

Jeg har jo vært meget skeptisk til påstandene til Ctek og reklamen de har kommet med, men jeg er faktisk kommet til samme resultat med mine målinger. Og ser en her hvor stor forskjell det er på en DCDC lader og bare generatoren, må en bare bli imponert.
kurvelading.jpgtekstlading.jpg

Klart at ledningstverrsnitt har mye og si, men det blir et brytningspunkt for alt og igjen ved å benytte DCDC laderen er ikke ledningstverrsnittet "så" viktig

Så med tilstrekkelig ledningsttversnitt, DCDC lader (evt. Smartpass for Ctek) for det er produsenter som leverer DCDC ladere på 60A/80A og da trenger man ikke Smartpass. Da kommer man mye bedre ut av ladesituasjonen enn bare med generatoren.
Så vil en få en mye bedre lading av batteriet i flere trinn som også vil være med på å forlenge batteriet levetid og det slipper og tilstadighet og bli overladet av generatoren.
ladetrinn.jpg
Men som alt annet er det vel et økonomisk spørsmål for mange og da er det ikke alltid at man har det opptimale. Selv vet jeg mye jeg kunne ønske meg med hensyn til bedre lading/mer strøm, men har ikke kunnet forsvare det enda.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tor H
? ledningsttversnitt till DCDC lader fron generator / startbatteri / skillerelä.

Tänk att du skal ladde för mer end 300 A batterier - ( 23 amp ++ ).

Hur - - ?
Tor H
När du har etablerade nätverk laddaren innan du gjorde DC till DC laddare, du hittade ingen signifikant förbättring efter flera avsulfateringer ?


Vilka typer av batteri använder du - gruppen visanda ?

.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

En begynner vel snart og tro at jeg er selger for Ctek og at det blir litt for mye drøvtygging fra min side, men jeg fortsetter litt til alikevel:)

................

Jag har sett det som var värre med en frukt handel' produkt i form av en telefon. :msn_dontknow:

Du Tor H är seriöst argumenterande - så du bara hålla på. ;);)
:msn_thumbup:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej Tor H, du kanske vet att CTEK har kommit med en DC/DC laddare som någon i husbilsklubben redan monterat. Den fanns tyvärr inte med i samlingen som hade 40% rabatt. Min batteribank i bodelen går mest åt till för mycket TV tittande så väl som din. Om jag kastade ut TV'n skulle jag nog kunna ligga still utan laddning i flera veckor.:)


Lycka till med dina expriment och hör gärna av dig om resultatet. JANKRO.

Vore Billigare och enklare att investera i en LED TV kanske, 15 w i timmen :p:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Om det var minskning av 20 watt x 3 timmar = 0,06 kWh / dag - inte värt det för att investera.
- även om det har ingenting att göra med ämnet.
Vi reknar 10 x mer.

Sorry :oops:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.616
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Vore Billigare och enklare att investera i en LED TV kanske, 15 w i timmen :p:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det gick inte att få tag på LED TV till ett rimligt pris för snart två och ett halvt år sedan, när den här tråden startade. Men nu för tiden är det mesta ersatt med LED i bilen :).
För min del handlar det också mycket om att kunna stå still flera dagar som jag ofta gör och ändå kunna ha det bekvämt hela tiden med belysning tänd hela kvällarna, kunna gå ifrån bilen och komma tillbaka till en upplyst bil när det mörknat, och som sagt ha TV'n eller datorn på utan att behöva bekymmra mig om att strömmen inte skall räcka under natten till ev. fläkt eller cirk.pump till värme m.m. Jag tycker ofta att man ser husbilar när man står några dygn ihop med andra som är nästan nedsläckta och det bara glimmar någon liten läsbylsning inne i bilen, mysigt kanske men jag tror mer det beror på strömbrist än mysfaktorn faktiskt.
Många säger att det inte skall vara för bekvämt när man är ute och åker för att koppla av, lugna ner sinnet och kroppen, samt att man klarar sig bra utan TV och andra bekvämligheter. Och jag håller med, men vill samtidigt ha möjligheten att förbruka ström om jag vill eller behöver, och ha tillräckligt för att just slippa bekymra mig och i stället just kunna koppla av........och kanske somna framför TV'n utan att få ångest över strömförbrukningen :D.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det blir en LED TV nästa gång, men den jag har nu funkar fortfarande bra och verkar vägra att ge upp........långlivad rackare.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO;393936.........För min del handlar det också mycket om att kunna stå still flera dagar som jag ofta.[/quote skrev:
Nå då måste du verkligen ursäkt :oops:, och i så fall rekommenderar jag dig att investera i några nya JerryCans'- AMG batterier.
0,06 kwh - inte mycket.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.616
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Nå då måste du verkligen ursäkt :oops:, och i så fall rekommenderar jag dig att investera i några nya JerryCans'- AMG batterier.
:)
---------------------------------------------------------------------------------------
Tänker nog fortsätta med mina gamla öppna batterier så länge de står sig, och som vanligen "förvarnar" innan de ger upp.
Alla är vi envisa med våra egna edéer......Men vad tråkigt om alla vore lika......då hade vi ju inte mycket att skriva om på den är sidan.
Men vad tid vi skulle spara till annat i så fall ;)........ Men samtidigt skulle man nog sakna dispyterna.

Ha det bra, BredoMobil. JANKRO.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Kan bara hålla med Tor H om fördelarna med DC-DC laddare. Det beror mycket på hur man använder husbilen och vilka behov man har av laddning o batterikapacitet, vi som bor i husbilen vill ha rejäl laddning och stor batteribank så att det blir samma komfort som vi hade i vårt tidigare hem.
I vår förra husbil som var en Phoenix byggd på man lastbilschassie var 2 generatorer monterade 1 för bilens 24 v system och 1 st 12 v 90 amp som enbart laddade bodelsbatterierna 4 st 225 ah = 900 ah, generatorn laddade sällan batterierna till 100 % men det störde inte dom räckte till ändå.
Bilen vi har idag en Vario där en Waeco DC-DC laddare på 40 amp och 2 st AGM batt på 2 x 210 ah samt Mastervolt Combi laddare på 100 amp även ett elverk är monterat under bilen, allt fabriksmonterat och jag upplever att jag har mer i batterierna nu än i Phoenixen trotts att vi inte ens har hälvten så många AH. Vi behöver inte spara, använder micro och hårblås o andra 230 v maskiner, när vi har stått still 2-3 dagar och när jag sen kör bilen och DC-DC laddaren fyller batterierna tar det oftast 3 till 6 tim så är batterierna laddade till 100 %, skall vi köra en kortare sträcka laddar jag med både Mastervolt laddaren och DC-DC laddaren då är det fullt i batterierna efter 1,5 till 2,5 tim. Har inte mätt exakt tid, tiderna är uppskattade.

Undrade i början när bilen var ny om jag skulle ladda sönder batterierna med en laddning på max 140 amp, men icke, bilen är den 1 nov ett år och vi har kört 5400 mil och märker ingen försämring av batterierna.
Har nu kört med DC-DC laddaren 1 år och bättre laddning utan 230 v går inte att få.

Lyxit värre men det är vårt nya hem.

Bosse
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Bosse er her innom en vesentlig ting når det gjelder batteri og lading. Har vært nevt tidligere i tråden også, ble minnet på når det ble snakk om halvfylte Jerrykanner og ikke minst Bredo sin kjepphest med avsulfatering av batteriene.

For batterier akkurat som det meste andre trenger å være i bruk. Og dyputlade batteriene reduserer levetiden, akkurat som en har en stor batteribank og bare benytter 10-20% svekker bruksverdien av batteriene.

Derfor er det nesten like viktig som å ha batteriene toppladet, nesten like viktig er at de får en utlading nesten så nære ned mot 50% som mulig en gang i blandt for vanlige batterier og litt mer for AGM og GEL. Slik at batteriene er i god kondisjon.

Derfor er det viktig og regne ut sitt forbruk og velge batterikapasitet deretter og at "min kjephest" at en ikke velger større batteri enn at 230V laderen greier å lade dem 100%. Her er tommelsingerreglen at laderen gir minst 10% av kapasiteten i ladestrøm og helst ikke over ca 30%.

NB
Derfor er "jeg" heller ikke noen tilhenger av at en skal ha koplet på 230V laderen i hele lagringsperioden om vinteren, (eller sommeren for den saks skjyld) uansett hvor inteligent laderen er. Det er bare misbruk av energi, batteriet holdes "varmt" og varme nedsetter levetiden på batteriet og batteriet får ikke "slappet" av p.g.a. den laderen som stresser batteriet hele tiden. Mye bedre med lading f.eks. hver 4-8 uke, eller en lader som slår inn når f.eks. spenningen er sunket til 12,5V

Batteriene mister litt av kapasiteten sin hvert år og hvor mye de mister er avhengig av bruk og "vedlikehold":yes:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Har også sittet på gjerdet og avventet erfaringer om DCDC. Har hoppet ned og bestemt meg, dette vil jeg ha.

Har derfor prøvet å få litt mer info hos Ctec om monteringen i forhold til eksisterende anlegg enn hva som ligger på nettsiden.

Dessverre er det umulig å få kontakt med Cetec. Har sendt mail på kontaktsiden, har utallige ganger prøvet å ringe kontakt telefonen og får intet svar. Skal man tørre å kjøpe ett produkt til over 2000,- når de ikke er interessert i å gi noen enkle svar før kjøp?. Er selskapet useriøst?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tittar på din husbil - da tyckes jag DC-DC laddere är relevant :wink: - solar system 125W.

Beroende liten av stillstand under rese.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Har også sittet på gjerdet og avventet erfaringer om DCDC. Har hoppet ned og bestemt meg, dette vil jeg ha.

Har derfor prøvet å få litt mer info hos Ctec om monteringen i forhold til eksisterende anlegg enn hva som ligger på nettsiden.

Dessverre er det umulig å få kontakt med Cetec. Har sendt mail på kontaktsiden, har utallige ganger prøvet å ringe kontakt telefonen og får intet svar. Skal man tørre å kjøpe ett produkt til over 2000,- når de ikke er interessert i å gi noen enkle svar før kjøp?. Er selskapet useriøst?

Det er dessverre min erfaring også. Som jeg har skrevet en annen plass at de gangene jeg har kommet i gjennom har jeg bare fått noen "goddag mann økseskaft svar".

Har truffet noen fra Ctek på båtmesser og det har helt klart vært oppegående folk, så trist at support skal være så dårlig sammenliknet med produktet og selgerene.

Har også fått litt info fra der jeg har kjøpt produktet.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Har også sittet på gjerdet og avventet erfaringer om DCDC. Har hoppet ned og bestemt meg, dette vil jeg ha.

Har derfor prøvet å få litt mer info hos Ctec om monteringen i forhold til eksisterende anlegg enn hva som ligger på nettsiden.

Dessverre er det umulig å få kontakt med Cetec. Har sendt mail på kontaktsiden, har utallige ganger prøvet å ringe kontakt telefonen og får intet svar. Skal man tørre å kjøpe ett produkt til over 2000,- når de ikke er interessert i å gi noen enkle svar før kjøp?. Er selskapet useriøst?

Hej Rusken.

Den senaste modellen av DC/DC-laddare heter D250S DUAL. Den har ett 5-stegsprogram för laddning av batterierna. Tillägget DUAL är för att den har 2 ingångar för matning. Dels ifrån bilens generator (via startbatteriet) men dessutom även en ingång för solcell. Solcellsladdningen sker enligt MPPT-principen.
För min del råder det inga tvivel om att investera ett par tusen för denna laddare. Främst för att få en ordentlig laddning av batterierna vid färd och att minimera risken av att batterierna sulfaterar. Bonus är att den solcellregulator som sitter i bilen idag är av den "gamla" typen. Vad kostar en MPPT-regulator? upp mot en tusenlapp (?).

Just nu står jag i valet och kvalet att bestämma mig för HUR den skall anslutas. Det finns i alla fall minst 3 varianter på inkoppling som jag utvärderar.

Om du vill kan jag maila dig några filer om data och inkopplingsalternativ. Sänd mig ett meddelande så kommer den informationen.

Mvh Roy
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Heisann.

Det er akkurat det med tilkobling/integrering med det eksisterende originale anlegget jeg undrer litt på.

Kan det enkelt og greit bare kobles inn slik jeg håper, og fortsatt ha det originale anlegget på "motsatt" side, fortsatt i funksjon?.....


Jeg er svært takknemlig for skjema over muligheter for alternative tilkoblinger. mail er alfafred@online.no

:mcride:
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Heisann.

Det er akkurat det med tilkobling/integrering med det eksisterende originale anlegget jeg undrer litt på.

Kan det enkelt og greit bare kobles inn slik jeg håper, og fortsatt ha det originale anlegget på "motsatt" side, fortsatt i funksjon?.....


Jeg er svært takknemlig for skjema over muligheter for alternative tilkoblinger. mail er alfafred@online.no

:mcride:

Hej.

De är skickade till din mail.

Om du menar att du vill köra både original OCH DC/DC laddaren parallellt så tror jag inte det låter sig göras utan en omkopplare eller ett relä.

I min original-EBL (Shaudt 4-105) så är laddning vid färd bara ett relä som kopplar ihop startbatteriet med bodelsbatterierna. Någonstans måste originalladdningen brytas upp för att möjliggöra inkoppling av DC/DC laddaren.


Mvh Roy
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Fra Ctec får man intet svar......

Sendte i dag tidlig en mail om innkobling til produsenten av min el.sentral, Nordelectronica, med henvisning til denne laderen.


Fikk akkurat nå, 5 timer senere tilbake skjema på min sentral og Ctec laderen integrert med denne. Med de nye enkle kabelstrekkene i farger.

Plutselig ble det en grei sak dette her.

:mcride:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det kan ju inte vara lätt för Ctek att veta hur deras laddare skall kupplas ihop med alla tänkbara elcentraler på marknaden. Troligare att det är ett fall för tillverkaren av elcentralen som det nu blev. Annars har jag fått mycket bra support på min 250S Dual från Ctek. :)
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Heisann!

CTEC HAR GITT MEG SVAR. FLOTT :)
Men jeg er mye nærmere løsning. Men noen valg må gjøres.

1.
Bodelbatteri sitter montert foran på sidene i motorrom.
Sentralen sitter i lasterom.

Vil dette bli ok?
Skal jeg montere Dual lader bak i lasterom ved sentralen. Bruke den originale ladekabel fra generator inn på Dual. Samle alle tilkoblinger der bak. Og legge en 25kv kabel tilbake til bodel batteri?.

2.
230V laderen gir kun 14,1V på blybatteri som maks lading, og vedlikehold på kun 13,5V og batteri blir ikke helt fullt. Om jeg setter vender i lader på Gel så gir den 14,3V maks og vedlikehold 13,8V.
Er det greit å kjøre på Gel innstilling selv om jeg faktisk har PB batteri?.
 
Senast ändrad:
Toppen