• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriuppgradering

F

F.d. 25279

Guest
Hejsan
Då är det dags att få lite fart på strömmen och ta en sak i taget
Tänkte börja med att bygga ut batteribanken.
Som det är nu verkar det sitta ett 75Amp startbatteri (!!!) under stolen. ( Ej bilens batteri)Om jag nu vill byta och slänga in vad som får plats ,låter detta sig göras rätt upp och ned.
Vad måste jag kolla upp innan man kopplar dit tex två nya 100Amps.
Bilen är en Hobby-93 och vad det är för elbox i den har jag ingen aning om.
Finns en oläsbar lapp som inte säger något.
Räcker bilens laddare, kablar, säkringar?
Kan man utan vidare plussa på med fler batteri.
Denna tråd skall handla enbart om detta spörsmål
Övrigt såsom booostrar, solpaneler, c-tekare och vindkraftverk tar vi i en annan tråd.

/Ljungberg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

C tek´s DC laddare är nog ett mycket bra alternativ till dig och många andra som vill ha mera batteri. Den har flera ingångar så du behöver ingen extra laddare bara en enkel nätdel på några ampere tror den har 4 olika ingångar, Solcell, vindkraft nätdel eller generatorn.
Drar man ur ett batteriet med att titta på TV kan man utan problem tända ljuset, tvätta sig och borsta tänderna.

Om du kopplar in den via ett relé W så behöver du ingen diod.

D250S DUAL
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Relét är till endast för att skilja på dom olika batterierna så att det ena bateriet inte laddar det andra utan att båda är separerade och laddas av generatorn.
Det beror på hur man vill ha det kopplat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriuppgradering

Då förstår jag hur ni tänker, men jag förstår ändå inte riktigt varför man skall "gömma undan" batterikapacitet? Om man har tillräcklig batteribank, och en bra batterimonitor ser man ju lätt om det kan bli knappt, och kan agera därefter? :confused:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Batteriuppgradering

Vad för typ av kabel använder man mellan +polerna samt till jord? Avståndet mellan blir avståndet mellan stolarna inen fiat ducato.
[Vill som Trevik veta vilka dimensioner som behövs: Även skall man ha säkringar mellan batterierna vilken? samt skall man ha säkringar på -minuskabeln också. Har sökt säkringshållare på över 30 A men hittar inga under 300kr.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Skall du sätta en säkring till batteriet som huvudsäkring så bör du leta efter 70-100A säkringar dessa säljes av båt tillbehörsfirmor priset över 300sek låter dyrt.
Naturligtvis så skall du använda så tjock kabel som möjligt.
Det beror på hur mycket ström du belastar kabeln med, svetskabel en god idé. Man kan inte överdimentionera.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriuppgradering

[Vill som Trevik veta vilka dimensioner som behövs: Även skall man ha säkringar mellan batterierna vilken? samt skall man ha säkringar på -minuskabeln också. Har sökt säkringshållare på över 30 A men hittar inga under 300kr.

Använder denna lagligen typ
Sikringsholder m. kabel t. fladsikring - Sikringer - HiFi montering - HiFi, DVD og Multimedie - Autoudstyr - thansen.dk

Sikringer - HiFi montering - HiFi, DVD og Multimedie - Autoudstyr - thansen.dk
som också finns för 40 A sikringer ( röd neoprengummi )
Flatsikringer över allt.
Prisen OK.;)

fladsikringer1.jpg

Använder laddkabel ~2 meter, 25 kvadrat - drar' mer en 150 A på + och - .
men endast sikringer på +.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Då förstår jag hur ni tänker, men jag förstår ändå inte riktigt varför man skall "gömma undan" batterikapacitet? Om man har tillräcklig batteribank, och en bra batterimonitor ser man ju lätt om det kan bli knappt, och kan agera därefter? :confused:

Håller med.
Så varför satsa på en DC - DC om du inte använder solpaneler.
Priset är trots allt ca 2000, -
Är det inte snarare en voltmeter med en signal för låg spänning.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/385409

Pris under 200,-

Exempel: Sikringsbox med LED - Sikringer - HiFi montering - HiFi, DVD og Multimedie - Autoudstyr - thansen.dk

Mitt förslag: kobbla dem alla sammen med nya laddere - da får du troligen + 50 - 70 % mer ström.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Hejsan
Jo du BredoMobil. Har läst alltför många trådar om batteri problem som " bara uppstått plötsligt". Visar sig även att det många gånger är just datorer och tv samt div. hushållsapparater som har dragit ur batterina. Trots att det är moderna bilar med sofistikerad elektronikboxar.
Överasskande kallt på natten till att börja med. Vad göra sen. Tja , bara att starta motorn och börja ladda. Detta vill jag undvika. Blev det för mycket tv eller datoranvändning på kvällen så har jag i alla fall så att nattlampan och värmen klarar sig ett par dygn.
Ungefär som bankkontona. Ett konto för hushållspengar och ett för kåken. Och det sistnämnda är just för det, kåken. Dom används inte för tv, dator eller annat inköp som inte rör kåken. Därav två batteri system.
Kan någon tex. säga hur många Ah jag behöver "spara" för värme och lyse två nätter.?????

Dc-dc laddaren är planerad att kompletteras med solcell nåsta är.
Och säkringsboxen gillar jag, mmmm
/Ljungberg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Hejsan
.....................
Kan någon tex. säga hur många Ah jag behöver "spara" för värme och lyse två nätter.?????

Dc-dc laddaren är planerad att kompletteras med solcell nåsta är.
Och säkringsboxen gillar jag, mmmm
/Ljungberg
Konsumtionen är en relativ och beror väldigt mycket på hur man använder sin husbil.
Om du gillar camping, långtidsparkering, ställplats övernattning, reslusten, etc.

Börja med ett minimum konfiguration och växa efter behov.

Att resa med husbil finns också någon grund och utvikling av sin egen fritid önskningar.

Erfarenhet, förståelse och lite testning är vägen.
Du Lars, tycks vara på god väg.;)
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Hej! Problem att få strömmen att räcka till verkar vara vanligt.Förslagen att öka batterikapaciteten är många och ibland rätt avancerade.Vi har dubbla bobatterier på 2x100 Ah.Dom är paralellkopplade med varsin batterifrånskiljare.Normalt har vi bara ett batteri taget inkopplat.En fördel med detta är att laddningen går snabbare med ett batteri i taget och att vi har ett batteri i reserv om strömmen tryter.Vi har också en solpanel inkopplad och med en enkel 3-läges brytare kan vi ladda vilket batter vi vill , oftast det som inte är inkopplat.För oss fungrar detta system alldeles utmärkt.I stället för två batterifrånskiljare kan man använda en batteriväljare.det ger samma resultat.Systemet användes mycket på fritidsbåtar förr.

Mvh Bengt:spinny:
 

Bilagor

  • 2009_0720070920090093.JPG
    2009_0720070920090093.JPG
    2,4 MB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Lassej.

Jag har gått och klurat ett par dagar på hur du har tänkt koppla in batterierna och jag tror att din ide är bra, jag gillar din jämförelse med bankkonton. Planerar själv mitt nästa hembygge och du har vidgat mina vyer.
Jag har själv haft 2 bodelsbatterier som nu är använda en säsong och jag tänkte vidga batteribanken i nästa bil och på det här sättet kan jag använda de jag har och komplettera med ett eller två om jag vill utan att behöva köpa alla nya.
En stor fördel som jag ser är att om ett batteri går sönder eller tappar kapacitet så behöver man bara byta det trasiga, inte bägge som man bör göra om de är paralellkopplade för att få likvärdiga batterier. Har man flera bodelsbatterier så kan det bli ganska dyrt om man behöver byta alla batterier även om det bara är ett som är trasigt.

ps vad använder du för program för att rita elschemat? ds
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Paralellkoppling av bodelsbatterier är inte så känslig för skillnader mellan batterierna, batterierna hjälps åt att klara belastningen, man kan byta ett batteri när det blir dåligt, kan även ha lite olika AH på batterierna.

Bosse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Paralellkoppling av bodelsbatterier är inte så känslig för skillnader mellan batterierna, batterierna hjälps åt att klara belastningen, man kan byta ett batteri när det blir dåligt, kan även ha lite olika AH på batterierna.

Bosse


Jag kaninte fårstå vad du har fått detta ifrån.

I en paralellkoppling så är det mycket viktigt att batterierna är lika

Du kanske tänker på seriekopling, men inte där heller skulle jag rekomendera olika batterityper.
det fins masor av trådar som tar upp detta med batterikoppling. Likaså rekomendationer av batteritillverkare.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Nej jag tänker inte på seriekoppling. När man seriekopplar batterier utsätts samtliga batterierna för samma belastning och då är det viktigt att det är samma typ, storlek, ålder och i samma skick, alltså om ett batteri blir dåligt bör alla bytas samtidigt.

Att blanda olika batterityper har jag aldrig påstått är lämpligt.

Vid paralellkoppling hjälps batterierna åt att leverera den energin som behövs, om batterierna här är olika spelar inte så stor roll varje batteri gör så gott det kan.

Man kan alltid hävda att det är bättre att byta alla batterier samtidigt även vid paralellkoppling, det är klart att 3 nya batterier är lite bättre än 1 nytt och 2 äldre, men skillnaden är så liten att det inte är ekonomiskt försvarsbart.

Vid paralellkoppling och olika ålder på batterierna så kanske man har lite mindre AH totalt sett än med 3 helt nya batterier. En del hävdar att det gamla batteriet drar ut det nya, vad gör det om det flyttas energi från det ena till det andra den totala mängden är ju densamma. Batterierna måste givetvis vara felfria och av samma typ men behöver inte vara exakt likvärdiga.

Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Om man parallellkopplar celler som inte är helt lika med varandra kommer de de starkare cellerna att ladda de svagare. Kapaciteten utjämnas mellan cellerna. Det totala batteriets kapacitet blir emellertid lägre än summan av cellernas kapacitet eftersom omfördelningen av laddningen ger förluster. Alla Celler självurladdas dessutom lika snabbt som den sämsta cellen.
Efter en längre tid kommer batterierna i resonans med varandra och kapaciteten sjunker snabbt.


Detta är ren fysik och ingen myt eller politik.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Om man parallellkopplar celler som inte är helt lika med varandra kommer de de starkare cellerna att ladda de svagare. Kapaciteten utjämnas mellan cellerna. Det totala batteriets kapacitet blir emellertid lägre än summan av cellernas kapacitet eftersom omfördelningen av laddningen ger förluster. Alla Celler självurladdas dessutom lika snabbt som den sämsta cellen.
Efter en längre tid kommer batterierna i resonans med varandra och kapaciteten sjunker snabbt.


Detta är ren fysik och ingen myt eller politik.

Det finns mycket att läsa om detta.
Fråga experten - Så väljer du rätt batteri - Watski Båttilbehør
Vanliga frågor om el i båt | Skyllermarks.se
Ett batteri till!? | Skyllermarks.se

Bosse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Det blir en del Batteritrådar att hålla reda på..
Mycket interessant och olika meningar av olika batteritillverkare.
inte kan det vara så att en tillverkare vill att batteriet skall gå i sönder strax efter garantin? knappt tänkbart, skulle bli ett dåligt rykte.

Skyllemarks test som är gjord på en väldigt kort tid anser jag vara helt undermålig, problemen kommer inte över en natt.

Om man använder ren fysik och elektronik Ohms lag samt Kirshoffs tillämpning så skall man inte paralellkoppla olika batterier.

Hur kan då en duktig batteriexpert som Christer säga att det gör ingenting.

Har i dagarna gjort en massa beräkningar om just detta eftersom jag till min bil skall koppla in en batteribank.

Om man nu räknar med en laddare som kör ut en ren likström D.v.s en konvensionell garageladdare.
Då får du inte mycket mer kapasitet i batteriet än det minsta.
Men använder du en modern laddare med en så kallad modifierad trestegsladdnng av typ cetek då har det ingen betydelse man kan använda förvånandsvärt olika batterier. Man kan säga att batterierna laddas "enskilt" eftersom man använder en ganska hög kontrollerad spänning. Batterierna har en tröghet som jämnar ut problemet under normal användning. Under en längre tid är det viktigt att man separerar batterierna ifrån varandra.
Detta är beräknat med batterier på 12v.
Så svaret är Ja man kan använda olika batterier i en paralellkoppling, men försök att undvika.

På jobbet har jag en batteribank på 2kAh och 48v där blir resultatet blir helt annat. Parallkopling skulle ta död på batterierna på kort sikt.
I detta fallet pratar vi om serie/paralellkopplade Nife på vardera 2V, hur laddaren fungerar vet jag inte.
Skall fråga servicekillarna nästa gång dom kommer och kontrollerar statusen. dom är livrädda att om det blir fel i en cell då byter dom paret okså.

Idag pratade jag med Cetek om varför det inte finns någon DC DC laddare som man kan använda till bodelsbatterier.
Jag fick till svar att det fanns starka funderingar på ett alternativ till framtiden. Det skulle spara många batterier och öka livslängden.
Kanske skulle tillverka en och konkurera med Cetek....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batteriuppgradering

Idag pratade jag med Cetek om varför det inte finns någon DC DC laddare som man kan använda till bodelsbatterier.
Jag fick till svar att det fanns starka funderingar på ett alternativ till framtiden. Det skulle spara många batterier och öka livslängden.
Kanske skulle tillverka en och konkurera med Cetek....
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, jag kanske har missat något i inläggen, men en DC-DC laddare har ju Cetek haft ett bra tag nu.
In- 8 till 30V, Generator, solceller m.m. Ut- Reglerad Cetek laddning till batteribank 12V upp till 400Ah.

CTEK D250S DC/DC-LADDARE OCH BATTERISEPARERARE

Köp CTEK DC/DC-laddare 250S Dual på www.battericentrum.se

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen